Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
Vandaag om 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
  

Auteur Topic: analoge beveiliging schaduwstation  (gelezen 6727 keer)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
analoge beveiliging schaduwstation
« Gepost op: 12 November 2007, 19:12:28 »
Ik zit er steeds meer aan te denken om een schaduwstation op mijn baan te bouwen. Waarschijnlijk 2x3, misschien 2x4 sporen. Ik rijd N spoor analoog en wil het toch goed beveiligd hebben. Nu kan ik het met schakelaars en een spiegel doen, maar graag zou ik hem volledig geautomatiseerd beveiligd hebben. Waar kan ik meer informatie hier over vinden en eventueel fabrikanten/leveranciers? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

ReesCees

  • Gast
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2007, 19:23:09 »
Tams heeft een systeem bijvoorbeeld maar das best duur (googel maar naar hun site).

Met wat relais en reedcontacten kom je ook al een heel eind (gebruik hiervoor maar eens de zoekfunctie).

Kees-Jan

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2007, 19:25:48 »
Als je handig bent ,
In de Elektuur heeft ook eens een schaduwstation gestaan.
Weliswaar met M***  maar dat is wel aan te passen.
Ik zie net dat JaJo ook iets op zijn site heeft staan.
www.modeltreinbaan.nl
« Laatst bewerkt op: 12 November 2007, 19:30:23 door Rieks »
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2007, 21:56:17 »
van Meekeren electronica, tegenwoordig Mecktronics, levert een complete besturing voor 3 sporen, gebaseerd op een bloksysteem. Het is mogelijk ook bruikbaar in combinatie met handbesturing, dat moet je navragen. Ik heb er mee gereden voordat ik digitaal ging rijden. Wat het nu kost weet ik niet, reken maar op een paar honderd Euro.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2007, 23:34:09 »
Lauer systeem is misschien ook een optie. Is alleen niet echt goedkoop.  :( (o.a. verkrijgbaar via Keutermann of Totaltrain in NL of rechtstreeks in Duitsland)

http://www.keuterman.nl/ of slim googelen op Schattenbahnhof System Lauer
op Duitse sites. Suc6!

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2007, 00:20:06 »
Amber, wat is het merk rails wat je gebruikt, misschien is het wel heel eenvoudig op te lossen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2007, 09:55:08 »
het is zonder meer heel eenvoudig op te lossen onafhankelijk van het merk rails of de schaal.
paar reedrelais, paar magneetjes en paar relais. dat is alles. Heeft bij mij gewerkt in schaduw stations van 3 tot 20 sporen zonder problemen.

Ik heb er semi automatisch mee gereden dat wil zeggen treinen zochten automatisch een leeg sproor en stopten. het laatste spoor bleef altijd vrij, kwam de trein daar dan reed deze dus door. Via een knop per spoor op mijn bedienings paneel kon ik treinen uit het schaduw station weg sturen.

maar is makkelijk helemaal automatisch te maken zodat een binnen komende trein een volgende verstuurd.

Rij intussen digitaal, maar gebruik nog altijd hetzelfde princiepe voor het schaduw station.

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2007, 08:38:43 »
Hallo Amber, ik las je vraag en heb zeer goede ervaring met een analoog systeem van TER, dit was van oorsprong een Belgisch produkt dat een aantal jaren geleden z'n tijd ver vooruit was. Inmiddels sinds dit  jaar in onze handen. Dit systeem is uitermate geschikt voor schaduwstations.
 
De basis is eenvoudig, je hebt een basis module, deze is verbonden met een of meedere blokkaarten welke eenvoudig aan te sluiten zijn op de basiskaart een railzijdig dmv. een geisoleerde sectie met daain de bekende snelheid, afrem en stopzone. Hetgeen hetzelfde is als bij een digitaalbloksyteem.
Echter nu komt het grote voordeel als je de blokkaarten hebt aangesloten, dan kun je direct gaan rijden. Dus geen zware PC en/of modules programmeren.

De blokkaarten doen een heleboel zaken gelijktijdig, welke bij digitaal vaak allemaal los aangeschaft dienen te worden en geprogrammeerd dienen te worden.
Werking:

Natuurgetrouw rijden, dus realistisch progressief optrekken en afremmen.
Blokkaarten staan in verbinding met elkaar dus, snelheid overdracht.
Sturing realistisch seinbeeld en bijhorende treinsnelheid.
Afslaande wissels worden met aangepaste snelheid genomen.
Geen magneten of rails kontakten nodig.
Verloren wagon detectie.
Diverse terugmeldingen, naar kaarten onderling en controlebord.
Geen inbouw in loks.
In te passen in bestaande baan of per sectie of station in de voeren.
Ook te combineren met traditionele trafo,s en snelheid aanpassing.
en nog vele andere opties.

en tenslotte zeer betaalbaar en per blokkaart aan te schaffen en per sectie uit te breiden.

met vriendelijke groet
Riber
Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2007, 09:23:25 »
Van meekeren: http://www.mecktronics.nl/Documentatie.pdf

Schaduw station 3 sporen 112,50
Mvg,
Frans

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2007, 11:46:34 »
Amber,

als je bijvoorbeeld Fleischmann wissels hebt, kun je deze 'denkend' maken (Fleischmann-term). In het kort: het spoor dat bereden kan worden heeft spanning, het andere is stroomloos.

Als je de wissels in je schaduwstation nu zo schakelt dmv. reedcontacten in de juiste volgorde leggen, kun je zorgen dat wanneer er een trein op spoor a arriveert, deze dmv de reed's spoor b activeert en vervolgens zichzelf stroomloos maakt. Dan arriveert er een trein op spoor b, klikliklik, spoor c actief etc etc.

Ik heb hier thuis wel wat dingen op papier gezet, want bij mij werkt dit feilloos. Binnenkort zal ik even een plaatje opzoeken hierover.

Je hebt m.i. geen ingewikkelde electronica nodig of wat dan ook.

J

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2007, 12:55:34 »
Mieters, dat zijn een hoop verschillende oplossingen. Maar zo te zien moet ik dus nog even doorsparen. Als ik tenminste reken op rond de 120 euro voor 3 sporen (en dat maal 2...). Kan dus maar beter een spiegel ophangen denk ik...

@ wim ros: ik gebruik tot nu toe miunitrix wissels, maar een schaduwstation zie je toch niet. Andere wissels zijn daar dus ook mogelijk. :)

@ jeroni: reedcontacten snapte ik dan nog wel, maar hoe je dat aansluit en zo isvoor mij (nog) abracadabra.

Denk dat ik toch maar een LOI cursus electro techniek gavolgen....
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2007, 16:34:53 »
Amber,

Met de minitrix wissels daar kun je iets doen met de zelfdenkende functie van de wissels, net zoals bi Fleischmann. Dan kun je aan de hand van de stand van het wissel een spoor stroomloos schakelen zonder kosten.
Je hebt dan alleen nog railcontacten of reedcontacten nodig om je wissels door de trein te laten schakelen.
Dus voor een paar centen kun je een schaduwstation realiseren.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: analoge beveiliging schaduwstation
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2007, 16:51:21 »
Citaat
reedcontacten snapte ik dan nog wel, maar hoe je dat aansluit en zo isvoor mij (nog) abracadabra

Als je dit leest/nabouwt werkt het perfect en hoef je echt geen LOI cursus te volgen. :)
Één schema betreft het stoppen en rijden van de trein en het andere schema zorgt voor de goede wisselstand.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl