Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:44:35
Alweer is de Weller soldeerbout defect door eichddraig
Vandaag om 19:39:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:27:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 19:21:02
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801 door ceuleer
Vandaag om 18:43:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
  

Auteur Topic: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België  (gelezen 12383 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #15 Gepost op: 30 April 2016, 22:19:02 »
ja met ook dat eerste onsamenhangende bericht erbij. Maar goed.... hopelijk komen die arme kerels dr uiteindelijk nog een beetje redelijk vanaf.

Boele

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #16 Gepost op: 30 April 2016, 22:23:06 »
Een ontploffende stoomlocomotief.........hoe vaak komt het eigenlijk voor?

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #17 Gepost op: 30 April 2016, 22:37:40 »
Boele,

In de geschiedenis kwam het nog best een aantal keren voor, vaak door te weinig water:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzerknall

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

guest7823

  • Gast
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #18 Gepost op: 30 April 2016, 22:40:25 »
Ik denk dat het niet om een ontploffende stoomlocomotief gaat. Dat had, qua gevolgen, meer nieuwsvermelding opgeleverd.

Een geklapte vlampijp/buis of oververhitterelement kan voor de loc bemanning serieuze consquenties hebben, maar een ketelexplosie is van een duidelijk andere orde, ook qua gevolgen, dan waar hier over melding gedaan wordt

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2016, 23:06:32 »
Nee een echte ketelexplosie lijkt het me niet, dan zou het er meer uitzien als onderstaande foto  :(





Volgens het filmpje van VTM gaat het om de 64 250. Hij staat achter een afzetlint en de ketel lijkt nog wel enigszins intakt, behoudens dat er water uit loopt.

Een ontploffende stoomlocomotief.........hoe vaak komt het eigenlijk voor?

Zoals Bjor al aangaf best wel vaak oh, dus relatief gezien dus eigenlijk niet zo vaak, sorry  8)

Als ik het goed heb: in de ketel staat altijd water, dit zorgt niet alleen voor de stoom maar ook voor de koeling van de vuurkist (graag verbeteren als ik het fout heb  ::) ) Wanneer er bijvoorbeeld haast was om de dienstregeling te halen werd het water nemen nog wel eens overgeslagen. Wanneer er dan toch niet genoeg water was voor de volle rit, kwam de ketel droog te staan waardoor de temperatuur enorm opliep. Zoveel zelfs dat het staal van de ketel begon te vervormen en de ketel het begaf, met een enorme knal als gevolg. Soms resteerde dan alleen nog het frame met de wielen  :(
« Laatst bewerkt op: 01 May 2016, 00:08:08 door Rondje_HO. Reden: correctie »

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #20 Gepost op: 30 April 2016, 23:16:10 »
Daar is nou de loden prop/stop voor. :police:
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

guest7823

  • Gast
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #21 Gepost op: 30 April 2016, 23:39:06 »
Ehhh, nee, een ketelexplosie komt echt zelden voor. Het is zeker een aantal keren gebeurd, maar in verhouding tot het aantal ketels wat er is geweest een hele grote zeldzaamheid en zeker in de laatste tientallen jaren van "stoom" een absolute zeldzaamheid.

Ongelukken zoals vandaag, wat dus vermoedelijk iets anders is geweest als een ketelexplosie, kwamen regelmatiger voor, maar daar is veelal enkel het locpersoneel slachtoffer van en niet omstanders.

Ohhh en die loodplug: een zwaar overschat fenomeen, althans qua werking / effectiviteit. En zeker bij de grotere locs.

De beste bescherming is goed onderhoud en vakbekwaam personeel en gelukkig is dat veelal in beide gevallen nog steeds in afdoende mate aanwezig.


Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #22 Gepost op: 30 April 2016, 23:44:34 »
Nou, die loden plug smelt echt wel als je topplaat inzakt!
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

guest7823

  • Gast
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #23 Gepost op: 30 April 2016, 23:46:11 »
Lees nog een keertje rustig over wat je hebt opgeschreven  :-[

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #24 Gepost op: 30 April 2016, 23:51:01 »
Dat van die plug of de topplaat. ???
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Boele

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #25 Gepost op: 01 May 2016, 00:08:46 »
Op basis van hierboven beschreven scenario's zou het dus kunnen blijken dat het locpersoneel ondanks goed onderhoud en vakbekwaamheid bijzonder pech heeft gehad.

Hoe dan ook, ik wens hen veel beterschap toe.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
  • A-C
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #26 Gepost op: 01 May 2016, 11:37:25 »
Allereerst heel veel beterschap toegewenst..


Zijn de regels/opleidingen bij de musea in België anders dan in Nederland?

Ik was er gisteren bij, zat niet op de trein maar was ten tijde van het ongeval op het festival terrein (station)in Maldegem.
Voor mij als leek, zag het er allemaal wat minder professioneel uit T.o.v. Wat ik bij de sgb en de zslm heb gezien?
Informatie voorziening was trouwens zeer beperkt op dat moment van het ongeval.

van de nog achtergebleven wachtende loc in Maldegem ging continu de veiligheidsfluit af en volgens mij ging later zelfs de veiligheid bovenop ( in de dom?) vol open..

Jammer dat dit gebeurd is, de loc van het incident betreft br64-250 welke op visite was.



barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
  • A-C
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #27 Gepost op: 01 May 2016, 11:39:24 »


Heb ook nog een foto van de loc. Na terugkomst van het ongeval,  ik wist toen ik de foto maakte nog niet wat er was gebeurd dit las ik later thuis pas.
Lijkt mij nu niet gepast om deze te plaatsen.

Groeten Barry
« Laatst bewerkt op: 01 May 2016, 11:47:40 door barry1972 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #28 Gepost op: 01 May 2016, 11:47:14 »


van de nog achtergebleven wachtende loc in Maldegem ging continu de veiligheidsfluit af en volgens mij ging later zelfs de veiligheid bovenop ( in de dom?) vol open..

ja als de planning was dat die loc daarna de volgende trein zou gaan trekken was ie natuurlijk net goed opgestookt, als dan de volgende trein niet wordt gereden wegens een ongeval heeft die loc even wat stoom over zegmaar....

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
  • A-C
Re: Vier gewonden door ontploffing stoomlocomotief België
« Reactie #29 Gepost op: 01 May 2016, 11:53:05 »
Snap ik Floris, maar de veiligheid word hier normaal toch niet voor gebruikt?

Er zijn toch betere manieren neem ik aan om de druk van de ketel af te halen?
Die waarschuwingsfluit zit er neem ik aan niet voor niets, als de veiligheid niet had gewerkt of niet meer had gesloten wat dan???

Maar ik zeg dit uit praktische ervaring met (losse) stoomketels , niet als zijnde ingebouwd in een stoomlocomotief.

Groeten Barry