Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:43:56
ROCO 66420 door Link
Vandaag om 16:41:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
Koploper overzetten naar iTrain door Coen Burki
Vandaag om 16:24:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:19:55
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 16:12:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 16:11:27
Wat doen jullie als het koud wordt? door arnout
Vandaag om 16:07:39
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:06:25
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 15:28:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 15:20:22
BR-18.6 Schaal-0. door Jelmer
Vandaag om 14:40:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 13:47:35
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:25:02
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:46:38
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:35:45
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 11:16:36
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:11:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Rick
Vandaag om 11:04:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:54:03
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 10:32:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:22:19
Roco 2025 door Bertje B
Vandaag om 09:59:50
Onbekend analoog bouwsteentje door henk
Vandaag om 09:56:48
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door mamory
Vandaag om 09:19:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 07:50:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:39:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RailEnthusiast
Vandaag om 05:58:39
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:29:51
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
18 September 2025, 22:33:36
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 441578 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1650 Gepost op: 14 October 2010, 00:27:01 »
En toen gingen we weer terug naar het onderwerp, de plan E van Artitec.  :o

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1651 Gepost op: 14 October 2010, 09:10:51 »
;D Of een terugroep actie ala BMW.... Of... zoals met de 'RP25' wielen, of de eerste koppelingen, kon je gewoon bij je handelaar doen :)

zo iets had ik eerlijk ook verwacht, als ik in het voorjaar van de nieuwe daken heb gehoord, maar nu weer zo'n 120 € extra betalen, heb ik geen zin in. Niet omdat het financieel niet kan, maar ik ben als klant niet gecharmeerd van. Doe maar liever de service van LS Models met hun ICR (y)

En aan de andere kant de dump van de setje van 3 met nieuwe daken, ben al benieuwd naar de DDm en DDar story....   ;D
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1652 Gepost op: 16 October 2010, 10:24:28 »
blijkbaar weet niemand de antwoord op jouw vraag Henk... 

Nou ja, ik begrijp uit de berichten dat de koppelbomen er in de smaken te lang en te kort zijn. Dat moet ik dan sowieso zelf oplossen, zodat ik me daar verder niet druk over hoef te maken.

Vervolgvraag. Bij welke rijtuigserie is Artitec begonnen standaard nem-wielen te plaatsen in plaats van die RP25 achtigen? Met het oog op de gladde dakjesactie van de week een rijtuig gekocht met een vrij hoog leveringsnummer (20.150.08). Die bleek al wel een lange koppelboom maar ook nog nog RP25 wielen te hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1653 Gepost op: 16 October 2010, 10:53:28 »
Al de probleempjes met deze rijtuigen maken me wat angstig om te kopen. Is er een lijstje van welke problemen er bij welke rijtuigen zijn en hoe die zijn opgelost of op te lossen zijn. Voor de duidelijkheid, bij mij moeten ze rijden en ik heb geen erg krappe bogen, maar een komende spiraal zou R 2's van Piko kunnen bevatten.
Piet

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1654 Gepost op: 16 October 2010, 11:02:31 »
"Modelrijtuigen"rijden over modelrails en door modelbogen. R2 valt onder speelgoed, of in het beste geval, industrie bogen. R2 valt dus niet onder model en daardoor kunnen modelrijtuigen op deze radius problemen onder vinden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6738
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1655 Gepost op: 16 October 2010, 11:13:37 »
Ik zou ze gewoon kopen, de modellen die nu uitkomen hebben een (te) lange koppelboom en normale wielen dus dat moet geen problemen opleveren.
Mocht je een ouder model kopen dan zul je bij eventuele problemen zelf vast moeten stellen of het aan de wielen of koppelboom ligt, een mailtje naar Artitec biedt dan uitkomst voor vervangende onderdelen.
Kijk ook al je rijtuigen goed na op missende onderdelen, bv bankjes,koppeldozen en wc-pijpjes dan kun je deze ook gelijk in je mail vermelden.

Groet Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1656 Gepost op: 16 October 2010, 12:47:20 »
"Modelrijtuigen"rijden over modelrails en door modelbogen.

Als Artitec modelrijtuigen in die zin had willen maken, dan waren die hele kortkoppelmechanieken niet nodig geweest. Doe dat goed of doe dat niet, zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2010, 14:40:44 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6778
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1657 Gepost op: 16 October 2010, 16:37:16 »

R2 valt dus niet onder model en daardoor kunnen modelrijtuigen op deze radius problemen onder vinden.


Vreemde redenering. Waar beginnen "modelbogen" dan wel? Bij R3, of R4 of......?

Gr, Ben.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1658 Gepost op: 16 October 2010, 17:18:21 »
In mij optiek alles vanaf de R5 straal is realistisch en toonbaar alles vanaf R4 en lager wegwerken in schaduw enz.

Maarja dat is mijn mening.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1659 Gepost op: 16 October 2010, 17:38:53 »
Zo begin ik pas te denken bij een staal van min 1 meter en een perronlengte waar je tussen de vrijbalken een trein van 10 x 1 op 87 + lok kwijt kan. Tenminste als je met snel en/of D-treinen wilt rijden! Kwestie van smaak.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1660 Gepost op: 16 October 2010, 17:57:33 »
Jammer alleen dat weinig mensen zoveel ruimte hebben om een trein van 10 rijtuigen plus een lok aan een perron te laten aankomen. Daar heb je al gauw 3,5 meter voor nodig. Ik ben benieuwd hoeveel van deze perrons er op Eurospoor te zien zullen zijn.
Vraag blijft bij welke rijtuigen moet je opletten voor de verkeerde wielen, verkeerde koppelstangen, en andere probleempjes als je met deze rijtuigen wil rijden. En wat zijn de oplossingen?
Piet
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1661 Gepost op: 16 October 2010, 19:55:29 »
Voor zover ik het overzie sowieso alleen bij de series tijdperk IIIb rijtuigen. De allereerste series hadden te korte koppelbomen en RP25. De vervolgserie had al de te lange koppelbomen, maar nog steeds RP25. De rest (tijdperken IIIa en IV) hebben ook geen RP25meer.
Het is overigens allemaal op te lossen.

Sobat, ieder heeft kennelijk zijn eigen definitie van 'model'. Een straal van een meter is nog steeds niet erg model. Daar wil omgerekend een echte trein met plan E ook niet lekker doorheen. Als het echt optimaal model moet zijn, dan hebben vermoedelijk alleen de proto 87 jongens recht van spreken. Zo gauw er een kortkoppelmechaniek aan te pas komt is er van model in die zin geen sprake. Artitec heeft de bulk van de modelspoorders op het oog en de plan E rijdt dan ook prima door R2. Ze hebben alleen geen kans gezien een optimaal funtcionerend kortkoppelmechaniek te ontwikkelen. Bij de plan W ook al niet. Dat vereist nog wat aandacht voor DDM. Wat Lima kon, moet Artitec toch ook kunnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1662 Gepost op: 16 October 2010, 21:12:26 »
Ik heb hier een folder met: 2-de serie periode III-nieuwe rijtuignummers, van 2008. zitten hier al de goede wielen op? Het zijn o.a. de artikelnummers 20.150.05 tot en met 20.150.10.
Piet

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1663 Gepost op: 16 October 2010, 21:22:30 »
Dat is uit de tweede serie waar ik het hierboven over heb. Dus met lange koppelbomen en RP25 wielen. Of dat de verkeerde wielen of de goede wielen zijn, mag je zelf uitmaken.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1664 Gepost op: 17 October 2010, 14:23:59 »
Voor de pimpers van de DE-rijtuigen heb ik uit Op de Rails 1971-3 een plaatje van de kabelaansluitingen gescand en geupload (ik kan me niet herinneren dat dat al is gebeurd en  ik ga dat niet navlooien in 110 pagina's)