Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:53:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
17 November 2025, 20:02:56
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 453670 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1350 Gepost op: 23 July 2009, 20:12:31 »
nou, toch vind ik het buigwerk knapper dan het kraswerk  (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1351 Gepost op: 23 July 2009, 20:17:48 »
Inderdaad, netjes gedaan!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1352 Gepost op: 23 July 2009, 22:52:30 »
Dank jullie voor de complimenten.
Het was wel een heel gepuzzel om de radii er goed in te krijgen en wel zo, dat alle daken qua vorm aan elkaar gelijk zijn.




stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1353 Gepost op: 24 July 2009, 01:40:06 »
Buigmal? Of ouderwets handwerk?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1354 Gepost op: 24 July 2009, 11:35:44 »
Het is een zelfgemaakte buigmal. Het feitelijke buigen is nog steeds handwerk.
Elk gebogen dak wordt vervolgens door de vakman op juiste afmetingen en radii beoordeeld.  ;)
Maar goed, even zonder gekheid: nadat de daken gebogen zijn, hebben de messing daken (met een dikte van 0,4 mm) een breedte van 32 mm met een tolerantie van minder dan 0,5 mm. Toch niet slecht vind ik zelf. ;)

Erwin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1355 Gepost op: 23 September 2009, 11:54:53 »
Voor degenen die Artitec's Plan E inzetten op een wisselstroombaan:

Mijn vader heeft nog Marlkin M rail, zelf gebruik ik K rail. Toen ik voor mijn vader een stammetje p[lan E van Artitec aan mocht passen voor gebruik op zijn wisselstroombaan, volgde ik de adviezen van Artitec (zij hebben het van MTE), op en plaatste ik Piko assen onder de Plan E's. Een erg schommelend geheel was het resultaat. Op mijn K-spoor geen ontsporingen, maar ik hield mijn hart vast voor de inzet bij mijn vader thuis.
Daar was de inzet in eerste instantie van korte duur, want de rijtuigen hobbelden om de haverklap uit de rails. Na veel onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat de Piko assen weliswaar goed in de draaistellen passen, maar hier een slecht rijgedrag ontstaat. Assen gewisseld voor de Roco 40196 (standaard wisselstroomassen bij Roco) en de Plan E's reden perfect!!! Ik heb inmiddels ook een stammetje met Roco assen op mijn K-rail rijden en dat gaat ook uitstekend.

Ik weet niet of er meer mensen zijn met dit probleem. Maar misschein is het plaatsen van Roco assen wel beter dan de Piko's. Wel moet je net als bij de Piko assen een stukje uit het draaistel verwijderen, zoals Artitec dat voorschrijft.

Ik heb Artitec hier inmiddels ook over bericht. MTE, leest u ook mee?

Jeroen      
« Laatst bewerkt op: 23 September 2009, 12:08:15 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1356 Gepost op: 23 September 2009, 15:26:18 »
Iemand een gelijke ervaring als bovenstaande maar dan voor de icr van LSmodels?
Ik moet die nog wisselen namelijk :)

Groet,

Arkadas

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1357 Gepost op: 23 September 2009, 16:27:45 »
ICR van LS Models loopt UITSTEKEND op Piko assen met diameter 10.3mm. Ik rij Marklin K rail.

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6792
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1358 Gepost op: 24 September 2009, 19:40:47 »
Inmiddels zijn we sinds de introductie zo'n twee jaar verder, de DE variant is geschrapt en de laatste varianten op de reclamebanen worden eruit geperst, maar is er nu ook al wat duidelijkheid over de afleveringsuitvoering?

Groet Stephan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1359 Gepost op: 24 September 2009, 19:52:21 »
die zal dan ook wel niet komen, omdat ik m ook wil hebben en het allemaal veeel te leuk wordt als die gewoon te krijgen is straks.  ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6792
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1360 Gepost op: 04 October 2009, 14:42:47 »
Het zal toch niet hè  :-[.

Kan iemand meneer Artitec dan niet eens heel lief gaan aankijken ofzo.

Groet Stephan.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1361 Gepost op: 04 October 2009, 14:44:36 »
Ik ben ook eens benieuwd wanneer ze met het fietsenrijtuig gaan komen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1362 Gepost op: 13 October 2009, 21:48:53 »
Zie deze ombouwtip:
Per kant 2 stukjes styreen van 1mm vierkant en 6mm lang in de onderbak lijmen.(zie foto 1). en zorgen dat de stukjes styreen 3mm van de zijkant af blijven. dan functioneerd  het kk mechanisne optimaal.

Daarna kk houder weer plaatsen en controleren of de kk houder goed werkt.

Daarna KK houder weer van de onderbak verwijderen en 2,5 mm van de nemschacht afhalen.
Foto 3 is het eindresultaat.

Ik ben hiermee bezig. Ik heb een vraag bij:
Daarna KK houder weer van de onderbak verwijderen en 2,5 mm van de nemschacht afhalen.
Maar als je de NEM-schacht inkort, moet je 'm toch aan de achterkant verlengen? Anders blijft de koppeling niet op z'n plek zitten?  Hoe heeft Ad dit precies gedaan? Koppeling vastgelijmd?
« Laatst bewerkt op: 13 October 2009, 22:04:32 door janw »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1363 Gepost op: 27 January 2010, 22:16:57 »
Hebben de plan E postrijtuigen eigenlijk afneembare daken?

Tinus.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1364 Gepost op: 27 January 2010, 22:22:13 »
Als je bedoelt "open te maken voor inbouw verlichting oid" dan ja, dak kan eraf. Wel een beetje lastig maar het is los te nemen.
Zie ook de site van Artitec voor een demontage handleiding.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden