Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.  (gelezen 168866 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Gepost op: 23 juni 2016, 22:35:29 »
Oké naar een paar weken hier rond gekeken en gelezen te hebben wordt het tijd dat ik zelf eens een draadje in de wereld help.

Ik was van plan om een werkelijk bestaand baanplam te gebruiken.
Alleen heb ik daar nu niet de ruimte voor. :-[
Dus zal ik met iets minder tevreden moeten zijn.
En omdat ik ook gewoon wil spelen met mijn treintjes heb ik voor wat anders gekozen.

Het Plan...



Niet helemaal strak maar dat komt wel goed. (het blijft een hobby..)
Voorlopig zal het bij het maken van de plaat (in module's) blijven.
En het verzamelen van materiaal.
Het plan is trouwens gemaakt met Fleischmann profi-gleis.
Wat ik ook wil gaan gebruiken.
Verder wil ik het meteen zo maken dat als ik in de toekomst digitaal wil gaan rijden dat ook mogelijk is.
Eerst wordt het een analoge baan.
Spelen blijft leuk... ;)

Raad en commentaar zijn welkom.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 08:51:03 door NS264 »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2016, 22:53:38 »
ehhh...

ik zie heel veel rangeersporen.
Maar geen doorgaande lijn van Nederland naar Duitsland.
Kun je iets meer vertellen over je plannen?

groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2016, 20:53:32 door 44 »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2016, 22:57:14 »
Hallo Dirk Jan.

Als ik jouw plan bekijk dan valt mij op dat er een paar baangedeeltes zijn die je nooit zult kunnen berijden. Als ik er tenminste vanuit mag gaan dat dit jouw maximaal beschikbare ruimte is.

Ik kan het mis hebben maar de wissels links onderin bijvoorbeeld kunnen nooit bereden worden door een treinstel dat langer is dan een enkele lok.  En zo zie ik soortgelijke situaties.

Hopelijk heb je iets aan mijn opmerkingen.

Succes, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2016, 23:15:46 »
@Hendrik Jan (drie letters te veel ;))

Het deel onder in het midden is het grens deel.
Een simpel station met een werkplaats.
Links is Duitsland rechts is Nederland.

@Romavami

Dat klopt helemaal Rob.
Maar zoals al gezegd wil ik spelen met mijn Materiaal.
En dan is rijden met 1 lok al heel wat.
Als je goed kijkt zijn er 2 sporen die zich lenen voor een schaduwstation  ;)
Je hoeft je natuurlijk ook niet altijd aan de regels te houden. Gang is alles....
En inderdaad meer ruimte heb ik niet "helaas"
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2016, 23:24:33 door DJV »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2016, 12:40:18 »
Als je goed kijkt zijn er 2 sporen die zich lenen voor een schaduwstation  ;)
Leg uit.
Wat ik zie zijn een hoop sporen die leiden van niks naar nergens  :-X

Niet alleen linksonder zitten rare wissels. Rechts boven is het al helemaal niets.

Maar ik zie nog wat lege plekken. Misschien kan je die ook nog volproppen met sporen  8) :'(

Citaat
Verder wil ik het meteen zo maken dat als ik in de toekomst digitaal wil gaan rijden dat ook mogelijk is.
Dan zou ik om te beginnen me een meer realistischer baanplan komen.
Want baanplan kun je dit met de beste wil van de wereld toch niet noemen  ::)

Citaat
Maar zoals al gezegd wil ik spelen met mijn Materiaal.
Misschien moet je dan eens zoeken op het begrip "timesaver"
Gr.
Eric

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2016, 13:26:42 »
Dat is inderdaad een mooie baan om lekker mee te rangeren. Ik zou als ik jou was wel eerst de rails los monteren zodat je eerst alle sporen kunt uitproberen. Als dan blijkt dat sommige stukken inderdaad niet bereikbaar zijn kun je dat altijd nog aanpassen  :)


Oh, en in die ene bocht links onder krijg je wel kortsluiting, of is die kleine onderbreking in het spoor een isolatielas?


Want baanplan kun je dit met de beste wil van de wereld toch niet noemen  ::)
Nou ja, misschien niet zo realistisch maar ik zie toch echt een plan van een treinbaan  8)

Misschien moet je dan eens zoeken op het begrip "timesaver"
Da's een goede tip want dan heeft hij meer tijd om met zijn materieel te spelen   ;)
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2016, 13:29:08 door Rondje_HO »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2016, 13:30:42 »
 (y) goede oefening spoorleggen in AnyRail? ;D
Met die ruimte zou ik maar opnieuw beginnen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2016, 19:30:52 »
Eric, Martijn, Ruud en Gert-Jan.
Bedankt voor alle reactie's. (y)
Dat van die Timesaver is een goeie. Maar ik vindt het persoonlijk wat saai..

Ik heb nog eens zitten kijken en ben zelf ook van mening dat het wel iets anders kon.



Wat aanvullende info de 2 sporen die met rood gemarkeerd zijn zullen in tunnel of lokloods verdwijnen naar het schaduwstation. Ook hier kan nog wel wat veranderen...
De afmetingen zijn 260 x 250.cm. Daar kan hier of daar wel een cm wegvallen of spontaan aangroeien
Zoals het nu is zal het uit 5 modules bestaan.
2 x. 125 x 60.cm
2 x. 100 x 70.cm
1 x. 150 x 60.cm
Verder wil ik van elke module een soort kast op wielen maken.
Beetje opberg ruimte is nooit weg...

Ik bouw ook een beetje op de toekomst zeg maar.
Dat wil zeggen mocht ik meer ruimte krijgen dat ik er dan ook nog wat bij kan bouwen.
Zonder de plaat of wat ik op dat moment al heb gebouwd te moeten molesteren.

Vraagje. Hoe hoog hebben jullie je baan vanaf de grond gemeten. Tafel hoogte of hoger of lager.

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 08:51:33 door NS264 »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2016, 20:16:52 »
Hoi,

Even een paar vraagjes en een paar opmerkingen.

Ik zie veel spoor, veel rangeermogelijkheden, maar heb je dat allemaal nodig? Linksboven ziet er uit alsof je er een fiddle yard van hebt gemaakt, maar ik begrijp dat je een schaduwstation wilt? Persoonlijk zou ik iets meer rails weg halen, om meer ruimte voor scenery te creëren. Vraag jezelf af, welk doel heeft dit stuk rails? En zou je dit voor ons misschien kunnen verduidelijken? Ga je met zoveel rollend materieel rijden dat je ook daadwerkelijk elk spoor nodig hebt?

Ik zie twee sporen die naar een schaduwstation leidden. Waar is dat schaduwstation, onder de baan, achter de baan, of misschien zelfs boven de baan? Hoe wil je de daling maken, rekening houdend met een dalingspercentage van max 3%?

(dat waren wat meer vragen dan ik eigenlijk in mijn hoofd had, let wel, dit is geen kritiek, gewoon wat dingen wat ik mij afvraag)

Als antwoord op je vraag op welke hoogte de banen bij ons zijn. Mijn baan staat op 1.20m. Maar ik ben dan ook 1.88m, dus met 60 cm diepte en die hoogte red ik het allemaal precies. Maar voor de volgende baan denk ik erover om 10 cm lager te gaan, voor iets meer reikwijdte. Tafelhoogte zou ik niet doen als ik jou was, behalve als je klein bent, of graag gebukt staat. Maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.

Verder moet je bij de modules letten dat er geen wissels óver de moduleovergangen zitten, daar krijg je gedonder mee. Voor sommigen is dat reden om eerst de bakken te maken, en dan pas het baanplan te maken. Anderen maken de modulebakken juist aangepast aan het baanplan. Kijk wat voor jou het beste werkt.

Succes verder met je baan, en vooral, veel plezier ermee!  (y)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2016, 00:14:48 »
Heel bijzonder om via een loods naar je schaduwstation te rijden.
Op zich een origineel en bruikbaar idee, zeker op een industriebaan.
Als je veel wilt rangeren is dit plan nog niet zo gek. Al zie ik wel praktische bezwaren, met name de verdwijnpunten, de hellingen, de verticale vrije ruimte.

Voor een grensstation zou ik de internationale treinen liever niet via een loods laten verdwijnen. Je kunt bv ook een stationskap gebruiken als verdwijnplek.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2016, 22:44:00 »
Heel bijzonder om via een loods naar je schaduwstation te rijden.
Op zich een origineel en bruikbaar idee,  Al zie ik wel praktische bezwaren, met name de verdwijnpunten, de hellingen, de verticale vrije ruimte.

Dacht ik ook.
Dat heeft vooral met de te gebruiken ruimte te maken.
En het is natuurlijk nog maar het plan.. ;)
Stijgings en dalingspercentage's zijn er om uitgedaagd te worden.

Voor een grensstation zou ik de internationale treinen liever niet via een loods laten verdwijnen. Je kunt bv ook een stationskap gebruiken als verdwijnplek.

Ik woon in het Noorden van Nederland en hier hebben we nog altijd een enkelspoor verbinding tussen Groningen en Leer(D).
Dus de treinen passeren elkaar op de station's.
Dan heb je voor een station niet veel ruimte nodig. (Regionaal zijn de internationale treinen vaak ook niet zo groot.)
En omdat ik alleen diesel rijd.
Ook maar een beperkte keuze in materiaal.
Qua personenvervoer.

Je moet natuurlijk ook niet meteen alles weggeven. ;)

Er is ook al een plan geweest met een dubbelspoor. Alleen kom ik dan niet meer op mijn schaduwstation zonder Met hele grote opzichtige Tunnels te gaan werken.
Vindt ik persoonlijk niet zo mooi.
En dan blijft verrekte weinig rangeerruimte over.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2016, 23:05:18 »
Hallo dirkjan,

Ik heb je sporenplan bekeken en de teksten gelezen.
Het is een beetje veel rails die niet allemaal logisch liggen, lijkt mij
Linksboven veel van hetzelfde(6 sporen naast elkaar) en links sporen die moeilijk te bereiken zijn met een trein met wat wagens. Misschien iets waar je nog eens over na kunt denken met een zorgvuldige rangeeranalyse en een duidelijke doelstelling van elk spoor.
En ja hellingspercentages zijn er niet om uitgedaagd te worden.
je zult gewoon moeten gehoorzamen aan de natuurkundige wetten die daar voor gelden.
En die laten zich niet ompraten..
succes
jandcargo

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2016, 23:48:48 »
Hoi,

Een uitdagend plan zeker.
Mij helpt het enorm met overzichtelijkheid als je een en ander intekent zoals gebouwen en wegen en wat precies het schaduwgedeelte is.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2016, 20:38:55 »
Dank jullie voor de berichten.

Eerlijk is eerlijk als je fanatiek bent maak je nogal eens fouten.. ;)

Dus nog maar eens gaan kijken.

Natuurlijk sta ik ook open voor een ander zijn ideeën.
Dus mocht iemand zicht geroepen voelen. Leef je uit!! ;)
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2016, 21:34:11 door DJV »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: DJV's lange termijn baanplan. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2016, 00:53:02 »
Woow Dirkjan dit belooft was moois te worden. Veel mooie verkeersmogelijkheden! Ik ben erg benieuwd blijf je graag volgen.

groeten Jake