Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Eric B
Vandaag
om 19:21:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
WimC
Vandaag
om 19:19:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 19:19:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 19:17:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Eric B
Vandaag
om 19:09:50
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 18:46:34
fotowedstrijd 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 18:45:40
Le Bassin uit logeren bij Bentink
door
Marc tramt
Vandaag
om 18:43:07
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
ES44C4
Vandaag
om 18:37:53
Piko 2025
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:16:15
Bf Kibronn
door
Luit
Vandaag
om 18:15:12
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
verst107
Vandaag
om 18:03:37
Uhlenbrock Intellibox 3
door
ArnodeBruin
Vandaag
om 18:02:38
Rondom Charlois
door
741230
Vandaag
om 17:43:04
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Falkenberg
Vandaag
om 17:06:36
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
AlbertG
Vandaag
om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Streamliner
Vandaag
om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Mispoes
Vandaag
om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:06:34
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:22:47
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD
door
bellejt
Vandaag
om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:23:41
Acme nieuwe ICNG
door
virmfan
Vandaag
om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Peter.D
Vandaag
om 11:35:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
analoge beveiliging schaduwstation
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: analoge beveiliging schaduwstation (gelezen 6929 keer)
amber
Offline
Berichten: 651
analoge beveiliging schaduwstation
«
Gepost op:
12 November 2007, 19:12:28 »
Ik zit er steeds meer aan te denken om een schaduwstation op mijn baan te bouwen. Waarschijnlijk 2x3, misschien 2x4 sporen. Ik rijd N spoor analoog en wil het toch goed beveiligd hebben. Nu kan ik het met schakelaars en een spiegel doen, maar graag zou ik hem volledig geautomatiseerd beveiligd hebben. Waar kan ik meer informatie hier over vinden en eventueel fabrikanten/leveranciers? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken?
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
ReesCees
Gast
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #1 Gepost op:
12 November 2007, 19:23:09 »
Tams heeft een systeem bijvoorbeeld maar das best duur (googel maar naar hun site).
Met wat relais en reedcontacten kom je ook al een heel eind (gebruik hiervoor maar eens de zoekfunctie).
Kees-Jan
Gelogd
Rieks
Helemaal opnieuw begonnen
Offline
Berichten: 514
Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #2 Gepost op:
12 November 2007, 19:25:48 »
Als je handig bent ,
In de Elektuur heeft ook eens een schaduwstation gestaan.
Weliswaar met M*** maar dat is wel aan te passen.
Ik zie net dat JaJo ook iets op zijn site heeft staan.
www.modeltreinbaan.nl
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2007, 19:30:23 door Rieks
»
Gelogd
Listen very carefully, I shall say this only once.
Cetero censeo birrum bibendum esse
Koos Kranenburg
Offline
Berichten: 32
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #3 Gepost op:
12 November 2007, 21:56:17 »
van Meekeren electronica, tegenwoordig Mecktronics, levert een complete besturing voor 3 sporen, gebaseerd op een bloksysteem. Het is mogelijk ook bruikbaar in combinatie met handbesturing, dat moet je navragen. Ik heb er mee gereden voordat ik digitaal ging rijden. Wat het nu kost weet ik niet, reken maar op een paar honderd Euro.
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #4 Gepost op:
12 November 2007, 23:34:09 »
Lauer systeem is misschien ook een optie. Is alleen niet echt goedkoop.
(o.a. verkrijgbaar via Keutermann of Totaltrain in NL of rechtstreeks in Duitsland)
http://www.keuterman.nl/
of slim googelen op Schattenbahnhof System Lauer
op Duitse sites. Suc6!
Gelogd
RoSoft
Offline
Berichten: 1446
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #5 Gepost op:
13 November 2007, 00:20:06 »
Amber, wat is het merk rails wat je gebruikt, misschien is het wel heel eenvoudig op te lossen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.
rjr
Offline
Berichten: 2084
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #6 Gepost op:
13 November 2007, 09:55:08 »
het is zonder meer heel eenvoudig op te lossen onafhankelijk van het merk rails of de schaal.
paar reedrelais, paar magneetjes en paar relais. dat is alles. Heeft bij mij gewerkt in schaduw stations van 3 tot 20 sporen zonder problemen.
Ik heb er semi automatisch mee gereden dat wil zeggen treinen zochten automatisch een leeg sproor en stopten. het laatste spoor bleef altijd vrij, kwam de trein daar dan reed deze dus door. Via een knop per spoor op mijn bedienings paneel kon ik treinen uit het schaduw station weg sturen.
maar is makkelijk helemaal automatisch te maken zodat een binnen komende trein een volgende verstuurd.
Rij intussen digitaal, maar gebruik nog altijd hetzelfde princiepe voor het schaduw station.
Gelogd
Riber
Offline
Berichten: 21
Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #7 Gepost op:
15 November 2007, 08:38:43 »
Hallo Amber, ik las je vraag en heb zeer goede ervaring met een analoog systeem van TER, dit was van oorsprong een Belgisch produkt dat een aantal jaren geleden z'n tijd ver vooruit was. Inmiddels sinds dit jaar in onze handen. Dit systeem is uitermate geschikt voor schaduwstations.
De basis is eenvoudig, je hebt een basis module, deze is verbonden met een of meedere blokkaarten welke eenvoudig aan te sluiten zijn op de basiskaart een railzijdig dmv. een geisoleerde sectie met daain de bekende snelheid, afrem en stopzone. Hetgeen hetzelfde is als bij een digitaalbloksyteem.
Echter nu komt het grote voordeel als je de blokkaarten hebt aangesloten, dan kun je direct gaan rijden. Dus geen zware PC en/of modules programmeren.
De blokkaarten doen een heleboel zaken gelijktijdig, welke bij digitaal vaak allemaal los aangeschaft dienen te worden en geprogrammeerd dienen te worden.
Werking:
Natuurgetrouw rijden, dus realistisch progressief optrekken en afremmen.
Blokkaarten staan in verbinding met elkaar dus, snelheid overdracht.
Sturing realistisch seinbeeld en bijhorende treinsnelheid.
Afslaande wissels worden met aangepaste snelheid genomen.
Geen magneten of rails kontakten nodig.
Verloren wagon detectie.
Diverse terugmeldingen, naar kaarten onderling en controlebord.
Geen inbouw in loks.
In te passen in bestaande baan of per sectie of station in de voeren.
Ook te combineren met traditionele trafo,s en snelheid aanpassing.
en nog vele andere opties.
en tenslotte zeer betaalbaar en per blokkaart aan te schaffen en per sectie uit te breiden.
met vriendelijke groet
Riber
Gelogd
Beter analoog, dan ongeregeld.
www.TERailways.nl
br212
Offline
Berichten: 265
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #8 Gepost op:
15 November 2007, 09:23:25 »
Van meekeren:
http://www.mecktronics.nl/Documentatie.pdf
Schaduw station 3 sporen 112,50
Gelogd
Mvg,
Frans
Jeroni
BAM!
Offline
Berichten: 2132
Créateur du corridor
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #9 Gepost op:
16 November 2007, 11:46:34 »
Amber,
als je bijvoorbeeld Fleischmann wissels hebt, kun je deze 'denkend' maken (Fleischmann-term). In het kort: het spoor dat bereden kan worden heeft spanning, het andere is stroomloos.
Als je de wissels in je schaduwstation nu zo schakelt dmv. reedcontacten in de juiste volgorde leggen, kun je zorgen dat wanneer er een trein op spoor a arriveert, deze dmv de reed's spoor b activeert en vervolgens zichzelf stroomloos maakt. Dan arriveert er een trein op spoor b, klikliklik, spoor c actief etc etc.
Ik heb hier thuis wel wat dingen op papier gezet, want bij mij werkt dit feilloos. Binnenkort zal ik even een plaatje opzoeken hierover.
Je hebt m.i. geen ingewikkelde electronica nodig of wat dan ook.
J
Gelogd
amber
Offline
Berichten: 651
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #10 Gepost op:
17 November 2007, 12:55:34 »
Mieters, dat zijn een hoop verschillende oplossingen. Maar zo te zien moet ik dus nog even doorsparen. Als ik tenminste reken op rond de 120 euro voor 3 sporen (en dat maal 2...). Kan dus maar beter een spiegel ophangen denk ik...
@ wim ros: ik gebruik tot nu toe miunitrix wissels, maar een schaduwstation zie je toch niet. Andere wissels zijn daar dus ook mogelijk.
@ jeroni: reedcontacten snapte ik dan nog wel, maar hoe je dat aansluit en zo isvoor mij (nog) abracadabra.
Denk dat ik toch maar een LOI cursus electro techniek gavolgen....
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
RoSoft
Offline
Berichten: 1446
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #11 Gepost op:
17 November 2007, 16:34:53 »
Amber,
Met de minitrix wissels daar kun je iets doen met de zelfdenkende functie van de wissels, net zoals bi Fleischmann. Dan kun je aan de hand van de stand van het wissel een spoor stroomloos schakelen zonder kosten.
Je hebt dan alleen nog railcontacten of reedcontacten nodig om je wissels door de trein te laten schakelen.
Dus voor een paar centen kun je een schaduwstation realiseren.
Mvg
Wim.
Gelogd
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re: analoge beveiliging schaduwstation
«
Reactie #12 Gepost op:
17 November 2007, 16:51:21 »
Citaat
reedcontacten snapte ik dan nog wel, maar hoe je dat aansluit en zo isvoor mij (nog) abracadabra
Als je
dit
leest/nabouwt werkt het perfect en hoef je echt geen LOI cursus te volgen.
Één schema betreft het stoppen en rijden van de trein en het andere schema zorgt voor de goede wisselstand.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
analoge beveiliging schaduwstation