Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 00:41:57
20 jaar BNLS door Tomasso
02 July 2025, 23:50:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
02 July 2025, 23:46:25
Yet Another Servo Decoder door spock
02 July 2025, 23:19:12
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
02 July 2025, 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 July 2025, 22:30:50
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
02 July 2025, 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
02 July 2025, 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
02 July 2025, 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51

Auteur Topic: Tafel bouwen en Fleischmann, rail-tekenprogramma gezocht  (gelezen 4202 keer)

Boswachter Dirk

• Sed quis custodiet ipsos custodes
  • Offline Offline
  • Honor est praemium virtutis
Tafel bouwen en Fleischmann, rail-tekenprogramma gezocht
« Gepost op: 01 May 2016, 11:41:22 »
Tja..... de leeftijd stijgt dus ik heb de Fleischmann Analoge weer voor den dag gehad, veel had ik er niet meer van, die oude rails met zwarte bielzen vond ik vroeger al een beetje afzichtelijk  :-[, maar de Fleischmann 6120 Profi is toch wel een erg mooie rails, daar heb ik er nu een paar van.
Maar nu het punt waar het omgaat.

Tafel Bouwen:
Ik wil een tafel maken en zou daar graag van te voren tips over willen weten, bezind eer gij begint he...., maar waar kan ik die lezen?
Dan zie ik ook van Marklin dat er een CAD programma is waar je je baan kan ontwerpen, hij verteld dan zelfs ook nog dat welke rails artikelnummers je nodig heb, dus je kan het dan zo bestellen in den winkel. Echter van Fleischmann zie ik dat niet, iemand enig idee??

En alvorens velen over mij heen vallen, ik ben 56 jaar en Data Communicatie engineer op Electronica Hardware nivo, ik heb altijd zenders en ontvangers en draadloose communicatie modems ontwikkeld.
Dus vooraf al gezegd, mijn keuze blijft voorlopig toch bij de Analoge treinen, waarom, het is simpel en goedkoop, en het rondrijden met treinen, dat is niet mijn grootste vreugde, maar het bouwen, dat vind ik leuk, dus omdat ik qua trein niet veel wenst is analoge voldoende voor mij en de kostprijs is laag, er is veel 2ehands te koop!

Marklin, Neen.......!!!!!!!! :o ik zeg het gelijk,  als kind vond ik die rails met zo een onwerkelijke midden geleider afschuwelijk voor het nabootsen van de werkelijkheid, over de Deutsche Baan heb ik in 99% van de kilometers nog nooit zo een middenrail gezien!
« Laatst bewerkt op: 07 June 2020, 10:32:17 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet, Dirk ("De Boswachter" )

Honor est praemium virtutis

santerdam

• Offline Offline
Re: Tafel bouwen en Fleischmann CAD software, wie ohhhh wie weet het?????
« Reactie #1 Gepost op: 01 May 2016, 11:48:50 »
Dirk,

Voor het tekenen van een baanplan kan ik je Anyrail aanbevelen. Dat programma is erg compleet en bevat nagenoeg alle railssoorten. Je kunt gratis een probeerversie downloaden en daarmee kun je riant experimenteren (wellicht heb je niet eens de volledige versie nodig).

Zie https://www.anyrail.com/index_nl.html

Sander

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2016, 12:07:06 »
Wat Sander al zegt, met Anyrail kun je baanplannen maken met alle merken rails, die je in de "bibliotheek" kunt uitkiezen. Met de proefversie kun je alleen maximaal iets van 60 stukken rails inpassen dus als je baanplan groter wordt zou je dan de volledige versie moeten kopen. Wat ik echter gedaan heb is stukje voor stukje mijn baanplan gemaakt en dan met knippen en plakken in Microsoft Paint het complete baanplan aan elkaar gemaakt  ;D

Voor anoloog of digitaal: ik rijd zelf digitaal maar dan niet automatisch/met de computer. Mijn locs hebben dus wel een decoder maar ik gebruik de intellibox (het digitale systeem waar ik voor gekozen heb) alleen als een soort veredelde trafo. Het voordeel daarvan is dat de locs wel wat mooier rijden en vooral de verlichting het beter doet. Ik denk dat er tegenwoordig ook zat tweedehands locs te krijgen zijn die digitaal voorbereid zijn. Dit alles opgeschreven hebbende, kun je dat natuurlijk later ook nog doen  :D  Alleen de trafo loskoppelen en een digitaal systeem aan de rails koppelen als je het alleen als rijregelaar wil gebruiken. Ja, en je locs voorzien van een decoder dan  ;)

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2016, 12:13:59 »
Hoi,

Welkom hier.

Als je van zelf bedenken en ontwerpen houdt zet de zoekfunctie dan eens op de Arduino, die wordt hier regelmatig gebruikt en zelf geprogrammeerd en er is ook een werkgroep over op het forum.
Daarnaast is Scarm ook een aardig ontwerpprogramma en gratis beschikbaar om een en ander te verkennen.

Er zijn hier bouwers op modules en bouwers die vaste tafels bouwen maar ook bouwers met afwijkende vormen en maten zoals bv een boekenplankformaat.

Dus wat wil je en aan welke eisen moet de baan voldoen?

Groeten Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Boswachter Dirk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2016, 10:53:30 »
Dank voor de reactie, daar ben ik content mee. (y) Ik heb het programma Anyrail gezien en dat ziet er goed uit en is prima betaalbaar!

Ik zag dat je kon kiezen uit :

Fleischmann Profi          <----- Die Profi is de rails die ik laatst gekocht had, zoals de bochten 6120, die hebben ook gelijk de kiezels onder de rails liggen

Fleischmann Modell   <--------------Maar dit type staat ook bij Anyrail, is dat het oude zwarte open rails type van uit de jaren '60 en ' 70 ?

Moet zeggen dat ik de Profi met de mooie grijze ondergrond bedding, toch wel erg mooi vind ten opzichte van vroeger, die kale zwarte rails.

Afijn ik begrijp dat je later ook op mijn oude spullen digitaal kan toevoegen, dat is dan wel een pluspunt, we gaan het zien in den toekomst.

Dank voor uwen opmerkingen, misschien dat ik binnen kort naar HOUTEN gaat, is daar ook tweede hands te koop?

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2016, 11:00:51 »
Fleischmann Modellrails is inderdaad de oude messingrails. Overigens zijn beide soorten in Houten wel te vinden, Profirails houdt echter wat meer zn waarde.
Een ander idee is om eens te lezen wat er tegenwoordig aan landschapsbouw gedaan wordt en de oude rails eens met een waasje bruintinten te behandelen en bedding aan te leggen met los grind wat ingedruppeld wordt met verdunde houtlijm o.i.d. Dat geeft een zoveel mooier resultaat dat je geen dure profirails meer nodig hebt.
Er staan op het forum, maar ook elders op het www eindeloos veel tips en voorbeelden.
Er zijn zelfs workshops voor te volgen, zoek maar eens op Martin Welberg bijvoorbeeld
« Laatst bewerkt op: 02 May 2016, 11:03:44 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Boswachter Dirk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2016, 19:54:57 »
Dank voor uwen tip mijnheer Bossel ik ga er mee aan den slag, ben u zeer erkentelijk

KennyS

• Marklin
  • Offline Offline
  • Manners Maketh Man -Harry Hart
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2016, 00:27:59 »
 (y)
Heeft u geen probleem? Dan maken wij er een!

Boswachter Dirk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2020, 09:29:03 »
Dirk,

Voor het tekenen van een baanplan kan ik je Anyrail aanbevelen. Dat programma is erg compleet en bevat nagenoeg alle railssoorten. Je kunt gratis een probeerversie downloaden en daarmee kun je riant experimenteren (wellicht heb je niet eens de volledige versie nodig).

Zie https://www.anyrail.com/index_nl.html

Sander
Dit bericht is al wat jaren oud, is er inmiddels al een nieuwer of nog beter programma in de markt gekomen?

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2020, 09:41:20 »
Programma wordt nog steeds geüpdate. Zitten nu in versie 6 met meer type rails.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tafel bouwen en Fleischmann, rail-tekenprogramma gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 07 June 2020, 11:35:33 »
Dirk, ik weet niet of je toen het programma aangeschaft hebt maar je kunt het met korting upgraden:  https://www.anyrail.com/nl/upgrade_request

Anders gewoon voor 49 euro de huidige versie kopen, ik denk zelf (zonder het te hebben) dat dit het meest veelzijdige en gemakkelijkste programma is voor het minste geld ;)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 07 June 2020, 11:47:57 »
Je triggerde mij om verder te lezen door te zeggen dat het treintje spelen zelf minder boeit, maar om het bouwen gaat, precies min ding  :)

Ik zie dat je een nogal belangrijke vraag van Koen over het hoofd gezien
Anyrail en al die tekentroep is leuk, maar misschien kan je eerst vertellen wat je wil
Wil je vast of module? wil je fantasie/nostalgisch of realistisch ? moet het groots of klein ?
Enige wat we nu weten is : analoog...
Als die antwoorden er zijn, kunnen we je verder op weg helpen met bouwen en keuzes maken  :)
En als je zelf die antwoorden heb, is een ontwerp maken ook veel makkelijker, en begin gewoon met een stuk papier en potlood, dan kom je al een heel end
Mvg Marty,

Boswachter Dirk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 June 2020, 19:37:43 »
Je triggerde mij om verder te lezen door te zeggen dat het treintje spelen zelf minder boeit, maar om het bouwen gaat, precies min ding  :)

Ik zie dat je een nogal belangrijke vraag van Koen over het hoofd gezien
Anyrail en al die tekentroep is leuk, maar misschien kan je eerst vertellen wat je wil
Wil je vast of module? wil je fantasie/nostalgisch of realistisch ? moet het groots of klein ?
Enige wat we nu weten is : analoog...
Als die antwoorden er zijn, kunnen we je verder op weg helpen met bouwen en keuzes maken  :)
En als je zelf die antwoorden heb, is een ontwerp maken ook veel makkelijker, en begin gewoon met een stuk papier en potlood, dan kom je al een heel end
Ja als kind vond het rondjes rijden het minst spannend.
Mijn plan is een tafelmanieren 2,4m bij ongeveer 1 meter.
Ik hou er van rangeer terreinen zoals in Roosendaal, en wil graag een helling baan maken, die had ik ook in mijn kinderjaren, voor de rest niet teveel huisjes, dat vind ik niet zo, maar vooral natuur.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 June 2020, 20:19:23 »
Dirk,

Graag de REAGEER-knop gebruiken, en niet de CITAAT-knop, als je reageert op het laatste bericht.
Anders komen alle berichten dubbel op het forum te staan (zoals in je bovenstaande bericht).

Zie ook mijn Pb.

Met vriendelijke groet,

Bert
Team moderatoren