Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega  (gelezen 48578 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Het Roco kastje staat nu uit en de RS485 plug zit verbonden met een X-bus van de witte z21.
Dat is de bus waar je normaal je Multimuis op aansluit.
Ik heb Digitrains op de foon en de lok rijdt gewoon heen en weer, ongelooflijk! (y)

Dit was van meet af aan de bedoeling. In potentie heb ik nu 7 of 8 verbindingen plus een stuk of 30 via de XpressNet-aansluiting.
Dat is meer dan voldoende, maar wel eerst zien of het goed werkt en of de problemen die we laatst bij het rijden hadden wegblijven.
We hebben op 20 augustus een rijdag en dan kunnen we het met meer verbindingen tegelijk op adres 11 uitproberen.

Adres 111 kunnen we bijv. voor de wifi muizen reserveren, eens kijken hoe het balletje rolt.
Mogelijkheden genoeg nu.

Met dank aan degenen die meegedacht hebben in dit project.
En de ESP 8266, kan die het nog mooier maken?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2016, 14:43:40 door St00mboy »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Hallo Leen,

Het hele verhaal meegelezen. Mooi dat het nu werkt  (y)  De aanhouder wint.  (y) Nu kan het wifi-accesspoint nog het enige knelpunt zijn. Die moet nu ook zoveel wifi-clients aan kunnen.

Inmiddels heb ik vaste adressen ingegeven in de DHCP-server van de router. Het DHCP-bereik is nu 192.....12 t/m 60.

dus maximaal 60-12 = 48 clients / apparaten tegelijk via DHCP. Een tip kan zijn om "lease-duur" te verkorten naar maximaal een paar uur. Als iemand gedurende de dag weggaat heb je eerder dat ip-adres tot je beschikking. Of de DCHP-pool te vergroten naar 110

Bovendien heb ik nog een guestnetwork ingesteld voor max. 32 gebruikers.

Gaat dat werken? Meestal kunnen gastennetwerken alleen maar naar de WAN-poort / Internet en niet naar het interne deel van het netwerk. Hebben ze een andere DHCP-range / pool? 

We hebben nu dus 3 netwerken om pret mee te maken.  (y) :D

Dus
- 2,4 Ghz: Standaard netwerk  DHCP - pool
- 5 Ghz:  Standaard netwerk DHCP - pool
- 2,4 / 5 Ghz: Gastennetwerk >> Eigen DHCP-pool?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
@Ronald
Bedankt voor je inbreng. Dat helpt om meer inzicht in de router te krijgen, want dat is niet helemaal up-to-scratch.
Ik ga ervan uit dat er niet meer dan 15 clients aanwezig zijn, dan zou 48 toch meer dan genoeg moeten zijn?
Hoe kun je het merken als het te weinig wordt?

Ik zag dat ik een open gastennetwerk kon instellen voor 32 gebruikers. Ik heb dus nu een derde SSID "Gastennetwerk" o.i.d ingesteld, gewoon omdat het kan.
Op een openbare beurs zou ik het trouwens uitzetten, omdat volgens mij iedere idioot daarop kan inloggen.
Maar als ik daarop inlog kan ik ook daarmee gewoon met de apps op mijn foon de lok besturen.
Ik weet niet of er een andere DHCP-range is, in elk geval heb ik die niet ingesteld.
Ik kan zo meteen wel even met FING kijken in welke range de IP-adressen zitten, dat is wel een goed idee.

Ja, die 3 netwerken zijn er nu inderdaad. Het gastennetwerk kun je instellen òf op 2,4 òf op 5 GHz.
Ik heb het nu op 2,4 GHz staan, omdat ik niet weet wie er allemaal op 5 Ghz kan.
Ik heb maar één keer een DHCP-pool ingesteld en kijk zo nog even naar het gastennetwerk..

Leen.

P.S. Ik zie dat mijn verbindingen op het gastennetwerk op adres 12 en 14 opduiken. Dat is binnen de algemeen ingestelde DHCP-range.
Ik zie ook dat ik voor dit netwerk o.a. "isolation", "bandwidth control" en security en ook het timeframe kan instellen.
Ik heb het nu gewoon helemaal open staan en op publieke beurzen kan ik evt. het hele gastennetwerk disablen.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2016, 14:36:32 door St00mboy »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Hoe kun je het merken als het te weinig wordt?

Het zou voldoende moeten zijn. Dan worden er geen IP-adressen meer uitgegeven en dus geen verbinding meer met de router. ;) Je kan jezelf via static ip-adres buiten de pool om een vast adres geven als je daar met het netwerk verbindt.

Op een openbare beurs zou ik het trouwens uitzetten, omdat volgens mij iedere idioot daarop kan inloggen.

Klopt helemaal.

Maar als ik daarop inlog kan ik ook daarmee gewoon met de apps op mijn foon de lok besturen.

Dan zitten ze in dezelfde IP-range. Dus gewoon op je eigen netwerk. Bij veel routers is het dan zo beveiligd dat gasten geen apparaten op het eigen netwerk mogen gebruiken. Alleen de wan-poort.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Nu kan het wifi-accesspoint nog het enige knelpunt zijn. Die moet nu ook zoveel wifi-clients aan kunnen.

In dat geval zal ik twee routers aan elkaar moeten zien te knopen.
Ik heb gisteren ergens gelezen hoe je dat kan doen, maar het klonk niet aanlokkelijk.
Maar misschien valt het wel mee.
Laten we op 20 augustus eerst maar eens kijken hoever we nu gekomen zijn.

Leen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
In dat geval zal ik twee routers aan elkaar moeten zien te knopen. Ik heb gisteren ergens gelezen hoe je dat kan doen, maar het klonk niet aanlokkelijk. Maar misschien valt het wel mee.

Met de juiste software in de routers valt dat 100% mee. :) Heb het op het werk ook zo gedaan. Je moet een aantal instellingen maken om het een en ander werkend te krijgen. Maar met twee routers, dezelfde netwerk SSID, verschillende kanalen, DHCP in één router uit, kom je heel ver :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ik vraag het wel aan jou als het nodig is en als ik er niet uit kom.
Is dat goed?

Leen.

P.S. Misschien dat ik wel gewoon even kijk of ik het werkend kan krijgen zonder dat het al nodig is.  ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Omdat ik eigenlijk wel graag wil weten hoe je dat moet doen heb ik maar gelijk een extra router als Access Point ingesteld. Doel is niet om het bereik te vergroten maar om meer clients te kunnen bedienen.
Ik heb dat op de manier gedaan zoals het hier beschreven staat:
http://www.labnol.org/software/add-router-to-wireless-network/19716/

Nieuwe SSID, zelfde password, zelfde subnet mask, NAT en DHCP gedisabled (want die wordt door de hoofdrouter gedaan), vast IP-adres voor 2e router, Wifi vast op kanaal 13.
Daarna heb ik deze tweede router, een LinkSys BEFW 11S4 versie 4, aan de eerste router, de TP-Link Archer C20, vastgeknoopt en er mijn lok mee bestuurd.

We hebben daarmee nu 4 netwerk-SSID's waarmee je je foon kan verbinden.
1) Hoofdrouter 2,4 GHz.
2) Hoofdrouter 5 GHz (voorkeursnetwerk).
3) Hoofdrouter gastennetwerk, nu ingesteld op 5 GHz.
4) Slave router 2,4 GHz. Dit is de oude LinkSys.

Ik heb het gastennetwerk op 2,4 GHz gedisabled. Het kan er nog wel bij maar het lijkt me overbodig.
Het andere gastennetwerk is misschien ook wel overbodig, maar ik wil gewoon graag weten hoe het allemaal werkt en of er andere dingen gebeuren op het gastennetwerk dan op het "gewone".

Vraag 1 is nu of ik hiermee inderdaad de "client-capaciteit" uitgebreid heb zoals de bedoeling is.

Tot slot lijkt het me aardig om te weten of de X-Bus op de z21 geschikt is voor max. 31 aansluitingen per bus of per z21.
Er zitten nl. twee X-bus aansluitingen op de z21 en het is aanlokkelijk om eens te kijken wat er gebeurt als je op de tweede ook een z21-slave emulator zet bijv. met IP-adres ...12.
Vraag 2: zou je daarmee in potentie 62 verbindingen kunnen hebben of nog steeds 31?

Wie heeft er een antwoord op mijn 2 vragen?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2016, 17:02:52 door St00mboy »

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Leen,

Ik heb dit draadje niet gevolgd maar als ik het goed begrijp wil je meer als 31 apparaten (handregelaars) aansluiten op de X-Bus.

Heb je al eens gedacht aan het gebruik van de R-Bus op de Z21, met de laatse firmaware kun je hierop ook nog een 31 apparaten (handregelaars) op aansluiten, dus 31 op de X-Bus en ook nog 31 Op de R-Bus

Zie afbeelding en bedoel je wat anders dan beschouw dit maar als niet geschreven



Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
@ Piet,

We hebben op de laatste rijdag hardhandig kennis gemaakt met de beperking van ca. 7 draadloze apparaten op de z21, dus de schrik zit er flink in   :o :o  en dat willen we niet meer.
We willen ook graag draadloos blijven rijden en niet meer met de Multimuizen, want dan kun je niet met je trein meelopen.
Maar meer dan 31 draadloze apparaten aansluiten? Nee, dat zal voorlopig niet nodig zijn hoor.  ;) Ik denk nu aan max. 15.

Maarrrr... nu dit projectje aardig gelukt lijkt te zijn en ik tòch een back-up emulator maak, ben ik ook wel benieuwd naar - uiteraard voor redelijk geld - wat nu eigenlijk de mogelijkheden zijn en waar de grenzen liggen.
Dus wat kun je bedenken?
Timo ziet met de ESP8266 met blijkbaar voordelen voor het draadloze, ik heb de twee routers en de extra emulator en jij komt nu met de R-bus, waar ik nog niet eens aan gedacht heb.  :-[
De twee routers zijn in bedrijf en de tweede emulator is onderweg uit China. De ESP gaat me nog boven de pet, maar wie weet.....

Ik zie in jouw post dat we de R-bus als slave-uitgang kunnen gebruiken als we pin 1 en 6 niet gebruiken.
Volgens mij stond er ook elders zoiets, misschien was dat wel hier op het forum. Noemen ze dit geen RJ12/4? Klopt het dat de X-bus annex slave (op het 10764-kastje) ook die pinnen niet gebruikt?

Dus even kort: als we pin 1 en 6 niet aansluiten, bijv. met een verdeler ertussen, dan is het RJ12/4, klopt dat?
Dan staat hij in de slave-modus en kan ik mooi de extra tweede emulator op de R-bus aansluiten, mits de z21 firmware 1.25 of later heeft.

Dan hebben we gewoon een groot aantal extra aansluitingen en hebben we zeker voorlopig geen last meer van de beperking van de z21.
Dat is een mooie bonus en een supergoeie tip!  (y)
Ik heb zo'n verdeler en ga dat zeker uitproberen.

Bedankt voor de tip hoor.

Leen.

P.S. De z21 heeft firmware 1.27.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2016, 22:36:09 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Even geprobeerd met een 4-polige RJ12 kabel.
Eerst op de X-Bus doet hij het gewoon en kan ik mijn lok besturen.
Op de R-Bus krijg ik "ERROR 13" .
Blijkbaar moet ik eerst de R-Bus op "R-Bus" instellen en daarna opnieuw opstarten. De Firmware van de muis is misschien te oud.
De andere nieuwere muis geeft ook "ERR 13".

Ik lees nu dat ik de R-Bus eerst nog moet configureren.
OK, dat krijg je als je eigenlijk geen tijd hebt.  :-[

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2016, 18:25:21 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Na de R-bus als Xpressnet-bus ingesteld te hebben moet je de z21 opnieuw opstarten.
Leuk, maar daarna kom ik er met de Maintenance Tool niet meer in:


Geen verbinding meer vanaf de PC, geen ping en niets bij ipconfig.
Ook niets te zien in Apparaatbeheer.
Wat een geweldig *** programma.
Er moeten 3 UDP-poorten (21105, 21106 and 34472) open staan. Waar? En waarom gaan die ineens dicht?
OK, ik zal het zelf wel weer vaudt doen....  :-\

Gelukkig is de z21 vanaf de router wel gewoon bereikbaar dus ik kan wel gewoon nog treintje spelen.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Het lijkt erop dat Windows de tent sluit, zodra er iets gebeurt in het Maintenance programma.
En dan wordt de z21 er gewoon uitgesodemieterd en kan er niet meer gecommuniceerd worden.
Toch staat het programma in de Firewall als toegelaten aangemerkt.

De volgende stap is dus om de beveiliging van Windows eerst maar helemaal uit te zetten.
Als dit inderdaad zo werkt, dan is dat in mijn ogen een flinke bug in dat programma.
Wat heb je er nu op deze manier aan?
Je zou er toch gewoon mee met de z21 moeten kunnen communiceren?

De z21 zit trouwens aangesloten op de RJ45 netwerkaansluiting van de PC, daar waar je normaal je internetkabel in stopt.

Leen.


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Leen,

Normaal zitten de netwerk-aansluitingen van zowel de z21 als de PC aangesloten op een router. Jij hebt de z21 nu rechtstreeks aangesloten op de PC. Dat werkt alleen als je een zogenaamde kruiskabel gebruikt - dat is een speciale netwerkbabel waarbij de aanslutingen op de RJ45 gekruisd zijn.

Sander

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ik heb begrepen dat de tegenwoordige PC's in staat zijn om dat intern te regelen, waardoor een gewone kabel ook zou werken.
Als ik de z21 achter de router laat zitten, dan ziet het Maintenance programma hem niet.
Daarom heb ik hem direct op de PC gezet.

Als ik dan het Maintenance Programma start, dan maakt hij eerst gewoon verbinding.
Als ik daarna de omzetting van de R-bus naar Xpressnet naar de z21 schrijf, dan kreeg ik de eerste keer geen melding, maar de tweede keer wel heel even snel een melding.
Ik heb het twee keer gedaan, omdat hij na de eerste keer geen verbinding meer wilde maken en ik de z21 toen ge-factory-reset heb.
OK, dat met die kruiskabel is wel een idee.
Eens kijken of ik er nog ergens een heb.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2016, 10:46:45 door St00mboy »