Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 432011 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1350 Gepost op: 23 July 2009, 20:12:31 »
nou, toch vind ik het buigwerk knapper dan het kraswerk  (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1351 Gepost op: 23 July 2009, 20:17:48 »
Inderdaad, netjes gedaan!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1352 Gepost op: 23 July 2009, 22:52:30 »
Dank jullie voor de complimenten.
Het was wel een heel gepuzzel om de radii er goed in te krijgen en wel zo, dat alle daken qua vorm aan elkaar gelijk zijn.




stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1353 Gepost op: 24 July 2009, 01:40:06 »
Buigmal? Of ouderwets handwerk?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1354 Gepost op: 24 July 2009, 11:35:44 »
Het is een zelfgemaakte buigmal. Het feitelijke buigen is nog steeds handwerk.
Elk gebogen dak wordt vervolgens door de vakman op juiste afmetingen en radii beoordeeld.  ;)
Maar goed, even zonder gekheid: nadat de daken gebogen zijn, hebben de messing daken (met een dikte van 0,4 mm) een breedte van 32 mm met een tolerantie van minder dan 0,5 mm. Toch niet slecht vind ik zelf. ;)

Erwin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1355 Gepost op: 23 September 2009, 11:54:53 »
Voor degenen die Artitec's Plan E inzetten op een wisselstroombaan:

Mijn vader heeft nog Marlkin M rail, zelf gebruik ik K rail. Toen ik voor mijn vader een stammetje p[lan E van Artitec aan mocht passen voor gebruik op zijn wisselstroombaan, volgde ik de adviezen van Artitec (zij hebben het van MTE), op en plaatste ik Piko assen onder de Plan E's. Een erg schommelend geheel was het resultaat. Op mijn K-spoor geen ontsporingen, maar ik hield mijn hart vast voor de inzet bij mijn vader thuis.
Daar was de inzet in eerste instantie van korte duur, want de rijtuigen hobbelden om de haverklap uit de rails. Na veel onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat de Piko assen weliswaar goed in de draaistellen passen, maar hier een slecht rijgedrag ontstaat. Assen gewisseld voor de Roco 40196 (standaard wisselstroomassen bij Roco) en de Plan E's reden perfect!!! Ik heb inmiddels ook een stammetje met Roco assen op mijn K-rail rijden en dat gaat ook uitstekend.

Ik weet niet of er meer mensen zijn met dit probleem. Maar misschein is het plaatsen van Roco assen wel beter dan de Piko's. Wel moet je net als bij de Piko assen een stukje uit het draaistel verwijderen, zoals Artitec dat voorschrijft.

Ik heb Artitec hier inmiddels ook over bericht. MTE, leest u ook mee?

Jeroen      
« Laatst bewerkt op: 23 September 2009, 12:08:15 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1356 Gepost op: 23 September 2009, 15:26:18 »
Iemand een gelijke ervaring als bovenstaande maar dan voor de icr van LSmodels?
Ik moet die nog wisselen namelijk :)

Groet,

Arkadas

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1357 Gepost op: 23 September 2009, 16:27:45 »
ICR van LS Models loopt UITSTEKEND op Piko assen met diameter 10.3mm. Ik rij Marklin K rail.

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1358 Gepost op: 24 September 2009, 19:40:47 »
Inmiddels zijn we sinds de introductie zo'n twee jaar verder, de DE variant is geschrapt en de laatste varianten op de reclamebanen worden eruit geperst, maar is er nu ook al wat duidelijkheid over de afleveringsuitvoering?

Groet Stephan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1359 Gepost op: 24 September 2009, 19:52:21 »
die zal dan ook wel niet komen, omdat ik m ook wil hebben en het allemaal veeel te leuk wordt als die gewoon te krijgen is straks.  ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1360 Gepost op: 04 October 2009, 14:42:47 »
Het zal toch niet hè  :-[.

Kan iemand meneer Artitec dan niet eens heel lief gaan aankijken ofzo.

Groet Stephan.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1361 Gepost op: 04 October 2009, 14:44:36 »
Ik ben ook eens benieuwd wanneer ze met het fietsenrijtuig gaan komen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1362 Gepost op: 13 October 2009, 21:48:53 »
Zie deze ombouwtip:
Per kant 2 stukjes styreen van 1mm vierkant en 6mm lang in de onderbak lijmen.(zie foto 1). en zorgen dat de stukjes styreen 3mm van de zijkant af blijven. dan functioneerd  het kk mechanisne optimaal.

Daarna kk houder weer plaatsen en controleren of de kk houder goed werkt.

Daarna KK houder weer van de onderbak verwijderen en 2,5 mm van de nemschacht afhalen.
Foto 3 is het eindresultaat.

Ik ben hiermee bezig. Ik heb een vraag bij:
Daarna KK houder weer van de onderbak verwijderen en 2,5 mm van de nemschacht afhalen.
Maar als je de NEM-schacht inkort, moet je 'm toch aan de achterkant verlengen? Anders blijft de koppeling niet op z'n plek zitten?  Hoe heeft Ad dit precies gedaan? Koppeling vastgelijmd?
« Laatst bewerkt op: 13 October 2009, 22:04:32 door janw »

tinus

  • Online Online
  • Berichten: 1540
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1363 Gepost op: 27 January 2010, 22:16:57 »
Hebben de plan E postrijtuigen eigenlijk afneembare daken?

Tinus.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1364 Gepost op: 27 January 2010, 22:22:13 »
Als je bedoelt "open te maken voor inbouw verlichting oid" dan ja, dak kan eraf. Wel een beetje lastig maar het is los te nemen.
Zie ook de site van Artitec voor een demontage handleiding.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden