Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:02
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:28:38
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Alweer is de Weller soldeerbout defect door René 4312
Vandaag om 22:07:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
  

Auteur Topic: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België  (gelezen 12411 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #30 Gepost op: 01 May 2016, 12:01:49 »
bij teveel druk op de ketel gaat gewoon de veiligheid af, das heel normaal. Hoe wil je het anders doen dan? Een veiligheid kan stuk zijn, maar dat gebeurt niet heel vaak. Sowieso heeft elke loc bij mijn weten twee veiligheden. En als een veiligheid niet meer sluit n blijft blazen, nouja, dan is t gewoon een open pannetje water koken. Niet handig maar het levert geen gevaar op verder.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
  • A-C
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #31 Gepost op: 01 May 2016, 12:30:40 »
Oké duidelijk  (y)

Bedankt, groeten Barry

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18028
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #32 Gepost op: 01 May 2016, 12:41:11 »
Misschien gewoon even de officiële lezing afwachten ipv al dat gespeculeer?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #33 Gepost op: 01 May 2016, 14:18:43 »
Nee joh, speculeren is leuker. . . zakkie chips en cola d'r bij; achteraf kijken wie er gelijk had en die krijgt eeuwige roem hier op het forum!  ::)
Gr Marco.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #34 Gepost op: 01 May 2016, 17:05:10 »
Alleen wordt er hier nagenoeg niet gespeculeerd, één bericht over wat het zou kunnen zijn vind ik jullie reactie niet echt rechtvaardigen.

Stephan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #35 Gepost op: 01 May 2016, 17:23:06 »
och, tis toch de standaard-bnls-forumkramp... met zn allen gaan gillen dat je niet mag speculeren bij een ongeluk, niks mogen zeggen over de 3737 rijvaardig maken want dan slopen ze m volgende week en zo zijn dr nog wat van die vaste dingetjes... je leert dr mee leven na verloop van tijd...  :angel:

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #36 Gepost op: 01 May 2016, 17:47:04 »
Ach, vooralsnog wordt er niet gespeculeerd dus ook nog geen BNLS-krampen  :)

Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS

ZW1993

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #37 Gepost op: 07 May 2016, 12:31:28 »
Goedemiddag,

Een medewerker van het Stoomcentrum Maldegem heeft het volgende medegedeeld;


Citaat
The enquiry into the boiler incident in Belgium has been concluded. Hereunder an official statement of the cause:

The accident happened with the visiting locomotive 64250 from CF3V of Mariembourg.
This locomotive was covered by all necessary inspection papers from inspection entity AIB - Vincotte.
The investigation, carried out on Monday 2nd May, has shown that AIB-Vicotte had failed to note the deteriorated condition of one of the superheater flues of 64250 at the last inspection.
This flue imploded unfortunately causing the accident (detached from the front tubeplate).
Mvgr,
Corné

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #38 Gepost op: 07 May 2016, 12:45:17 »
nederlanse versie volges google  translate

Het onderzoek naar de ketel incident in België is gesloten. Hieronder een officiële verklaring van de oorzaak:

Het ongeluk gebeurde met de bezoekende locomotief 64.250 uit CF3V van Mariembourg.
Deze locomotief werd gedekt door alle noodzakelijke inspectie papieren van inspectie-instantie AIB - Vincotte.
Het onderzoek, uitgevoerd op maandag 2 mei uitgevoerd, is gebleken dat AIB-Vicotte had verzuimd te wijzen op de verslechterde toestand van één van de oververhitter rookkanalen van 64.250 bij de laatste inspectie.
Dit rookkanaal implodeerde helaas veroorzaken van het ongeval (los van de voorkant tubeplate

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #39 Gepost op: 07 May 2016, 13:31:42 »
Hier een Nederlandse versie door mij vertaald:


Het onderzoek naar het ketel incident in België is afgesloten. Hieronder een officiële verklaring over de reden van het incident:

Het incident gebeurde tijdens een bezoek van locomotief 64 250 van de CF3V uit Mariembourg.
De locomotief had alle benodigde inspectie papieren van inspectie instelling AIB–Vincotte.
Het onderzoek, die uitgevoerd was op maandag 2 Mei, heeft laten zien dat AIB-Vicotte niet de slechte conditie van één van de oververhitter rookkanalen van de 64 250 had opgemerkt bij de laatste inspectie.
Deze oververhitter rookkanaal implodeerde waardoor het incident plaatsvond (Kwam los van de buizenplaat).

Groet,
Jasper

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #40 Gepost op: 07 May 2016, 13:40:49 »
Wie heeft het onderzoek uitgevoerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #41 Gepost op: 07 May 2016, 13:52:56 »
De Facebook-pagina van Stoomcentrum Maldegem zegt dat er verschillende veiligheidsinstanties waren die onderzoek hebben gedaan. Ik kan zelf verder niets anders vinden over wie dit onderzoek heeft uitgevoerd.

Groet,
Jasper

guest7823

  • Gast
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #42 Gepost op: 07 May 2016, 14:03:59 »
Citaat
The enquiry into the boiler incident in Belgium has been concluded. Here under an official statement of the cause:

The accident happened with the visiting locomotive 64250 from CF3V of Mariembourg.
This locomotive was covered by all necessary inspection papers from inspection entity AIB - Vincotte.
The investigation, carried out on Monday 2nd May, has shown that AIB-Vicotte had failed to note the deteriorated condition of one of the superheater flues of 64250 at the last inspection.
This flue imploded unfortunately causing the accident (detached from the front tubeplate).

Ik vind het een mooi verhaal / bericht, maar ik kan er geen sjokola van maken. Er staan zaken in die technisch niet kloppen of geen causaal verband hebben.

Kortom, het zal wel. Hooguit bevestigd het mijn vermoeden dat het om een geklapte vlampijp , vlambuis of oververhitterelement ging en niet om een ketelexplosie. Welke van de drie het geweest is kan ik uit het verhaal niet opmaken (omdat de omschrijving, in mijn ogen, dus niet klopt).

Oh en voor de volledigheid: bij een locomotiefketel is de veiligheid een middel wat ontworpen is en gebruikt wordt voor het reguleren van de keteldruk. Bij een moderne landketel is het afgaan van de veiligheid veelal uitzonderlijk en soms zelfs echt iets "if all else fails" Bij een locomotiefketel is het gewoon een van de middelen die kan gebruiken om druk te reguleren. Al zullen een goede stoker en machinist hun best doen om te voorkomen dat tijdens de dienst de veiligheid vol af gaat. Echter het fenomeen "met de witte vlag in top" rijden geeft aan dat het niet (volledig) gesloten zijn van de veiligheid "business as usual" was. Stoken is met name de kunst om 5-10-20 minuten vooruit te kunnen denken en plannen. Indien er in die tijdsspanne iets gebeurd wat je niet had kunnen voorzien is het eventueel afgaan van de veiligheid in veel gevallen onvermijdelijk. Een onverwachte, langdurige, stillstand kan dus makkelijk het afgaan van de veiligheid tot gevolg hebben. En ja, je kan in een loc een dusdanig vuur hebben liggen dat zelfs het bij zetten van beide voedingstoestellen de veiligheid niet in bedwang kan houden (indien het waterpeil in de ketel het bijzetten al toe laat)

mcnjasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Either the loco is stationary, or it's on the move
    • mcnjasper.nl
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #43 Gepost op: 07 May 2016, 14:24:24 »
Paul,
op de Stoomcentrum Maldegem Facebook-pagina staat ook dit bericht die zegt dat er nooit een explosie is geweest en geeft nog wat meer informatie over het incident.

Groet,
Jasper de Jong

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #44 Gepost op: 07 May 2016, 17:22:01 »
Een "superheater flue" heet in het nederlands een vlambuis. Dat is een buis door de ketel waarin de oververhitterelementen heen en weer lopen. In de oververhitter elementen wordt de stoom verder verhit door de rookgassen die door de vlambuis gaan.