Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Roco 2200 Digikeijs verlichting schakelen met functietoetsen  (gelezen 6756 keer)

treinenhobby

• Offline Offline
Re: Roco 2200 Digikeijs verlichting schakelen met functietoetsen
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2016, 11:14:14 »
Heb zelf wel eens zitten denken om een Erweiterungsplatine in te gaan bouwen.
esu.eu
Dit esu hulpmiddeltje geeft je 10 aux uitgangen op een mtc21.
Verder zitten alle soldeereilandjes er los op, dus volgens mij ook geschikt voor loks zonder, of met andere decoder interface.

Qua mapping gebruik ik functie toetsen dubbel in de ESU LoPi/LoSo 4.
F0 is wit licht voor
F1 is wit licht achter
F2 is rood licht voor
F3 is rood licht achter
F0 + F2 is wit en rood aan voorzijde met rijrichting wisselend
F1 + F3 is wit en rood aan achterzijde met rijrichting wisselend
Dit is voor een lok waarbij ik de rode lichten op aux 1 en aux 2 heb gezet.
Deze lok heeft geen zwaailicht of cabineverlichting.

Mijn Roco 2200 heeft dan weer wel zwaailichten (aux 1 en aux 2 uit fase), maar dan de originele Roco front verlichting.
Dus zo uitgebreid als je wilt heb ik (nog) niet.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2016, 11:44:20 »
Hoi Treinhobby (heb je ook een naam?),

Dat expantion board kende ik niet. Grappig ding. Jammer dat er verder echt 0,0 over te vinden is. Geen handleiding of hoe het werkt etc. Aan het plaatje te zien lijkt het dat je deze tussen de loc en de decoder prikt. Ook lijkt er een microcontroller op te zitten. Maar hoe deze dan communiceert met de decoder... SUSI? Of is dat wat ze bedoelen met Train Bus? (Iemand enig idee over het protocol?) En tja, dan de prijs... auwww :o

En mag ik vragen wat de reden is geweest voor de keuze van F toetsen? De combinaties lijken mij namelijk niet heel logisch  ::)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

treinenhobby

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2016, 15:47:35 »
Jazeker heb ik een naam, naam-elijk Paul.

De keuze voor de F toetsen is dat deze loks (NMBS reeks 62) ook geduwd met M2-stuurstand rijden.
Dus alle combinaties kunnen voorkomen. Zowel trekkend als duwend en dan afwisselend de stam voor of achter de lok.
Voor mij was het dus niet handig om beperkingen op te leggen qua hardware in de lok om bepaalde lichtstanden te krijgen.

Ik had het liefst dat je alles apart aan of uit kunt zetten.
Waarom dan F0 t/m F3? omdat dat de eerste 4 functies op de multimaus zijn.
Heb de mapping ook wel eens anders gehad, maar dit vond ik toch het prettigste werken.

In het voorbeeld ging het vooral om het gebruik van 2 F-toetsen tegelijk die de decoder dan weer anders laten werken.
Waar je in je eerste bericht van dit topic het had over de verlichting op F0 zetten per lokzijde, doe ik dus eigenlijk hetzelfde door zowel F0 als F2 tegelijkertijd aan te zetten.

Citaat
Ipv F0 voor de frontseinen en F1 voor de sluitseinen is het naar mijn idee handiger om het per zijde van de loc te doen. Dus F0 voor cabine 1-zijde (al naar gelang de richting front- of sluit-seinen) en F1 voor cabine 2-zijde. (Of iets vergelijkbaars. Zijn meerdere opties.)

Waarom? Omdat je dan na het kiezen van de juiste zijde als je de loc koppelt/op de rail zet je niets meer hoeft aan te passen. Verander je van rijrichting klopt het licht vanzelf en toont de niet gekoppelde zijde mooi sluitseinen (of juist frontseinen).

Doe je frontseinen op F0 en sluitseinen op F1 dan zal na het veranderen van de richting juist het licht aan de gekoppelde zijde gaan branden. Om dit op te lossen kan je dan wel F0 uit zetten en F1 aan maar waarom zelf een handeling doen die de decoder voor je kan doen?

In de LokProgrammer staat het zo:
F0, not F2 > Front light
F1, not F3 > Rear light
not F0, F2 > Aux 2
not F1, F3 > Aux 1
Forward, F0, F2 > Front light
Reverse, F0, F2 > Aux 2
Forward, F1, F3 > Aux 1
Reverse, F1, F3 > Rear light

Ja, dat extra bordje van ESU. Kost een hoop geld.
Maar dan kan je je lok wel naar een hoog niveau qua mogelijkheden brengen.
Neem aan dat de decoder de mogelijkheid heeft om met een eigen ESU protocol met dit bord te kunnen spreken.
Dus heb ook het vermoeden dan een niet-ESU decoder niet met dit onderdeel overweg kan.

Ik hoop dat er hier mensen op het forum zijn die dit onderdeel kennen en gebruiken.
Misschien een nieuw topic over starten?

groet, Paul.

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2016, 16:14:11 »
Nou, het begint een heel interessant draadje te worden  (y)

Ik was vandaag in Apeldoorn en heb daar een Zimo MX633R gekocht. Deze heeft out of the box de meeste functie uitgangen en, zoals Ben terecht opmerkte, heeft deze geen dragerprint nodig. Die pinnetjes kunnen wel eens lelijk in de weg zitten.

Ben adviseerde de MX633 maar ik heb de R uitvoering genomen. De R heeft als extra een 8 polige decoder aansluiting. Dat scheelt me dan weer 8 draadjes solderen  ;D.

Volgens de handleiding:

MX633: Decoder with 10 functions, large processor and energy storage circuitry
TYPICAL APPLICATON: HO and O gauge, if lots of functions are required, al- so: this is the only (first) HO decoder usable with gold caps!

Mocht het niet lukken dan ben ik altijd bereid om alsnog een ESU te kopen.

Dan volgt hier nog een antwoord op je vraag Timo:

De ESU met 9 functie uitgangen vind je hier. Het Art#: 54617 (LokPilot V4.0 DCC Decoder, PluX22 NEM658, 9 Funktionsausgänge), even helemaal naar onderen scrollen.

Overigens vind ik het erg jammer dat die programmers zo duur zijn. Esu zo'n 140 Euro en Zimo bijna 200....

//Arthur
« Laatst bewerkt op: 24 May 2016, 16:29:25 door ArtMan »

treinenhobby

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2016, 17:44:59 »
De software van ESU is gratis te downloaden.  (y)

Mocht je geen hardware hebben, dan kan je wel in de software de functie-mapping maken en dan via het menu de ingestelde CV's opvragen. Deze lijst met CV's en waardes kan je vervolgens met je eigen centrale invoeren in de decoder.
Sla het projectje op op je computer en je weet altijd de huidige instellingen.

Mocht je wat willen wijzigen, geen probleem.
Pas de functie mapping op de pc aan en de lijst via het menu geeft de gewijzigde CV's en waardes aan.
Hoef je zelf niet meer alle tabellen door te spitten om de juiste waardes en functies te zoeken.
Veel eenvoudiger en minder kans op fouten.

Succes en ben benieuwd hoe de Zimo gaat bevallen.
groet, Paul.

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2016, 17:47:05 »
Hoi Arthur
Die Zimo 633R is inderdaad een mooie optie, zal deze onthouden, want als je nu toch bezig bent, denk ook aan de cabine verlichting.
Verder is de prijs van een programmer inderdaad aan de hoge kant, ik gebruik deze domweg daarom niet, ook niet nodig want zoek uit hoe de CV's moeten worden ingevuld en doet dat dan ook gewoon domweg elke CV de gewenste waarde te geven. Zoveel werk is het niet echt en ook zeer leerzaam tijdens het uitzoeken van de CV waardes.
Even nog voor the record, ook de Zimo MX 630 heeft 8 functie uitgangen, F0f en F0r en dan F1 t/m F6 waarvan F5 en F6 niet zijn bedraad, ik blij hiermede want die draadjes kan ik altijd zelf aanbrengen.
Groeten Frans

« Laatst bewerkt op: 24 May 2016, 19:43:06 door Fransx »

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2016, 21:15:03 »
Zojuist de Zimo in de connector geprikt en getest. Ook heb ik een flinke handleiding uitgeprint en ben nu aan het bekijken of de functie uitgangen zo belast mogen worden.

Bedankt voor je schema Frans.

Ik heb ook een catalogus meegekregen van Zimo en daar wordt er gesproken over het freeware programma ZCS (Zimo CV Setting) Een programma om CV's in te stellen.

//Arthur

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2016, 22:45:26 »
Hoi
Bedankt voor die tip, heb het programma al gedownload.
Hier nog verder een aantal instellingen die ik gebruik in de mx630, dit na wat experimenteren:
#CV1= 22 (adres)
#CV2= 4
#CV3= 30
#CV4= 20
#CV29= 2
#CV60= 150       Dimming
#CV112= 32       Motor frequentie op 40KHz
#CV114= 19       Dimming mask

Gr.Frans
« Laatst bewerkt op: 24 May 2016, 22:52:07 door Fransx »

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2016, 23:23:16 »
Hierbij een schema van de betreffende Zimo decoder:

Bovenaan de soldeerpads zie ik SUSI Data en SUSI Clock. Wil ik deze 2 uitgangen gebruiken dan zal ik eerst de SUSI functionaliteit moeten aanpassen naar een gewone functie uitgang middels het programmeren van bepaalde CV's. Ik neem aan dat ik dan hun amplifier module M4000Z moet gebruiken als ik deze uitgangen wil belasten? (Of de gebruikte versterkerschakeling, zelfgemaakt door de forumleden).

//Arthur

« Laatst bewerkt op: 24 May 2016, 23:39:15 door ArtMan »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 25 May 2016, 12:16:12 »
@treinenhobby
Hoi Paul! Stuk persoonlijker zo ;D.

Maar waarom heb je nog de losse F0 t/m F3 ofwel het los schakelen van alle lampen? Als je per zijde kunt schakelen heb je toch alles wat je ooit nodig hebt. Trekken, duwen en los zijn dan alle mogelijk.

Vat de vraag niet verkeerd op! Tuurlijk is het mogelijk en als jij het fijn vind moet je het doen (y) Puur uit nieuwsgierigheid aangezien je naar mijn mening alleen de F0+F2 en F1+F3 combinaties nodig hebt...

Ja, dat extra bordje van ESU. Kost een hoop geld.
Maar dan kan je je lok wel naar een hoog niveau qua mogelijkheden brengen.
Maar voor een tientje minder heb je gewoon een 2e LoPi4. Lijkt me net zo veel ruimte innemen en heb je er 6 uitgangen bij...

Het lijkt er inderdaad op dat de decoder echt met die IO expander moet praten. Dat zal wel dat Train Bus zijn wat in de 21MTC staat. En zo ver ik kan vinden is er verder niets gespecificeerd voor die Train Bus dus iedere fabrikant is vrij te doen en te laten wat hij wil. Altijd fijn, standaarden ::)

@ArtMan, dat heb je snel gedaan ;D Weer eens de handleiding van Zimo geopend. Pfff, dat is wel even leesvoer. Vooral zo handig dat zo'n beetje alle decoders één handleiding delen en je dus goed uit moet kijken wat voor welke decoder geldt. Ook lijkt het nogal belangrijk te weten welke software versie er op de decoder staat.

De mapping bij Zimo is in ieder geval ook redelijk uitgebreid. Grote nadeel is dat je echt alles aan de hand van de tabellen en tekst van de handleiding moet doen. Dat kan nog een leuke avondinvulling zijn ;D

Mm, appart dat de LoPi 4 PluX22 daar staat met 9 uitgangen. Dit is niet terug te vinden in de handleiding... [Edit]Ahh, de Engelse handleiding loopt weer eens twee jaar achter op de Duitse... Handleidingen blijven verbeteren is niet echt een punt waar alle modelspoor fabrikanten in uitblinken...  ::) De soldeerpads op de MX633 zijn overigens 1 op 1 de PluX22 pinnen :D

De programmers zijn inderdaad wat aan de prijzige kant. Als je veel loc's hebt is het nog wel de moeite waard. Instellen is dan echt kinderspel maar vooral omdat je decoders dan ook kunt voorzien van update of de geluiden kunt aanpassen. Maar zelf heb ik er ook geen, geen budget voor. Maar zoals Paul aan gaf, je kan de ESU LokProgrammer software ook een lijst met CV's laten maken (en opslaan wat je hebt aangepast) welke je dan met iedere andere centrale kunt aanpassen. Zo ver ik weer heeft Zimo dit helaas niet dus dat ik wat meer handwerk...

Voor de SUSI uitgangen moet je inderdaad SUSI uit zetten en de uitgangen zelf versterken. Kan inderdaad met de "versterker schakeling" (niets anders dan een MOSFET  ;D)

En ligt het aan mij of kom ik op de MX633 ook maar tot 9 uitgangen (+2 onversterkte als je SUSI weg laat..) Lvor, Lrück en FA1 t/m FA7... Ik mis de 10e uitgang...  ::)

En als je er een condensator aan wilt hangen zou ik zelf wel voor een 25V gaan, de afgebeelde 16V lijkt me wat krap ongeschikt...

Timo

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 25 May 2016, 13:19:31 »
Hi Timo,

Je slaat de spijker op z'n kop betreffende die engelse handleidingen. Die lopen achter en dat geeft Zimo zelf toe.

De helpdesk reageert zeer snel op ingezonden mails. Gisteravond laat 2 mailtjes gestuurd en vanochtend vroeg al antwoord. Kijk... daar kun je wat mee  ;)

Hier een afbeelding van het bericht uit mijn mailbox dat ook een antwoord geeft op jouw vraag:

Dan had ik nog de volgende vraag gesteld:

Dear service,

I find another drawing of the MX633 decoder with some clarification of the connections.

I see 2 SUSI connections. I guess I have to switch of the SUSI function by programming some CV’s. Are those the same as for the other decoders?
Do I have to use your amplifier module M4000Z as I want those connections as normal functions?

Thanks again for your patience and help.

Kind regards,

Arthur van Ancum

Met het volgende antwoord:

Dear Arthur,

Yes, the CVs are the same  as fort he other decoders.

Well, you can use the M4000Z to use the Susi-outputs as normal functions, but you will need 2 of them for 2 fuctions.

Another possibility is to use any other N-Fet which runs with 5 V Gate-Voltage.

For Example „FDC3601N“ 2xN-FET. It is the same as we use on the decoder for the normal Function-Outputs.

Dan nog reactie op dit gedeelte:

Citaat
Maar zoals Paul aan gaf, je kan de ESU LokProgrammer software ook een lijst met CV's laten maken (en opslaan wat je hebt aangepast) welke je dan met iedere andere centrale kunt aanpassen. Zo ver ik weer heeft Zimo dit helaas niet dus dat ik wat meer handwerk...

Volgens mij hebben ze dat wel, zie mijn eerdere post hiervoor  ;)

Citaat
Ik heb ook een catalogus meegekregen van Zimo en daar wordt er gesproken over het freeware programma ZCS (Zimo CV Setting) Een programma om CV's in te stellen.

Als je op ZCS klikt kom je gelijk op de homepage van het programma terecht.

« Laatst bewerkt op: 25 May 2016, 13:41:29 door ArtMan »

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 25 May 2016, 13:28:17 »
Ik ga nu eens even bekijken of ik pindakaas kan maken van „FDC3601N“ 2xN-FET. Hun eigen accessoire is nogal prijzig voor 14 Euro per stuk...

Anders ga ik heel lief aan jullie vragen of jullie hier een schema van kunnen maken  ;D

//Arthur

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 May 2016, 13:45:49 »
Citaat van: Zimo
Well you're right, the English manual isn't complete
Nouw, dat plaatje laat weer mooi zien dat de Duitse ook niet compleet is... Gewoon FA8 weg laten... Snap wel een beetje waarom ze dat doen. Om te verbloemen dat ze zich niet aan de pinout van PluX22 houden....  ::) Die pin zou namelijk voor de speaker moeten zijn.

E inderdaad moet je de SUSI uitgangen versterken. Netjes dat ze zelf zeggen dat je een mosfet kunt gebruiken :) Kijk je niet blind op het type mosfet, zijn er veel meer die je kunt gebruiken. En het schema is er niet echt  ;D De gates naar de SUSI uitgangen, beide sources aan de Ground aansluiting op de decoder en de drains vormen de versterkte uitgangen.

Ah, zie ZCS nu ook. Wel slecht dat het niet een programma van Zimo zelf is ::) En het zal vast aan mij liggen, maar hoe krijg je de aanpassingen die je maakt als lijst met CV's? ;D

Timo

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 25 May 2016, 14:15:53 »
Dat programma heb ik nog niet bestudeert. Zo ver ben ik nog niet.

Volgens mij is dat programma al een tijdje in omloop en was dat zo goed dat Zimo er zelf geen heil meer in zag om zelf iets te schrijven.

Ik ga even kijken of ik vanmiddag die mosfets kan halen. Dat wordt morgen dus want ze liggen hier niet op voorraad bij de plaatselijke elektronica winkel. Jammer dat je bij Farnell een grotere order moet plaatsen als particulier en Conrad geeft een levertijd van 3 weken.

Bedankt zover Timo.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2016, 14:44:29 door ArtMan »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 25 May 2016, 15:57:36 »
Ook naar andere types gekeken? Het hoeft niet een FDC3601N te zijn, kan ook iets anders zijn. Zolang het maar een n-channel mosfet is en een dual in een SOIC8 (dus als IC) is handig/klein. Maar dan nog zijn er tig types. Zelf daarvoor IRF7313 liggen.

Timo