Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden  (gelezen 4119 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Kwam ik toevallig ergens tegen, onderstaand een vreemd maar ook wel interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden  :)  Ik weet niet wat voor loc het is maar kijk ook vooral zo rond de twee minuten wanneer de loc snelheid maakt. Ik vond het wel grappig.

http://www.liveleak.com/view?i=60f_1462098336

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #1 Gepost op: 01 May 2016, 15:01:19 »
Dat het nog heel blijft ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2016, 15:09:38 »
Het doet dus eigenlijk waar het voor gemaakt is....
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2016, 16:37:48 »
Ik heb een keer vanuit een stammetje ICK naar een 1700/1800 loc met een stammetje rijtuigen aan de haak kunnen kijken. We reden even snel, zo'n 60 km/h. Als je zag wat de vering van de 1700/1800 bij slechts 60 km/h te verwerken kreeg, vind ik het filmpje niet eens zo schokkend.

Wat ik kwalijker vind, zonder er al teveel verstand van te hebben, is het heen en weer wiebelen en schudden van de rem-inrichting.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9886
    • belse roestkraam
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2016, 17:21:15 »
dat die reminrichting wiebelt is het punt niet zo... als alle splitpennen er goed in zitten, laat maar lekker slingeren en rammelen, als de zaak wordt aangetrokken door de remcilinder zoekt het gauw genoeg zn plekkie wel op. Maak je er een stijvere constructie van dan voegen de blokken zich minder goed naar het wiel en remt de zaak slechter. Wat je wel ziet is dat de bogie compleet ongedempt tekeer kan gaan, meer dan de bedoeling kan zijn lijkt mij. Hier zie je wel mooi waarom het meeste materieel tegenwoordig aan elke aspot en tussen bak en draaistel schokdempers heeft.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2016, 17:46:19 »
Zegt ook wel wat over hoe het spoor ligt...
Gelukkig is alles verend opgehangen  :)
Met vriendelijke groet,
Peter

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2016, 19:25:01 »
Zegt ook wel wat over hoe het spoor ligt...
Daarom staat er op Youtube ook een wat duidelijkere titel boven deze video met iets als 'Loco to 100 km/h on bad jointed track'

@ Floris Dilz: lastig te zeggen ;) Er zullen vast ergens slagbegrenzers zitten mag ik hopen.

Overigens verbaasd het me niets als dit filmpje uit Amerika afkomstig is. Er zijn meerdere filmpjes van goederenlijnen waar het spoor in zulke achterlijke conditie verkeert dat wij het hier acuut zouden sluiten en er onder geen beding treinvervoer toe zouden staan.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3812
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2016, 20:16:18 »
Electroloc, vermoedelijk Europa, je ziet bovenleidingmasten en perron met wit geblokte randen. Op 0.19 is een blauwe normaalsporige lok met gele band te zien.
Zandslang hangt met staaldraadknoopwerk aan remsteller, opnemer op de as is afgedekt met plakband  ;D
Gevonden;
Bulgaarse Spoorwegen E-loc serie 44 zoals hier
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #8 Gepost op: 01 May 2016, 22:34:46 »
zo bijzonder zijn deze bewegingen echt niet, het werkt zelfs zeer goed als je kijkt hoe de kast zelf mooi stabiel recht blijft gaan, als je een draaistel van mat 64 zou zien zie je hetzelfde.....voetnoot als het niet zo zou kunnen bewegen volgden de wiel het spoor ook niet meer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26690
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2016, 23:20:49 »
als je kijkt hoe de kast zelf mooi stabiel recht blijft gaan,
Logisch, de camera zit aan de kast vast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2016, 00:26:55 »
Juist, en dat gene waar de kast tov van staat te schudden, moeder aarde, komt met zo'n vaart voorij dat je daar geen oriëntatie punt in kunt zien.

Een demper is overigens om de veerweg te beperken en 'nadeinen' van de veren af te remmen.

Dat het remwerk los hangt is prima want dat moet ook vrij kunnen bewegen, als er niet geremd word wordt het immers ook maar door een paar trekveren van de wielbanden gehouden.
De 'afgeschuinde' conische vorm van de wielbanden zullen zorgen dat de remblokken naar buiten willen trekken en doordat ze onderling links en rechts met een stang verbonden zijn zullen ze in het midden van het wiel blijven.

Het enige wat hier dan zo opvalt is dat door de belachelijk slechte toestand van de baan in combinatie met een, daarvoor blijkbaar te, hoge snelheid alle klappen uit de baan het veerwerk te boven gaan en alles gaat staan stuiteren...

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #11 Gepost op: 02 May 2016, 02:54:50 »
klaas ik bedoel hoe recht ten opzichte van de omgeving.... :P

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26690
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #12 Gepost op: 02 May 2016, 09:34:18 »
Zoals Thom ook zegt, dat is lastig te beoordelen. Langs de rechterrand van het beeld zie je de meeste beweging, daar danst het spoor op en neer. Dat zal voor een deel zijn omdat het spoor niet vlak ligt, maar voor een ander deel door het deinen van de kast.
Iedereen die wel eens met de trein reist weet dat de rijtuigkast zich niet in een strakke lijn beweegt. Dat is wel het streven van de bouwers, maar dat wordt nooit helemaal gehaald.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #13 Gepost op: 02 May 2016, 09:50:50 »
Gevonden;
Bulgaarse Spoorwegen E-loc serie 44 zoals hier

Ik vond het geheel al Tsjechisch overkomen, klopt dus, want Tsjechoslowaaks fabrikaat die locs.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Vreemd maar interessant filmpje van een onderstel tijdens het rijden
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2016, 10:51:48 »
De spaakwielen waren al een aardige hint natuurlijk, daarmee sluit je veel uit. Bijzondere opname, dat wel.  Er moet ook een dergelijk filmpje zijn waar een camera recht onder een wagenbak hangt en de beweging van een draaistel vastlegt, als ik me goed herinner van de FS. Ik heb hem nog niet op YouTube terug kunnen vinden.
RETROBAHN A.G.