Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 12:43:38
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel  (gelezen 8245 keer)

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2017, 12:29:52 »
Bovenstaande afmetingen bleken bij mij niet haalbaar om bovenstaand baanplan (met het baanplan van Noch "Salzburg") uit te voeren, dus ik ben weer terug gegaan naar de eerdere ontwerpen van 3,20 m x 1 m. met links het soort van klimspiraal (1,20 cm. bleek te breed, dan kan ik er achter net niet meer bij).

Ik wil m'n wissels voorlopig analoog aansluiten. Het wisselen in de wisselmodus en locomotiefmodus op een multimouse vind ik ook niet echt ideaal. En wat ik begrepen heb uit lectuur zijn analoge wisselaandrijvingen ook goedkoper dan digitale waar nog een decoder aan gehangen moet worden.
Nu alleen nog eens gaan bedenken (samen met iemand die daar wat meer verstand van heeft) hoe ik m'n baanplan in blokken kan indelen en hoe ik dan bezet/terugmelders moet aansluiten. Desnoods neem ik een module mee naar de railclub waar ik af en toe naartoe ga, want daar zitten de mensen die er wel verstand van hebben.

Eerst moet ik nog het benodigde gereedschap gaan aanschaffen voordat ik überhaupt kan gaan bouwen.
Een accu schroef/boormachine, dremel, lijmpistool etc. En dan is er alweer een behoorlijk gat in mijn budget geslagen... :o
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2017, 12:25:53 door JvE »
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2017, 12:27:57 »
Na afgelopen tijd nog even aan het stoeien met mijn baanplan geweest te zijn ben ik nu aan het worstelen met de manier van beveiligen.
Na het lezen van documentatie over het maken van blokken en aansluiten van bezet/terugmelders kreeg ik het steeds warmer en toen ze ook nog over diodeschakelingen op niet gedetecteerde stukken begonnen om valse meldingen te voorkomen, raakte ik het spoor helemaal bijster... ???
Daar komt bij dat ik vooralsnog niet van plan was een computer te gaan gebruiken. En wat ik later begreep hebben bezet/terugmelders dan ook niet zoveel zin. Ik dacht eigenlijk dat de centrale dat al deed, na een bezet/terugmelding de trein in het voorgaande blok laten remmen en stilzetten, maar nu begreep ik pas dat een programma als Koploper of Itrain dit doet. Of misschien alleen de duurdere centrales van Esu of Märklin CS3 bijv.

Nu kwam ik elders in dit forum ook een draadje tegen waar ze het hebben over remgenerators die ook gewoon je trein kunnen laten stoppen voor een rood sein. Had Märklin ook niet zoiets? Digitale seinen die ook een stopcommando aan de locomotief kunnen geven? Ik lees bij een kennis van me weleens het Märklinmagazine en daar stond zoiets een keer in. Alleen weet ik niet of ik daar als 2-railrijder wat aan heb. Of gooi ik nu misschien dingen door elkaar. ::)
Groetjes,
John

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #17 Gepost op: 01 maart 2017, 13:55:05 »
remgenerators die ook gewoon je trein kunnen laten stoppen voor een rood sein.
 Digitale seinen die ook een stopcommando aan de locomotief kunnen geven?
 Alleen weet ik niet of ik daar als 2-railrijder wat aan heb.
Voor 2-rail:  bezetmelding (zo nodig), blokbeveiliging en aansluitmogelijkheden seinen:   Zie ABC systeem van Lenz.   Zonder computer of programma, dus zeg maar "stand alone" .

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #18 Gepost op: 02 maart 2017, 12:15:44 »
Hallo,

Heb wel al wat gelezen over het ABC-systeem van Lenz, maar ik lees ook van andere forumleden dat er nog veel problemen mee zijn, als dat decoders in locomotieven niet allemaal compatibel zijn met dit systeem en dat geldt ook voor een diodeschakeling (heb ik over gelezen in de encyclopedie van dit forum), de ene reageert wel door te gaan remmen en te stoppen en dan zal misschien uitgerekend net dat dure model gewoon door kachelen en dan BOEM, ravage in een tunnel... :o
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2017, 12:32:38 »
Ik heb mijn baanplan bijna klaar. Ik zit echter nog met één probleempje, waar ik hem wil gaan opbouwen. Qua afmetingen past het in een mooie hoek van m'n woonkamer, alleen staat er nog een orgel/piano als een blok beton in de weg... ???
Maar aangezien ik er af en toe nog weleens op speel, wil  ik hem ook niet opruimen, maar wel even opzij kunnen zetten als ik mijn (module)baan wil gaan opzetten.
En dat orgel schuif je niet zomaar even opzij (loop daar met stofzuigen ook weleens tegenaan als ik mijn kamer even een grote beurt wil geven en het orgel dan even van de kant moet, dan moet ik ook zowat een verhuizer inhuren...) Mensen die ook een piano (en dan bedoel ik niet zo'n elektronische) in huis hebben staan zullen snappen waar ik over praat.

Ik zou hem eigenlijk op een verrijdbaar plateau willen zetten, (incl. orgelbank) zodat ik hem dan makkelijk opzij kan rollen als dat nodig is. Bij ons in de kerk hebben we ook een piano op zo'n plateau staan en voor de dienst begint wordt hij zo uit de opslagruimte naar voren voor het podium gereden. En de gene die erop gaat spelen stapt dan ook op dat plateau (de wieltjes die eronder zitten hebben uiteraard ook een rem zodat er geen rare dingen kunnen gebeuren terwijl er gespeeld wordt... ;D)
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #20 Gepost op: 27 maart 2017, 12:26:26 »
Of modules eroverheen bouwen. Maar ik weet niet hoe het dan met de stevigheid van de poten is. Dat orgel is 1,10 meter hoog, dan zou een module op ca. 1,15 meter komen. Ik ben zelf 2 meter lang, dus qua werkhoogte zou het wel kunnen.
Groetjes,
John