Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:46:19
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 14:51:31
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 14:50:05
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
  

Auteur Topic: "Koningswissel"  (gelezen 7737 keer)

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re: "Koningswissel"
« Reactie #15 Gepost op: 10 June 2016, 13:59:37 »
Hoi volgens Sobat is dit een koningswissel .

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66319.105.html
Wel even naar beneden scrollen dan staat hij ertussen bij Roosendaal .
https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-Afbeelding_024_1.jpg
Foto is van Sobat

m.v.g. Sjaak
« Laatst bewerkt op: 10 June 2016, 14:04:04 door krab »
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: "Koningswissel"
« Reactie #16 Gepost op: 10 June 2016, 14:07:52 »
Erg compact maar inderdaad zeer storingsgevoelig

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: "Koningswissel"
« Reactie #17 Gepost op: 10 June 2016, 14:15:02 »
Je hebt het draadje verder niet gelezen? In mijn avatar zie je ook een koningswissel, het wissel vlak voor de loc.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: "Koningswissel"
« Reactie #18 Gepost op: 10 June 2016, 17:05:23 »
Hoi volgens Sobat is dit een koningswissel .

..............

Foto is van Sobat

Ehhh volgens mij is dit een wisselkruis opgebouwd met Engelsmannen. ik ben daarvoor nog nooit de term koningswissel tegen gekomen. En verder: strikt genomen bestaat een configuratie als dit uit 8 wissels (iedere Engelsman is feitelij 2 wissels)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: "Koningswissel"
« Reactie #19 Gepost op: 11 June 2016, 00:11:02 »
Volgens mij is koningswissel simpelweg een term voor een wissen waar disproportioneel veel verkeer overheen gaat. Als er tussen twee perrons een overloopwissel uitligt is het vervelend, maar dat is het dan ook wel. Als de wissel waar alle intercity's naar Amsterdam en Gouda overheen gaan eruit ligt.... Oepsie...

Ik heb elders ook gelezen dat het goed zou zijn om 20% van de wissels in Utrecht duur en superbetrouwbaar uit te voeren, dat je dan het gros van de problemen al voorkomt. De rest kan dan gewone wissels blijven.

Hoofdvraag is misschien "hoe bevalt het in de praktijk in Arnhem". Dat is volgens mij het proefkonijnenstation dat ze helemaal van de grond hebben opgebouwd om zo min mogelijk wissels te hebben. Idem zijn ze deels in Utrecht van plan. Dus... helpt het in Arnhem inderdaad om storingen te voorkomen?

Het lijkt me een theoretisch uitstekende oplossing, eerlijk gezegd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: "Koningswissel"
« Reactie #20 Gepost op: 11 June 2016, 12:21:24 »
Koningswissel is gewoon weer een term, verzonnen door e.o.a kantoorklerk van Prorail. Helaas zonder enige kennis van zaken.. ;D

Reinout,

Arnhem bevalt goed, wat binnen komen en vertrekken betreft.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: "Koningswissel"
« Reactie #21 Gepost op: 11 June 2016, 13:45:53 »
Hoofdvraag is misschien "hoe bevalt het in de praktijk in Arnhem". Dat is volgens mij het proefkonijnenstation dat ze helemaal van de grond hebben opgebouwd om zo min mogelijk wissels te hebben. Idem zijn ze deels in Utrecht van plan. Dus... helpt het in Arnhem inderdaad om storingen te voorkomen?

Het lijkt me een theoretisch uitstekende oplossing, eerlijk gezegd.

Reinout

Als 3 x per week reiziger naar en van Utrecht heb ik de indruk dat er in de praktijk te Arnhem weinig of geen problemen zijn. Maar dat is wel een weinig wetenschappelijke meting.

Dirk

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: "Koningswissel"
« Reactie #22 Gepost op: 12 June 2016, 12:48:39 »
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Arnhem veel minder "lastige" treinseries kent dan dat Utrecht er kent.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: "Koningswissel"
« Reactie #23 Gepost op: 12 June 2016, 12:55:20 »
Ach, zolang de Koningswissels het maar doen is er voor Prorail niks aan de hand. Als er een trein defect gaat en daardoor de complete treinenloop op zijn gat kunnen ze in iedergeval zeggen: "Aan ONS ligt het niet, het is de schuld van NS!  (y) :angel:

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: "Koningswissel"
« Reactie #24 Gepost op: 12 June 2016, 19:12:18 »
Hallo .

In feite zijn het allemaal wissels.
In Duitsland valt dit onder de naam Hosentrager.
Deze bestaat uit 4 wissels en een kruising.
Maar die 4 wissels kunnen ook 4 kruiswissels zijn groot deel van dit principe blijft het zelfde.
Wat de naam betreft je kunt de wissel ook Alexander noemen is ook een koning.

Gr Ernst.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: "Koningswissel"
« Reactie #25 Gepost op: 12 June 2016, 20:38:25 »
Misschien noemen ze het koningswissel omdat het in onderhoud meer kost als een enkel wissel.
Vreet dus geld net als het koningshuis.

Tinus.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: "Koningswissel"
« Reactie #26 Gepost op: 13 June 2016, 14:10:52 »
Deze bestaat uit 4 wissels en een kruising.
Maar die 4 wissels kunnen ook 4 kruiswissels zijn groot deel van dit principe blijft het zelfde.
Helaas maak jij dan ook de veelgemaakt fout  8)
Die 4 wissels en kruising heten een kruiswissel.  (y)
Die 4 wissels kunnen dan ook een (half) engels wissel zijn  ;D
Gr.
Eric

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: "Koningswissel"
« Reactie #27 Gepost op: 13 June 2016, 15:51:29 »
De term koningswissel heb ik wel eens zien staan in een Engels boek over rangeerterreinen. Men had over king, queen and jack points, als zijnde de eerste, tweede en derde wissel na de rangeerheuvel.

Christian
Groeten Christian

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12525
    • sleutelspoor
Re: "Koningswissel"
« Reactie #28 Gepost op: 13 June 2016, 15:53:01 »
Voordat ik het woord hierop BNLS tegen kwam, had ik er nog nooit van gehoord ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: "Koningswissel"
« Reactie #29 Gepost op: 13 June 2016, 16:00:12 »
Een koningswissel is niets anders dan de benaming voor een wissel dat essentieel is voor het uitvoeren van de treindienst. Gewoon een wissel waar heel erg veel treinen overheen gaan en waar geen alternatief voor is op het moment dat hij kapot gaat. Het heeft dus niets met de vorm of de grote van het wissel te maken. Door het gesaneer van wissels door Prorail krijg je dat soort wissels vanzelf.

Of dat een goed idee was is een andere vraag...