Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:34:58
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:15:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Alle servomotortjes blijven draaien zodra er spanning op de DR4024 komt  (gelezen 8671 keer)

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Beste mensen,
Ik heb voor de paradebaan vijf stuks DR4024 voor de Fleischmann H0 Profi, omdat die wisselspoelen doorgaans voor geen millimeter werken. Twee decoders krijg ik niet goed geprogrammeerd, d.w.z. het instellen en finetunen volgens de handleiding gaat perfect. Maar zodra ik er weer spanning opnieuw spanning opzet gaat het mis. Alle vier servomotoren beginnen spontaan te werken en weten daar niet mee te stoppen. Zodra ik alle vier stekkers eruit trek en daarna een voor een weer aansluit is het over, maar soms zijn de slagen van de servo een beetje uit balans. Ik had het eerst ook met de tweede en derde DR4024, maar da tas nu weer over, hoie dat komt weet ik niet.  ???  Ik werk met de IB Basic en gescheiden voeding voor power en digitale spanning. De trafo's zijn 15V 4,3A AC, dat lijkt me dus niet het probleem.
Overigens, zoals de gebruiksaanleiding aangeeft, moet je voor het vaststellen van de adressen voor de power en de digitale aansluiting beide gebruik maken van de rijspanning van de centrale. Maar dan moeten de servootjes niet aangesloten zijn anders meldt de centrale 'Kortsluiting Baan'. Dat lijkt me ook een beetje vreemd.
Ik heb de IB Basic al eens gereset, de DR4024 teruggezet met CV8, speciaal preset 0 ingevoerd (hoewel dat standaard is). Ik ben eerlijk gezegd een beetje uitgek'kt. Jammer dat je daar zoveel tijd aan kwijt bent.
Ik heb op het forum gekeken of er al een draadje over dit onderwerp was, maar dat lukte niet. Indien iemand dit wel weet verneem ik dat graag.
Ik ben niet zo geschoold met elektronica, dus ik kan met een gerust hart vragen; Wat doe ik fout?
Hartelijke groet,
Joop

« Laatst bewerkt op: 27 April 2016, 18:45:09 door JoopSpoort. Reden: typefoutjes »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

• Offline Offline
Re: Alle servomotortjes blijven draaien zodra er spanning op de DR4034 komt
« Reactie #1 Gepost op: 27 April 2016, 18:44:00 »
Ik zag wat typefouten: het gaat dus om de DR4024, voor de duidelijkheid.  :-\
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Alle servomotortjes blijven draaien zodra er spanning op de DR4024 komt
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2016, 18:57:13 »
Je kunt getypte berichten corrigeren, gebruik daarvoor de knop "verander". Die staat helemaal rechtsboven in je geplaatste berichten.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 27 April 2016, 19:45:45 »
Hallo Joop,

Overigens, zoals de gebruiksaanleiding aangeeft, moet je voor het vaststellen van de adressen voor de power en de digitale aansluiting beide gebruik maken van de rijspanning van de centrale. Maar dan moeten de servootjes niet aangesloten zijn anders meldt de centrale 'Kortsluiting Baan'. Dat lijkt me ook een beetje vreemd.

Dat is vreemd. Ik weet niet hoe je het een en ander aangesloten hebt maar dat is niet goed. Je moet gewoon met de DCC-spanning op de externe voeding en de signaal-ingang de boel kunnen laten werken ook met servo's aangesloten. Zo test en programmeer ik altijd losse onderdelen, zoals de kolenbunker, de waterkraan en de lokloodsdeuren bijvoorbeeld, die later op de baan gezet worden. Daarnaast kan je gewoon programmeren met een externe voeding aangesloten. Dat werkt bij mij onder de baan gewoon ;)

Ik had het eerst ook met de tweede en derde DR4024, maar da tas nu weer over, hoie dat komt weet ik niet.  ???  Ik werk met de IB Basic en gescheiden voeding voor power en digitale spanning. De trafo's zijn 15V 4,3A AC, dat lijkt me dus niet het probleem.

Heb je iets veranderd aan de eerste twee decoders? Heb je iets aan de bedrading gewijzigd bij de eerste twee decoders?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2016, 20:56:45 »
Je kunt getypte berichten corrigeren, gebruik daarvoor de knop "verander". Die staat helemaal rechtsboven in je geplaatste berichten.
Ik zag dit(te laat)
Thanks
Groeten
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2016, 21:01:48 »
Overigens, zoals de gebruiksaanleiding aangeeft, moet je voor het vaststellen van de adressen voor de power en de digitale aansluiting beide gebruik maken van de rijspanning van de centrale.
Dit hoeft niet. Het is alleen maar een Quick start stap. Zolang je maar signaal en voeding beide aangesloten hebt (en signaal natuurlijk op iets wat DCC of MM praat) kan je het adres instellen.

Maar ik mis eigenlijk een heel belangrijk stuk informatie... Welk type servo gebruik je? Het lijkt er namelijk erg sterk op dat je servo's gewoon nogal een grote stroom vragen bij het inschakelen en daardoor de voedingsspanning in de decoder overhoop gooien. Zeker ook omdat je IB het meldt als kortsluiting.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2016, 21:25:39 »
Hallo Timo,
Het zijn de servootjes die standaard bij de DR4024 werden meegeleverd. Inmiddels doet het fenomeen zich alleen nog bij de laatste module voor. In plaats van trafostekker voor trafostekker heb ik nu beide tegelijk in het stopcontact gedaan. Maar dat moet niet uitmaken. Ik vraag me af of ze morgen weer doen. Vertrouwenwekkend is het allemaal niet. Misschien heeft de IB een optater gehad, maar ik zou niet weten hoe.
Groeten,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2016, 21:52:36 »
Lijkt me sterk dat de IB er iets mee van doen heeft.
1) Omdat het plaats vind bij de decoder en niet gebeurd bij een voor een inpluggen
2) De decoder gebruikt de signaal ingang alleen puur voor het oppikken van het DCC signaal. Ook kan de decoder niets terug sturen aan de decoder ofzo.

Maar van een paar servotjes zou de IB niet gelijk in kortsluiting mogen schieten (tenzij de baan natuurlijk tegelijk ook vol staat).

En begrijp ik je nu goed, iedere decoder heeft een eigen trafo? Dat is wel heftig (maar zou geen probleem mogen zijn). Wel zie ik dat je werkelijk een trafo gebruikt (dus AC voedt). Volgens de handleiding zou het moeten kunnen maar ik weet niet hoeveel condensatoren er in de decoder zitten voor nette afvlakking van de spanning intern (DC). De meeste die ik zo zie op het forum gebruiken (zoals ik even kan inschatten, dus niet gaan schreeuwen allemaal  ;D ) dan ook een DC voeding.

Timo

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2016, 09:13:52 »
Hoi Timo, ik gebruik niet voor elke decoder een aparte trafo   :), maar een trafo voor de power en een trafo via de centrale voor de aansturing. Zo wil ik ook werken als alles draait. Het is een beetje zonder om dure digitale stroom ter gebruiken voor schakelmateriaal als dat niet nodig is.
Ik zal eens proberen om tussen de trafo en de power een gelijkrichter te plaatsen. Misschien helpt dat.
Groeten
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 April 2016, 10:40:27 »
Ah, zo ja. Natuurlijk is een losse trafo handiger ipv dure digitale stroom. Maar blijft dat het ook dan gewoon zou moeten werken.

Alleen een gelijkrichter gaat je niet helpen. Dat is ook het eerste waar de POWER aansluiting intern door gaat. Belangrijker is dat deze power stabiel is, maw genoeg afgevlakt is door condensatoren.

Timo

henk

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2016, 10:49:33 »
Kan je uitleggen waarom dat iets zou uitmaken Timo?
Hier overigens een gewone AC trafo voor een stuk of acht verschillende decoders en dat werkt prima. Is ook vrij gebruikelijk eigenlijk.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 28 April 2016, 10:55:00 »
Ik snap dat ook niet goed. Je kunt het ding voeden met wisselspanning. Hoe zou je dat willen afvlakken? 8)
Aangezien servo's gevoed worden met 5 à 6V verwacht ik dat er in de 4024 een schakelende voeding zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2016, 11:13:13 »
Wat ik al aan gaf, ik weet niet hoe goed de decoder de boel afvlakt. Aangezien het lijkt dat de decoder van slag raakt met alle servo's erop maar niet zonder leek mij de voedingsspanning geen gekke gedachten. Helemaal omdat ik eigenlijk alleen lees dat iedereen dat ding met DC voedt. Quote van mijn vorige post:
(zoals ik even kan inschatten, dus niet gaan schreeuwen allemaal  ;D )
Maar schijnbaar was schreeuwen wel nodig  ::)

@Henk, jij bent een mooie bevestiging dat hier eigenlijk geen probleem in zou mogen zitten.

Zit er nog één ding op lijkt me, terug naar de winkel. Zo simpel is het dan....

Timo

PS En dat een decoder zegt iets te kunnen maar daar niet altijd zo goed in blijkt is niets nieuws... kuch kuch DR4018, kuch kuch  ::)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 28 April 2016, 20:27:33 »
Hoi Timo,

Voor jouw gemoedsrust...

De DR4024 heeft per twee servo's: een gelijkrichtbrug, gevolgd door een 470uf elko met laadstroombegrenzing en een 78S05 omringd door 220nF en 100nF. De uC heeft zijn eigen 47uF elko en eigen 78L05 eveneens omringd door kleine C-tjes. ;)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 28 April 2016, 21:32:58 »
Aha, dus toch geen schakelende voeding. Maar als je er dan een 18V trafo voor zet sta je toch wel veel spanning weg te stoken.
Als alles intern met 5V werkt, waarom wordt er dan een voedingsspanning van 12 à 18V aangegeven, en niet b.v. 9 à 12V?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.