Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
  

Auteur Topic: Goedkope "GaussGrasser"  (gelezen 11031 keer)

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #15 Gepost op: 09 juni 2016, 20:31:34 »
Jaja Wouter weet het...

Tweede test gedaan net het zeefje van de RTS en dit ging een stuk beter  (y)



Rechts is van de RTS
Eerste aanpassing wordt dus zeefje vervangen

Gr. Erwin

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2016, 21:14:00 »
Dat ziet er verdomde goed uit! (y) Zowel te apparaat als het resultaat  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2016, 21:33:34 »
Nu ben ik recentelijk op de Chinese mega-webwinkel AliExpress een "high voltage generator" tegengekomen die 400KV (!) generereert, volgens mij gebaseerd op een "Gauss Coil".
Ah, de welbekende Chinese korrel zout. Bij een kiloVolt of 20 houdt het wel op. De Gauss coil is waarschijnlijk gewoon een solid state tesla coil. Gezien het formaat zou ik opletten met duurgebruik.
Aan de uitgang heb ik twee 1M weerstanden gebruikt voor de veiligheid. Waarschijnlijk is 10M beter. Twee lagen krimpkous zorgen voor de broodnodige isolatie...
Let op! Die weerstanden zijn absoluut ongeschikt voor deze spanningen (en, als je pech hebt) ook de frequentie. Neem op z'n minst 1/2 Watt (nog beter zijn 1 Watters) weerstanden en neem er 10 of 20 van 1 M en schakel ze in serie. Op deze manier spreid je de dissipatie, maar veel belangrijker: de spanning. Elke weerstand ziet nu een kiloVolt of 10 en dat gaat vroeg of laat fout: wat er dan met je gras gebeurt durf ik niet te zeggen, maar een danige stroom dat de boel meteen vlamvat zou me niets verbazen.
Ik heb geen verschil in werking gevonden als je de polariteit van aan de uitgang verwisselt... Ik ga nog wat meer testen en als alles goed gaat maak ik een bouwhandleiding.
Nog een waarschuwing: Bij deze spanningen is het, zonder aarde, niet ondenkbaar dat beide uitgangen aan het 'zweven' gaan. Dat betekent dat de 0 van de transformator niet meer echt de 0 is, maar bijvoorbeeld -1 kiloVolt zou kunnen zijn. Afhankelijk van de frequentie kan je daar een gevoelige tik van krijgen als je per ongeluk een goed geaard object raakt.

Ben zelf overigens ook bezig met zoiets zelf te bouwen, moet er alleen nog wat onderdelen voor hebben...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #18 Gepost op: 09 juni 2016, 21:45:59 »
Ben het met Menno eens dat meerdere weerstanden van lagere waarden gebruiken beter is om de spanning te spreiden. De lengte van een weerstand zit al in dezelfde range als de afstand die de vonken kunnen trekken laat staan binnenin. Voor de dissipatie zelf ben ik alleen niet zo bang, de kracht die er achter zit is niet zo hoog. Natuurlijk nog steeds hoog genoeg voor een leuke tik. De "wat het met je gras doet" ben ik ook niet zo bang. je zou het kunnen testen maar denk niet dat er kracht genoeg achter zit om veel meer te doen dan wat schroeiplekken. Maar testen is weten. Meten is weten zou ik hier zeker niet doen, dat blaast de gemiddelde meter gelijk naar de eeuwige jachtvelden  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #19 Gepost op: 09 juni 2016, 22:12:31 »
De dissipatie is dan ook alleen een 'dingetje' als de frequentie hoog blijkt. De meeste weerstanden die ik ken kunnen daar niet tegen en gaan snel in rook op omdat ze enorm opwarmen (de zelf-inductie van de weerstand zorgt daarvoor)

De topicstarter heeft het over vonken trekken: zoals dat gezegd wordt duidt dat op wisselspanning. Bij DC zijn het 'knappende' vonken, die tikkend overslaan. Bij AC is het, afhankelijk van de frequentie een brom, knetter of onhoorbaar gesis, waarbij alleen de lucht-opwarming hoorbaar wordt.

Dat wat het met het gras doet is mede frequentie-afhankelijk: Bij hoogfrequente wisselspanning zijn gewone stukjes materiaal ineens al een aardige geleider. Menig vonkentrekker is al eens verrast door de veranderende eigenschappen van bijvoorbeeld hout, waarvan gedacht werd dat het veilig genoeg was om die lijntrafo uit een TV op te monteren om mee te klooien.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2016, 19:50:27 »
Ik heb met de 400 kV (korreltje zout) een statische grasser in elkaar geknutseld.
Howel het ding nog niet geheel klaar is kan ik melden dat het eerste resultaat met gras van 2,5 mm OK is.
Ik heb geen ander gras (langer) in huis dus ik kan niet zeggen of en hoe dat werkt.

Nabouw is geen probleem, maar ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid.
Houd 'm uit de buurt van mensen die niet niet vakbekwaan of niet voldoende onderricht zijn; hij trekt een boog bij een afstand van 1 - 2 cm.

Onderdelen:
- 3 batterijen (3,5 euro)
- batterijhouder (knutseldoos)
- zeefje van de Xenos (2,5 euro)
- oude yoghurt-beker
- hoogspanningsding uit China (2,5 euro, inclusief verzenden)
- luidsprekersnoer
- krokodilklem

Verschil met eerder beschreven toestel: ik heb er geen weerstand in gezet.

Uit de mangelhafte beschrijving van de hoogspanningsgenerator blijkt dat het ding niet geschikt is om langer dan één minuut achter elkaar te gebruiken. Ook niet geschikt om tegen een open belasting te werken.

alle onderdelen


alle onderdelen


resultaat


Groet Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2016, 22:23:01 door Bert van Gelder. Reden: Foto\'s zichtbaar gemaakt. Plaats [img] voor, en [/img] na de link... »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #21 Gepost op: 11 augustus 2016, 20:58:46 »
Citaat
Ik heb met de 400 kV (korreltje zout) een statische grasser in elkaar geknutseld.

Komma vergeten  ???

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2016, 11:27:08 »
@Juroen, mooi gedaan! (y) Scheelt, ergste dat kan gebeuren is dat hij door brand en niet meer werkt. Dat is dan een schadepost van €2,- ;D

Komma vergeten  ???
Hij zegt toch, korreltje zout? ::) 400kV is nu eenmaal hoe de Chinezen dat ding aanprijzen. En zoals alles uit China zitten ze er minimaal een factor naast  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2016, 14:50:13 »
Ik zou nog een neonlampje (met serieweerstand) uit een spanningzoeker op de HV uitgang aansluiten, die zorgt dan voor overspanningsbeveiliging en je ziet dat er hoogspanning op staat.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #24 Gepost op: 12 augustus 2016, 21:27:02 »


Zeg 72sonnet, kun je aub wat toelichten over je suggestie? Vermoedelijk stelt de hoogspanning wat eisen aan het neonlampje en de weerstand.

Bij voorbaat dank,

Groet,
Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2016, 21:58:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #25 Gepost op: 12 augustus 2016, 22:25:34 »
In een 220-250 V spanningzoeker (zo een schroevendraaierding) zit ook een neonlampje met een voorschakelweerstand. Ik heb er hier een liggen met een weerstandje er in van 820 k (grijs rood geel), dat is blijkbaar voldoende veilig voor 250 V.

Als de spanning van jouw begrasser 10 kV is, is dat 10.000/250 = 40 keer zo hoog, als je dan een weerstandje van 40 x 820 k = 32800 k = afgerond 33 M neemt zit je goed.

Dit is hetzelfde principe als een schrikdraadtester:


Het neonlampje fungeert behalve als indicator ook als spanningsbegrenzer.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2016, 22:40:24 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:43:07 »
Maar bedenk wel dat 10kV over één weerstand wel een heeeeeeeele grote kans heeft om gewoon kei hard door te slaan en dan was de weerstand zinloos...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2016, 12:40:22 »
Dat is inderdaad een punt ...  :o
In de schrikdraadtester zit ook maar één weerstandje, maar daar duurt de puls slechts ca. 2 ms en is dan weer 1 seconde weg. In de begrasser staat er een constante 10 kV op.

Probeer het uit...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #28 Gepost op: 25 augustus 2016, 21:25:22 »
Verschil met eerder beschreven toestel: ik heb er geen weerstand in gezet.
Let hier mee op: het volledige vermogen is beschikbaar en gezien de resultaten van gras dat in slierten blijft hangen én vonken van 2 centimeter lang (je zegt het zelf al) geeft het aan dat er toch het nodige beschikbaar is, met de risico's voor je gras. Ook voor jezelf is een weerstand een veilig idee: bij een per ongeluk beroeren van de zeef in ingeschakelde toestand loop je dan kans nog met alleen een 'auw...' verder te gaan, terwijl je nu best kans loopt het ding van schrik en pijn even weg te smijten, omdat de schok nogal hevig is.
Uit de mangelhafte beschrijving van de hoogspanningsgenerator blijkt dat het ding niet geschikt is om langer dan één minuut achter elkaar te gebruiken. Ook niet geschikt om tegen een open belasting te werken.
En dat dacht ik dus al ;)
Goed opletten dus tijdens gebruik, anders gaat het ding in rook op.

@72sonett: een weerstandje en neonlampje gaat hier helemaal niets doen. Het neonlampje in de spanningszoeker werkt door de minieme stroom die een menselijk lichaam inloopt als het dopje aangeraakt wordt.

Een neonlampje ontsteekt bij zo'n 90 Volt en trekt amper stroom. Een weerstand van 33 mega-ohm zal waarschijnlijk ogenblikkelijk doorslaan, omdat de aansluitingen van het neonlampje zelf ook veel te dicht bij elkaar zitten en de weerstand niet gebouwd is op de veel hogere spanning.

De weerstand in een schrikdraadtester is van een geheel ander kaliber én is hoogstwaarschijnlijk bestand tegen puls-ontladingen. Puls-ontladingen zijn veel destructiever dan constante wisselspanning of gelijkspanning. Daarnaast wordt een dergelijk apparaat waarschijnlijk professioneel in de markt gebracht: verwondingen door slechte onderdelen in een dergelijk apparaat zijn dan voor rekening van de leverancier, die daar echt niet op zit te wachten.

Nog een punt is dat schrikdraad niet 'zwevend' werkt. De puls wordt ten opzichte van aarde opgewekt, een reden dat er ook een pin in de grond gestoken moet worden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Goedkope "GaussGrasser"
« Reactie #29 Gepost op: 26 augustus 2016, 12:17:55 »
Ik heb zo een electronische vliegenmepper gekocht en opengemaakt. Dit printje zit er in:


en dit is het schema:


Op de uitgang meet ik 690 V. Als ik een neonlampje + weerstand op de uitgang zet, gaat het lampje niet aan en de spanning zakt naar 0 V... dat werkt dus niet... :(

Het zou mogelijk moeten zijn om er nog een paar verdubbeltrappen achter te maken, dan wordt de spanning een veelvoud van 690 V:


De schrikdraadtester heeft inderdaad een pen om in de grond te steken, maar als je de pen los laat hangen, brandt het neonlampje ook al bij iedere puls. Ik zal de tester eens openmaken om te kijken wat voor weerstand er in zit.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH