Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 19:21:02
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801
door
ceuleer
Vandaag
om 18:43:22
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen
door
henk
Vandaag
om 12:49:33
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:36:44
Overstap naar HTM
door
bernhard67
Vandaag
om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:00:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen (gelezen 1786 keer)
Cambalou
Offline
Berichten: 486
Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
«
Gepost op:
02 May 2016, 11:46:03 »
Lange titel die de vraag al aardig omschrijft. Ik ben mijn baan aan het uitbreiden met een nieuw schaduwachtige. Nu merk ik dat de Piko A Gleis wissels die ik gebruik af en toe zorgen voor ontsporingen, met name van zware 6-assige loks zoals de 72000 en de 68000. Ik wil op de uitbreiding gebruik gaan maken van Peco code 100 wissels icm Piko A Rails voor bochten en rechte rails. Dit omdat ik nog een grote voorraad Piko rails heb liggen. De wissels (electrofrog ivm puntstukpolarisatie) worden aangedreven door Hoffmann aandrijvingen.
Heeft iemand ervaring met de combinatie van Peco wissels en Piko a gleis, o.a.momdat de geometrie van Peco en Piko nogal verschillend is? En moet ik aan de Peco wissels nog iets aanpassen voor gebruik met Hoffman aandrijvingen? Ik kan me uit een ver verleden iets herinneren over het verwijderen van een veertje.
Gelogd
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26770
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
«
Reactie #1 Gepost op:
02 May 2016, 12:04:22 »
Van het verschil in geometrie moet je je niet te veel aantrekken. Gewoon kijken wat er past.
Waar je wel op moet letten is de hoogte. En dan niet in de eerste plaats de hoogte van de spoorstaaf, maar de totale hoogte inclusief dwarsliggermat. Als daar te veel verschil in zit moet je allerlei kunstgrepen gaan toepassen om het gelijk te krijgen.
In de Peco wissels zitten inderdaad arreteerveertjes die je er in veel gevallen beter uit kunt halen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
MMTB
Offline
Berichten: 971
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
«
Reactie #2 Gepost op:
02 May 2016, 12:18:50 »
Ik heb ook de Hoffman aandrijvingen voor mijn Peco wissels, maar 100% bedrijfszeker zijn ze niet. Bij de meeste heb ik het de deksel aan de bovenzijde iets opengelaten zodat hij zonder wrijving loopt. Als de deksel strak dichtgeschroefd zit (wat de bedoelding is), dan lopen ze best zwaar en soms redden ze de eindaanslag niet. Dit alles is wel i.c.m. met een Lenz LS-150 wisseldecoder voor de aansturing. De microschakelaar aan de binnenzijde wordt via een heel klein pinnetje geactiveerd en ik heb regelmatig gehad dat de wissel wel was omgegaan, maar niet was omgepoold op het hartstuk. Dan heb je kortsluiting met het overheen rijden. De kwaliteit van de Hoffmann is beter als de Conrad exemplaren, maar nog niet de meest betrouwbare in mijn optiek.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Wisselwachter
Offline
Berichten: 205
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
«
Reactie #3 Gepost op:
02 May 2016, 21:29:10 »
Ik gebruik op mijn baan Piko-wissels met Peco-aandrijvingen. Ik heb Peco-wissels met Peco-aandrijvingen en ik gebruik ook nog Piko-wissels met Conrad/Scneider-aandrijvingen. Aan Peco -wissels met Conrad/Schneider-aandrijvingen heb ik me maar niet gewaagd. Peco-wisels hebben toch wel veel power nodig om "omgelegd" te worden . Alle wissels werken al geruime jaren voorbeeldig. Geen problemen.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26770
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
«
Reactie #4 Gepost op:
02 May 2016, 21:33:26 »
Citaat van: Wisselwachter op 02 May 2016, 21:29:10
Peco-wisels hebben toch wel veel power nodig om "omgelegd" te worden .
Al eerder gezegd: veertje er uit halen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Cambalou
Offline
Berichten: 486
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
«
Reactie #5 Gepost op:
03 May 2016, 13:12:41 »
Mag ik concluderen dat het omleggen van Peco-wissels met een Hoffmann aandrijving alleen goed werkt als het veertje eruit wordt gehaald? Betrouwbaarheid is voor mij het belangrijkste criterium; de wissels komen te liggen in een schaduwstation dat na afbouw van de baan minder goed bereikbaar wordt. Volgens mij is het polariseren van hartstukken niet nodig omdat er niet met lage snelheden gereden wordt waardoor de kans dat een trein stil komt te staan niet groot is.
Gelogd
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26770
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
«
Reactie #6 Gepost op:
03 May 2016, 13:49:49 »
Dat zeg ik toch? Als je het veertje er uit haalt gaat het lukken. Met het veertje er in zal een Hoffmann aandrijving daar grote moeite mee hebben, als het al lukt.
Bij Peco wissels heb je twee mogelijkheden voor het puntstuk. Bij de Insulfrog kun je het puntstuk niet polariseren, bij de Electrofrog zit het polariseren al ingebouwd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen