Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: De spoorhaven van Zuidbarge.  (gelezen 31479 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
De spoorhaven van Zuidbarge.
« Gepost op: 09 mei 2016, 14:40:40 »
Het station met havensporen van Zuidbarge liggen aan de voormalige NOLS spoorlijn http://www.nols-maatschappij.info/  tussen het station van Emmen en Emmen-zuid.
Mijn vader vertelde mij ooit dat het stations gebouw in april 1945 door de geallieerden beschoten was en door brand verwoest, tot vorig jaar september wist ik niet waar nu het stations gebouw(tje)  precies had gestaan.

Door internet af te struinen kwam ik op deze site  http://www.sporenplan.nl/html_de/sporenplan/ns/ns_archief/drenthe/zuid_barge.html

Ook was in ik geïnspireerd geraakt door de module baan Gasselte van Fokko Feenstra en  Theo Maris,Deze module ligt ook aan de voormalige NOLS spoorlijn en hier was het spoor al jaren geleden opgebroken.
Door op een beurs met Fokko te hebben gesproken en wat tekeningen van hem ontvangen had via de mail kon het speurwerk begingen.

Heb eerst wat foto’s gemaakt van de huidige situatie, maar zoals zo vele spoorzaken compleet veranderd en de bebossing maakt ook niet veel goed de herkenning van zo’n 50 jaar terug.
Door in contact te komen met iemand van de historische vereniging Zuid Barge kwamen de foto’s los en na een gezellige middag kletsen ging in huiswaarts met een USB stick vol bruikbare foto’s.Maar na wat studie van foto’s plattegronden bleek het complete complex niet in H0 uit te voeren zijn.

Weer terug bij af zou je zeggen, omdat Bas en ik al een complete modelbaan op zolder hebben en niet van plan ben om deze af te breken, is het niet mogelijk om deze module te bouwen.
Na het een paar weken het te laten bezinken leek het mij best leuk om alleen het haven gedeelte te bouwen, dus binnenkort  eens wat meer foto’s maken en eens kijken hoelang deze haven nu werkelijk was.
Doordat de betonnen kadewand  met stalen balk nog aanwezig is zou ik 1 betonnen element op  kunnen meten en vermenigvuldigen met de aantallen en zo de lengte van de haven kunnen bepalen.

Maar veel rangeerwerk is er dan niet over de 2 havensporen zijn niet echt spannend om daar te rangeren.Maar blijf piekeren hoe ik zoiets geweldigs om kan zetten in H0 en ook nog wat rangeerwerk overblijft .Plus dat ik geen ervaring heb om iets complexs na te bouwen wat zeer eenvoudig lijkt maar het toch van de details moeten hebben en een stuk herkenning van dat gedeelte van de spoorlijn  rond Emmen.

Dus wat is wijsheid,

Mvgr Evert en Bas. 
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2016, 22:04:17 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: de spoor haven van Zuidbarge
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2016, 14:59:02 »
Bouw de losse modules eventueel als tentoonstellingsbaan, gekoppeld met aan een of twee zijden een schaduwstation(beweegbare plank)

groet,
Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: de spoor haven van Zuidbarge
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2016, 15:14:19 »
Beste Evert en Bas,
Lance Mindheim heeft ergens in zijn blog een artikel geschreven hoe je op een tweetal sporen toch nog aardig spookbedrijf kan hebben. Op een spoor heeft hij een aantal plekken bepaald, waar wagens met een bepaald type lading worden behandeld. In zijn geval gaat het om een broodfabriek. Het andere spoor wordt gebruikt voor lege wagens, wagens die in de wacht staan om gelost te worden (als de plekken voor dat soort wagens bezet zijn) en als rangeerspoor. hij beschrijft nog extra mogelijkheden. Een wagen is niet op tijd geladen of gelost, en wagen moet achter wagens worden geplaatst die nog in behandeling zijn, en dergelijke. Mogelijkheden voor rangeerterreinen zijn er dus wel te bedenken. Ik zal eens kijken of ik het artikel kan vinden en een link kan plaatsen, nu moet ik kinderen uit school halen.

Groeten,
Gerard

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: de spoor haven van Zuidbarge
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2016, 15:15:52 »
N is geen optie???
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: de spoor haven van Zuidbarge
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2016, 15:30:31 »
Beste Evert en Bas,
Lance Mindheim heeft ergens in zijn blog een artikel geschreven hoe je op een tweetal sporen toch nog aardig spookbedrijf kan hebben.
Waarschijnlijk bedoel je deze: A one turnout layout
En nog een illustratie hoe om te gaan met zulke eenvoudige ontwerpen: How to play with trains
Evt door google-translate heen gooien, als engels je niet ligt

Groet,
michel

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: de spoor haven van Zuidbarge
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2016, 15:33:16 »
Je bent me voor, ik wou net op verzenden drukken. Dat is inderdaad het artikel.

Gerard

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: de spoor haven van Zuidbarge
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2016, 15:35:12 »
sorry, ik wist niet dat de school zo dichtbij was  ;)

Groet,
Michel

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: de spoor haven van Zuidbarge
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2016, 15:52:28 »
Aan de overkant van de straat, Michel. Het is ook meer omdat het handig is om ter plekke even af te spreken wie in het voorkomende geval waar speelt (of komt spelen) en opgehaald moet worden.

Gerard

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #8 Gepost op: 09 mei 2016, 23:24:04 »
Hoi Evert en Bas,

Vorige week toen ik een avondje Mass am See mocht bewonderen viel me op dat jullie onder de baan behoorlijk wat ruimte over hebben. Idee om een verrijdbare baan te bouwen die je onder de huidige baan kunt rollen. Eventueel in twee delen.

Ook leuk dat de ideeën van Lance Mindheim ook toepasbaar zijn op een klein haventje in Zuidbarge!

Groet, Gert-Jan

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2016, 23:50:47 »
Hoi,

Een hot item van de baan van Fokko en Theo, vind ik, is een aansluitende Fiddle-yard aan beide einden in alle eenvoud.
Daar krijg je ook al afwisseling door.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2016, 11:13:30 »
Allen hartelijk dank voor de reacties,

De foto waar over ik schreef in mijn inleiding mag ik hier plaatsen (had namelijk netjes toestemming gevraagd), en daarom wil dat bij deze ook doen.





deze foto's zijn vlak voor de afbraak gemaakt, ergens in de jaren 80.













dit zijn de foto's en een lucht foto, bij het laatste het ik een uitgebreide beschrijving gekregen waar en welke panden waar stonden.

mvgr Evert en Bas

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2016, 11:32:15 »
Veel sfeer  (y)

Gerard

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2016, 16:02:40 »
Heerlijk wat een nostalgie en wat een sfeer.
Ik ga volgen

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2016, 16:05:15 »
Ik kijk uit naar je bouwkunsten , overigens die link met het one switch layout heeft me zelf actief aangezet om te gaan bouwen , maar natuurlijk volg ik jou topic graag ook.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2016, 11:10:06 »
vandaag mijn laatste dag vrij en genietend van het fraaie weer hier in de buurt van Zuidbarge, ben ik even aan het brainstormen en vraag mij af of ik  beide kanten van het oranje kanaal moet  uit beelden, of alleen de haven kant.



dit is even een schets hoe het er ongeveer uit moet gaan zien,  met een lengte van 2,4 M.

zo ziet er ongeveer uit met beide walkanten, rechts staat een dubbele rij eiken.
En voor het zicht naar de module is het fraaier om de rechter walkant te laten vervallen, zo krijg je beter zicht op de haven.
 


twee foto's op de zelfde plaat ,maar dan met rum 40 jaar verschil.



een foto van de linker zijde,de bomen zijn mijn enige indicatie dat dit de zelfde plek moet zijn, hier in nu de ingang van een dieren begraafplaats.

hier de plattegrond als een luchtfoto, heb de zelfde foto met nummers en 3 a 4tjes  met documentatie welke nummers wat was.

hiermee moet ik het doen, dat het niet geheel een kopie wordt zoals het geweest is snappen jullie misschien wel ,maar kom wel een heel eind.

mvgr Evert en Bas