Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 17:04:48
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 17:01:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:50:15
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:31:25
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Alweer is de Weller soldeerbout defect door saskia
Vandaag om 16:16:34
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:40:29
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frans Peeters
Vandaag om 14:23:35
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 14:15:21
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Rob Ellerman
Vandaag om 12:32:53
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 11:00:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
  

Auteur Topic: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen  (gelezen 1781 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
« Gepost op: 02 May 2016, 11:46:03 »
Lange titel die de vraag al aardig omschrijft. Ik ben mijn baan aan het uitbreiden met een nieuw schaduwachtige. Nu merk ik dat de Piko A Gleis wissels die ik gebruik af en toe zorgen voor ontsporingen, met name van zware 6-assige loks zoals de 72000 en de 68000. Ik wil op de uitbreiding gebruik gaan maken van Peco code 100 wissels icm Piko A Rails voor bochten en rechte rails. Dit omdat ik nog een grote voorraad Piko rails heb liggen. De wissels (electrofrog ivm puntstukpolarisatie) worden aangedreven door Hoffmann aandrijvingen.

Heeft iemand ervaring met de combinatie van Peco wissels en Piko a gleis, o.a.momdat de geometrie van Peco en Piko nogal verschillend is? En moet ik aan de Peco wissels nog iets aanpassen voor gebruik met Hoffman aandrijvingen? Ik kan me uit een ver verleden iets herinneren over het verwijderen van een veertje.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26769
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2016, 12:04:22 »
Van het verschil in geometrie moet je je niet te veel aantrekken. Gewoon kijken wat er past.
Waar je wel op moet letten is de hoogte. En dan niet in de eerste plaats de hoogte van de spoorstaaf, maar de totale hoogte inclusief dwarsliggermat. Als daar te veel verschil in zit moet je allerlei kunstgrepen gaan toepassen om het gelijk te krijgen.
In de Peco wissels zitten inderdaad arreteerveertjes die je er in veel gevallen beter uit kunt halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2016, 12:18:50 »
Ik heb ook de Hoffman aandrijvingen voor mijn Peco wissels, maar 100% bedrijfszeker zijn ze niet.  Bij de meeste heb ik het de deksel aan de bovenzijde iets opengelaten zodat hij zonder wrijving loopt. Als de deksel strak dichtgeschroefd zit (wat de bedoelding is), dan lopen ze best zwaar en soms redden ze de eindaanslag niet. Dit alles is wel i.c.m. met een Lenz LS-150 wisseldecoder voor de aansturing. De microschakelaar aan de binnenzijde wordt via een heel klein pinnetje geactiveerd en ik heb regelmatig gehad dat de wissel wel was omgegaan, maar niet was omgepoold op het hartstuk. Dan heb je kortsluiting met het overheen rijden. De kwaliteit van de Hoffmann is beter als de Conrad exemplaren, maar nog niet de meest betrouwbare in mijn optiek.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2016, 21:29:10 »
Ik gebruik op mijn baan Piko-wissels met Peco-aandrijvingen. Ik heb Peco-wissels met Peco-aandrijvingen en ik gebruik ook nog Piko-wissels met Conrad/Scneider-aandrijvingen.  Aan Peco -wissels met Conrad/Schneider-aandrijvingen heb ik me maar niet gewaagd. Peco-wisels hebben toch wel veel power nodig om "omgelegd" te worden . Alle wissels werken al geruime jaren voorbeeldig. Geen problemen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26769
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2016, 21:33:26 »
Peco-wisels hebben toch wel veel power nodig om "omgelegd" te worden .
Al eerder gezegd: veertje er uit halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2016, 13:12:41 »
Mag ik concluderen dat het omleggen van Peco-wissels met een Hoffmann aandrijving alleen goed werkt als het veertje eruit wordt gehaald? Betrouwbaarheid is voor mij het belangrijkste criterium; de wissels komen te liggen in een schaduwstation dat na afbouw van de baan minder goed bereikbaar wordt. Volgens mij is het polariseren van hartstukken niet nodig omdat er niet met lage snelheden gereden wordt waardoor de kans dat een trein stil komt te staan niet groot is.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26769
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels ivm Piko A Gleis en Hoffman aandrijvingen
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2016, 13:49:49 »
Dat zeg ik toch? Als je het veertje er uit haalt gaat het lukken. Met het veertje er in zal een Hoffmann aandrijving daar grote moeite mee hebben, als het al lukt.
Bij Peco wissels heb je twee mogelijkheden voor het puntstuk. Bij de Insulfrog kun je het puntstuk niet polariseren, bij de Electrofrog zit het polariseren al ingebouwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.