Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 12:58:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 12:46:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door Duikeend
Vandaag om 12:41:53
maatvoering AKI door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door CHH
Vandaag om 11:50:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57

Auteur Topic: Terugmelders met stroomdetectie (een bruggelijkrichter issue)  (gelezen 5129 keer)

DoodleBug

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Terugmelders met stroomdetectie (een bruggelijkrichter issue)
« Gepost op: 17 April 2016, 18:14:21 »
To whom it concern,

Op een gegeven moment pakten zich er dikke rookwolken onder een van mijn Fremo modules samen, gevolgd door tweemaal een tikkend geluid van iets wat op de laminaat vloer viel. Direkt de stroom uitgeschakeld en de betreffende module aan een onderzoek onderworpen. Op een Rosoft terugmelder met stroomdetectie prijkten twee zwartgeblakerde weerstanden en hadden de bijbehorende bruggelijkrichters zich zelf losgesoldeerd uit de printplaat en lagen enigszins bruin aangebakken op de grond. Hoe kan dat nu??

Mogelijke oorzaak van dit gebeuren moet met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gezocht worden in het rijden met meervoudige tractie naar amerikaans voorbeeld.

Hardware situatie:
1. ESU ECoS centrale max 4.0 A
2. S88N terugmelders van Huib Maaskant en Rosoft
3. Tortoise en Cobalt wisselmotoren
4. Wissel en sein decoders OC32 (PiCommIT/VPEB) en DCC concepts (Cobalt)

Software:
iTrain versie 3.3 en 4.0

Op de gewraakte module ging het om een bloksectie voorzien van slechts 1 terugmelder voor de treindetectie (is voor iTrain voldoende voor een nauwkeurige positie bepaling).
Lengte van het blok is ca. 4 meter. Hier moest een trein getrokken door 5 loks stoppen voor een onveilig sein. Het vervolgens optrekken van de trein was blijkbaar teveel van het goede voor die ene terugmeldsectie omdat bij het optrekken van een dergelijke "5 loc consist", waarbij elke loc voorzien is van een sounddecoder, weleens teveel stroom getrokken zou kunnen worden over de betrefffende bruggelijkrichter. Maximaal mag je toch al gauw op 5 x 0,4 A rekenen bij het wegtrekken van zo'n trein met een sleep van 4 meter aan wagons. De brugelijkrichters op die terugmeldprintjes zijn geschikt voor 1.2 A en kunnen slechts een piekbelasting van hooguit 2 A verdragen.

Mijn vraag is: Waarom is bij het ontwerp van die terugmelders met stroomdetectie geen rekening gehouden met dergelijke situaties?

MVGerrit
Building USA South West HO Fremo layouts (Western Rhapsody, Ontraxs 2016)

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Terugmelders met stroomdetectie (een bruggelijkrichter issue)
« Reactie #1 Gepost op: 17 April 2016, 18:23:01 »
Tja... Wij rijden N en we gebruiken in plaats van bruggelijkrichters 3A gelijkrichter diodes, van die 1N540x types.
En ook die zijn bij ons wel es gesneuveld bij een flinke kortsluiting c.q. overbelasting.

Waarom Huub en Wim (Karst?) 1.2A bruggelijkrichters gebruiken?
Ongetwijfeld omdat ze in 99% van de gevallen prima voldoen en het de schakeling lekker simpel en eenvoudig in elkaar te zetten maakt.
Bovendien gebruikt zo'n ronde bruggelijkrichter minder ruimte dan 4 of 5 stuks knoeperts van diodes op je PCBs.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 April 2016, 19:37:47 »
6 geluidsdecoders locs trekken bij mij niet meer dan 1.5 ampere, volgens de ecos, vergeet niet dat die 5 of 6 loks niet hard hoeven te werken hè.
Dus dat zou over een terug melder moeten kunnen, die dingen waren vroeger voor 1.5 ampere.

Wat ik wil zeggen is dat je het probleem waarschijnlijk ergens anders moet zoeken,
« Laatst bewerkt op: 19 April 2016, 17:38:24 door Mark D. »

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #3 Gepost op: 17 April 2016, 19:58:15 »
Waarom is bij het ontwerp van die terugmelders met stroomdetectie geen rekening gehouden met dergelijke situaties?

Beste Gerrit,

Ik geloof dat we deze discussie al eens eerder hebben gehad. Het antwoord lijkt me redelijk voor de hand liggend: de situatie die jij beschrijft is nogal extreem en heel uitzonderlijk. De print ontwerpen voor veel zwaardere gelijkrichters maakt het geheel (print + componenten) onnodig duur voor 99,9% van de gebruikers. Er zijn inmiddels ver over de duizend van die printen gebouwd en het doorbranden van een gelijkrichter komt heel zelden voor.

Als je vaak met zulke grote gebruikers rijdt, kunnen we beter kijken naar een aparte print voor jou met andere gelijkrichters.

Met vriendelijke groet,

Huib Maaskant
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 17 April 2016, 20:03:45 »
Hoi,

Een 'wetenschappelijke' onderbouwing :P

Geen idee wat Wim en Huub er tegenwoordig op bouwen, maar vroeger waren het 1.5Amp bruggen.

Deze hebben tov de pootjes een thermische weerstand van ongeveer 50'C/Watt. Om los te solderen heb je ong. 220'C nodig.
Neem aan dat je een Tamb van 25'C hebt, mag je dus maximaal zeg 190' / 50 = 3.8 Watt verstoken.

Over de diodes valt ca. 1.2Volt --> 3.8 / 1.2 = 3.16 Amp ...  ( en ja, je EcOS kan dat leveren, een IB zou al uitgeschakeld zijn ;) )

Nu heb ik ook weer geen idee hoeveel stroom 5 Sounddecoders + 5 (optrekkende) motoren met evt. nog verlichting trekken... Wel vind ik, dat 400mA per lok dan wat optimistisch is ;)

Ik zou eerder gaan denken in de richting van 0.6Amp per sound lok. --> 0.6 X 5 = 3 Amp... en dan zit je a) ver boven de 1.5 Amp continue specs. en b) aardig in de richting van mijn berekening :P :P

Dus, conclusie: Het product (de BMD16 en/of SD16) wordt buiten z'n specificaties gebruikt.

Grtzz,

Karst

P.S. Volledig eens met Huib ;)
« Laatst bewerkt op: 17 April 2016, 20:07:43 door Karst Drenth »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2016, 20:32:44 »
Met wie had ik er laatst over?  ??? Die vertelde dit verhaal al, het was op OntraXS! geloof ik  ::) Toen zei ik ook al dat die dingen er niet op berekend waren. Heldere uitleg Karst  (y) En ook erg logisch als je met 5 soundloks tegelijk gaat rijden in hetzelfde sectie / blok.

6 geluidsdecoders locs trekken bij mij niet meer dan 1.5 ampere, vergeet niet dat die 5 of 6 loks niet hard hoeven te werken hè.

Wat ik wil zeggen is dat je het probleem waarschijnlijk ergens anders moet zoeken.

Uhm... zes op de baan is het probleem niet... zes soundlocomotieven tegelijk (optrekkend) in dezelfde sectie / blok wel. Zie de berekening van Karst voor verdere uitleg.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2016, 21:03:54 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #6 Gepost op: 17 April 2016, 20:57:14 »
Misschien zo eentje toepassen of idee erachter?

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv93-en

Daar zitten resetable fuses op, zelf geen ervaring mee.
Gebruik zelf van die vierkante 1A brugcellen en dat gaat goed tot je ontsporing oid hebt en te laat bent :)

Als je even zoekt op PFRA 050 komt je op o.a. Reichelt en kun je variant kiezen...
Mss dat je zo enige extra bescherming kunt inbouwen....

Als ik schema zie van MGV93 kun je fuse in serie zetten met draad die in bezetmelder gaat...

Is maar idee....

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

spock

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 April 2016, 21:02:57 »
De EcOS kan de geleverde stroom weergeven. Deze zit onder een submenu van het controlscherm  (het icoon rechtsboven met de 3 schuifregelaars).

Zet de locs van de stam op een stuk zonder bezetmelder en laat ze optrekken. De currentmonitor toont dan de afgenomen stroom (en de piekstroom)

Zo te horen is het wel een heel leuk stammetje (hint: foto's)

mvg spock 
« Laatst bewerkt op: 17 April 2016, 21:11:53 door spock. Reden: knullige typo »

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 April 2016, 21:14:59 »
Bij mij heeft een diode 1N540x zich ook wel eens los gesoldeerd, Die zat in de retour verbinding van   een ongedetecteerde sectie van een wisselstraat.
 Dat was bij een schaal 0 loc met een ruitenwissermotor. ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 17 April 2016, 21:58:13 »
Momenteel zit er op de s88SD16-n eentje die 2A aan kan. Er is ook een versie leverbaar die 8A per sectie aan kan. de oude versie was 1,5A of 2A. Meer dan voldoende voor normaal gebruik.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

DoodleBug

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 April 2016, 00:44:17 »
Heren,

Iedereen erg bedankt voor de antwoorden cq. reacties. Het is natuurlijk maar al te waar gezien alle berekeningen dat ik met mijn USA consists buiten de specs van de huidige S88N bezetmelders opereer. Maar dat besef je als argeloze gebruiker van die dingen in eerste instantie natuurlijk niet. Temeer omdat de grootste gemene deler van de modelspoorders niet met van die extreme lokcombinaties rijdt zoals dat in de VS gebruikelijk is en er dus geen of nauwelijks problemen optreden bij het gebruik van de huidige configuratie vd S88N bezetmelders.

Het is op bijv. de Cajon pas met zijn 2.2% hellingen heel gebruikelijk dat 1.5 km staal in bedwang gehouden wordt door meer dan 8 loks van elk 4500 PK.

Maar ik ben heel blij te horen aan de reacties van Wim Ros en Huib Maaskant dat er versies met zwaardere bruggelijkrichters te verkrijgen zijn, zodat ik 4 meter plastic 2.2% down the hill met 8 loks in toom kan houden Nu nog even zien wie deze het voordeligst aan kan bieden ;)

Oh ja, hierbij een plaatje van zo'n consist, weliswaar geen 5 stuks maar toch krachtig genoeg voor een indruk

MVGerrit
Building USA South West HO Fremo layouts (Western Rhapsody, Ontraxs 2016)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 18 April 2016, 09:25:46 »
Je zou de zaak kunnen verzwaren door tussen de voedingsdraad die van de centrale komt, en de draad die naar de railsectie gaat extern een extra diodeschakeling te zetten. Dat kost wel wat knutselwerk, maar je hoeft dan geen nieuwe bezetmelders te kopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 18 April 2016, 14:03:15 »
Momenteel alleen beschikbaar als LocoNet-s88SD16-n module en uit voorraad leverbaar.
Klikkerdeklik
En laat het totale stroomverbruik van alle secties deze 8A niet te boven gaan, maar dat zal ook begrenst zijn door de booster of de centrale zelf.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RioGrande

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 April 2016, 20:59:56 »
Er is hier ergens gesteld dat de situatie van Doodlebug nogal extreem is.
Dat valt volgens mij behoorlijk mee. In Amerika zijn er zat situaties - en zeker in de 60-er en 70-er jaren - dat treinen veel meer dan één locomotief hebben.
Treinen met 1 locomotief zijn juist uitzonderingen. Ik heb foto's gezien van de Rio Grande - in de Rocky Mountains van Colorado, waarin lange kolentreinen wel 15 locs hadden, in 3 groepen van 5, vooraan, in het midden en achteraan.

Ook in Europa zijn er zat treinen met meerdere locs.
Nou is dat voor de modelbaan natuurlijk nauwelijks realistisch, maar twee of drie locs voor Amerikaanse treinen is echt niet zo gek.
Ik heb zelf een baan met een schaduwstation van 6 opstelsporen met elk twee blokken van ieder ca 2,5 meter.
Daar kunnen dus minimaal 6 lange en max 12 kortere treinen staan, dus tel maar uit hoeveel locs dat zouden kunnen zijn.

Als ik de reacties hier zo lees, zijn de beschikbare bezetmelder-modules op geen stukken na in staat om dat soort aantallen locs met geluid te servicen?

mvg

RioGrande

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 April 2016, 22:05:22 »
Hallo RioGrande, welkom op dit forum.

Heb je toevallig een echte naam, dat praat net even wat prettiger.

Terecht merk je op dat je gemiddelde treinen en zware, vooral Amerikaanse, treinen hebt met meerdere lokomotieven. Het is dus logisch dat je ook gemiddelde en extra zware bezetmelders hebt. Aan jou de keuze welk type je wilt kopen.

Alleen wordt je verhaal ineens heel verwarrend omdat je gaat praten over een schaduwstation met 12 blokken en heel veel treinen. Dat klopt helemaal niet met het stroomverbruik per sectie. Hier heb je vaker de begrenzing van je centrale of de booster.

Mijn advies is eerst je naam te noemen en dan duidelijk te maken wat eigenlijk je probleem is.

Sander