Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:00:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...  (gelezen 1999 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Gepost op: 24 July 2016, 21:48:14 »
Kwam net dit artikel tegen http://www.lowtechmagazine.be/2013/09/etoile-du-nord-parijs-amsterdam.html Op een paar kleine puntjes (Fyra) inmiddels achterhaald, maar de rest is zeker interessant.

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2016, 22:21:36 »
Helaas is de reistijd met de huidige Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Rotterdam zowat met een flink half uur langer geworden. Dit door de omweg via Brussels Airport en de langere stops in de stations, waarbij het laatste een 'verdoken' middel is om vertragingen te 'maskeren'.
Momenteel test Thalys met 2 TGV stellen een Low-Cost service onder de naam 'IZY'.
Van Brussel tot de Franse grens wordt op de HSL gereden, om dan via de goedkopere rijpaden op de klassieke lijnen naar Paris Nord te sporen.
De eerste klas rijtuigen EN het BAR rijtuig zijn omgezet naar 2èklas. Er wordt echter nog gewerkt met 'globaalprijzen'. Afhankelijk van de resultaten, zal men kijken of men de diensten/het netwerk verder uit kan gaan rollen.

Thalys izy in Brussel zuid




Gr Bert

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2016, 10:10:31 »
Helaas is de reistijd met de huidige Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Rotterdam zowat met een flink half uur langer geworden.
Is dat niet omdat NMBS niet wil dat de Benelux de Thalys teveel beconcureert?
NMBS heeft wel een aandeel in Thalys, NS niet.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2016, 20:42:54 »
Niet noodzakelijk (maar 't is natuurlijk wel leuk meegenomen) :
Meerdere verbindingen in België kregen deze 'ziekte' met het vernieuwde vervoersplan mee... .
Er waren te veel klachten over de veelvoudige vertragingen op het net (en bepaalde bonussen voor enkele hoge salarissen zijn daar ietsje afhankelijk van).
Zo zijn vele stops dus wat langer geworden en is er zo meer 'buffertijd' gecreëerd om vertragingen in te lopen.
Niettegenstaande het optrekken van de toegestane lijnsnelheden, zijn de reistijden op de meeste verbindingen langer geworden (moet je eens de snelste reistijden tussen Antwerpen en Brussel door de jaren heen eens bekijken!).
Zo moest je vroeger wanneer je vanuit midden West-Vlaanderen richting Brussel spoorde te Kortrijk overstappen op de IC Poperinge-Kortijk-Brussel. Nu gaat men rechtstreeks, zonder overstap, zelfde route,... en is de reistijd zowat 10min. langer geworden.

Bij het vorig IC-IR plan had de Benelux, bij vertrek vanuit Brussel meestal aan de grens een vertraging opgelopen, waarop deze na het stoppertje Roosendaal richting Den Haag getrokken werd en zo nog wat meer vertraging mocht maken richting Rotterdam - Den Haag... .
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2016, 21:27:09 »
Via de oude route Roosendaal - Antwerpen - Brussel - Mons - Quevy - Maubeuge - Parijs lukt het dus al enkele jaren niet meer om 'klassiek' te reizen.
De snelste 'klassieke' reistijden zijn nu 8:10 <> 9:37. Het zijn niet meer de getrokken treinen van weleer en je moet minimum 4x de overstap maken:
> Benelux tot Antwerpen Centraal
> Antwerpen Centraal - Kortrijk NMBS AM96 Kortrijk - Lille Flandres: NMBS AM96 . Wegens technische problemen gaat de verbinding Antwerpen - Lille Flandres meestal niet meer rechtstreeks, maar moet men nu te Kortrijk een extra overstap maken.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord_pas_de_calais/FH1_du_18_juillet_au_28_aout_2016_version_du_30_juin_tcm64-92317_tcm64-93064.pdf
> Lille Flandres - Amiens SNCF TER enkeldeks AGC Bombardier X67500/Z27500/B81500 of TER 2N Z23500 Alstom of Z24500 Bombardier
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord_pas_de_calais/FH2_du_2_au_29_juillet_2016_version_du_20_juin_tcm64-87941_tcm64-91961.pdf
> Amiens - Paris Nord: o.a. de nieuwe B84900 Alstom Regiolis Intercity, of de TER versie die alsmaar meer getrokken Corail Intercitées gaat vervangen.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/picardie/22%20HORAIRES%2010%2007%20au%2028%2008%202016%20Ligne%20Amiens-Paris%20-%20V0707_tcm68-93849_tcm68-93847.pdf

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 25 July 2016, 21:29:02 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal