Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:39:32
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
Vandaag
om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
Vandaag
om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
ruudns
Vandaag
om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 19:32:29
Modelwensen 2026
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 19:00:51
Yamorc 7001 dood
door
Hasenwald
Vandaag
om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 17:13:20
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:11
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
Vandaag
om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
Vandaag
om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
Vandaag
om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
Vandaag
om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
Vandaag
om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
Wies
Vandaag
om 11:52:20
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 11:40:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
G spoor wissel advies gevraagd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: G spoor wissel advies gevraagd (gelezen 4092 keer)
EricZmS
Offline
Berichten: 1399
Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
G spoor wissel advies gevraagd
«
Gepost op:
06 July 2016, 19:36:08 »
Voor een G spoorbaan project (lgb) zit ik met een probleempje.
De oude pendelbaan met lgb pendel werkte prima, echter wil ik graag een 2e trein over het zelfde spoor laten rijden door gebruik te maken van een wissel en opstel spoor.
Het idee: trein 1 spoor 1 vertrekt en keert terug, na terugkomst dient de wissel omgezet te worden (liefst automatisch, maar met de hand mag ook) (of door knop in te drukken)
Na x seconden vertrekt trein 2 spoor 2 en keert terug. Vervolgens vertrekt trein 1 weer Etc. Etc.
Bij mijn n-spoorbaan (waar ook een pendel is ingebouwd) is door het gebruik van de wissel het rustende opstelspoor spanningsloos totdat de wissel wordt omgezet.
Bij de lgb wissel is dit niet het geval (zal te maken hebben met storingsgevoeligheid/ weersinvloeden)
Mijn baan ligt echter binnen.
Heeft iemand enig idee of en hoe dit op te lossen is (liefst zo bedrijfszeker en eenvoudig mogelijk), ik rij analoog
Hoor graag van jullie
Gelogd
Met vriendelijke groet, Eric
ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #1 Gepost op:
07 July 2016, 14:14:48 »
Ben zelf N rijder, maar heb al eens gestoeid met LGB.
Hoe wil of hoe schakel je nu het wissel. Als dat ook nog geregeld moet worden kan dat meteen meegenomen worden.
Ik ga er even vanuit dat je wissel met een motor aangestuurd moet worden en door ompolen naar de andere stand gaat.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
EddyK
Offline
Berichten: 432
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #2 Gepost op:
07 July 2016, 17:32:54 »
Je kunt van LGB of Piko kleine schakelaartjes kopen die je op de (elektrische) wisselaandrijving kunt klikken, als je dan de wissel omzet zet je de schakelaar ook meteen om, te gebruiken voor vanalles en nog wat (seinen, sporen spanningsloos maken, enz.).
Groeten Eddy.
Gelogd
Eddy
EricZmS
Offline
Berichten: 1399
Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #3 Gepost op:
07 July 2016, 19:47:45 »
Gerard,
Moet idd nog manier vinden om wissel te schakelen, aandrijving is middels piko aandrijving.
Echter het aansluiten van de wissel is echt anders als mijn fleis...... nspoor.
Ben er vanmiddag mee aan het stoeien geweest maar kan ook niet vinden waar en hoe de draden aan te sluiten. De tekeningen die bijgeleverd worden voorzien hier niet in. Heb inmiddels contact opgenomen met de leverancier hoe dit te doen. Even afwachten dus. Of iemand moet nog een schemaatje hebben liggen.
Heb begrepen dat de wissel wordt omgezet door polariteits wissel maar waar de twee extra draden aan te sluiten is mij een raadsel.
Om de pendel te laten werken en het opstel spoor spanningsvrij te maken dacht ik een onderbreking te maken in de spoorstaaf en deze te overbruggen met een schakelaar.
Wanneer ik dit met een dubbelpolige wisselschakelaar doe zou ik (bij nspoor in elk geval) in combinatie met een druktoets de wissel om kunnen gooien en meteen het niet ingezette spoor spanningsloos kunnen maken.
Eddy dank voor de tip ik ga er naar vragen bij bigtrainworld
Groet,
Eric
Gelogd
Met vriendelijke groet, Eric
ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #4 Gepost op:
08 July 2016, 09:38:09 »
Eric,
Aansluiting is inderdaad totaal anders. Je hebt maar twee draden, terwijl je fl* wissels er drie hebben.
Op dit plaatje kun je zien hoe het een en ander aan te sluiten:
Zie 4, 5 en 6 voor het aansluiten van het wissel. Als dit klopt, dan is met wat relais de boel zo aan te sluiten.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
EricZmS
Offline
Berichten: 1399
Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #5 Gepost op:
08 July 2016, 19:10:18 »
Gerard,
Dit is inderdaadhet schema wat bijgelever werd, maar sluit in nu gewoon de draden aan op de regelkant van de trafo? Wat is dan + en wat is - ?
Of sluit ik de draden aan op de rails, dan is de vraag waar?
N-spoor is een stuk eenvoudiger
Gelogd
Met vriendelijke groet, Eric
ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf
tod
Offline
Berichten: 186
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #6 Gepost op:
08 July 2016, 19:25:07 »
maakt niet uit.
Sluit het wissel maar aan op de gelijkstroom (rij) uitgang van de trafo en je ziet dat als je de ene uit draait het wissel een kant op gaat en draai je naar de andere kant dan gaat het wissel de andere kant op.
De spoel reageert op het omdraaien van de polariteit. Zo test ik mijn wisselspoelen van LGB alvorens ze aan een wisseldecoder voor tweedraadsspoelen aan te sluiten.
LGB heeft daar speciale schakelaars voor en ik dacht PIKO ook. die gewoon met wisselstroom worden gevoed.
Je kan ook van de standaard wisselmagneetspoelaansluiting gebruik maken maar dan moet je van de driedraads aansluiting via diodes naar een twee draads gelijkstroom overgaan.
Je zou ook eens op het LGB forum:
http://www.grootspoorforum.nl/forum/index.php?sid=b3bedb9f0f8e28c69029ebb47ebd7b39
kunnen kijken of zo nodig daar je vraag stellen.
Dat forum gaat specifiek op grootspoor problemen in
Ton
Gelogd
EricZmS
Offline
Berichten: 1399
Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #7 Gepost op:
08 July 2016, 19:29:06 »
Ton,
Dank, ik heb me gisteren ook aangemeld voor grootspoorforum. Zit nu te wachten op bevestiging/toelating door de beheerder
Voelt wel een beetje als vreemdgaan, inschrijven bij ander forum
Eric
Gelogd
Met vriendelijke groet, Eric
ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf
tod
Offline
Berichten: 186
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #8 Gepost op:
10 July 2016, 15:13:25 »
Dat voelen als vreemd gaan ken ik niet, dus ook niet waar het om forums gaat.
Ik kijk op meerdere forums in NL en DE en bekijk ze afhankelijk van het onderwerp.
Alleen dit forum en het Grootspoorforum bekijk ik praktisch iedere dag.
Ik heb dan ook een HO- en LGB-(tuin)baan.
Ton
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: G spoor wissel advies gevraagd
«
Reactie #9 Gepost op:
11 July 2016, 11:11:14 »
Eric,
Als je wissel inderdaad zo op de transformator reageert, heb je onderstaande schema als basis nodig:
Werking:
Contact 1 en contact 2 bevinden zich op de beide doodlopende sporen op een dusdanige manier dat de trein nadat hij tot stilstand is gekomen niet het contact meer bekrachtigd en de trein niet meer op het wissel staat. Met Rel 1 en rel 2 (normale relais met twee wisselcontacten) wordt je wissel aangestuurd. Normaal zal de motor aan beide kanten dezelfde spanning hebben. Bij het bekrachtigen van een van de contacten zal het bijbehorende relais de spanning verwisselen, waardoor de motor zal gaan draaien. Met relais 3 en 4 (dit is een zogenaamd bistabiel relais) kan gekozen worden voor de trein op spoor 1 of de trein op spoor 2 om deze te laten vertrekken. Zoals geschreven is dit de basis, er zullen nog wat componenten toegevoegd moeten worden afhankelijk van je verdere wensen en je exacte baanplan.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
G spoor wissel advies gevraagd