Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Huup
Vandaag om 14:20:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Menno
Vandaag om 14:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:55
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:59:20
lima spoor N lok schoonmaken door tothebeach
Vandaag om 13:47:06
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door NS264
Vandaag om 13:38:25
Pendel module door bask185
Vandaag om 13:36:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
CTA’s jaren …70? / 80… door AB 7216
Vandaag om 13:24:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door spoorijzer
Vandaag om 12:40:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Messing op z'n Zweeds (h0) door Gert Arkema
Vandaag om 12:16:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
  

Auteur Topic: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby  (gelezen 19461 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #30 Gepost op: 08 December 2007, 21:22:07 »
Beusi, dat mag jij vinden, en dat is natuurlijk ook vrij bot, maar het geeft aan dat ik in ieder geval geen poging zal doen het je uit te leggen, als er iemand anders wel een poging wil doen hij gaat zijn gang. Maar het basis antwoord heb ik je al vast wel gegeven, en dat was SOMS enz. enz.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26782
    • Pagina van klaas
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #31 Gepost op: 08 December 2007, 21:30:48 »
Je wilt toch niet zeggen dat jij het allemaal in één keer wist?
Niet verder vertellen, maar Wim is een natuurtalent. ;D

Maar Beusi, even serieus. Ben je lid van een modelspoorclub? Dat is vaak een goede start om de basisprincipes onder de knie te krijgen, want daar lopen vaak lieden rond die je aan de koffietafel met een schrijfblok en een potloodje meer duidelijk kunnen maken dan wij hier met z'n allen op het forum. Bij elektronica komt het vooral aan op systematisch denken, en ik heb de indruk dat jij daar wat moeite mee hebt. daarom ben je volgens mij meer gebaat bij een 1 op 1 gesprek aan de koffietafel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #32 Gepost op: 08 December 2007, 22:45:31 »
Nee geen lid van een club, ik zal binnekort is kijken of ik aan een boek kan komen. Het punt is een beetje dat ik als beginneling hier ineens onzettend veel informatie krijg over van alles. Ik heb veel intresse in electronica en wil daarom dus ook alles weten. Dat gaat helaas niet. Ik snap ook wel dat het lastig is om een leek als mij van alles uit te leggen. Maar goed ik ga me best doen en het komt allemaal vanzelf, langzaam maar zeker;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26782
    • Pagina van klaas
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #33 Gepost op: 11 December 2007, 11:27:46 »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #34 Gepost op: 11 December 2007, 14:09:00 »
TOP! Ik ga er eens even op studeren en kijken of ik er een werkende regelaar van kan bakken. Bedankt.

Marc

No dress rehearsel, this is our life.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #35 Gepost op: 11 December 2007, 14:32:12 »
TOP! Ik ga er eens even op studeren en kijken of ik er een werkende regelaar van kan bakken. Bedankt.

Marc

Moet nog ergens een print layout van zijn. Had Maarten nl ook voor gezorgd. Het zelf ooit 8 van deze regelaars gebouwd.
Van Weistra's bloksysteem (waar deze regelaar ook in verwerkt zit) heb ik nog printen liggen. Doe er niks meer mee dus .............................
(Weistra's blok systeem staat in de Railhobby seinspecial beschreven)

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26782
    • Pagina van klaas
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #36 Gepost op: 11 December 2007, 16:35:31 »
Die printlayout staat in het oorspronkelijke artikel uit 1984.
Maar die geldt voor de oeruitvoering. Die bediende je met een potentiometer in de schakeling. In hetzelfde artikel presenteert Marten Weistra zelf een variant waarbij de regelpotentiometer werd vervangen door een vaste weerstand en een transistor. Dat geheel kon je dan uitwendig bedienen met een wisselcontact met de standen optrekken en afremmen. Dat paste allemaal nog in de originele layout.

Mijn variant gaat nog een stapje verder, die heeft een uitwendige bediening met 2 stuurspanningen. De ene zorgt voor afremmen tot ongeveer halve snelheid, de tweede voor doorremmen tot stop. Beide ingangen "los" laat de regelaar optrekken. En dat allemaal omdat dat op mijn spoorbaan halfautomatisch moet gaan werken. Dus rijdt de trein een blok in waar aan het eind een rood sein staat, dan gaat de remspanning er op. Bereikt de trein de laatste sectie voor het sein, dan komt de stop daar nog eens overheen.

En tot overmaat van ramp heb ik voor mijn rangeerterrein nog een variant bedacht. Die wordt gestuurd met een uitwendige potentiometer die een variabele spanning op een stuuringang brengt. En dat allemaal omdat een rangeerregelaar nou eenmaal iets directer moet reageren, en omdat ik daar met een walkaround ding wil werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #37 Gepost op: 13 December 2007, 15:51:44 »
Klaas, toch nog 2 vragen naar aanleiding van het schema:
- Is de remvertraging afhankelijk van de spanning op de uitgangen? (12V is vol in de ankers, 2V een beetje bijremmen).
- Kan ik ook een constante snelheid aanhouden?

Bedankt

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26782
    • Pagina van klaas
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #38 Gepost op: 13 December 2007, 16:19:41 »
Marc,

de optrek- en afremvertragingen liggen vast door de elco van 100uF, en daarvan naar links gaande de weerstanden van 100k en 47k en de 47k naar de plus.
Je kunt dat niet beinvloeden door de stuuringangen meer of minder te kietelen.

Er zijn feitelijk maar 3 vaste snelheden: stilstand, volle bak en halve snelheid. En die laatste is afhankelijk van de instelpotmeter van 100k linksonder.

Uit je vragen proef ik dat je misschien iets anders wil dan mijn schakeling kan leveren.
Als jij nou kans ziet om heel concreet te formuleren wat je wilt, dan kan ik wel een  poging wagen om daar een passende besturingsvariant voor te verzinnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #39 Gepost op: 13 December 2007, 16:38:59 »
Klaas,

Scherpe analyse van de achterliggende vraag en tevens leg je op pijnlijk duidelijke wijze mijn gebrekkige elektronika-kennis bloot !  ;D
Ik ben inderdaad op zoek naar een regeling waarmee ik kan gasgeven, remmen en snelheid houden, en dan liefst (met name het remmen) in een aantal stappen; dus steeds harder remmen als het ware.   
Ik heb ooit (vroegâh) een schema hiervoor gezien, maar dat was zonder PBM, en dat is voor mooi langzaam rijden eigenlijk wel wenselijk.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Pulsbreedte regelaar uit oude railhobby
« Reactie #40 Gepost op: 18 December 2007, 22:12:28 »
ik je een pb gestuurd maar dit mooie forum roept dan steeds "er is een fout opgetreden!

Mosterd na de maaltijd, edoch:

Dat komt omdat je cookie verlopen is. Als je op een link klinkt om een ander bericht of een andere rubriek te lezen, is dat geen probleem. Maar als het iets is waarbij je identiteit bekend moet zijn, zoals reageren, dan gaat het fout.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40