In de Britse krant Daily Mail dook het bericht op dat DB na de opening van de Engelse hogesnelheidslijn een hogesnelheids-verbindingKöln – Brussel – London St Pancras, waarmee de Eurostar beconcurreerd zou worden. Een toelatingsaanvraag zoual bij de exploitant van de kanaaltunnel (Eurotunnel) zijn ingediend. Zoals gebruikelijk ontkent DB de juistheid van het bericht.
Nederland moet geen probleem worden, ex eurostars komen ook aan de Côte d'azur (Nice) en in Belgie.
Overigens, is het niet de bedoeling dat al het nl. traject met ETCS en ATB wordt uitgerust?
Ik geloof dat in Duitsland hetzelfde plan is, ook veel ETCS plaatsen.
Enne, is onze HSL ook niet uitgerust met 15 kV AC? Of was het 25 kV AC.
Even los van de derde rail, ik meen dat HS1 (de lijn van de tunnelmond naar Londen, voorheen de CTRL) voor een groter profiel geschikt is. Dus zou je er, theoretisch althans, ook met een Thalys moeten kunnen rijden.
ICE-3 naar London zou wel een aanzienlijke comfortverbetering zijn!