Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)  (gelezen 27598 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2016, 10:49:29 »
@Gerard
Als we toch precies zijn: de schaal is 1 op 76,2.

Leen.


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2016, 10:57:18 »
Tja....

Zoals je ziet is deze tekening op zijn Engels bemaat. Heeft iemand een idee, hoe je snel de feet/inch aanduiding om kan zetten in mm.?

Gewoon uittekenen 1 op 1 in inches dan kan je hem in één keer verschalen naar mm en/of de juiste modelbouwschaal. Een gouden regel is om altijd 1:1 uit te tekenen en dan pas te verschalen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2016, 13:05:13 »
Is een spreadsheet iets?

Hallo Jan,

Daar had ik ook al aan gedacht. Ik verwerk eea in mijn conversie-tabel. Dan heb je meteen ook de maatvoering op ware grootte. Zie: Conversietabel.

Gr, Hans

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2016, 13:27:59 »
Hans,

Heb je in je jongere jaren nog geleerd met een rekenlineaal te werken ? Zo-ja, dan zou je vrij eenvoudig een soort omrekenlineaal kunnen maken. Even tekenen op je PC, printen en plakken op een paar strookjes triplex.

Sander

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2016, 13:33:30 »
Wat doe ik bijvoorbeeld met 8'-4 5/8" ?

Dat zijn 100,625 inches.
Met je tabel is dat een eitje.

Jullie hebben nu de tekening van de "U" Class, maar blijf s.v.p. wel goed naar de foto's kijken.
Ik begrijp dat de tekeningen van Roche wel eens afwijkingen willen vertonen en heb al een opmerking gelezen dat iemand de splashers er "verdacht" vond uitzien.
Nou is het zo, dat splashers in het echt van heel dun materiaal zijn, wat je op schaal bijna niet kan maken.
Daarom maken Bachmann c.s. de splashers meestal iets groter om de wielen exact op schaal te kunnen houden en dat ze toch niet aanlopen.
Dit is wel een aandachtspuntje.
Als je weet welke wielen je wil gaan gebruiken dan kun je bijv. eerst de buitenmaat over de flens opmeten om daarna de binnenmaat van je splasher te bepalen.

De drivers van de "K" Class zijn volgens Sharman gelijk aan die van de "U" Class en 6 ft diameter (24 mm), over het loopvlak gemeten (zoals bij alle wielen) en hebben 19 spaken, de crankpin tussen de spaken en 14" crank throw.
Voor de volledigheid: het voorste en de achterste wielen zijn alle 3' 1" met 10 spaken.
Even ter vergelijking: de wielen van de "N" Class zijn 5' 6" (22 mm), 15 cm kleiner dan de "K" en Bachmann heeft ze 21,4 mm gemaakt en de middelste zelfs 21,2 mm.
Bijna 2,5 à 3 mm kleiner, dat valt echt wel op hoor.

Alan Gibson no. 4873 zijn voor de "K" de juiste wielen samen met 4838 voor de kleine wielen.
De 4838 is 3' 2", maar heeft het correcte aantal spaken.
Bovendien meten AG wielen meestal iets aan de krappe kant.
Kosten per lok £31.95, dat is net onder de €40,00, een koopje.  ;D

Overigens heb ik het boek van Russell besteld en dat is onderweg.
Daarin zouden ook nog maten kunnen staan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2016, 17:51:56 door St00mboy »

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2016, 14:45:05 »
Helemaal mee eens Leen. En dan hebben we het nog niet eens over de spoorbreedte.
Zoals al eens eerder gezegd: modelbouw is een extreme vorm van concessies doen, met als resultaat dat het eindproduct hoogstens 'iets weg heeft' van het origineel  ;D

Belangrijk punt is m.i. dat we het hier hebben over een 'donor-onderstel' waar een nieuwe kap op moet komen.
Volgens mij is dan de maatvoering van het donor-onderstel maatgevend!
Ik heb dat op basis van jouw foto's in 'dat andere draadje' (litter bin) zo goed en kwaad als mogelijk  nagemaakt in 3D.
Dat heb ik ook gedaan voor de onderkant van de kap die daarop moet passen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de foto's van Hans, die de model-kap in zijn volle glorie laten zien.
Het ging mij hier om de 'proof of concept'. De exacte maten moeten nog worden verdisconteerd!
Ik laat hieronder zien wat ik heb gedaan:

Eerst heb ik de onderzijde van de kap getekend op basis van de foto's van Hans.



Vervolgens heb ik op basis van enkele foto's van Leen een grof model van het onderstel gemaakt. Ik heb de wielen weggelaten en de objecten wat blokkerig gelaten. Dat is niet erg, want de interface gaat toch via de vlakken.



Daarna heb ik beide Parts in een Assembly samengevoegd.
Dat ziet er dan zo uit.



Nu volgt een tijdrovend klusje, en dat is het inspecteren of alles klopt en er nergens overlaps te vinden zijn.
Dat doe ik door op belangrijke plaatsen een CrossSection te maken.
Die overlaps maken dat de boel niet past natuurlijk.
Als er een overlap gevonden wordt, kun je dat gemakkelijk zien doordat daar de dubbele delen rood gekleurd worden.





Zijn de maten goed en is de interface akkoord bevonden kunnen we naar hartelust de kap verder opbouwen.
Het is wellicht handig om daar een apart Part van te maken, zodat de onderzijde van de kap ook nog eens voor volgende (andere) kappen gebruikt kan worden.

Bye
Jan

 
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2016, 14:47:22 door Jan Bouwman »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2016, 17:35:37 »
Mooi werk, Jan, de voetplaat begint er aardig op te lijken.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2016, 22:46:22 »
Ik ga morgen aan de slag met het converteren van alle maten uit de Roche tekening.
En Jan heeft gelijk. We moeten ook kijken naar de donor.
Ondertussen bewijst Jan hoe lenig Onshape eigenlijk is. Niet alleen lijkt het heel eenvoudig om parts met elkaar te combineren. Maar het blijkt ook mogelijk om vervolgens virtuele doorsnedes te maken.

Maandag over een week gaan Jan en ik een experiment uitvoeren. Je blijkt een ontwerptekening simultaan te kunnen openen op twee machines tegelijkertijd. Je kunt dan vervolgens op beide machines realtime werken aan dezelfde tekening. Via Skype gaan we daarnaast ook een verbinding maken, zodat we samen kunnen overleggen. Of elkaar "het kunstje" kunnen leren. Het bespaart in ieder geval veel reiskosten. Maar het brengt onze hobby m.i.ook op een nieuw niveau.

Gr, Hans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #23 Gepost op: 21 juli 2016, 08:49:40 »
Engelse maten omrekenen doe ik gewoon met Google.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #24 Gepost op: 21 juli 2016, 13:44:10 »
De Roche tekening met geconverteerde maten 1:1 en 1:76,2 is hier te vinden. (PDF met twee pagina's)

Let vooral even op de laatste twee kolommen. Er zitten zoals verwacht afwijkingen tussen de maten a.d.h.v. de Roche tekening en de maatvoering van de Bachmann N-class donor-loc. Een van de belangrijkste verschillen is de diameter van de drijfwielen, en de grotere afstand tussen de twee achterste assen van de drijfwielen bij de N Class t.o.v. de U Class. Het leven bestaat echter uit compromissen. Vooralsnog kan ik er mee leven.  :D

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #25 Gepost op: 21 juli 2016, 21:53:36 »
Vandaag het ontwikkelwerk bekeken met mijn EMV maatje Jos Bazelmans.
De voetplaat zoals Jan die voor ogen heeft is een logisch koppeldeel tussen het donor onderstel en de nieuw te ontwerpen kap voor de K class.

De donor-loc van Bachmann heeft een vrij zware (metalen) kapconstructie.
Zoals gemeld hebben we een complete loc en een losse kap.
Om onvergelijkbare wijze een zware kap te krijgen, zouden we de complete ketel uit een messing blok kunnen draaien. Ook de schoorsteen en de dom zijn vrij eenvoudig te draaien. Het laatste deel vlak voor de cabine blijft echter vierkant. Hier moet natuurlijk wel plaats zijn voor de motor. De taps aflopende boven- en zijkanten van dit deel zouden kunnen worden uitgebeeld door een 3D geprint overzetstuk. Ook de beide watertanks kunnen uit een messing blok gevormd worden. Voordeel is dat het grootste deel van de kap strak gelakt kan worden.

Er blijven overigens nog genoeg details over die in 3D print uitgevoerd kunnen worden.
De keteldeur en de volledige cabine bijvoorbeeld. Waarbij de detaillering aan de binnenzijde natuurlijk een grote uitdaging vormt.

Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #26 Gepost op: 21 juli 2016, 22:03:53 »
Hans
Heb je al enig idee hoe de vier extra wielen achteraan worden aangebracht? Daar zal toch het donor frame voor moeten worden aangepast. Of laat je die er maar wat achter bungelen?
Eigenlijk zouden we een nette (volledige) lijst met design requirements moeten opstellen. Met oplossingsrichtingen. En afvinken als ze definitief zijn.
Het begint een beetje op werk te lijken, zo😀😀.
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #27 Gepost op: 21 juli 2016, 22:56:14 »
Hebben jullie eigenlijk al gekeken wat het prijsverschil is tussen zelf een chassis bouwen en het donorchassis van een Bachmann "N"?
Om een lok te verzwaren kun je trouwens lood gebruiken.

Leen.

P.S. Hier staan wel 3 "N"Class chassis te koop bij Mr. Mike:
http://www.ebay.co.uk/itm/BACHMANN-EX-SR-N-CLASS-LOCO-CHASSIS-ONLY-/142023676194?hash=item2111455122:g:KKUAAOSwqBJXXnUc
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2016, 22:59:31 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #28 Gepost op: 22 juli 2016, 00:03:44 »
@Jan,

Ja, ik heb al nagedacht over de de twee achterassen.
De maat van de wielen is gelijk aan die van de voorste loopwieltjes.
In principe zouden we die als losse Bachmann parts moeten kunnen kopen.
De constructie zou die van een draaistel kunnen zijn, zoals je die op elke coach kunt aantreffen. Daartoe moet jouw voetplaat (koppeldeel) aan de achterzijde verlengd worden.

Omdat we hier geen tekeningen van hebben, kunnen we ons laten inspireren door foto's van een model van de K class gebouwd op basis van een kit. En wel een bijzonder exemplaar: de Maroon kleurige Metropolitan K class.





In dit exemplaar is de opening in de cabine vierkant ipv afgerond zoals het geval bij de SR versie. Ook is de opening in de watertank wat groter.



Op deze foto is te zien dat de afstand tussen de middelste en achterste drijfwielen groter is dan tussen de voorste en de middelste. Precies zoals bij het Bachmann donoronderstel ook het geval is. Dit wijkt dus af van de U class.

De 6 locs Metropolitan K class werden overigens in 1937 als L2 class overgeheveld naar de LNER.
Leen kan dus opteren voor twee varianten. ;D

Gr, Hans



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Bouw body SR K Class (OO gauge)
« Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2016, 12:59:33 »
Hmm, ik zal eens kijken of ik daar misschien informatie over heb.

Leen.