Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel  (gelezen 8233 keer)

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Gepost op: 08 juli 2016, 13:02:08 »
Ik ben om het overzicht te houden, toch maar even een nieuw topic begonnen omdat het thema nu toch dusdanig is gewijzigd dat het thema “grensstreek ergens tussen Arnheim en Nimwegen” niet echt meer klopt. Een baanplan hiervoor (zie het draadje van Amsterdam-Bonn-Rijndal) is ook niet verder gekomen dan de prullenbak. Vandaar deze derde poging.

Het wordt een denkbeeldige plaats ergens in Zuid-Limburg tegen de Duitse grens. De plaatsnamen zijn dit keer verzonnen, of afgeleid van de echte bestaande plaatsnamen. Het verhaal achter deze baan en mijn verzonnen plaatsnamen komt onder het topic “banen of diorama’s” te staan. Om stationsgebouwen en bijgebouwen 1 op 1 na te bouwen van de originele foto’s of bouwtekeningen is voor mij als beginnende modelbouwer toch wat te hoog gegrepen. Voor de modelbouwers op dit forum die dat wel kunnen heb ik daarom ook altijd grote bewondering om hele bestaande emplacementen helemaal na te bouwen vanuit het echt.
Dus ik houd het op de huisjes, gebouwen die ik al heb of anders de bouwpakketten uit het assortiment van Faller of Kibri.

De modelbaan “Kannstehaben” waar op Youtube diverse filmpjes van zijn, heeft enigszins model gestaan voor mijn baanontwerp, met dit verschil dat er bij mij een nevenlijn via een soort van klimspiraal in ovaalvorm naar een 12 tot 15 cm. hoger gelegen 2e niveau loopt, de Duitse Eifel in. Hiervoor wil ik de sub-terrain incline-risers van Woodland-scenics gebruiken, aangezien ik niet over echte timmermanskwaliteiten beschik om een echte traditionele klimspiraal te bouwen. Deze zijn in 2, 3 of 4% hellingpercentage te krijgen/bestellen. Deels ook over een brug die het dal oversteekt en waar nog een kort industriespoortje (analoog) onderdoor loopt naar een mergelgroeve.

Deze baan komt verdeeld over 3 modules met een totale lengte van 3,20 meter en 1 meter breed. Met een mogelijkheid tot uitbreiding naar een 4e of 5e module. Op het juist genoemde industriespoortje na, is de baan digitaal, voorlopig aangestuurd met een Roco Multimause. De wissels houd ik voorlopig uit kostenbesparing nog even handmatig, misschien alleen achteraan bovenin waar ik er minder goed bij kan dat ik die wel elektrisch en digitaal maak. Bovenin ga ik ook over op de Roco Geoline-rails, zodat ik de wisselaandrijving gelijk mooi onder de bedding kan wegwerken. De overige baan wordt waarschijnlijk rails zonder bedding, deels de oude rails die ik nog heb van 25 jaar geleden als die nog goed zijn.


Zoals u misschien ziet lijken er een paar loze wissels te liggen, maar deze heb ik er ingetekend met het oog op een mogelijke uitbreiding, zonder dat ik een deel van de baan straks hoef te slopen of de aansluiting naar een fiddle-Yard. Maar ook omdat m'n railstukken in Anyrail "op" waren (limiet van 50 in de gratis versie).
Een echt schaduwstation wordt lastig, omdat het op losse modules komt die op schragen komen te liggen. Het moet ook weer makkelijk op te ruimen zijn omdat ik geen vaste ruimte voor een modelbaan heb. En de nevenlijn komt al op een 2e niveau te liggen, bovenop de heuvel, op die sub-terrain foamplaten van Woodland Scenics. Anders wordt de constructie veel te zwaar en te onhandig om te tillen. Het tweede niveau volgt nog, dus zoals het nu lijkt dat het bij de klimspiraal ineens ophoud, dat lijkt dus maar zo.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2016, 15:22:51 door JvE »
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2016, 12:13:17 »
Hierbij ook het deel voor de 2e laag. Ik ben er nog wel mee bezig, maar ik weet nog niet of dit al de definitieve versie is. Links is een mogelijkheid om daar ook nog weer losse modules op aan te sluiten. Rechts loopt het spoor dood, maar dit kan wel interessante rangeerbewegingen mogelijk maken.
De onderste laag is ook deels nog zichtbaar, die heb ik als afbeelding weer in een nieuw baanplan gebruikt in Anyrail voor de 2e laag, zo lijkt het spoor toch door te lopen.



Ik hoor het commentaar wel.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2016, 12:22:06 »
Ik wil komende tijd ook eens gaan kijken bij wat modelspoorclubs.
Ik ben al aan het kijken geweest welke er bij mij het dichtst in de buurt zitten en wat ook een beetje makkelijk bereikbaar is zowel per auto als met openbaar vervoer. Ik kom zelf uit Waddinxveen, maar daar zitten geen dergelijke clubs echt dichtbij. Railclub Utrecht is wel ongeveer 40 km bij mij vandaan, maar is wel redelijk goed bereikbaar, met de auto ongeveer 3 kwartier rijden. Met de trein zal het wat langer zijn omdat ik dan ook nog v.a. Utrecht CS met een bus moet. En ik weet er een in Voorschoten. Misschien hier nog iemand die er een weet?
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2016, 12:25:37 »
Nog even een vraag wat betreft de modules. De eerste laag bestaat uit 2 of 3 modules met een totale lengte van 3,20 meter.
Kan ik voor de tweede laag deze op dezelfde modules vastmaken of daar ook losse modules van maken die ik er dan bovenop de eerste laag zet? Dat het stapelbaar wordt zeg maar. Alleen hoe maak ik dan de goede railverbinding tussen de 1ste en de 2e laag. Op de eerste laag komt een soort klimspiraal waar de trein naar de 2e laag kan rijden. Deze wil ik maken van de incline-risers van Woodland scenics Subterrainsystem.

Graag jullie reacties.
Groetjes,
John

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2016, 13:22:05 »
Modelspoorclubs: hier is een overzicht van de NMF leden (=veelal clubs) in Zuid-Holland.

Modules: toen je zei dat het drie modules gingen worden dacht ik dat je per module alle niveau's ging aanbrengen. Drie dubbele boterhammen naast elkaar, zeg maar. Maar je wilt gaan stapelen? Dan wordt het complexer met alles aan elkaar plakken.

In hoeverre kan je het combineren? De linker module met spiraal als één geheel, alle niveau's bij elkaar. Dan is dat lekker stevig. Daar kan je een plaat/module met het ene en eentje met het andere station op aansluiten. Een aparte module voor het spoor onder het achterste station. Plakkie landschap in het midden.

Het moet zowel hanteerbaar blijven, maar tegelijkertijd wil je de hoeveelheid overgangen nie tte groot maken.

Enfin, volgens mij ben ik niet helemaal 100% duidelijk en consistent in wat ik zeg, maar ik hoop dat je er misschien een idee aan overhoudt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2016, 12:36:11 »
Dank voor alle reacties!

Ik wil komende week ook eens bij een railclub gaan kijken, o.a. om ook nog ideeën op te doen wat betreft het maken van de modules (en eventueel hulp daarbij in een later stadium). Als ik eerst maar eens een goed begin heb, zodat ik kan starten en later zelf op verder te bouwen.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2016, 19:33:39 »
Ik ben idd. vorige week bij een railclub wezen kijken. Heb mijn baanplan ook meegenomen om ook door een technisch oog te laten bekijken. Ik zal nog wel even wat aanpassingen moeten gaan doen maar het eerste ontwerp zag er wel goed uit.

Ik wil als het mogelijk is (en ik daar lid ga worden) proberen of ik een module kan maken die ik ook daar op hun baan kan aansluiten maar ook in mijn eigen baanplan past.
Wordt vervolgd...
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2016, 12:22:32 »
Gisteravond weer even bezig geweest en hier en daar mijn baanplan wat aangepast zodat het beter op de modules past anders had ik hier en daar wissels moeten doorzagen... dat zullen we maar niet doen. Ik heb ook de module indeling veranderd. Het zijn nu 4 modules geworden; 2 tegen elkaar liggend en 2 aan weerszijde op de kop.



Ik wacht jullie reactie af.
Groetjes,
John

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2016, 16:56:53 »
Als 1ste reactie vraag ik me af waar al die doodlopende/abrupt eindigende sporen naar toe moeten gaan ?
Verder ben ik geneigd om te roepen,kan je de sporen aan de voorzijde niet schuin leggen,t is allemaal zo recht toe recht aan nu.
Je gaat nu overigens nog steeds aan wissels zagen als die groene lijnen je modulebak overgangen vormen,t is maar dat je t weet  ;)
« Laatst bewerkt op: 30 september 2016, 16:58:57 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2016, 17:58:11 »
Als 1ste reactie vraag ik me af waar al die doodlopende/abrupt eindigende sporen naar toe moeten gaan ?
Verder ben ik geneigd om te roepen,kan je de sporen aan de voorzijde niet schuin leggen,t is allemaal zo recht toe recht aan nu.
Je gaat nu overigens nog steeds aan wissels zagen als die groene lijnen je modulebak overgangen vormen,t is maar dat je t weet  ;)

Om te beginnen bedankt voor je reactie.

Die doodlopende stukken heeft te maken met de beperking van de gratis Anyrail versie waar je niet meer dan 50 railstukken mag gebruiken. Aan de achterzijde  (niet zichtbaar, komt onder heuvel te liggen en daarom gestippeld weergegeven) zou een klein schaduwstation moeten komen, hoop dat later verder nog in te tekenen. De voorkant (station) heeft wat doodlopende stukjes v.a. wissel en daar zouden ook nog wat railstukken aan moeten komen om locomotieven tijdelijk te parkeren.
Ik moet de tekening voor de 2e laag/niveau v.a. klimspiraal links ook nog wat aanpassen want dat ligt ook nog niet naar mijn zin. Komt goed, wordt vervolgd.
Groetjes,
John

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2016, 20:17:48 »
Dag John,

Jouw ontwerp bevalt me wel.

Prima naar mijn mening: zo'n strak ovaal langs de tafelrand.
Het voorbeeld van Kannsteleben dat je noemt laat zien dat je met een simpel ovaal evengoed een mooi landschap kunt creëren.


Ik heb eens zitten denken hoe ik een baan als deze zou aanpakken. Twee mogelijkheden komen in mij op.

1. Als ik het zo simpel mogelijk zou willen houden, dan zou ik beginnen met het railovaal inclusief het station vooraan.
De spiraal zou ik bewaren voor later. Eerst eens proberen het ovaal bedrijfsklaar te maken. En vervolgens op het rechterdeel van de baan werken aan een mooi stukje landschap.

2. Als ik het mezelf wat moeilijker zou willen maken, dan zou ik het railovaal een niveau hoger leggen dan het tafelblad. Dan komt de trein dus het hele rondje op een dijk of op een viaduct te rijden of een heuvelrand of door een nog hogere heuvel heen.
Met de railspiraal hoef je dan niet per se de hoogte in. Ik zou het spoor laten afdalen tot het tafelblad. Daar zou ik dan enkele opstelsporen maken en een eindstation zoals jij dat in gedachten hebt.

Los hiervan: ik zou wel van te voren bedenken waar de perrons moeten komen. En ik zou die perrons zo lang mogelijk maken. je baan heeft een mooi lengte, dus dat kan heel goed.

En dan nog een klein maar volgens mij niet onbelangrijk punt: rechtsonder ligt een wissel dat in afbuigende stand moet worden bereden door doorgaande treinen. Dat wordt in het echt vrijwel altijd vermeden en is ook in model niet zo'n mooi gezicht. Ik zou dat wissel vervangen door een gebogen stuk rail.

Succes ermee. Laat je vooral niet weerhouden om gewoon te gaan bouwen.

Alewijn




JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2016, 12:40:20 »
Ik kwam op YouTube ook weer een leuk filmpje tegen van een baan, welke ik ook in mijn baanplan zou kunnen verwerken. Het was een kant en klaar landschap van Noch, (Noch fertiggelande Salzburg). Niet dat ik van een kant en klaar landschap uit ga, dat is voor mensen die graag snel willen kunnen rijden (leuk voor kinderen bijv. die nog wat minder geduld hebben en meer voor het rijden gaan dan voor het bouwen). Maar het baanplan is wel goed over te nemen, deels aanpassen zodat het in mijn baanplan past. Dan komt het i.p.v. de klimspiraal en ik maak daar mijn nevenlijntje wat langer mee. En dan de dubbele ovaal er omheen wat dan de zgn. hoofdlijn is.



en het baanplan zoals ik het deels zou kunnen overnemen, al moet ik nog even denken hoe.



Mijn kat die ik sinds kort in huis heb zal dat ook heel leuk gaan vinden: een trein die een tunnel inrijdt, er ergens anders weer uitkomt en dan verderop weer een tunnel inrijdt... ;D
« Laatst bewerkt op: 10 november 2016, 12:24:12 door JvE. Reden: Aanvulling »
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2016, 12:21:26 »
In navolging op mijn vorige bericht heb ik mijn eigen baanplan weer eens even onder handen genomen (heb het originele baanplan zoals eerder gepost ook bewaard op m'n pc).

Dit is het resultaat; ik heb twee varianten gemaakt, gebaseerd op het baanplan van zo'n Noch fertiggelände "Salzburg", maar met dit verschil dat het zogenaamde nevenlijntje bij mij naar boven gaat en daar aansluit op een pendelbaan en daar dus ook z'n eindpunt heeft en bij het Noch-baanplan komt het uiteindelijk na die lus die hij maakt weer bij het station beneden uit. 

Variant 1:


Variant 2:

De kruiswissel die je nu bovenin ziet lijkt er nu loos in te liggen, maar daar komen nog wat kruisende industriesporen te liggen, maar ik was weer door de 50 railstukken heen...

Ik moet nu alleen nog weer even opnieuw gaan bedenken hoe ik de modulescheidingen logisch ga indelen, zonder dat ik bruggen doormidden hoef te gaan zagen. :o
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2016, 12:33:18 »
Variant 1 met 2e niveau:


Variant 2 met 2e niveau:


Ik heb de afmetingen wat gewijzigd, (van 1 m, naar 1,10 breed) zodat de baan wat smaller wordt en wat dieper. De lussen komen nu iets ruimer te liggen. Maar om overal nog goed bij te kunnen moet ik wat loopgaten erin maken. Ik moet alleen nog even gaan bedenken waar. In ieder geval aan beide zijkanten.
Het 2e niveau wil ik wel doortrekken met losse modules aan de rechterkant, tot 3,20 meter zodat er rechts in ieder geval al een loopgat ontstaat.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2016, 12:36:25 door JvE »
Groetjes,
John

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265