Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: NS 3737 gaat verhuizen!  (gelezen 23384 keer)

henk

• Offline Offline
Re: NS 3737 gaat verhuizen!
« Reactie #60 Gepost op: 10 June 2016, 07:55:55 »
Dat lijkt me sterk, want wat is er dan veranderd sinds de vorige jaren? Alleen een andere directie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

etienne

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 10 June 2016, 08:41:56 »
Citaat
Maar wat zetten ze dan neer als de arend weg is  Zo maar uit nieuwsgierigheid 

Op de plek van de Arend staat dan een bordje dat de Arend buiten (onder stoom) te bewonderen is.
En mensen worden er ook op geattendeerd (mondeling) als ze de koptelefoon krijgen uitgereikt.

Etienne

Thom

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 10 June 2016, 09:12:48 »
Dat lijkt me sterk, want wat is er dan veranderd sinds de vorige jaren? Alleen een andere directie.
Alleen een andere directeur, de rest zit er al even.

Maar geluid speelt daarbij wel een grote rol, icm het verlengde Arend-spoor.

henk

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 10 June 2016, 10:37:27 »
Het rijden met De Arend is dan ook een goed voorbeeld waarbij diplomatieke vaardigheden nodig zijn. Dat rijden bestaat er uit dat er met korte tussenpozen met veel kabaal en gefluit wordt opgetrokken. Ook als spoorliefhebber kan ik me goed voorstel dat direct omwonenden dat na de 22e keer op een dag wel zat beginnen te worden. Het scheelt al een stuk als die omwonenden (en je praat dan over een afstand van tientallen meters) dan serieus worden genomen en er duidelijke afspraken worden gemaakt. Bij mijn weten is dat in het verleden ook gebeurd, hetgeen dan resulteerde in vier, lang van te voren vastgestelde rijdagen, ook sinds de verlenging van het spoor. Wat is er in 2016 dan veranderd?

stomer2010

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 10 June 2016, 11:14:32 »
ze kunnen beter al het materiaal restaureren en aan museum lijntjes in bruikleen geven anders rijdt er over een paar jaar helemaal niks meer.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 10 June 2016, 11:24:02 »
ze kunnen beter al het materiaal restaureren en aan museum lijntjes in bruikleen geven anders rijdt er over een paar jaar helemaal niks meer.

En wat ga je dan in het museum neerzetten? Of moeten ze het museum dan maar sluiten? Trouwens, welke museumlijn heeft er bovenleiding? Wordt lastig rijden met de Blokkendoos of de mooie collectie treinstellen die het museum heeft...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 10 June 2016, 12:13:00 »
Of moeten ze het museum dan maar sluiten?
Zullen de omwonenden wel blij mee zijn  ::) ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

dwem

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 10 June 2016, 14:37:17 »
Het is natuurlijk klinkklare onzin dat "de directie" zich verschuilt achter de buurtbewoners. Toevallig ken ik de tweede man van het museum persoonlijk en als (o.a.) oud STIBANS voorzitter is hij er juist een voorstander van. Doe geen stellige beweringen zonder feitenkennis.
Zoals gezegd, de Heimwee Expres gaf een jaarlijks verlies van EUR 75.000 wegens half lege treinen.

En wat de omwonenden betreft: kennelijk zijn we vergeten dat de bouwplannen destijds op verschillende punten vrij ingrijpend gewijzigd zijn door juridische acties van de buurt. Zo herinner ik me dat het oorspronkelijke plan inhield dat er rond de draaischijf achter het hoofdgebouw een polygonale locloods zou komen, maar de buurt wenste "zichtlijnen" open te houden, en er was meer. Het bleef bij wat symbolische poorten. ik heb er geen oordeel over of die bezwaren redelijk waren of niet (je zult maat tegen een gevel moeten aankijken), ik beweer slechts dat er onder de buurtbewoners toen en nu wel degelijk onvrede was  en is.

Dirk

thevandijks

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 10 June 2016, 15:12:48 »

Zoals gezegd, de Heimwee Expres gaf een jaarlijks verlies van EUR 75.000 wegens half lege treinen.

Misschien moet er ook meer aan gedaan worden om de ritjes met de Heimwee Expres te promoten, ik kom de aankondigingen eigenlijk nooit tegen. Dit kan ook in de spoorweg flora, en sociale media. Maar helemaal winstgevend zal het nooit worden, maar trekt misschien wel meer bezoekers aan voor het museum, op die manier komt er toch weer geld in kas?

Groet Hans

henk

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 10 June 2016, 16:48:16 »
Het is natuurlijk klinkklare onzin dat "de directie" zich verschuilt achter de buurtbewoners. Toevallig ken ik de tweede man van het museum persoonlijk en als (o.a.) oud STIBANS voorzitter is hij er juist een voorstander van. Doe geen stellige beweringen zonder feitenkennis.

Lees eerst wat er wordt geschreven, voordat je zo stellig antwoord. Ik schrijf nergens dat de Heimwee-Express om een andere dan financiële redenen is opgeheven. Ik schrijf ook dat de klachten van een klein aantal buurtbewoners het rijden van de express nooit hebben belemmerd. Dat hoeft dus ook niet voor een alternatief te gelden, zoals de directie volgens Thom tijdens de jaarvergadering heeft gezegd. Ik was daar niet bij. Ik constateer slechts dat het rijden met de express en de Arend is gestaakt zonder dat er al wat nieuws was bedacht. En dat er geen reden is omwonenden de schuld te geven van het vooralsnog ontbreken van een alternatief.

Ik vind tevens dat niet de hele buurt, maar wel de direct omwonenden serieus moeten worden genomen. Er staan honderden huizen binnen een afstand van 100 meter van het museumterrein, sommige mensen wonen nog net niet op het terrein. Het vertrouwen van die mensen heeft een behoorlijke knauw gekregen bij de presentatie van de eerste verbouwingsplannen. Dat werd ervaren als een overval en ik vind dat niet raar. De plannen kwamen voor omwonenden en gemeente uit de lucht vallen en leken op geen enkele manier rekening te houden met de omwonenden. Er zijn ook helemaal geen juridische acties nodig geweest. De gemeente heeft de hoofdrol gespeeld en geëist dat de plannen in overleg met de direct omwonenden (niet de complete buurt) zouden worden aangepast. En zo is ook het gegaan. En sindsdien is er regelmatig overleg geweest over de activiteiten van het museum. Dat heeft het rijden van de Heimwee-Express of De Arend dus nimmer tegengehouden. Dat overleg schijnt nu weer stroef te lopen. Het zou kunnen dat de direct omwonenden die ik goed ken, een en ander anders ervaren dan de directie.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2016, 10:40:21 door henk »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #70 Gepost op: 10 June 2016, 17:10:52 »

Ik denk dat ik hier maar even niet op ga reageren...

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #71 Gepost op: 10 June 2016, 17:31:36 »

Dat noemde ze bij ons aan boord,"slap gelul van een arebei" :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 11 June 2016, 01:28:35 »
Ik denk dat ik hier maar even niet op ga reageren...
Neu, want zo'n antwoord geeft al aan dat men eigenlijk geen idee van de rijdende collectie heeft :)

Overigens heeft het bijtrekken van de verbouwing in 2003/4 niet zovee nut in relatie tot het rijden met de Arend, die reed toen nieteens en had ook niet meer dan 10 meter spoor buiten de deur :)

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 11 June 2016, 22:03:43 »
Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om zonder extreme overlast met zo'n loc te rijden. Maar goed, die communicatie met de buurt zal vast wel komen.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #74 Gepost op: 13 June 2016, 12:05:35 »
Was net op het nieuws, ze zijn begonnen, alleen word er niks getakeld de loc word, net als ander materieel in een half uur op de oplegger getrokken.
Net even iets anders als dat  in het 1ste bericht word aangegeven.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.