Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:48:33
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door borotof
Vandaag om 12:47:13
hamo digitaaal maken door Biesje
Vandaag om 12:39:45
NS Mat 35 Maple Leaf door janw
Vandaag om 12:38:08
Frie ?? door janw
Vandaag om 12:28:39
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 12:27:55
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:13:45
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 11:48:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:42:56
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:27:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
Vandaag om 11:09:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Herb73
Vandaag om 10:53:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 10:51:09
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 10:48:50
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:46:40
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 10:27:35
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
  

Auteur Topic: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...  (gelezen 2042 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Gepost op: 24 July 2016, 21:48:14 »
Kwam net dit artikel tegen http://www.lowtechmagazine.be/2013/09/etoile-du-nord-parijs-amsterdam.html Op een paar kleine puntjes (Fyra) inmiddels achterhaald, maar de rest is zeker interessant.

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2016, 22:21:36 »
Helaas is de reistijd met de huidige Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Rotterdam zowat met een flink half uur langer geworden. Dit door de omweg via Brussels Airport en de langere stops in de stations, waarbij het laatste een 'verdoken' middel is om vertragingen te 'maskeren'.
Momenteel test Thalys met 2 TGV stellen een Low-Cost service onder de naam 'IZY'.
Van Brussel tot de Franse grens wordt op de HSL gereden, om dan via de goedkopere rijpaden op de klassieke lijnen naar Paris Nord te sporen.
De eerste klas rijtuigen EN het BAR rijtuig zijn omgezet naar 2èklas. Er wordt echter nog gewerkt met 'globaalprijzen'. Afhankelijk van de resultaten, zal men kijken of men de diensten/het netwerk verder uit kan gaan rollen.

Thalys izy in Brussel zuid




Gr Bert

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2016, 10:10:31 »
Helaas is de reistijd met de huidige Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Rotterdam zowat met een flink half uur langer geworden.
Is dat niet omdat NMBS niet wil dat de Benelux de Thalys teveel beconcureert?
NMBS heeft wel een aandeel in Thalys, NS niet.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2016, 20:42:54 »
Niet noodzakelijk (maar 't is natuurlijk wel leuk meegenomen) :
Meerdere verbindingen in België kregen deze 'ziekte' met het vernieuwde vervoersplan mee... .
Er waren te veel klachten over de veelvoudige vertragingen op het net (en bepaalde bonussen voor enkele hoge salarissen zijn daar ietsje afhankelijk van).
Zo zijn vele stops dus wat langer geworden en is er zo meer 'buffertijd' gecreëerd om vertragingen in te lopen.
Niettegenstaande het optrekken van de toegestane lijnsnelheden, zijn de reistijden op de meeste verbindingen langer geworden (moet je eens de snelste reistijden tussen Antwerpen en Brussel door de jaren heen eens bekijken!).
Zo moest je vroeger wanneer je vanuit midden West-Vlaanderen richting Brussel spoorde te Kortrijk overstappen op de IC Poperinge-Kortijk-Brussel. Nu gaat men rechtstreeks, zonder overstap, zelfde route,... en is de reistijd zowat 10min. langer geworden.

Bij het vorig IC-IR plan had de Benelux, bij vertrek vanuit Brussel meestal aan de grens een vertraging opgelopen, waarop deze na het stoppertje Roosendaal richting Den Haag getrokken werd en zo nog wat meer vertraging mocht maken richting Rotterdam - Den Haag... .
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: De Etoile du Nord deed het nog niet zo slecht...
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2016, 21:27:09 »
Via de oude route Roosendaal - Antwerpen - Brussel - Mons - Quevy - Maubeuge - Parijs lukt het dus al enkele jaren niet meer om 'klassiek' te reizen.
De snelste 'klassieke' reistijden zijn nu 8:10 <> 9:37. Het zijn niet meer de getrokken treinen van weleer en je moet minimum 4x de overstap maken:
> Benelux tot Antwerpen Centraal
> Antwerpen Centraal - Kortrijk NMBS AM96 Kortrijk - Lille Flandres: NMBS AM96 . Wegens technische problemen gaat de verbinding Antwerpen - Lille Flandres meestal niet meer rechtstreeks, maar moet men nu te Kortrijk een extra overstap maken.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord_pas_de_calais/FH1_du_18_juillet_au_28_aout_2016_version_du_30_juin_tcm64-92317_tcm64-93064.pdf
> Lille Flandres - Amiens SNCF TER enkeldeks AGC Bombardier X67500/Z27500/B81500 of TER 2N Z23500 Alstom of Z24500 Bombardier
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/nord_pas_de_calais/FH2_du_2_au_29_juillet_2016_version_du_20_juin_tcm64-87941_tcm64-91961.pdf
> Amiens - Paris Nord: o.a. de nieuwe B84900 Alstom Regiolis Intercity, of de TER versie die alsmaar meer getrokken Corail Intercitées gaat vervangen.
http://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/picardie/22%20HORAIRES%2010%2007%20au%2028%2008%202016%20Ligne%20Amiens-Paris%20-%20V0707_tcm68-93849_tcm68-93847.pdf

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 25 July 2016, 21:29:02 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal