Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363573 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Baan in Los Angeles
« Gepost op: 27 juli 2016, 05:48:22 »
Zo'n 25 jaar geleden m'n baan in Nederland in dozen gedaan met de gedachte: als ik 65 ben, dan ga ik er mee aan de slag......

Maar ja, dan komt er alles op je pad voorbij, en na omzwervingen in Thailand en Duitsland heb ik me een jaar of 2 geleden gevestigd in de buurt van Los Angeles.
In begin 2014 kwam hier de container aan en in de vele dozen die voorbij kwamen zat ook m'n modelbaan. Dus maar in de garage geparkeerd.

En dan is het November 2014, en kom je hier met de Kerst in de shopping mall een flut baantje onder de kerstboom tegen. En dan begint het toch een beetje te kriebelen: dat kan ik veel beter, en als ik het thuis doe heb ik wat speciaals onder de boom.

Dus de spullen uitgepakt en afgestoft en een baan onder de boom gemaakt. Omdat het toch wel voor de kerst af moest zijn, het relatief eenvoudig gehouden, alles wit geschilderd (sneeuw), en onder de boom geplaatst.



Wel leuk zo'n 35 jaar oude Fleischmann locomotief die het gewoon nog doet als je hem uit de doos haalt, maar ja, eigenlijk wil je toch wat anders.
Dus toen we in Augustus 2015 in Nederland waren toch maar eens m'n oude winkel van vroeger in Utrecht opgezocht en een stoom locomotief aangeschaft.
En wat schets verder m'n verbazing: je kunt die dingen tegenwoordig met je iPad besturen! Dus ook maar een Z21 aangeschaft.

Met de kerst 2015 kwam familie over uit Nederland, die ook nog een echte Hollandse windmolen meebrachten, dus toen zag alles er heel anders uit.



Tijdens de kerst heerlijk aan de borrel gezeten, en fantaseren over een grotere baan voor het jaar daarop voor onder de boom.....of misschien toch niet.

Halvewege Januari was het idee dan echt gerijpt: waarom alleen met Kerst een baan onder de boom? Hier in de US hebben we heerlijke dubbele garages, en de auto kan eigenlijk best buiten staan, slecht weer is het hier zelden......en dus het plan opgepakt om een wat grotere baan in de garage te maken waar we nu zo'n 6 maanden aangewerkt hebben.

Het idee en stappen plan is als volgt:
- Voor 2016 maken we een 'simpele baan' om eerst maar eens te zien hoe alles werkt: hoe gaat de digitale bediening, kan ik een helix maken om 'de lucht' in te gaan, lukt het me om hier verder te gaan met Fleischmann - waar kan ik het bestellen, etc. etc. Dus 2016 wordt het jaar van de proefbaantjes.
- Dan ergens in 2017, als we weer voldoende in de materie zitten gaan we een 'echte' baan maken, en die vervolgens ook echt aankleden.

En dit is dan het resultaat van ongeveer Mei 2016: een eerste grotere baan in de garage, waar we de meeste spullen uit de doos hebben gehaald, al wat nieuw materiaal besteld, en het station aan het uitproberen zijn.




nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2016, 06:19:46 »
Zo dat is wel wat anders!

Welkom bij Beneluxspoor.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2016, 07:08:03 »
Plannen genoeg! :)
Welkom en succes.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2016, 11:10:54 »
En toen was het virus weer helemaal terug! ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2016, 13:28:34 »
Van kerstboomtrein naar fijn aan de hobbu zijn.

Welkom.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2016, 12:58:24 »
Leuk begin! En dat opeens aan de andere kant van de wereld. Lang leve het internet  ;D

En grappig, ik had net een hele bende gelezen over Mulholland  ;D Zou me super lijken om een tocht te maken langs het LA Aquaduct, de powerstations en het dal van de St. Francis dam  :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2016, 13:23:40 »
Kerstboom baan staat op de achtergrond tegen de muur?
Succes en blijf van de asperine.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2016, 08:12:50 »
Bedankt voor jullie reacties.

Inderdaad, het virus heeft goed toegeslagen, en op de achtergrond staat, of beter stond, de kerstbaan. Die heb ik inmiddels afgebroken om meer ruimte te maken.

Sinds maandag ben ik in het gelukkige bezit van een DR5000, en is het me eindelijk na 6 maanden gelukt om een uur of 2 foutloos rond te rijden op wat nog steeds m'n 'testbaan' is (voorheen kreeg ik iedere x minuten een foutmelding op een blok). Bijgevoegd van hoe de layout eruit ziet.

Vooraan het station, wat laat zien dat ik toch nog eens goed moet nadenken of ik echt wel zoveel kruisingen wil gebruiken, niet alle locomotieven vinden het prettig om over zo'n kruising gestuurd te worden, rechtdoor gaat nog wel, maar afbuigen gaat niet alltijd voor al het materieel goed. Misschien toch 2 wissels ipv 2 kruisingen wat later.

Dan achter aan het 'opstel station', daar zitten ook kruisingen in, maar die kunnen niet schakelen. Het idee is dat daar later de twee buitenste banen omhoog en naar beneden gaan, dan de twee volgende sporen, dat worden opstel sporen voor het onderste gedeelte. En de binnenste twee voor 'lokaal' verkeer dat niet omhoog de bergen in gaat. Het idee is dat er op de hoeken twee bergen gaan komen. Ben al met het plan bezig, maar nog niet gereed. Ook al rails hiervoor besteld, maar die zullen nog wel een paar weken onderweg zijn. Hebben we wel mooi de tijd om de Helix te gaan maken voor het baantje naar boven.

Van de week ook maar eens een flimpje maken van hoe alles nu rijdt. Altijd leuk voor later ;-)



En zo ziet dit er dan in iTrain uit.

Waarbij het toch gaaf is om te zien wat er de laatste 20-25 jaar allemaal mogelijk is geworden qua aansturings techniek. Vroeger kon je hier alleen maar van dromen met je commodore 64 en veel eigen geknutsel wat vaak niet echt werkt. En nu wordt het werkelijkheid !



Ook nog maar eens een naam gaan verzinnen voor het verhaal. Mijn idee is dat er van alles gaat rondrijden wat ik gaaf en mooi vind, en me doet herinneren aan het reizen per trein over de wereld de afgelopen 40+ jaar. Van het boemeltje van Kesteren naar Tiel van toen ik een paar jaar oud was en bij m'n oma op visite ging, tot de treinen die ik in Taiwan genoemen heb om het land te doorkruisen voor werk. Jammer dat ik nog geen Thaise (spoor-)modellen heb gezien.



Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2016, 10:13:01 »
"The Melting Pot"?
Jeroen

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2016, 07:11:47 »
Hmmm, 'Meltingpot Station'. Misschien is dat wel iets.

Afgelopen week m'n nieuwe DR5000 aan de baan gehangen, en ook maar eens een dedicated PC aan het traject gehangen. Iedere keer het gesleep van de laptop naar de baan is ook niet alles.

Van het weekend gaan we kurk onder de rails leggen, of eigenlijk beter gezegd, gewoon de hele plank van kurk voorzien. Op het moment maakt het nogal een lawaai, zo'n 70dB.

Hier kun je zien hoe het er op het moment uitziet https://youtu.be/5bL3WB2ZtUo


cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2478
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:59:30 »
Leuk materieel zover van Nederland .
Een vreemde eend in Amerika ofwel de Santa Fe lok tussen al dat Europese materieel
Maar bouw lekker verder en veel plezier met de bouw van de3 baan.

Cor

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2016, 18:33:32 »
Yep, die Santa Fe zag ik hier in de US staan, en dat leek me wel wat. Omdat ik toch al van alles heb, kon dat er best wel bij  ;)

Hij ziet er wel goed uit, maar rijdt toch niet zo goed als een Fleischmann of Roco locomotief.

Hoop dat vandaag de rest van de spullen voor de Orient Express binnen komen! Zo eerst een ESU decoder ophalen voor de Class 18.5 locomotief die van de week is aangekomen en deze set mag gaan voortbewegen. Weer een extra Era en omgeving erbij op de baan.

Andre

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2016, 20:28:28 »
Welkom André,

Ziet er veel belovend uit deze baan met veel spoor (y)

Gr robin

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2016, 19:20:43 »
We moeten natuurlijk niet alleen aan de baan bouwen, maar ook zorgen dat er wat rondrijd.

Gisteren 3 locomotieven op gang geholpen.

Voor 1 van hen had ik een kleine ESU 54684 decoder nodig, en gelukkig hadden ze die hier twee dorpen, 20 kilometer verderop!
Voor twee anderen, waar ik iets te enthousiast draden had verwijderd, was ik op zoek naar dat mooie dunne ESU draad, en dat hadden ze daar ook!

Dus kon ik er gisteren 3 modificeren.

De eerste was de Fleischmann 4329 - DB141.



Nadat er weer 8 wielen ipv 4 de mogelijkheid hebben om stroom op te nemen, rijdt hij weer als een zonnetje!

Vervolgens was de SNCF 68001 aan de buurt, ook een oude trouwe Fleischmann locomotief waar nu weer 10 ipv 5 wielen de mogelijkheid hebben om stroom op te nemen. Ook die doet het weer netjes.

En dan als laatste het inbouwen van de decocer in de zojuist overgevlogen trein uit Nederland, de Fleischmann 480902, ook bekend als de Class 18.5 Seddin Blue Livery. Had hem in Mei al in Vlaardingen zien staan, maar m'n koffer begon vol te geraken. Twee weken geleden toch maar via het Internet besteld. Hij was te mooi om hem te laten staan. En mensen om me heen roepen zo nu en dan 'waarom heb je alleen zwarte stoom locomotieven' dat is nu dus ook opgelost.

En hier past dus alleen en kleine 6 polige decoder in.



En toen we een week geleden zagen dat LS Models met het Orient Express materiaal was uitgkomen leek het me wel wat om dat achter de 18.5 te hangen.

Wat is dat LS spul toch mooi! Mooi verpakt, mooi gedetailleerd, etc. Jammer dat er standaard geen verlichting in zit. Dat wordt nog even knutselen.



Met als resultaat.



En we gaan nog eens zoeken naar nog wat meer wagons die hier bij geplaatst kunnen worden, twee is wel wat weinig.  ;)

Andre
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2016, 19:22:23 door AndrevdG »

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2016, 10:47:43 »
Welkom! Mooie bonte verzameling  ;D. En inderdaad, dat blauw op de modelbaan staat wel heel erg mooi naast alle zwarte stoomlocomotieven. Herinnert zich opeens dat mijn beide locs ook zwart zijn...
Mvg, Bjorn.