Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Mening gevraagd over hoogte bergen/heuvels.  (gelezen 2645 keer)

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Mening gevraagd over hoogte bergen/heuvels.
« Gepost op: 10 juli 2016, 14:46:22 »
Ik wil dus gaan beginnen met het maken van een berg/heuvel. Ik woon zelf in de Ardennen en in deze regio is het tussen de 575 en 600mtr hoog. Daar ligt ook Lijn 42 Liege -Gouvy etc. Hoe hoog zouden jullie de hoogste heuvel/berg maken en op wat voor hoogte maximaal jullie trein laten rijden.

Ik zelf zit te denken aan tot ongeveer 25/30cm hoogte van het hoogste punt en ongeveer 10/12 cm max hoogte voor de treinen te laten rijden. Wil ik graag weten is dat ongeveer de juiste hoogte in de realiteit? Uiteraard dit vanwege de scenery die er ook nog op moet. Ik heb dus HO spoor.

Wim
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2016, 18:17:15 door NS264. Reden: titel verduidelijkt »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Boele

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: mening gevraagd over hoogte bergen/heveuvels
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2016, 14:53:07 »
De hellingshoek lijkt mij in deze de belangrijkste issue.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: mening gevraagd over hoogte bergen/heveuvels
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2016, 14:54:24 »
Wim,


Los van de geweldige  naam, ook een geweldig  thema ;D ;)

Hoogte spoor idd  circa 10 cm boven je dal/rivier, ik zou, als dat kan, zeker 40 cm hoogte aanhouden, 100 meter hoogte is in model 1,15 meter, nou is dat wat overdreven maar heel vaak zijn modelbergen  te laag, Let ook op de plaatsing van bergen en tunnels, eerst was er het landschap, en toen het spoor,  niet andersom  ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: mening gevraagd over hoogte bergen/heveuvels
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2016, 15:34:22 »
Boele en Wim dank voor de reactie


Over het hellings vlak zit ik nog na te denken. Wil het rustig aan naar bovenlaten lopen zodat ik gene problemen met de loc kan krijgen. Vroeger reden er hier de diesels o a de 55 en de 62 waren heel bekend hier. als e loc heb je hier de CFL 3000 zusjes van de NMBS reeks 13. Ook de Desiro's reeks 085 rijden hier rond.

Ik heb een proef model gemaakt en dat was zelf best leuk en geslaagd alleen vond ik van mij zelf dat de achtergrond te laag was en dat wil ik dus nu gaan voorkomen. Het is algemeen bekend dat er nogal wat dennenbomen groeien langs lijn 42 en die zullen ook op de bergen/heuvels gaan komen. Immers zijn de Ardennen de houtschuur nietwaar?

Ik heb een tafel van 4,50 mtr lang en wil een soort van rangeer spoor in de vallei maken van aan/afvoer van goederen wagons met een enkele goederen loods daarbij en een hout overslag plaats. Van boomstammen en gezaagd hout dan wel.

Ik ben niet technisch en wil het graag heel eenvoudig maar leuk houden. Een her beginner die er wel zin in heb kan je zeggen. Geeft wat afleiding en ben van de straat of moet ik het anders zeggen.?? Al hoewel ik tegenwoordig iedere woensdagmiddag bij het spoor te vinden ben vanwege de houttrein hier in deze regio



Wim 
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: mening gevraagd over hoogte bergen/heveuvels
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2016, 15:44:12 »
Wim

Ik heb speciaal deze vraag gezet omdat ik dus twijfelde over mijn proef model waarbij hier een foto. Gelet op je opmerking laat ik je ook een tweetal opnames zien van een CFL e loc kort voor Vielsalm. Je ziet dan ook dat het daar goed hoog is en de andere opname is bij Cierreux. Hier zie je alleen het spoor in combinatie met de heuvel op de achtergrond.

Daarom ging ik deze vraag stellen. Maar dank voor de reactie

proef model. Nooit eerder dergelijk iets gemaakt!



De realiteit:

Rencheux CFL 3011



Trois Pont vanaf de heuvels genomen CFL 3012:



Cierreux hoogte brok steen langs het spoor: Men heeft vorig jaar veiligheid netten gespannen i v m vallende stenen:



Ik ben dus woonachtig in deze regio

Wim
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2016, 16:01:03 door WWestley »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: mening gevraagd over hoogte bergen/heveuvels
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2016, 16:22:01 »
Hoi Wim,

Proefmodel ziet er prima uit, goed deslaagde rotsen hoor, niet te steil idd (de bomen vindt ik ietsie minder, maar..slag heb je te pakken)

Voor achter een baanvak kan dit prima, Let wel op als je een tunnel zou willen maken, dan heb je een goeie hoge berg nodig (uitzonderingen  daargelaten )

Heb je iets van een baanplan?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Mening gevraagd over hoogte bergen/heuvels.
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2016, 19:33:27 »
WIm

Dank voor je positieve reactie. Denk (nog) niet aan een tunnel, tenminste nu nog niet dat kan veranderen immers ik ben een mens. Ik heb wel een plan in mijn gedachten en dit is een heel simpel iets. Ben alleen nog aan het stoeien van wat waar moet gaan komen. Zoals eerder gezegd ben niet technisch en wil toch een baan gaan maken. 

Maar ik heb de tijd en alles moet niet op 1 dag klaar. Zoals men het hier zegt in de Ardennen: in Vlaanderen hebben ze de klok maar wij hebben de tijd. Dat spreekwoord zegt voldoende denk ik?

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: mening gevraagd over hoogte bergen/heveuvels
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2016, 12:13:57 »
Over het hellings vlak zit ik nog na te denken. Wil het rustig aan naar bovenlaten lopen zodat ik gene problemen met de loc kan krijgen.

Ik heb een proef model gemaakt en dat was zelf best leuk en geslaagd alleen vond ik van mij zelf dat de achtergrond te laag was en dat wil ik dus nu gaan voorkomen.

Ik ben niet technisch en wil het graag heel eenvoudig maar leuk houden. Een her beginner die er wel zin in heb kan je zeggen.

Helling proberen onder de 3 procent te houden,liever nog wat lager,anders kan je inderdaad het probleem krijgen dat je trein halfverwege zegt van tot hier en niet verder.

Als je van jezelf vond dat je achtergrond te laag was,komt natuurlijk de vraag hoe hoog was die dan en waarom vond je m te laag ?

Ik ben zelf ook niet technisch aangelegt,maar toch kan je zonder die handigheid best leuke dingen maken hoor.
Je zou voor je berg verhaal mijn draadje hier is kunnen bezoeken,heb er zelf ook 1 gemaakt en voor dat tunnel en bergbouw verhaal heb ik het op een voor mij makkelijke manier aangepakt,wellicht is manier ook iets voor jouw.

trouwens,wat zijn heveuvels  ???  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2016, 12:46:21 door Bert van Gelder. Reden: Sub/sup niet gebruiken ivm leesbaarheid! »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Mening gevraagd over hoogte bergen/heuvels.
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2016, 19:06:34 »
Dag Floris

Zeer attent van je om te reageren. Je bent voor mij zeer zeker geen onbekend en mag graag naar je foto's kijken die zo al onderweg in het land tegenkomt. Hele mooie opnames!

Als je mij ene tip kan geven waar ik je artikel kan vinden dan wil ik dat dolgraag een keer lezen en kan ik daarvan altijd wat opsteken. Ik mag dan een ouder iemand zijn maar wil graag altijd dagelijks leren.

Nogmaals bedankt en laat mij dat artikel lezen a u b zeer geinteresseerd

groet

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mening gevraagd over hoogte bergen/heuvels.
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2016, 10:22:56 »
Mogguh Wim,

Graag gedaan,al is het al een tijdje stil wat het foto's maken betreft van 1:1 spul  :-[
Hier begin ik met de bouw van die berg:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51490.1425.html
Hopelijk kan je er wat mee.
Suc6  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Mening gevraagd over hoogte bergen/heuvels.
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2016, 18:56:19 »
Goedenavond Floris

Dank voor het toesturen van je info en heb dit heel aandachtig bekeken en zal het opslaan. Ik heb dan een naslag werkje. Zo te zien hebben we beiden het gelijke aan materiaal i p v het bekende piepschuim.

Bij ons is het dak in begin maart gerenoveerd. Het isolatie materiaal wat ze gebruikten is 12cm dik voor de opstaande ruimtes/gedeelten hebben ze andere zaken gebruikt en dat is 4cm dik.

als de heren klaar waren die dag liep ik te kijken wat er nog lag aan bruikbaar materiaal en heb dus een leuke verzameling binnen kunnen halen zij het wel met toestemming met de baas destijds. Maar als ik zo eens kijk naar het materiaal wat jij heb gebruikt komt dat behoorlijk overeen.

Dit materiaal is heel sterk en kan je niet zomaar even behandelen. Ik heb het met beitels gedaan welke mijn schoonvader gebruikte voor hout bewerking. zodoende kon ik dat landschap maken. Met piepschuim kan je een soldeer pistool gebruiken heel simpel en doeltreffend.

Maar jij heb een tunnel gemaakt en dat is best wel heftig met dat spul. Ik ga dus alles buiten om laten lopen zoals het merendeel van het spoor hier dat doet.  Weet jij trouwens iemand of dat jij dat kan om een teken schets van Marklin over te zetten op Roco Geoline?

Nogmaals de komplimenten over je werk aan die tunnel heel mooi gedaan en ik kan dat zonder meer gebruiken in mijn vrijetijds besteding

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mening gevraagd over hoogte bergen/heuvels.
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2016, 18:59:09 »
dat xps schuimplaat kan je met wat scherpe messen best bewerken hoor,heb je weinig/niks geen bijzonder gereedschap voor nodig  ;)
ondanks dat ik heb nooit heb geprobeerd,sluit ik niet uit dat je met een draadsnijder of iets dergelijks het ook kan bewerken,het spul lijkt qua materiaal nog het meest op oase wat ze voor bloemstukken gebruiken.
Een marklin schets over zetten naar roco geoline,nee dat kan ik niet,maar hier op dit forum zullen wel mensen zijn die dat wel kunnen.
Bedankt voor de veren,en als ik t kan,kan jij t ook  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0