Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: De spoorhaven van Zuidbarge.  (gelezen 31468 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #30 Gepost op: 27 december 2016, 15:57:01 »
Evert,

Ik weet de exacte datum niet meer maar houdt in gedachten dat er tot ca 1968 een draaibrug over het Oranjekanaal lag en dat deze is vervangen door de huidige (die een paar meter verder naar het noorden is gebouwd) en dat tegelijkertijd het spoor ca 1,5 meter omhoog is gebracht.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #31 Gepost op: 27 december 2016, 18:06:57 »
Hoi Allie,

De huidige brug is in april 1962 in gebruik genomen, de brug is inderdaad een paar meter richting het noorden gebouwd.


mvgr Evert   

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #32 Gepost op: 30 oktober 2017, 14:01:59 »
Even stof wegpoetsen, maar vorige week ontving een pakketje  van Gert-Jan, hij heeft voor mij de loods gebouwd voor de nog te bouwen module Zuidbarge.

 
dit is dus de loods van transportbedrijf de Lange , Gert-Jan hartelijk dank (y).


mvgr Evert

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #33 Gepost op: 30 oktober 2017, 16:48:11 »
Graag gedaan Evert, ik ben erg benieuwd naar het vervolg van dit project. Het voorbeeld is zo leuk dat ik deze zelf wel had willen ontdekken.

Groet, Gert-Jan

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #34 Gepost op: 31 oktober 2017, 09:34:40 »
Zeer geslaagd GertJan.

Ben benieuwd naar de bouw van je nieuwe module, Evert.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #35 Gepost op: 01 november 2017, 11:34:11 »
Hoi,

Het begin is er ben in mijn vrije dagen (deze week dus) en het meten schuiven geweest, twijfelde over de afmeting, wou in eerste instantie 2 modules bouwen van 120x60 CM, maar de 240 CM vond ik wel erg lang, over over de breedte liggen brainstormen.

Maar heb hulp gehad van mijn vrouw, en het is 1 module geworden van 180 x60 , heb gekozen voor 15 MM MDF , dit formaat wil makkelijk door het trapgat naar beneden, ook een module  van 120 moet je met 2 man van en naar boven sjouwen.

ga hier de komende dagen mee aan het werk, eindelijk komt het in een stroomversnelling, heb al wat platen piepschuim om het hoogte verschil in te verwerken.

ook nog even een methode vinden om de module tijdens het bouwen tegen de baan te plaatsen.
En Gert-Jan nogmaals dank  (y)

mvgr evert en Bas
« Laatst bewerkt op: 01 november 2017, 11:35:46 door mass am see »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #36 Gepost op: 01 november 2017, 13:55:21 »
mooie strakke bak, maar waarom heb je voor dat ellendige 15mmMDF gekozen terwijl bijna iedereen aanraadt om multiplex 12mm te gebruiken ???
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #37 Gepost op: 02 november 2017, 07:59:51 »
Hallo Frans,

Tja waarom heb ik MDF gekocht en geen multiplex, gewoon ik ben Nederlander en inwoner van Drenthe, deze combinatie zorgt voor absolutie zuinigheid  ;D.
Maar weet ook dat MDF niet houdt van vocht en water,op de plaat zelf komen meerdere lagen tempex ivm de hoogte verschillen, dus ben niet zo ben voor dit probleem.

Verder was de MDF bij de praxis zwaar in de aanbieding, voor maar 16 euro had ik een complete plaat van 2,44x 1,22 M, wat mij opviel bij 12 mm multiplex dat de platen niet allemaal recht waren,de MDF lagen mooi plat.

heb de lucht foto die ik gekregen heb van de historische vereniging Zuidbarge nog eens bekeken, hier zie ook de hoogte verschillen, wil er straks nog even naar toe om de afstand tussen de bomen en de kade op te meten.




het enige wat nog terug tevinden is zijn de bomen.



zo ziet er nu uit, de wat hogere bomen zijn de 3 bomen die op de foto hier boven zichtbaar zijn, nu met de herfst zijn ze weer zichtbaar.

inspiratie zat, alleen de tijd wat minder  ;D.

o ja mochten er mensen van hier ervaring hebben met tempex  (piepschuim) bijvoorbeeld het plakken op ondergrond en op elkaar plakken hoor ik dat graag.

bvd en vgr evert en Bas

mvgr Evert
 

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #38 Gepost op: 02 november 2017, 08:26:26 »
Mijn ervaring met tempex: houtlijm. Plakt prima, laat niet meer los (ook die ervaring heb ik).

Groet,
Michel

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #39 Gepost op: 10 november 2017, 16:32:01 »
vanmorgen even weer tijd om wat aan de module te werken, ben nu wat aan het schuiven van de straks vaste delen zoals de kade , waar het spoor komt en straat werk met overweg.

Het kanaal is daar iets breder en met de juiste proporties dan ook nog even zoeken door nog wat foto's goed te bekijken.

hierbij is de kade te zien met de sporen , het binnenste spoor heeft een kade , dat is ook het straatniveau

bij de oprit moet een kraan komen te staan, volgens de luchtfoto van 2 november is dat ook te zien.

een oude sik, een van mijn eerste ns treinen brengt de wagons naar de haven

het witte papier moet even de zandweg voorstellen met overweg, de laadweg zoals de straat heet loopt langs het kanaal naar Noordbarge.

moet nog wel het piepschuim opzoeken ipv van nu restanten van de mdf plaat, de betonnen kademuur zijn eigenlijk perron zijkanten.

dit was het even,

mvgr Evert en Bas

« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 13:27:43 door 44 »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #40 Gepost op: 11 november 2017, 11:44:23 »
Hoi,

Vandaag weer niet naar Houten,Bas en ik hebben al lang geen gelegenheid  gehad om daar eens weer lekker rond  te snuffelen  naar koopjes of andere zaken.
Maar ben op zoek naar een transportband  of een jacobsladder  voor het lossen of laden van de wagons die in de haven komen

Verder nog een kraan zoals op de luchtfoto  te zien is.

Heb wel bij auhagen wat gezien maar weet niet of dat een type jacobsladder  is zoals hier in Drenthe  of in heel Nederland  gebruikt is.

Heb voor de onbewaakte overweg artitec gevonden,verder heb ik begrepen dat rechts op de module  een soort van veldje was met brem,ook hier de vraag is dat te koop of moet zelf iets maken

Hoop dat ik antwoord krijg en een aantal benodigdheden  kam bestellen.

Al vast hartelijk danK

Mvgr Evert en Bas
« Laatst bewerkt op: 11 november 2017, 20:24:23 door mass am see. Reden: X »

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #41 Gepost op: 11 november 2017, 13:24:22 »
Hoi Evert, de Jacobsladder van Auhagen kun je rustig bestellen. Bij mij staan ze op Hatzum en passen prima. De kraan wordt lastiger, ik denk dat je deze zelf moet gaan bouwen. Heb je een betere foto waar de kraan op staat?

Groet, Gert-Jan

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #42 Gepost op: 22 november 2017, 10:39:16 »
Hoi Evert en Bas,

Jullie zijn goed bezig  (y)
Wat me vooral aanspreekt is het project/onderwerp. Weer eens een keer iets heel anders. Een beetje variatie is altijd meer dan leuk!

Ik blijf jullie volgen hoor  :police:

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #43 Gepost op: 07 september 2018, 11:01:12 »
Hoi,

Het al even geleden dat ik hier actief was op het forum, heb wel diverse draadjes me gelezen maar niet ingelogd en moest even stevig nadenken over mijn wachtwoord.

We zijn in april verhuisd en heb nog steeds geen gelegenheid gehad om mijn baan in het oude huis te onttakelen waar nu mij jongste zoon woont.
Wel heb ik aan de module kunnen werken van Zuidbarge in mijn nieuwe hobby ruimte, dit is een goed geïsoleerde ruimte  tijden de warme periode kwam de temperatuur niet boven de 23°C ondanks plat dak.


zo ben ik begonnen door eerst verschillende lagen polystyreen te plakken aan het MDF.

rij nu digitaal met de ecos centrale en rangeer een beetje op 2 spoortjes, heb de loskade van koffieroerstokjes gemaakt van ikea  en de dwarsbalken van luciferstokjes , deze heb ik doormidden gesneden om ongeveer de dikte van een biels na te bootsen.

binnenkort even meer foto's, en heb een afspraak met iemand van de historische vereniging van Zuidbarge, deze man kan mij antwoorden op de vele vragen die ik heb om verder te kunnen, wat hij mij wel mailde is dat de tractie een sik was.

mvgr Evert en Bas 

 

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #44 Gepost op: 09 september 2018, 14:55:43 »
Hoi,

Heb inmiddels al het spoor liggen, maar omdat dat daar een geringe hoogte verschil in zat moest ik het nodige polystyreen weg snijden en schuren.
heb besloten om de profigleis weer te gebruiken, allen voorzien van nieuwe railschoentjes (hoe die dingen ook maar mogen heten).

 Had een paar lucht foto's van het geheel op basis daar van bouw ik nu,, vroeger liepen daar 2 straten halteweg en laadweg , beide straten bestaan nog, nu loop de laadweg op de module voor de huizen en gebouwen langs.
Bij de overweg links gaat de laadweg verder langs het kanaal tot Noorbarge , de halteweg moet dan bij de overweg beginnen, hoe precies kan ik niet op de foto zien.
Daarvoor heb ik iemand van de historische vereniging uit genodigd.



wat ik op een van de de foto's van de NVBS zag dat de sporen verschillende lengtes hadden   en naast het lange spoor hoogte verschil was richting het water.
het polystyreen liet moeilijk snijden op dit gedeelte , dus moet dit stukje egaliseren met iets (weet nog niet wat).

Bij de stootblokken moet ik de buffers nog verwijderen, zag namelijk op de foto's dat in Nederland niet zo was in die tijd.

Dit was het even weer , voor opmerkingen ,ideeën hou ik mijn aanbevolen en alvast bedankt.


mvgr Evert en Bas