Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 21:50:34
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
Ronald69
Vandaag
om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
Vandaag
om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert (gelezen 3033 keer)
wob
Offline
Berichten: 2857
Aachenau West
Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Gepost op:
11 July 2016, 22:45:40 »
In het niet zichtbare deel van mijn baan liggen oude "denkende" Fleischmann wissels (messing modelrails) die al meer dan 25 jaar meegaan.
Nu krijg ik meer en meer te maken met een onbetrouwbare stroomtoevoer van de sporen waardoor de treinen tot staan komen. Het wissel een paar keer omzetten helpt wel maar helaas niet permanent. Ik heb daarover 2 vragen:
Vraag 1.
Wie weet iemand hoe de stroomvoorziening van de rails van deze wissels precies verloopt?
Nadere info:
Als je de wissels "denkend" gebruikt (alleen het spoor waarnaar het wissel leidt krijgt stroom en het andere niet) krijg je een indicatie hoe het werkt. Het spoor wordt in ieder geval niet via de wisseltong van stroom voorzien zoals dat bijvoorbeeld bij Peco wel gebeurt. Als je namelijk de tongen beweegt terwijl de hendel in dezelfde positie blijft, dan heeft dat geen gevolgen voor de stroomvoorziening van de sporen, want die blijft ongewijzigd. De stroomvoorziening wordt dus geregeld ergens onder het wissel. Welk spoor wel/geen stroom krijgt is afhankelijk van de positie van de hendel. Om te zien hoe dat in z'n werk gaat (en wat er mis is, bijvoorbeeld corrosie) zou de metalen plaat onder het wissel losgemaakt moeten worden (wat natuurlijk niet kan zonder het wissel uit te bouwen).
Vraag 2.
Is de stroomvoorziening weer betrouwbaar te krijgen zonder de wissels te moeten uitbouwen?
Bijvoorbeeld met behulp van contactspray.
N.B.
Ik moet er nog even niet aan denken de wissels te moeten uitbouwen voor onderhoud. Uiteindelijk zou ik er wel bij kunnen komen, maar vraag niet hoeveel moeite dat kost (met het risico van schade aan de rest van m'n baan).
Ik ben benieuwd.
Groet, Bas
Gelogd
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1105
zwols......maar geen balletje!!
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #1 Gepost op:
12 July 2016, 10:02:09 »
Hoi,
Nou bas ik heb geen fijn bericht voor je
de stroomvoorziening zit i.d.d. aan de binnenzijde van het wissel.
Zonder deze open te maken is het m.i. onmogelijk om de daarin bevindende koperen contacten te reinigen of bij te buigen.
Een paar x schakelen wil nog wel eens helpen maar is geen afdoende oplossing hiervoor.Denk ook aan slijtage waardoor de stroomvoorziening hapert.
Weet je zeker dat het wissel wel helemaal omschakeld [is er geen zwaar punt tijdens het omschakelen]?
Al zou je er iets in kunnen spuiten, het komt niet op de plek waar dat nodig is de koperen strippen zitten helemaal voorin[in de vork]
Wil je ze weer betrouwbaar inzetten zul je niet aan uitbouwen ontkomen vrees ik.
Je kunt natuurlijk altijd de sporen voorzien van een eigen stroomvoorziening door deze door te lussen,waardoor het wisssel 'denkend' af is
Misschien dat er iemand een andere kijk op heeft,en de oplossing heeft daar ben ik ook wel benieuwd naar, rij al jaren met messing wissels.
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #2 Gepost op:
12 July 2016, 13:13:34 »
Ik heb wel is ergens wat gelezen over iemand die iets met contactspray en deze wissels deed,echter geen idee meer hoe en wat,dat is al wat jaren geleden dat ik ergens erover las.
Anders kun je inderdaad proberen extra draadjes aan te brengen aan de rails van de wissels,tenminste als je het niet erg vind dat je daarmee het risico loopt dat de denk functie van de wissels weg kan zijn.
Ik hou dit ook even in de gaten omdat ik ook zowat heel m'n baan heb opgebouwd met die rails en wissels van Flm
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5793
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #3 Gepost op:
12 July 2016, 15:29:34 »
GÉÉN Onzin!
Zie volgende bericht.
«
Laatst bewerkt op: 12 July 2016, 16:10:27 door nighttrain1. Reden: Bij het openen van een oud wissel ontdek ik een schakelaar in het wissel, bij latere modellen is de schakelaar weg. Het is voor het eerst dat ik het nu zelf ook ontdek.
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #4 Gepost op:
12 July 2016, 15:49:13 »
Kijk hier maar eens:
plaatje van modeltreinbaan.nl
De metalen bodemplaat moet van het wissel om bij het binnenwerk te komen. Hier zit dus een "schakelaar" die de stroomtoevoer regelt.
Het maakt niet veel verschil of je Profi wissels gebruikt of de oudere messing exemplaren
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
TEE-RAM
Online
Berichten: 227
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #5 Gepost op:
12 July 2016, 16:30:02 »
Hallo Bas,
Ik weet niet welke wissels jij hebt maar Fleischmann heeft (in het verre verleden) ook wissels (met messing rails) gemaakt met twee verende draden die met het omzetten van de wissel van contact wisselen. Wellicht zijn die wel met kontaktspray te reinigen (de zijkant waar die contacten geplaatst zijn is min of meer open).
Succes
Wim
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6321
***
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #6 Gepost op:
12 July 2016, 19:44:16 »
Dat is inderdaad de versie van de zelfdenkende wissel zoals ik hem ken
. Lange contactveren.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
wob
Offline
Berichten: 2857
Aachenau West
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #7 Gepost op:
12 July 2016, 21:09:37 »
Hartelijk dank allen voor jullie reacties.
De foto van Allie is heel verduidelijkend. Het gaat inderdaad om dit type wissels.
Een eenvoudige oplossing kan ik dus gevoeglijk vergeten.
Het zou inderdaad slijtage kunnen zijn, want de wissels gaan immers al geruime tijd mee.
Er is overigens geen sprake van een zwaar punt.
Ik zal me nog eens beraden op wat te doen.
Het wissel een paar keer omzetten tot er contact ontstaat vind ik nog tot daar aan toe. Maar als het contact eenmaal tot stand gebracht is moet het niet alsnog spontaan verbroken worden na 10x berijden.
Groet, Bas
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17873
Modelrailroading is fun!
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #8 Gepost op:
12 July 2016, 21:17:29 »
Misschien op te lossen door een schakeling met relais?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
wob
Offline
Berichten: 2857
Aachenau West
Re: Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert
«
Reactie #9 Gepost op:
13 July 2016, 22:50:27 »
Met wat testen zag ik dat er ook een verbinding tot stand komt via de wisseltong, onafhankelijk van de stand van de inwendige schakelaar.
Alleen is dat helaas een zeer onbetrouwbare verbinding. (Anders dan bij bijvoorbeeld Peco waar een veer gebruikt wordt om de tong tegen de rail te klemmen).
Ik denk dat Fleischmann de inwendige schakelaar zelfs mede bedoeld heeft om de wisseltong van stroom te voorzien. Eigenlijk moet die inwendige schakelaar gewoon werken dus, nog afgezien van de "denkend-optie"....
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Stroomvoorziening oude Fleischmann wissels hapert