Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 09:28:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:10:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 09:00:42
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
  

Auteur Topic: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen  (gelezen 7602 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Gepost op: 15 November 2007, 16:10:31 »
LONDEN - Eurostar, de hogesnelheidslijn tussen Londen, Parijs en Brussel, gaat de mogelijkheden onderzoeken om de treindienst uit te breiden naar Amsterdam. Dat zegt topman Richard Brown van Eurostar in de Britse zakenkrant Financial Times.

Voor het hele bericht zie hier: http://www.nu.nl/news/1316940/30/Eurostar_denkt_aan_Amsterdam_en_Keulen.html

mvg,

Matthijs

Lars Smelter

  • Online Online
  • Berichten: 982
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2007, 16:13:30 »
Gaaf  ;D
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2007, 16:16:11 »
Dat is wel leuk. Maar eerst zien.
Voor grootspoorfoto's zie site

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2007, 18:17:13 »
Dan reageerd eurostar snel op de concurentie, HOV-RN schreef namelijk dit:
Citaat
In de Britse krant Daily Mail dook het bericht op dat DB na de opening van de Engelse hogesnelheidslijn een hogesnelheids-verbinding
Köln – Brussel – London St Pancras, waarmee de Eurostar beconcurreerd zou worden. Een toelatingsaanvraag zou
al bij de exploitant van de kanaaltunnel (Eurotunnel) zijn ingediend. Zoals gebruikelijk ontkent DB de juistheid van het bericht.

Dus eurostar is er snel bij en de DB ontkent lekker alles, word een leuke geruchten stroom zo ;D

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2007, 18:47:22 »
Moeten er op Amsterdam wel extra perrons komen, met hoge hekken.
Gaat de HSL dan toch nog nuttig worden? :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2007, 20:32:46 »
Steriliseerbare zone is een probleem, ATB in zo'n ding prikken is een nog veel groter probleem: een Eurostar zit propvol. Idem voor Duitse bestemmingen, met 15 kV als extra moeilijkheid. Dat betekent naar alle waarschijnlijkheid nieuwe treinstellen, en ik vraag mij af of dat rendabel is...maar dat gaan ze dus onderzoeken ;D.

Hoe zit dat trouwens met North of London? Is daar nog enig levenslicht te vinden?
« Laatst bewerkt op: 15 November 2007, 20:34:38 door Wesley »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2007, 21:23:01 »
Nederland moet geen probleem worden, ex eurostars komen ook aan de Côte d'azur (Nice) en in Belgie. Met 1500 V DC en 3000 V DC op de draad. Hier in NL zit ook 1500 V DC aan de draad. Overigens, is het niet de bedoeling dat al het nl. traject met ETCS en ATB wordt uitgerust? Kunnen ze daar mee beginnen, het stuk vanaf Asd totaan HSL aansluiting. Ik geloof dat in Duitsland hetzelfde plan is, ook veel ETCS plaatsen. Enne, is onze HSL ook niet uitgerust met 15 kV AC? Of was het 25 kV AC, net als Betuweroute.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2007, 21:44:42 »
Nederland moet geen probleem worden, ex eurostars komen ook aan de Côte d'azur (Nice) en in Belgie.

Daarom noemde ik 1500 V bewust niet als probleem, hoewel maar een handjevol stellen voor 1500 V geschikt is. Dat geeft problemen in de omloop, ze moeten wel naar Avignon en BSM kunnen blijven rijden ;D. Overigens komen de ex-Eurostars niet meer in Nice, noch in België. Paris - Tourcoing is het 'terrain de chasse' voor die verminkte dingen ;D.

Overigens, is het niet de bedoeling dat al het nl. traject met ETCS en ATB wordt uitgerust?

Dat is dus precies het probleem: ATB. Dat zit niet in die dingen en past er ook niet in. En eer Asd (en daarmee het gehele materieelbestand van de NS) omgebouwd is naar ETCS...dan zijn we wel even verder ;D.

Ik geloof dat in Duitsland hetzelfde plan is, ook veel ETCS plaatsen.

Het gaat niet om veel, het gaat om het gehele traject 8).

Enne, is onze HSL ook niet uitgerust met 15 kV AC? Of was het 25 kV AC.

25 inderdaad, anders zou het helemaal verwarrend zijn: de Betuweroute richting Duitsland (15 kV) met 25 kV uitgerust en de HSL richting het Belgisch / Franse TGV-net (25 kV) met 15 kV uitgerust ;D. Nee, beide nieuwe lijnen zijn 25 kV 50 Hz.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2007, 14:43:15 door Wesley »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2007, 21:47:25 »
Wat voor spanning hebben die Britten? Ik denk aan weer een vervolgbestelling ICE3 namelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #9 Gepost op: 15 November 2007, 23:42:00 »
De britten hebben op de waslijn volgensmij ook 25KV AC staan, en op de vang( uh 3e)rail 750V DC.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Victor

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Frans is voor verraders
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2007, 00:46:11 »
Heeeeeee dacht ik het niet :o ;) ::) (als is het dat ze eraan denken)

Maar mochten ze gaan rijden (en dit is dan puur hypothetisch) en ze zouden dat dan ook doen met dezelfde type treinstellen, zouden deze treinstellen op volle lengte blijven (20-delig, volgens mij moeten perrons hiervoor echt verlengd worden lijkt mij) of worden ze ingekort net zoals in MSTS, de Eurostar die je kan downloaden van de site van Christrains? Of bestaat die ingekorte versie daadwerkelijk!?

Groeten, Victor

Anoniem

  • Gast
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #11 Gepost op: 16 November 2007, 06:24:30 »
Ten eerste: de Eurostar-NoL-stellen (North of London) zijn inderdaad korter, uit mijn hoofd gezegd 16-delig, maar het zou ook 14-delig kunnen zijn. Ten tweede: als de door de HSL-Zuid bediende stations twee gekoppelde Thalys kunnen herbergen (en dat kunnen ze), dan kunnen ze ook één twintigdelige TC-Eurostar (Three Capitals) herbergen, want da's allebei 400 meter. Overigens is sinds eergisteren het 750 Volt-derde-railverhaal niet meer van belang voor Eurostar, de lijn is in het Verenigd Koninkrijk geheel van 25 kV voorzien en de slepers zullen worden verwijderd. Je zult daarom binnenkort niet eens meer een Eurostar in Waterloo Intl tegen kúnnen komen, ook niet bij verstoringen of zo.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #12 Gepost op: 16 November 2007, 08:06:02 »
Even los van de derde rail, ik meen dat HS1 (de lijn van de tunnelmond naar Londen, voorheen de CTRL) voor een groter profiel geschikt is. Dus zou je er, theoretisch althans, ook met een Thalys moeten kunnen rijden.

Alleen zou ik die informatie moeten verifëren, aangezien ze uit een tijdschrift uit 2003 komt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

lfblaauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #13 Gepost op: 16 November 2007, 11:03:54 »
Even los van de derde rail, ik meen dat HS1 (de lijn van de tunnelmond naar Londen, voorheen de CTRL) voor een groter profiel geschikt is. Dus zou je er, theoretisch althans, ook met een Thalys moeten kunnen rijden.


In een Engels tijdschrift heb ik ook iets soortgelijks staan. De Engelse HSL is volgens 'normaál' Europees profiel gebouwd.  Volgens mij is het beveiligingsysteem zelfs het Franse TVM430. Dat zou betekenen dat alle TGV's en Thalys-varianten, alsmede de ICE-3M (met 'Frankrijk-pakket')  naar London kunnen rijden. Enige obstakel is alleen extra veiligheidsmaatregelen t.b.v. het rijden in de tunnel.   Die voorzieningen hebben de Eurostar-TGV's wel.

ICE-3 naar London zou wel een aanzienlijke comfortverbetering zijn! 

Lars


Anoniem

  • Gast
Re: Eurostar denkt aan Amsterdam en Keulen
« Reactie #14 Gepost op: 16 November 2007, 14:42:01 »
Precies. In het Verenigd Koninkrijk kun je wel met een gemiddelde TGV of ICE3 rondkarren, maar je komt de tunnel niet door.

Overigens heb je ook een materieeltekort...alle TGV-series zitten momenteel vrij krap qua beschikbaarheid, het lukt allemaal nét. Ook de voor Frankrijk beschikbare ICE's zijn niet overtallig, daarom rijdt er voorlopig maar één treinpaar Frankfurt - Paris en zijn de andere twee ingekort tot Saarbrücken - Paris. Enorme verlichting van de druk zit er op korte termijn niet in, aangezien de lopende orders (POS, Dasy) vooral bestemd zijn om de dienst uit te breiden. Daar komt bij dat de SNCF en Eurostar twee verschillende entiteiten zijn en zo'n inzet dus niet zonder slag of stoot gaat (denk aan leasingconstructies en dat soort ellende ;D).

Ik blijf bij mijn hypothese van nieuw materieel (met een continentaal omgrenzingsprofiel) voor een uitbreiding van het netwerk, maar daarvoor moet eerst blijken of zoiets rendabel is. En zoals gezegd: daar gaat men over nadenken 8).

ICE-3 naar London zou wel een aanzienlijke comfortverbetering zijn! 

Ja fijn, 3½ tot 4 uur in de herrie zitten ;D.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2007, 14:49:14 door Wesley »