Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Roco 2200 Digikeijs verlichting schakelen met functietoetsen  (gelezen 6748 keer)

ArtMan

• Offline Offline
Roco 2200 Digikeijs verlichting schakelen met functietoetsen
« Gepost op: 23 May 2016, 09:31:00 »
Hallo allemaal,

Ik heb pas geleden een nieuwe Roco 2200 gekocht met een Kuehn T65 decoder en de Digikeijs verlichtingsset. Deze heb ik conform de handleiding aangesloten. Ik heb daarbij ook het rangeersein in werking gesteld door de betreffende soldeerpad door te solderen. Alles werkt perfect zover.

Ik zou alleen de schakeling graag willen aanpassen zodat ik  sluit- of front verlichting separaat van elkaar kan in- en uitschakelen. Dat de verlichting automatisch omschakelt bij veranderen rijrichting is prima.

Kan één van jullie mij hiermee verder helpen met bijvoorbeeld een schemaatje?

Alvast dank.

//Arthur

ruudns

• Offline Offline
Re: Roco 2200 Digikeijs verlichting schakelen met functietoetsen
« Reactie #1 Gepost op: 23 May 2016, 10:16:04 »
Front verlichtingen van elk op de F0 zetten (staat hij reeds als het goed is).
De sluitverlichting zal je aan beide kanten elk op een aparte Aux uitgang moeten zetten. Deze kun je dan slim mappen naar bv F1 richting afhankelijk. De rangeelichten slim mappen naar bv F3 (rangeer gang). Om de extra uitgangen te krijgen heb je een versterkertje nodig op Aux3 en Aux4. Ik heb iets dergelijks oa gedaan in een 2400.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 May 2016, 11:00:37 »
Ah Ruud,

Dat is een interessant topic van je. Dat ga ik even goed bestuderen.

Dank voor je reactie. ik zal het vervolg hier posten.

//Arthur

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 May 2016, 13:35:44 »
Kleine toevoeging die ik al vaker gedaan heb.

Ipv F0 voor de frontseinen en F1 voor de sluitseinen is het naar mijn idee handiger om het per zijde van de loc te doen. Dus F0 voor cabine 1-zijde (al naar gelang de richting front- of sluit-seinen) en F1 voor cabine 2-zijde. (Of iets vergelijkbaars. Zijn meerdere opties.)

Waarom? Omdat je dan na het kiezen van de juiste zijde als je de loc koppelt/op de rail zet je niets meer hoeft aan te passen. Verander je van rijrichting klopt het licht vanzelf en toont de niet gekoppelde zijde mooi sluitseinen (of juist frontseinen).

Doe je frontseinen op F0 en sluitseinen op F1 dan zal na het veranderen van de richting juist het licht aan de gekoppelde zijde gaan branden. Om dit op te lossen kan je dan wel F0 uit zetten en F1 aan maar waarom zelf een handeling doen die de decoder voor je kan doen?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 May 2016, 15:51:42 »
Voor beide opties is iets te zeggen Timo. Ik laat F0 liever origineel qua functie (frontlichten). Je kunt altijd nog een optie meegeven wanneer f1 voor de sluitlichten wel /niet bedient wordt. Zie hiervoor de schakeling die ik ook met jou hulp heb gemaakt voor de 1200 en Benelux 2552.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 15:53:43 door ruudns »
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 May 2016, 16:30:59 »
F0 origineel laten valt iets voor te zeggen maar dat heb je ook niet als je front en sluit los schakelt.

Als je F0 origineel wil laten zou ik gaan voor:
F0 -> Front en sluitseinen aan beide kanten richting afhankelijk (dus eigenlijk zoals origineel)
F1 -> Cabine 1-zijde netjes front/sluitverlichting richting afhankelijk
F2 -> Cabine 2-zijde netjes front/sluitverlichting richting afhankelijk

F1 of F2 kan je weg laten als je altijd aan dezelfde kant koppelt.

Wat je hebt gedaan in de 2552 is ook erg mooi maar zo goed als je dat daar gedaan hebt kan alleen met een LoPi4. De functiemapping in een Kuehn is veel simpeler/minder flexibel. Daar kan je geen dingen doen als Wel F1, niet F2 etc.

Timo

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 May 2016, 17:33:02 »
Het maakt mij niet uit welke decoder ik er in stop. Die T65 kan ik altijd nog in een andere lok stoppen. Welke ESU adviseren jullie mij?

//Arthur

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 May 2016, 19:38:39 »
Zelf ben ik fan van ESU LokPilots waar we tegenwoordig aanbeland zijn bij de mega veelzijdige LoPi 4. Maar andere hebben weer liever een Zimo of een Lenz etc. Het is dus altijd een beetje persoonlijke voorkeur.

Nu heb ik net even de handleiding van de T65 geopend en die is inderdaad wat primitief. Alleen F0 kan richting afhankelijk gestuurd worden. Dit maakt elk hierboven genoemde optie niet mogelijk zonder extra hardware.

Een optie zou zijn om iets als in de 2552 van Ruud in te bouwen maar dat is wel veel extra hardware nu. Een simpelere optie zou zijn om een ledje uit te zetten (bijvoorbeeld dus één zijde) door middel van een diode naar een andere functieuitgang. Maar ook dat is extra hardware maar zou wel maar 1 extra functie kosten (dus 3 totaal) om 1 zijde uit te zetten. (Maar 2 extra (dus 4 totaal) als je wilt kunnen kiezen welke zijde je aan/uit hebt.) Op een LoPi4 zou je 4 uitgangen gebruiken maar ben je wel een stuk flexibeler hoe je het aan te sturen.

Maw, persoonlijke keuze. Wat vind je belangrijk enz. :) Wil je één zijde kunnen doven zetten (dus altijd koppelen aan dezelfde kant) of wil je beide. Wil je een andere decoder kopen? Wil je extra hardware inbouwen? Wil je naast front/sluitseinen nog iets anders aansturen (rangeerseinen, cabine verlichting etc)?

Timo

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 May 2016, 21:11:19 »
@Timo, hartelijk dank dat je me tot zover hebt willen helpen en dat je de moeite neemt om zo'n handleiding even door te pluizen. Als (werktuigbouwkundige) techneut vind ik het hartstikke leuk om van zo'n 2200 een super "speelbare" lok te maken. Ongeveer 8 jaar geleden heb ik een 2200 omgebouwd met Krois koppelingen en digirails led printjes i.c.m. een Zimo decoder. Verder had ik er geen functionaliteit aan toegevoegd. Daarna heeft de hobby een paar jaar stilgelegen en alles verkocht.....

Nu wil ik alles met deze 2200 ;) :D. Ik heb inmiddels 2 Krois koppelingen, een Intellibox II, de verlichtingsprintjes en rode led balkjes van Digikeijs die ik voor de rode knipperlichten wil gebruiken.

Ik heb inmiddels de documentatie gelezen van Esu en zag dat de PLUX versie zelfs 9! functies beschikbaar heeft. Zou deze bruikbaar zijn?

Om een lang verhaal kort te maken: Ik (en m'n zoon van 9 ;)) zouden het prachtig vinden om zo veel mogelijk functies in deze lok te bouwen. Dat ik daarbij wat hardware moet aanpassen en kopen vind ik niet erg. Helaas ontbreekt het mij aan kennis om schakelingen helemaal zelf te ontwerpen maar ik kan goed met de soldeerbout overweg en met een beetje geluk kan ik schemaatjes lezen. Het enige dat ik niet zo belangrijk vind is de cabine verlichting.

Misschien is het leuk om van dit topic een soort naslagwerk te maken voor anderen die dit ook van plan zijn. De informatie op dit forum is erg verspreid betreffende dit onderwerp. Ik heb ook een redelijke goede camera dus foto's maken is niet zo'n probleem.

Wellicht dat tijd beperkt wordt tot de weekenden aangezien ik binnenkort bij een nieuwe werkgever begin.

Grt,

Arthur

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 May 2016, 21:27:27 »
De Plux versie ken ik niet zo goed. Maar volgens mij maken alle LoPi 4's gebruik van dezelfde print (niet de micro/XL). Alleen de PluX22 is volgens mij een vreemde eend in de bijt omdat deze echt een andere print gebruikt. De rest beschikken over 6 uitgangen waarvan 2 onversterkt. Voor de laatste twee moet jee een extra mosfet gebruiken. Wat zoekwerk moet dat vast boven water brengen (misschien dat ik dat zo nog even probeer  ;D).

Om dus een beeld te krijgen van wat je wilt:
- Per zijde schakelbare verlichting (of is één zijde kunnen doven genoeg?)
- Rangeersein?
- Kros koppeling (mogen deze tegelijk schakelen?)
- Zwaailichten (dat is denk ik de knipperlichten of niet?)

Als ik zo tel zit ik op een minimum van 6 uitgangen (en dit kunnen er meer zijn al naar gelang je keuzes hierboven). In minimale toestand zou je het dus redden met een LoPi4 (en zelfs de T65 met wat flexibiliteit beperkingen).

Timo

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 May 2016, 21:57:23 »
Voor de Krois koppeling heeft de lopi v4 een apart programma aan boord. Voor de zwaailichten ook (beaconlight). Je kunt ze alle twee tegelijk gebruiken op één uitgang, maar dan "zwaaien" ze ook tegelijk. Wil je dat niet, dan moet je ze apart aansturen en uit fase laten lopen. Erg mooi, maar kost een extra uitgang ;). Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om maar aan één kant zo'n koppeling te zetten. Is het geen rangeerlok, zou ik daar ook voor kiezen.

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 May 2016, 22:27:21 »
Ik vind het wel leuk om voor rangeerbedrijf 2 koppelingen te bedienen. Dat ze daarbij gelijktijdig worden bedient is niet erg maar klopt dat wel? Volgens mij maakt de decoder gebruik van een speciale "wegrij" routine. Ik kan me dat niet zo goed meer herinneren.

In navolging van bovenstaande ook een rangeersein. De versie die ik heb heeft trouwens een L sein. Het rangeersein heb ik nu ook werkend en brandt aan beiden zijden tegelijk. F0 uitschakelen en F1 inschakelen.

Wat betreft de knipperlichten? Branden die altijd tegelijk en wanneer werden ze gebruikt? Ik heb een filmpje gezien van een gedigitaliseerde 2400 waarbij de knipperlichten uit fase met elkaar knipperden. Erg leuk om te zien hoor.

Per zijde schakelbare verlichting is wel de wens. Misschien wil ik wel te veel hoor maar is het ook leuk om als experiment met die plux 22 te werken? Als 'ie tenminste past....

Voorlopig zal de nadruk op rangeren liggen. Ik heb weinig ruimte en zal (voorlopig) geen grote ovaalachtige baan kunnen aanleggen.

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 May 2016, 23:28:00 »
Hoi
Dat de Kuehn T65 primitief is, kan, maar niet zo primitief als Timo beweert want ook ik heb de handleiding gelezen en alle uitgangen zijn terdege  in te richten als richting afhankelijk, zie de CV's 47 t/m 52.
Zelf gebruik ik de Zimo MX630 in de 2200 met de Digikey en ben daar tevreden mee.
Heb in principe voor elke loc dezelfde functie mapping indien het mogelijk is, zie overzicht voor de NS2200;

Ter aanvulling moet er nog andere CV's worden aangepast voor richting afhankelijk en dat is voor F1 #CV127=1 en #CV 128=2.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 24 May 2016, 17:30:21 door Fransx »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 May 2016, 07:39:09 »

Ik heb inmiddels de documentatie gelezen van Esu en zag dat de PLUX versie zelfs 9! functies beschikbaar heeft. Zou deze bruikbaar zijn?

Probleem met PluX is dat je een dragerprint nodig hebt. Dat kost ruimte die er niet altijd is.

Kies als alternatief voor een Zimo MX633, die heeft 10 functie uitgangen aan boord middels draadjes / soldeer eilandjes, 22 x 15 x 3,5 mm.

Gr, Ben.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 May 2016, 10:03:06 »
Excusses, Frans heeft gelijk. Het is wel mogelijk een uitgang richting afhankelijk te maken anders dan F0. Ik was op het verkeerde been gezet door de totaal onlogische manier waarom Kuehn dat doet. Ze wisten niet helemaal of dat richting afhankelijk nu iets voor de functie toets of de functie uitgang moest zijn...  ::) F0 kent een vooruit en een achteruit instelling, de rest van de Fx's niet. Daarom dacht ik dat alleen die uitgangen richting afhankelijk konden zijn. Maar nee, het is ook mogelijk per uitgang aan te geven of deze vooruit of achteruit uit moet zijn. Iets minder flexibel naar mijn mening (en als je het nu goed doet kan je eht voor elkaar krijgen de F0 functies reactieloos te krijgen) maar het is dus wel mogelijk.

Toch blijf ik zelf erg fan van de LoPi 4, puur omdat de functiemapping daar nog uitgebreider is. Daar kan je ook aangeven dat een F-toets juist uit moet staan om te werken. Kan dingen voorkomen als rangeerlichten die branden tegelijk met sluitseinen enz. En door de LokProgrammer software is het zelfs zonder LokProgrammer zelf eenvoudiger om te programmeren dan welke decoder dan ook. Maar tuurlijk, het niet kunnen uitsluiten van functies is geen ramp en de Kuehn is dus ook bruikbaar. Zoals ik al zei, het is dus een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Wat betreft de PluX22, ik kan maar vinden dat deze ook maar 6 functieuitgangen heeft... Kan je het artikelnummer geven van de versie met 9 uitgangen? En waar een wil is, is een weg. Aan een PluX decoder zijn natuurlijk altijd draadje te solderen ;D Maar nu moet ik zeggen dat 10 uitgangen op de Zimo wel erg fijn is. Verder geen ervaring met die Zimo, alleen met de (oudere?) MX64(0)

Maar goed, functie uitgangen
- Per zijde schakelbare verlichting => 4 uitgangen
- Rangeerseinen => 1 uitgang
- Zwaailichten uit fase => 2 uitgangen
- Koppeling, beide zijden tegelijk => 1 uitgang
Dan zit ik dus al op 8. De Kuehn en de LoPi 4 komen dan dus te kort. De Zimo MX633 zou dan een optie zijn of een extra functiedecoder als je deze kwijt kunt.

Timo