Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:30:07
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door kar
Vandaag om 08:27:31
4 oktober modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:45:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:54:47
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
03 October 2025, 22:55:51
Märklin 2025 door puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
03 October 2025, 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 October 2025, 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
't Boemeltje door Huup
03 October 2025, 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
03 October 2025, 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
03 October 2025, 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
03 October 2025, 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 October 2025, 14:02:51
Raadplaatje door chrvdv37402
03 October 2025, 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
03 October 2025, 13:39:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
03 October 2025, 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
03 October 2025, 09:06:48
  

Auteur Topic: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...  (gelezen 2019 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5451
  • Modelspoor is emotie...
De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Gepost op: 24 July 2016, 21:48:14 »
Kwam net dit artikel tegen http://www.lowtechmagazine.be/2013/09/etoile-du-nord-parijs-amsterdam.html Op een paar kleine puntjes (Fyra) inmiddels achterhaald, maar de rest is zeker interessant.

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2016, 22:21:36 »
Helaas is de reistijd met de huidige Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Rotterdam zowat met een flink half uur langer geworden. Dit door de omweg via Brussels Airport en de langere stops in de stations, waarbij het laatste een 'verdoken' middel is om vertragingen te 'maskeren'.
Momenteel test Thalys met 2 TGV stellen een Low-Cost service onder de naam 'IZY'.
Van Brussel tot de Franse grens wordt op de HSL gereden, om dan via de goedkopere rijpaden op de klassieke lijnen naar Paris Nord te sporen.
De eerste klas rijtuigen EN het BAR rijtuig zijn omgezet naar 2èklas. Er wordt echter nog gewerkt met 'globaalprijzen'. Afhankelijk van de resultaten, zal men kijken of men de diensten/het netwerk verder uit kan gaan rollen.

Thalys izy in Brussel zuid




Gr Bert

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2016, 10:10:31 »
Helaas is de reistijd met de huidige Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Rotterdam zowat met een flink half uur langer geworden.
Is dat niet omdat NMBS niet wil dat de Benelux de Thalys teveel beconcureert?
NMBS heeft wel een aandeel in Thalys, NS niet.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2016, 20:42:54 »
Niet noodzakelijk (maar 't is natuurlijk wel leuk meegenomen) :
Meerdere verbindingen in België kregen deze 'ziekte' met het vernieuwde vervoersplan mee... .
Er waren te veel klachten over de veelvoudige vertragingen op het net (en bepaalde bonussen voor enkele hoge salarissen zijn daar ietsje afhankelijk van).
Zo zijn vele stops dus wat langer geworden en is er zo meer 'buffertijd' gecreëerd om vertragingen in te lopen.
Niettegenstaande het optrekken van de toegestane lijnsnelheden, zijn de reistijden op de meeste verbindingen langer geworden (moet je eens de snelste reistijden tussen Antwerpen en Brussel door de jaren heen eens bekijken!).
Zo moest je vroeger wanneer je vanuit midden West-Vlaanderen richting Brussel spoorde te Kortrijk overstappen op de IC Poperinge-Kortijk-Brussel. Nu gaat men rechtstreeks, zonder overstap, zelfde route,... en is de reistijd zowat 10min. langer geworden.

Bij het vorig IC-IR plan had de Benelux, bij vertrek vanuit Brussel meestal aan de grens een vertraging opgelopen, waarop deze na het stoppertje Roosendaal richting Den Haag getrokken werd en zo nog wat meer vertraging mocht maken richting Rotterdam - Den Haag... .
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2016, 21:27:09 »
Via de oude route Roosendaal - Antwerpen - Brussel - Mons - Quevy - Maubeuge - Parijs lukt het dus al enkele jaren niet meer om 'klassiek' te reizen.
De snelste 'klassieke' reistijden zijn nu 8:10 <> 9:37. Het zijn niet meer de getrokken treinen van weleer en je moet minimum 4x de overstap maken:
> Benelux tot Antwerpen Centraal
> Antwerpen Centraal - Kortrijk NMBS AM96 Kortrijk - Lille Flandres: NMBS AM96 . Wegens technische problemen gaat de verbinding Antwerpen - Lille Flandres meestal niet meer rechtstreeks, maar moet men nu te Kortrijk een extra overstap maken.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord_pas_de_calais/FH1_du_18_juillet_au_28_aout_2016_version_du_30_juin_tcm64-92317_tcm64-93064.pdf
> Lille Flandres - Amiens SNCF TER enkeldeks AGC Bombardier X67500/Z27500/B81500 of TER 2N Z23500 Alstom of Z24500 Bombardier
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord_pas_de_calais/FH2_du_2_au_29_juillet_2016_version_du_20_juin_tcm64-87941_tcm64-91961.pdf
> Amiens - Paris Nord: o.a. de nieuwe B84900 Alstom Regiolis Intercity, of de TER versie die alsmaar meer getrokken Corail Intercitées gaat vervangen.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/picardie/22%20HORAIRES%2010%2007%20au%2028%2008%202016%20Ligne%20Amiens-Paris%20-%20V0707_tcm68-93849_tcm68-93847.pdf

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 25 July 2016, 21:29:02 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal