Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.  (gelezen 14391 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: SNCF corails in nederland
« Reactie #15 Gepost op: 14 May 2016, 16:08:08 »
ha,,.. helemaal goed ! ;D (y)

Jeroen
We're all riders on this train.

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: SNCF corails in nederland
« Reactie #16 Gepost op: 14 May 2016, 18:48:50 »
In Lille liep ik van de week een modelspoorwinkeltje binnen met prachtig Frans materieel van Reemodels.
groet, Joep

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: SNCF corails in nederland
« Reactie #17 Gepost op: 14 May 2016, 18:53:40 »
In 1980 zat ik vlakbij het station op school. Als wij brugpiepers een tussenuur hadden, ging ik met mijn vrienden nog wel eens op het station kijken.

Carolus Clusius toevallig? Ik heb daar van augustus 80 tot juni 83 op school gezeten. Vanuit het scheikundelokaal keek je mooi op het postperron en het kamperlijntje. Treinen kijken deed ik meestal op de brug aan de oostkant van het emplacement. Nu weer on topic. Ik kan me overigens niet herinneren dat de corailrijtuigen in meerdere treinen werden ingezet, maar mijn herinnering kan natuurlijk gewoon tekortschieten.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
Re: SNCF corails in nederland
« Reactie #18 Gepost op: 14 May 2016, 22:22:04 »
De corailwagens werden natuurlijk ingezet in de internationale treinen met Frankrijk . Nu hebben de TGV's dit overdag overgenomen .
Ze reden ook in de intercity+ tussen Heerlen-Den Haag en Maastricht-Amsterdam . De trein bestond uit 2 2e klas een wagonlits restauratiewagen en 2 1e klas wagens . Deze treinen waren per enkele reis toeslagplichtig . Ze reden ook maar 1 slag per dag .'s ochtends vroeg uit Maastricht en Heerlen en in de middag weer terug . Daarna kwam er ook zo'n trein te rijden tussen Groningen en Den Haag . Deze trein reed in een grotere samenstelling .
Dit was bedoelt als ambtenarentrein voor woon-werkverkeer maar de andere reizigers vonden het ook wel wat hebben .


gr Jos

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #19 Gepost op: 15 May 2016, 10:28:44 »
trein 501/502 de ambtenarentrein Gn-Gvc v.v. reed normaliter als stam van 6 tot 8 rijtuigen Corail




grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 15 May 2016, 10:30:48 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #20 Gepost op: 15 May 2016, 20:07:58 »
De int. 288 / 289 was een nachttrein naar Parijs die voor een deel ook uit corailrijtuigen bestond. Deze info met samenstellingen had ik nog over deze trein.

Uit de VRM van 1999/2000:


Uit spoorboekje 1998:


Uit spoorboekje 2001:


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: SNCF corails in nederland
« Reactie #21 Gepost op: 15 May 2016, 20:45:32 »
Carolus Clusius toevallig? Ik heb daar van augustus 80 tot juni 83 op school gezeten. Vanuit het scheikundelokaal keek je mooi op het postperron en het kamperlijntje. Treinen kijken deed ik meestal op de brug aan de oostkant van het emplacement. Nu weer on topic. Ik kan me overigens niet herinneren dat de corailrijtuigen in meerdere treinen werden ingezet, maar mijn herinnering kan natuurlijk gewoon tekortschieten.

Yep; het Carolus. Elke dag reed rond 12.00 een VAM trein langs naar de Retham (zo heette de Rova toen). Wij zijn elkaar daar vast wel eens tegengekomen, ik begon daar in 1980 in klas 1H (geloof ik) en haalde, tot ieders verbazing, uiteindelijk in 1987 een VWO-diploma.

Vanaf de Hooge Spoorbrugge had je inderdaad mooi zicht op het emplacement, dat tegenwoordig totaal veranderd is.
In mijn herinnering reed er 's morgens één slag corail-rijtuigen met meestal een 1100 ervoor richting het westen, via spoor 1. Maar misschien vergist mijn geheugen zich...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #22 Gepost op: 15 May 2016, 20:46:53 »
Vond nog een  leuke foto.

De NMBS 1181 - die toen op proef werd gebruikt voor de D-treinen - met de D1286 naar Port Bou.
Deze trein reed een uur na de D286. In het hoogseizoen was deze trein soms wel 12 rijtuigen lang.
In september dan weer vier. Veel foto's van gemaakt.


NMBS 1181 at Noordwijkerhout, August 1, 1986
by Cornelius Koelewijn, on Flickr

CKLX

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #23 Gepost op: 15 May 2016, 22:26:16 »
die laatste trein zijn weliswaar corails, maar dan in couchette uitvoering....

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #24 Gepost op: 15 May 2016, 22:52:17 »
Dat dacht ik ook al te zien ,floris.
Oa aan de blauwe kleur.

Deze combinatie heb ik trouwens al.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #25 Gepost op: 15 May 2016, 23:11:29 »
Ik kan me herinneren dat Roco deze couchette-Corails maakte.
Zijn die alweer verkrijgbaar?

CKLX

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #26 Gepost op: 16 May 2016, 01:11:23 »
Ik kan me herinneren dat Roco deze couchette-Corails maakte.
Zijn die alweer verkrijgbaar?

CKLX

Klopt o.a. met de nummers Roco 45390.1/2/3/4 en Roco 45818. Kan mij niet herinneren dat deze rijtuigen weer opnieuw uitgebracht zouden gaan worden door Roco. Of weet jij misschien meer Cornelius? Heb nog twee rijtuigen nodig voor mijn FTS reisbureau-trein. Wie weet wat REE models ons in de toekomst nog te bieden heeft. 

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 16 May 2016, 01:14:23 door Thowra »
We're all riders on this train.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #27 Gepost op: 16 May 2016, 13:38:16 »


De D289 Paris Nord - Amsterdam CS in het laatste jaar dat hij reed. (dat was 2002 meen ik, maar kan een jaartje eerder of later zijn geweest) De samenstelling was toen altijd:
loc 1700 of 1800 - 2x VU B10c10 - 2x VTU B9½tu met 'sièges inclinables' - VU B6Du - VU B11u - 2x VTU B10tu

Ik heb hem overigens ook wel eens in omgedraaide volgorde langs zien komen.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #28 Gepost op: 16 May 2016, 14:21:34 »
Klopt o.a. met de nummers Roco 45390.1/2/3/4 en Roco 45818. Kan mij niet herinneren dat deze rijtuigen weer opnieuw uitgebracht zouden gaan worden door Roco. Of weet jij misschien meer Cornelius?

Nee, helaas niet. De Roco's zijn op zich mooi, maar jammer van die meebewegende schortplaat bij de A's.
De couchettes met encadré-logo zijn zeldzaam. Ik heb er naar gezocht op EBay e.d., maar ze zijn lastig te vinden en duur.

CKLX

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Gezocht: samenstelling SNCF-corailrijtuigen in Nederland.
« Reactie #29 Gepost op: 16 May 2016, 14:28:52 »
dat met die meebewegende schorten geldt alleen voor de Corails nummer 45730-45734 de overige hebben dit niet
overigens zie je bij ruime bogen nauwelijks iets van die bewegende schorten.

Met die couchettes moet je geluk hebben, op Ebay een keer bij een verkoper de 45390,45390.1 en 45390.2 kunnen scoren voor een klein prijsje, maar die bieding liep dan ook af op zondagmorgen om 6 uur of zo  ;D