Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: OnShape  (gelezen 8354 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
3D/RM-IG: OnShape
« Gepost op: 26 juni 2016, 11:46:53 »
Het gebruik van een computerprogramma om er dingen mee te ontwerpen voor je modelspoorbaan met een lasersnijder of 3D printer is al langer mogelijk, maar nog nooit zo makkelijk als met Onshape.

Het is een volledig 2D en 3D ontwerpprogramma dat dingen kan die normaliter alleen kunnen met échte CAD programma's als AutocCad, Solidworks, Catia enz. Waar je echter voor dergelijke programma's de hoofdprijs  moet betalen, is Onshape gratis!
Je kunt het hier downloaden: https://www.onshape.com/



Het écht grote voordeel van dit programma is echter de mogelijkheid om samen (op afstand) aan één ontwerptekening te werken. Het werkt namelijk voor 100% in de Cloud. Het kan op elke PC, MAC, smartphone of tablet gebruikt worden.

2D en 3D is nog lang niet voor elke modelbouwer interessant. Maar voor wie er mee wil experimenteren, is dit wel een serieuze optie. Je kunt er tekeningen mee maken voor lasersnijden of voor 3D printen.

Op internet en vooral op YouTube zijn heel veel instructieve filmpjes te vinden. Maar het is ook wel een beetje lastige om door de bomen het bos te zien. Deze Onshape Training is echter de moeite van het bekijken waard: https://youtu.be/rWwClHIcL3Y

Alle basisfuncties komen aan bod. Het filmpje nodigt uit om het eens zelf te proberen.

Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: 3D/RM-IG: OnShape - Instructiefilm
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2016, 12:34:21 »
Ha Hans
Toevallig ben ik afgelopen week begonnen mij te orienteren op Onshape.
Het lijkt mij inderdaad een nuttig programma.
Ik ben aan het oefenen op mijn volgende huisje dat ik ga maken: een kleuterschool in Hardinxveld uit de jaren vijftig (het schooltje bestaat allang niet meer).
Ik moet zeggen, de UI is wat weerbarstig, maar ik kom er wel uit.
Misschien kunnen we dit draadje gebruiken om eens wat ervaringen uit te wisselen.
(Voordat er flauwe grappen gemaakt worden: vóór de L staat gewoon een K hoor 🙄)

Bye
Jan



Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: 3D/RM-IG: OnShape - Instructiefilm
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2016, 19:50:31 »
Ik moet zeggen, de UI is wat weerbarstig, maar ik kom er wel uit.
Misschien kunnen we dit draadje gebruiken om eens wat ervaringen uit te wisselen.

Ik ben het met je eens dat de UI eenduidiger zou kunnen. Zo gaat het opslaan van een .DXF heel anders dan van een .STL Een traditionele manual zou hier uitkomst hebben geboden.
De honderden instructiefilms op YouTUbe ten spijt, alles staat rijp en groen door elkaar. Hi-end tekeningen van professionals, naast frutsels van amateurs.

Ervaringen hier uitwisselen, lijkt mij een prima suggestie. Een databank met geschikte 2D en 3D tekeningen op het gebied van modelspoor zou erg handig zijn. Eventueel gekoppeld aan serviceproviders waar je eea kunt laten snijden of 3D printen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2016, 19:51:00 »
De titel van deze draad is aangepast.
Draad kan gebruikt worden om ervaringen met Onshape te delen.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: 3D/RM-IG: OnShape - Instructiefilm
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2016, 07:34:56 »
Ik ben het met je eens dat de UI eenduidiger zou kunnen. Zo gaat het opslaan van een .DXF heel anders dan van een .STL...

Dat is bij meerdere pakketten het geval. Bij ons professionele pakket (Autodesk Inventor Professional 2014) is dat ook zo. Een DXF is uiteindelijk een platte tekening die we meestal voor bijvoorbeeld een plaatuitslag of een doorsnede gebruiken en een STL is een 3d bestand.
Maar inderdaad: een stukje handleiding is op zulke plekken wel heel fijn!
Mvg, Bjorn.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2016, 10:24:16 »
@Bjorn,
 
Die handleiding blijkt er toch te zijn.



Deze is "intelligent" opgezet, dus contextgevoelig. Klik je op het vraagteken rechtsboven en vervolgens op help, dan verschijnt de informatie die gerelateerd is aan de handelingen waar je op dat moment mee bezig bent. Klik je echter op de documentenpagina op het vraagteken en kies je voor help, dan krijg je een volledige handleiding.



Dat is mooi, maar deze had wel wat meer illustraties mogen hebben, en wat meer protocol beschrijvingen. Zo weet ik inmiddels hoe ik documenten kan exporteren, maar (nog) niet hoe ik ze op de juiste wijze kan importeren.

Omdat het een online systeem betreft, worden de updates in een zeer hoog tempo doorgevoerd. De App is dus permanent in ontwikkeling. Wel zaak om de update-info regelmatig door te lezen. Gebruikers worden nadrukkelijk uitgenodigd om hun op- en aanmerkingen door te geven. Dat kunnen wij vanuit BNLS dus ook samen doen. Zie de feedbackknop rechts op het scherm van de handleiding.

Gr, Hans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2016, 11:01:33 »
Niet om je ontdekking minder waarde te geven, maar als aanvulling: Fusion 360 is een Autodesk product en gratis te gebruiken voor hobbyisten en enthousiastelingen:

http://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2016, 11:45:16 »
@Sven,

Dit ís ook een prima aanvulling. De grap is dat via Onshape alle bestaande CAD programma's in één workflow geplaatst kunnen worden. De kracht is de online clouddienst die alle bestanden van en naar het documentenbeheer kopieert en tegelijkertijd vertaalt. Dat maakt samenwerken makkelijk.

Stel, ik wil een Engelse longboat maken. De neus ervan vind ik nog te complex om te tekenen in Onshape of een ander CAD programma. Ik kan hier op BNLS vragen of iemand me kan helpen. Jij zou die neus voor mij kunnen tekenen in Autocad Fusion, en ik zou jouw neus weer als Part kunnen combineren met mijn eigen delen. Maar tegelijkertijd kun je me uitleggen hoe ik het moet doen, zodat ik het de volgende keer zelf kan proberen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2016, 01:13:19 »
Mijn voorbeeld in de vorige post was niet toevallig.

Ik heb een tweetal schaalmodellen van een typisch Engelse "Narrow boat" te leen van Cor.
Het zijn modellen van hout.



Ze zijn niet al te ingewikkeld geconstrueerd, en voor mij een prima oefening om Onshape in de vingers te krijgen.
Dat gaat dus letterlijk met vallen en opstaan, en elke keer het tekentraject weer opnieuw herhalen.



Een paar dingen die belangrijk zijn:
  • Als je een nieuw document aanmaakt met de knop Create, stel dan de workspace units in op mm, degree en gram i.p.v. de standaard inches, degree, pound
  • Als je een rechthoek teken, schat dan ongeveer de grootte. Het onderste deel van het model in kwestie is 180mm lang en 25mm breed. Klik op Enter, en er verschijnt een venstertje met de geschatte maat. Type daar de juiste maat in en klik op Enter.
    Doe dat ook voor de breedte
  • Ik heb de basisvorm met de functie Extrude 8mm hoger gemaakt
  • Omdat ik gebruik maak van de Fillet-functie - het afronden van de kop en staart - heb ik maar een halve boot getekend.

En dan is dit het voorlopige resultaat.



(wordt vervolgd)

Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2016, 09:37:58 »
Nog even een tip: je kunt de workspace settings ook 'permanent' maken door ze te veranderen via het hoofdmenu (de drie streepjes linksboven) in documentlist view. Dan hoef je dat niet voor elk document afzonderlijk te doen  (y).
Hoofdmenu/Account Settings/Preferences.
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2016, 18:48:34 »
@Jan,

Dat is een nuttige tip. Het is dus net als bij de help-functie, die werkt op de documenten pagina ook anders dan in een bestands pagina. :)

Gr, Hans


rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2016, 21:13:23 »
Als ik een simpele kubus teken met een vlak erin (een raam) en die als DXF exporteer zie ik een zwart vlak als ik dat importeer bij een snijprogramma. En dus geen lijnen.

Hebben jullie al ervaring met exporteren/importeren? Voordat ik ga tekenen wil ik wel weten dat de export naar DXF goed functioneert :-)
En kun je ook al verschillende soorten lijnen zetten (voor verschillende dieptes bedoel ik)?

Hier de tekening (snel getrokken lijnen)


En na import in een snijprogramma:


Rolph
Rolph

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2016, 21:28:07 »
Hans, bij je eerste post dacht ik al dat je bedoelde wat je in je tweede post liet zien. Een Longboat is van de Vikingen, wat jij bedoelt is een Narrow boat. Overigens goedkoop te huren hier (Engeland/Wales) en geen vaarbewijs nodig.  (y) Vooral leuk als je van wachten bij sluizen houdt.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2016, 21:29:29 »
@Sven,

Je hebt gelijk, het is een narrow boat.

Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: 3D/RM-IG: OnShape
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2016, 12:07:18 »
Ha Rolph
Ik heb nog geen ervaring met exporteren, maar ik weet wel dat je onderscheid moet maken tussen verschillende verschijningsvormen en bijbehorende terminologie in Onshape.
Je begint met een Sketch, dan maak je een Part door 3D eigenschappen toe te voegen en dáárvan kun je een Drawing maken. Dat is een formele 2D bouwtekening.
Ik ben nog aan het uitzoeken welke van de drie ik moet/kan exporteren naar een snijtekening.
Ik weet wel dat dat zwarte vlak dat je ziet een 'modelspace' wordt genoemd. Dat is op zich nog geen afdrukbaar geheel omdat dit nog niet geassocieerd is met een tekeningenvlak en een schaal. Kortom, er is nog even wat verder uit te zoeken.
Ik heb wel eens een Drawing van mijn model gemaakt en die 1:1 afgedrukt. Helaas gaat dat niet helemaal nauwkeurig. Op een lengte van 166 mm scheelt dat 4 mm. Voor een snijtekening is dat teveel afwijking. Maar het moet dus ook via een dxf bestand kunnen. Ik ga verder met mijn onderzoek 😀.
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains