Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 19:21:02
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801
door
ceuleer
Vandaag
om 18:43:22
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen
door
henk
Vandaag
om 12:49:33
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:36:44
Overstap naar HTM
door
bernhard67
Vandaag
om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:00:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Arduino startr kit
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Arduino startr kit (gelezen 2647 keer)
jerrytrein
Arduino startr kit
«
Gepost op:
27 April 2016, 16:27:45 »
http://www.banggood.com/UNO-Basic-Starter-Learning-Kit-Upgrade-Version-For-Arduino-p-970714.html?utm_design=13&utm_source=emarsys&utm_medium=Mail_mailad235_dealalert&utm_campaign=newsletter-emarsys&utm_content=Claire&sc_src=email_1810230&sc_eh=c3874f00a6a00fa91&sc_llid=159883&sc_lid=80990303&sc_uid=OqU2mpFCbQ&emst=OqU2mpFCbQ_159883_1810230_221
Zit nog te twijfelen
Is dit een goede start kit
En kan je hier makkelijk uitbreiden om
servo's te bedienen
wissels te schakelen
Kan je met een pc verbinden en /of met bijv koploper bedienenvan servo's en wissels,straatverlichting
Is programeren zelf te doen ,of kan je programmas vinden
desperado112
Re: Arduino startr kit
«
Reactie #1 Gepost op:
27 April 2016, 16:42:24 »
Heb ik ook althans zoiets wat erop lijkt leuk om mee te beginnen. Servo is niet veel soeps.
Maar gebruik eens google is genoeg over terug te vinden ook op YouTube.
Eerst even in lezen is gwen overbodige luxe
Gr
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 27 April 2016, 16:44:35 door desperado112
»
Ho, Multimaus. Fleischmann
jerrytrein
«
Reactie #2 Gepost op:
27 April 2016, 17:16:17 »
Ze geven aan dat dit een (ge)update kit is
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #3 Gepost op:
27 April 2016, 17:27:43 »
Hey is een leuk begin om mee te starten ja. Zeker als je er nog niets van hebt. Heb je al een breadboard en wat ledjes dan is het al wel wat minder interessant, zeker omdat je een Uno koopt voor minder dan €2,50
Uitbreiden, ja, het is gewoon een Arduino Uno. Maar het is een blijft een test opstelling als je geen print soldeert (en dat kan ook een banenprint zijn). Jumper draden en breadboards horen naar mijn mening niet onder een baan.
Servo's sturen gaat direct. Arduino IDE komt standaard al met een library daarvoor. Maar de servo in de set is de über goedkope SG90 zo te zien. Deze is wat matig. Zijn broertje de (digitale) SG92 is stuk beter. En voor servo's geld, gebruik een goede voeding. Een 9V batterij is wat zwak en als je de Arduino voedt via de jack dan zou ik ook geen servo gebruiken. Makkelijkste goeie voeding => USB lader van je telefoon
Wissels schakelen, als je daarmee bedoelt wisselspoelen dan nee, dat gaat niet met de kit. Daar zal je nog losse onderdelen voor moeten kopen. Een transistor (of transistor array) (BJT of MOSFET), weerstanden en diodes of een relais (module) (maar dat is wat overdreven in mijn ogen).
PC verbinden, ja, zo programmeer je ook. Maar verwacht uit de doos geen interface anders dan tekst. Koploper zit er met een standaard PC verbinding niet in. Wel zou je de wel bekende DCC schakeling toe kunnen voegen (maar ook hier zitten de onderdelen niet voor in de kit).
Natuurlijk kan je vele programma's vinden. Maar als je niets zelf gaat schrijven is zo'n hele kit wel een beetje overdone. Zelf schrijven is goed te doen maar je zult het wel moeten leren. Al naar gelang je kennis van programmeren in het algemeen (bijvoorbeeld een andere taal, Arduino is C/C++) en je achtergrond is dit makkelijker of moeilijker. Maar het is vooral lezen, lezen, lezen, proberen, falen, lezen, lezen, proberen, yes, het werkt! Stapje voor stapje
Niet gelijk een supercomputer willen bouwen maar beetje bij beetje. En ook als je iets groters wilt, hak het op in allemaal losse kleine onderdelen.
Je zou een boek kunnen gebruiken maar helaas zijn er zo veel (en ook zo veel slechte)... Gewoon de voorbeelden bekijken, daarmee spelen, dingen proberen aanpassen, falen, Googelen enz werkt vaak beter.
Timo
«
Laatst bewerkt op: 27 April 2016, 17:29:34 door Timo
»
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Klaas Zondervan
«
Reactie #4 Gepost op:
27 April 2016, 17:39:42 »
Op die pagina van Bang good staat een opsomming van wat er allemaal in die kit zit. Maar in die opsomming mis ik de manual. Of is de aanwezigheid van een manual zo vanzelfsprekend dat ze dat niet vermelden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #5 Gepost op:
27 April 2016, 17:42:22 »
Zoals alles uit China: Google is the manual.
RTFM
wordt
LMGTFY
Klaas Zondervan
«
Reactie #6 Gepost op:
27 April 2016, 17:48:55 »
Ik geloof niet dat dat een antwoord is op mijn vraag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Tjalling
«
Reactie #7 Gepost op:
27 April 2016, 18:04:58 »
Als de manual niet genoemd wordt, zul je zelf je info via google bijelkaar moeten sprokkelen.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
Henk Boshuyzen
«
Reactie #8 Gepost op:
27 April 2016, 18:27:16 »
Klaas, er zit nergens bij de chinezen een handleiding bij.
Maar heb je dat nodig?
Ik heb een Arduino samen met de MARDEC software van Nico en daar zit een door Nico opgestelde handleing bij.
Het is een prachtige oplossing voor een modelbaan.
Ik heb nu 3 Arduino's onder de baan hangen voor servo besturing en accessoire aansturing.
En een DCC printje maken kost je eigenlijk ook niet zoveel, het staat in de handleiding van Nico beschreven.
Nu ben ik bezig om met een Arduino een S88 bezetmelder te realiseren.
Want wees eerlijk, als je voor 4 euro uit China een Arduino laat komen en je koopt 20 reedcontacten dan heb je 16 blokken gerealiseerd tegen zeer aanvaardbare prijzen.
Iedereen die met een arduino wil beginnen voor de modelbaan wil ik adviseren om het draadje MARDEC hier op BNLS door te lexen.
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
jerrytrein
«
Reactie #9 Gepost op:
27 April 2016, 19:19:03 »
Dus dit is de basis om een (leren) servo aan te sturen
een led te schakelen
Dan met (als ik t goed begrepen heb)set uitbreiden die een (wissel) relais spoel aansturen
of kiezen voor meerdere prints om servo's te sturen
en een schakeling om met pc programma''s te communiceren
Fritsprt
«
Reactie #10 Gepost op:
27 April 2016, 19:19:15 »
Hier
staat je handleiding....
gr. Frits
Groet Frits
Fritsprt
«
Reactie #11 Gepost op:
27 April 2016, 19:33:25 »
Jerry, als je echt wil gaan experimenteren met Arduino dan is het een leuke set.
Wil je er voornamelijk servo's en wisselspoelen mee aansturen dan heb je andere spullen nodig en ook minder. Dus dan kan je beter voor minder geld minder spullen kopen en dan ook alleen dat wat je echt nodig hebt. Om servo's aan te sturen staan hier op het forum sowieso al prima voorbeelden. Wisselspoelen is ook niet echt moeilijk, een transistor (Mosfet) toevoegen, op een breadboard prikken (om te experimenteren) of schakeling bouwen op strokenprint en klaar. Dan heb je dus naast je Arduino (bijvoorbeeld Uno of Pro Mini) een breadboard, strokenprint, mosfets en schroefconnectors nodig. Dat kost minder dan de 30 euro van de kit.
Succes Frits
Groet Frits
jerrytrein
«
Reactie #12 Gepost op:
27 April 2016, 19:47:33 »
Het is gewoondat ik al die wisselspoelen(fleischman via decoders)zat ben
haperen vak of doen het niet
ook de conrad en fulgurex motoren vind ik maar matig
dus om naar servo's (denk ik)
Het sturen met deze kit lijkt(leek) simpel en goedkoop
Ook wil ik verlichting schakelen
seinen bedienen(via koploper)
en simpel dingen schakelen (zaagmolen water rad) en eventueel wat geluiden
Weet dus niet of dit geschikt is
Ik begrijp dus ,dat je eigenlijk een (soort) computer maakt die je programeerd om funties (opdrachten ) te schakelen /uit te voeren
Is het idee een beetje "lotus 123 "of is dit toch anders
jerrytrein
«
Reactie #13 Gepost op:
27 April 2016, 20:29:54 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66902.125.html
welke arduino kit wordt er hier aangeraden
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #14 Gepost op:
27 April 2016, 21:34:56 »
Wil je echt specifieke dingen gaan doen dan zul je toch echt moeten leren programmeren. Okay, met wat zoeken kom je al wel redelijk wat hier tegen maar toch.
En wil je vooral servo's aansturen zou ik de kit laten zitten. Er zij hier op het forum meerdere alternatieven voor code om servo's aan te sturen. Via zowel DCC als gewoon met knoppen. Er staat dan wel bij wat je nodig hebt enz. En het hele "aan de PC koppelen" is niet echt wat je wilt. Je wil het aan je, door een PC bestuurde, baan koppelen. Dit doen door de Arduino DCC te laten snappen is dan de meest gangbare en universele manier (tenzij je natuurlijk MM of SX rijdt
)
Maar belangrijkste (vind ik) als je het echt onder een baan wilt gebruiken is dat het geen breadboard en jumper wires bevat. Dat is gewoon vragen om problemen onder een baan. Als basis zou ik dan zeker gaan voor een Pro Mini of een Nano. Deze zijn kleiner en goedkoper dan een Uno en zijn bedoelt voor (semi) permanente installatie. Je hebt voor montage dan een paar mogelijkheden (en ik zeg niet dat deze lijst compleet hoeft te zijn)
1) Je gaat zelf een printje maken met een stukje experimenteer printplaat (banen- of eilanden-print). Voordeel is dat laagdrempelig is en iedereen dit kan. Het is misschien in het begin wel even puzzelen hoe dit te plaatsen. Ook kan dit wat tijdrovend zijn als je er 10 wilt maken enz.
2) Je gaat zelf een print ontwerpen op de PC en je laat deze maken (of maakt ze zelf maar dat is een ander verhaal). In China is dit niet zo duur en het is dan makkelijk om een paar te bouwen. Maarrrrr, PCB's ontwerpen is een vak op zich, dit doe je niet even in een avondje. Een Arduino op een banenprint wel.
3) Je zoek een kant en klare print of kit op. Belangrijkste hier is natuurlijk dat deze werkt met de sketch die je wilt gebruiken en kan wat jij voor ogen hebt. Voor servo aansturing zou je bijvoorbeeld mijn adServo print kunnen gebruiken. Deze doet out-of-the-box geen puntstuk polarisatie maar dat doe je wisselspoelen ook niet. Voordeel is dat je een makkelijk in elkaar te zetten printplaat hebt voor alles of zelfs een kit met alle onderdelen. In een uurtje (of sneller als je goed kunt solderen) heb je dan iets stevigs in elkaar zetten.
Helaas ontbreekt het mij op dit moment een beetje aan tijd waardoor helaas van mijn kant de ontwikkeling wat laag staat. (Liep tegen een software probleem op en heb nog niet de tijd (en deels zin) gehad om dit op te pakken.) Maar het hardware deel is volledig functioneel en te gebruiken met de software van Nico (okay, waarschijnlijk moet de pin nummering aangepast worden). Er zelf verder mee gaan staat wel hoog op mijn lijstje maar mijn studie afronden staat helaas hoger
Dan nog twee losse punten:
Pro Mini vs Nano.
Deze twee borden zijn bijna gelijk aan elkaar. Grootste verschil is dat de Nano de USB al on-board heeft zitten terwijl je bij de Pro Mini een losse converter moet gebruiken (maar je hebt er maar 1 nodig voor al je Pro Mini's). Zelf geef ik toch de voorkeur aan een Pro Mini als het gaat om vaste installatie (zoals onder een modelspoorbaan) omdat ze iets goedkoper zijn maar vooral ook kleiner
Voeding.
Zowel de servo's als de Arduino hebben 5V nodig om te werken. Maar ondanks dat zou ik niet een 5V voeding kopen en deze omdat je baan distribueren. Dit omdat de Arduinos graag een schone voedingsspanning van netjes 5V willen hebben. Dit lukt niet goed met een netwerk van Arduino's en servo's onder een modelspoorbaan. Gebruik daarom een hogere spanning (bijvoorbeeld 12V) en gebruik lokaal bij iedere Arduino een regulator. De Arduino zelf heeft er ook een maar deze is niet krachtig genoeg voor servo's. Dit kan een lineaire zijn als een 7805 of een step down. Laatste zijn tegenwoordig super goedkoop te krijgen en produceren nauwelijks warmte. Die hebben tegenwoordig wel mijn voorkeur (ook al zit op de adServo nog een 7805 welk ook nog steeds prima werkt).
Timo
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord