Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Upgrade twincenter, mogelijk met Windows 10?  (gelezen 5033 keer)

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Upgrade twincenter, mogelijk met Windows 10?
« Gepost op: 28 mei 2016, 08:41:53 »
Geachte dames / heren,

Ik heb en vraag over het upgraden van het twincenter.
Mijn computer kocht ik met windows 7 en 8 als besturingssysteem, inmiddels is windows 10
op de computer geinstalleerd, nu mijn vraag..
Kan ik de upgrade ( V 2.000 )van Fleischmann met het nieuwe windows 10 gebruiken om de
upgrade succesvol te kunnen uitvoeren ?
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2016, 22:43:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »
vriendelijke groet,   Frederikus

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: upgrade twincenter
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2016, 20:50:57 »
Ik heb geen ervaring met het updaten van de TC zelf. Maar wel flink ervaring met Windows. De verschillen tussen Windows 7 en Windows 10 zijn niet mega groot. Ik heb nog niets meegemaakt wat onder Win7 werkte en onder Win10 niet. Enige waar Win10 wel strikter in is zijn drivers. Als deze niet ondertekend zijn kost het iets meer werk deze aan de praat te krijgen (maar niet onmogelijk).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: upgrade twincenter
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2016, 12:56:36 »
Timo,

Ik heb windows 10 middels de inschrijving van windows zelf verkregen, of daarmee de drivers ook ondertekend
 zijn zou ik echt niet weten.
Ik wil nog even wachten of er mogelijk iemand anders van dit forum is die mogelijk wel weet of ik de upgrade
 zonder problemen kan aanbrengen op het twin-center zou ik dat gaarne vernemen.   
vriendelijke groet,   Frederikus

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: upgrade twincenter
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2016, 13:55:33 »
Gewoon doen, lijkt mij geen enkel probleem. Als je via de RS232C verbinding kan maken met de TC, werkt het.
Gewoon de instructies volgen.
Een drama kun je overal van maken.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: upgrade twincenter
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2016, 14:29:50 »
Timo,

Ik heb windows 10 middels de inschrijving van windows zelf verkregen, of daarmee de drivers ook ondertekend
 zijn zou ik echt niet weten.

Ik denk dat Timo bedoeld dat vreemde niet-eigen drivers voor W10 strikter zijn. En daardoor meer moeite kosten om te installeren.

Wat zegt de fabrikant van een update onder W10? Even gekeken maar er staat verder niets in de beschrijving van de update over Windows versies:

- https://www.fleischmann.de/en/service/downloads/twincenter/index.html

PDF:

- https://www.fleischmann.de/uploads/documents/pdf/2/TC-UpdateV1.100.pdf

Ik zou de update gewoon doen. Als het niet kan onder W10 zal dat zeker in het proces gemeld worden en zal de update zichzelf afbreken.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: upgrade twincenter
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2016, 11:02:34 »
Wat Ronald zeg inderdaad. Drivers zijn niet een ding die een update krijgen door een nieuwe versie van Windows. Ook worden de meeste drivers ook niet door Microsoft gemaakt. Alleen drivers voor hele basis dingen komen van Microsoft zelf, de rest van de fabrikanten zelf, ook die Windows binnen haalt via Windows Update.

Omdat drivers best belangrijke onderdelen van het OS/Windows zijn en ze dus ook veel kapot kunnen maken als je foutieve drivers gebruikt heeft Microsoft (en Apple ook overigens, nog veel vervelender..) besloten drivers te ondertekenen. Dat wil zeggen, dat zijn drivers die door Microsoft zijn goedgekeurd. Probleem is alleen dat het proces om een driver te ondertekenen enorm duur is. Veel kleine bedrijven kiezen er dus nog wel eens voor dus de driver niet te ondertekenen. En kon je eerder die gewoon installeren na een waarschuwing weigert Windows deze nu gewoon. Het is wel mogelijk als nog een niet ondertekenende driver te installeren maar dat kost iets meer moeite. Je moet kort gezegd Windows booten zonder geforceerde driver verificatie.

Of dit allemaal voor de TC geld weet ik niet. Ligt er dus aan of Uhlenbrock wel of niet een ondertekende driver gebruikt. Ook al vinden wij Uhlenbrock een groot bedrijf, technisch gezien zijn ze natuurlijk niet zo groot.

Maar goed, wat dat betreft zijn de verschillen niet zo groot dus als het onder Windows 7 werkte verwacht ik onder Windows 10 ook geen problemen. En ben zelf van mening van Windows 10 wel weer een prima Windows versie is. Ze hebben ze good Windows, bad Windows cirkel weer in stand gehouden:P Ja, het heeft weer wat eigenaardigheden maar dat heeft elke Windows of überhaupt elk OS. (Tip, draai AntiBeacon)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: upgrade twincenter
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2016, 11:41:35 »
Ronald, Timo

Ik dank jullie voor de informatie, ik ga de update eerdaags plaatsen, en dan
zal blijken of alles naar wens verloopt.
Ik meldt mijn bevinding na afloop wel even.
vriendelijke groet,   Frederikus

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: upgrade twincenter
« Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2016, 21:19:18 »
Timo, Ronald

Ik ben bezig geweest met het installeren v an de CD rom inzake upgrade TC V 2.000. Ik gebruikte hiervoor een  9 pins kabel met aan andere kant USB. 2.0. De installatie op de computer verliep goed, maar het uitvoeren mislukte. Het programma gaf aan dat de Com Port onjuist was. Is dit dan de schuld van de USB ? Het probleem is nl dat ik geen 9pins uitgang heb op de PC, maar  15pins. En er blijkt geen kabel  te bestaan die zowel  9pins als 15pins aansluitingen heeft. Heeft één van jullie (of andere forumleden ) nog suggesties ???
vriendelijke groet,   Frederikus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: upgrade twincenter
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2016, 06:39:58 »
Heb je dan ook de juiste driver voor je RS232 nar USB kabel geïnstalleerd?
Anders zit je computer de nieuwe COM poort niet (goed).

PS, die 15 pins aansluiting heb je niets aan.
Dat is de aansluiting voor je monitor. heeft niets met COM poorten te maken.

Heb je  niemand in de buurt met computerkennis die je kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2016, 08:27:17 door Remunj »
Gr.
Eric

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: upgrade twincenter
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2016, 11:29:09 »
Zoals Eric aan gaf, de 15-polige heeft er niets mee te maken, dat is inderdaad waarschijnlijk VGA voor een monitor. COM (of serieel of RS232) wat je nodig hebt heeft een 9-polige of een 25-polige stekker. Maar op consumenten computers van de afgelopen 5 a 10 jaar is deze eigenlijk niet meer te vinden.

Maar gelukkig is daar een oplossing voor, namelijk de USB naar serieel kabels. Maar hiervoor moet je wel de juiste software installeren inderdaad. Heb je meer informatie over die kabel?

Om te checken of de kabel goed is geïnstalleerd, doe de kabel niet in de PC, open apparaatbeheer (Device manager), klap (als deze er is) poorten COM & LPT (Ports) uit. Als je nu de kabel in de PC drukt zou daar een extra poort, inclusief COM nummer, moeten verschijnen. Verschijnt deze niet of met een uitroepteken ernaast dan is de driver niet geïnstalleerd.

Naast de juiste driver moet je in het TC programma ook wel het juiste COM nummer selecteren. Deze is dus ook in bovenstaande scherm te vinden.

Als je aan geeft waar je woont (in je profiel en hier) is er misschien wel iemand in de buurt die je even kan helpen :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: upgrade twincenter
« Reactie #10 Gepost op: 09 juni 2016, 15:00:56 »
Ik meen me ter herinneren, dat bij een IB naar 2.0 upgrade een text-bestandje zat, waarin expliciet werd aangegeven, dat e.e.a. uitsluitend met *echte* COM poorten werkt. Zou me niet verbazen dat de TC net zoiets heeft.

Ik heb beide, en beide ge-upgraded... via... een *echte* COM poort ;) :P

Grtzz,

Karst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: upgrade twincenter
« Reactie #11 Gepost op: 09 juni 2016, 15:09:55 »
Mm, maar Windows ziet geen verschil. Enige wat kan zijn is dat de USB serieel kabel niet echt RS232 doet (niet negatief gaat) maar naar mijn idee zou de TC dan ook normaal niet kunnen communiceren. Tenminste, lijkt me dat de update niet door een andere ontvanger afgehandeld wordt... ::)

Maarja, echte COM/RS232/serieel is lastig te vinden tegenwoordig. Ik heb er nog één maar deze PC is dan ook al weer 9 jaar oud  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: upgrade twincenter
« Reactie #12 Gepost op: 09 juni 2016, 15:12:23 »
Ze zullen het er niet voor niets bijgezet hebben Timo ;)

En... qua 'opdrachten' naar de driver is het wel hetzelfde, maar wat de hardware daarna uitspookt, is toch definitief anders bij een USB serial dan bij een *echte* ;)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: upgrade twincenter
« Reactie #13 Gepost op: 09 juni 2016, 15:16:52 »
Frederikus,

Het werkt ook via de USB to Serial adapter op voorwaarde  dat je wel deze op de juiste manier hebt geinstalleerd met de juiste driver. Ook die zit bij de USB to Serial meegeleverd.
Deze eerst installeren dan zal er een virtuele comport worden aangemaakt welk comport nummer dat vind je terug bij apparaatbeheer hoofdstukje com & LPT.
Als ik het juist heb dan kent het programma slechts 3 comport keuzes com1, com2 , com3
Als de USB to Serial een hoger comport nummer aanmaakt deze veranderen en b.v. com3 dan kan via apparaatbeheer.

Daarna deze comport selecteren in de upgrade software installatie programma, en dan het geheel opstarten en laten lopen, en dan tijdens dit proces van alle knoppen en toetsen afblijven.

Mocht dit allemaal niet lukken iemand zoeken met verstand van zaken.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: upgrade twincenter
« Reactie #14 Gepost op: 09 juni 2016, 15:32:33 »
Je hebt wel gelijk, maar echt anders zullen ze niet reageren, anders zouden de kabels natuurlijk niet nuttig zijn. Het meest voorkomende probleem is dat veel kabels zich niet aan RS232 houden. Ze schakelen tussen +5V en 0V terwijl RS232 minimaal +3V en -3V (dus echt aan beide zijden van de 0V) moet zijn. Veel dingen schijnt het niet te boeien maar er staat me iets bij de de IB/TC daar niet onder viel...

Ander punt kan zijn dat niet alle exotische serieel pinnen werkelijk zijn uitgevoerd. Maar het lijkt me wat gek dat deze alleen in programming gebruikt zouden worden (maar niet uitgesloten).

Maarrrrr, kleine zoektocht (oa op het forum) levert op dat de update prima te installeren valt met een USB serieel kabel. Dus mogelijk is het wel. Mij lijkt verkeerde/geen driver of verkeerde COM poort nog steeds de grootste kanshebber.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox