Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Frank 123
Vandaag om 15:35:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Sluitverlichting op Digikeijs DR80010 aansluiten, programmeren met Multimaus  (gelezen 3842 keer)

koif41

• Offline Offline
Hoi,

Krijg de sluitverlichting niet werkend op de ledstrip van Digikeijs. Met CV-waarde 114 zou ie 't op F0 moeten doen, maar niks is minder waar. Loop te hannesen met die bits in de Roco Multimaus. De rest van de leds werkt prima. Kan iemand mij dit stap voor stap uitleggen, want ik kom niet uit de handleiding...

Dank,

Bas

Frans v H

• Offline Offline
hoi
ik heb deze strips van esu en hier moet je de rijrichting veranderen om de sluitverlichting brandend te krijgen ik weet niet of dat ook opgaat voor digikeijs.
succes en vr grt
frans v h

koif41

• Offline Offline
Hoi Frans,

Dank voor je tip, maar heb ik al geprobeerd: geen succes...
Fijne avond nog.

vr. gr. bas

Martin Hornis

• Offline Offline
Met CV-waarde 114 zou ie 't op F0 moeten doen, maar niks is minder waar.
a) In welk CV-nr wil je CV-waarde 114 schrijven?
b) Heb je de sluitverlichting aangesloten op de punten 3 (Aansluitpunt Gemeenschappelijk positief (+)) en 4 (Sluitverlichting (CV114 - F0)) van de LED-strip?
c) Werkt de sluitverlichting als je die direct op ca. 15 V aansluit?
« Laatst bewerkt op: 22 May 2016, 23:23:14 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

• Offline Offline
Ja, als je de sluitverlichting correct op de punten 3 (positief) en 4 aansluit, dan hoef je niets meer te programmeren Bas. Dan moet de sluitverlichting op f0 reageren.
Met cv 114 kan je de verlichting dan nog allerlei eigenschappen geven (dimmen, knipperen, etc.) maar dat is een volgende stap. Voor de basiswerking hoeft dat niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

koif41

• Offline Offline
Hoi Martin en Henk,

Allereerst bedankt voor jullie antwoorden. Even ingaan op jouw vragen, Martin:

a) In welk CV-nr wil je CV-waarde 114 schrijven?
- Ik wilde die niet veranderen. Dacht dat dat met die bits te maken had.
b) Heb je de sluitverlichting aangesloten op de punten 3 (Aansluitpunt Gemeenschappelijk positief (+)) en 4 (Sluitverlichting (CV114 - F0)) van de LED-strip?
- Yep.
c) Werkt de sluitverlichting als je die direct op ca. 15 V aansluit?
-Yep. Het is een Viessmann met een weerstand (http://www.modellbahnwelt24.de/Viessmann-5069-Zugschlusslaterne-H0). Heb met en zonder weerstand geprobeerd. Ze geven geen krimp. Ik dacht ik dan misschien nog een bit verkeerd had staan, of dat ie met 'mapping' geprogrammerd moest worden, maar - behalve dat dat boven mijn pet ging - wat ik ook doe: er gebeurt niks. En ik heb inderdaad net zo gedacht als Henk: niet ingewikkeld, gebruiksaanwijzing opvolgen en branden. Niet dus...

Groetjes, Bas

koif41

• Offline Offline
Hallo,

In aansluiting op mijn vorige berichten: heb nog een reset in fabrieksinstellingen gemaakt en dan reageert het sluitlicht normaal op de lichttoets van de Multimaus. Maar zodra ik het lokadres L3 in L10 (zitten de stam wagons op) verander, doen de ledjes het nog steeds fantastisch, maar blijft het sluitlicht op de verlichtingsknop, zo ook op alles andere functietoetsen uit. Denk toch dat dit met die bits te maken heeft...

Gr. Bas

henk

• Offline Offline
Ik begrijp dat als je het adres van de ingebouwde decoder verandert van 3 naar 10, dat dan de sluitverlichting het niet meer doet?
Hoe bedien je de Maus? Gebruik je de lokbibliotheek of kies je telkens handmatig een adres?

koif41

• Offline Offline
Ik begrijp dat als je het adres van de ingebouwde decoder verandert van 3 naar 10, dat dan de sluitverlichting het niet meer doet?
Hoe bedien je de Maus? Gebruik je de lokbibliotheek of kies je telkens handmatig een adres?
Uhhm da's 'n goeie. Als ik naar een andere trein wil, dan 'scroll' ik met de pijltjesknop. Is dat dan de "De Lokbibliotheek"? Maar ik maak zelf een lokadres aan (in dit geval 10).
« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 11:17:16 door koif41 »

henk

• Offline Offline
Als je van loc naar loc scrollt, dan gebruik je de lokbibliotheek. Als je van adres naar adres scrollt, dan stuur je direct aan met adressen. De standaardmodus van de Maus is de lokbibliotheek. Wellicht ten overvloede, maar als je een adres in de locbibliotheek verandert, dan is daarmee nog niet het adres in de decoder veranderd. Daarvoor moet je naar de programmermodus van de Maus. Dat heb je gedaan?

koif41

• Offline Offline
Ja.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Het is een Viessmann met een weerstand (http://www.modellbahnwelt24.de/Viessmann-5069-Zugschlusslaterne-H0). Heb met en zonder weerstand geprobeerd.
Let er op dat het ledjes zijn. Ze kunnen niet zonder weerstand, kan zal je ze opblazen. Als je ze nu aan de railspanning hangt en ze branden nog heb je geluk gehad.

En omdat het ledjes zijn zijn ze polariteit gevoelig. Heb je er dus op gelet hoe ze naar de decoder gaan? De anode/+ van de ledjes moet naar punt 3 en de cathode/- moet naar punt 4. Omgedraaid doet het niets.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

koif41

• Offline Offline
Hoi Timo,

Ze doen het nog. In de Digikeys zit een ingebouwde weerstand. Maar ik heb 'm al aan de praat alleen wil ik in Multimaus het lokadres L3 veranderen in L10 zoals ik ook bij alle ander wagons van die stam in L10 veranderd heb. De ledjes in de binnenverlichting (zoals ook in alle andere wagons) doen het dan op L10 keurig. Ik kan ze daarop ook manipuleren. Maar het sluitlicht dat nog wel keurig werkte op L3 op de licht/stoptoets werkt niet meer op L10 met de licht/stoptoets (ook niet op de andere functietoetsen overigens). Dus met het veranderen van het adres gaat er iets specifiek voor de sluitverlichting mis...

Gr. Bas

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Waarschijnlijk heb je zowel de decoder in de loc als de functiedecoder dezelfde adres gegeven en reageert de decoder in loc op alle functies.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

koif41

• Offline Offline
Hoi Marc,

Geen enkele loc heeft bij mij L3 als adres. Die heb ik allemaal een individueel eigen adres gegeven. En op alle treinen kan ik nog steeds met de licht/stopfunctietoets de verlichting aan- en uitzetten.
L3 is de standaardwaarde die aan de CV 1 wordt toegekend. Ook Digikeijs heeft dat gedaan. En bovendien programmeer ik de decoder op een programmeerspoor. Dus geloof niet dat het daaraan ligt...

Gr.Bas