Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
05 September 2025, 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: Fleischmann HO R1 en R2.  (gelezen 5819 keer)

jurrien pinkster

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jurrien Pinkster
Fleischmann HO R1 en R2.
« Gepost op: 15 April 2016, 12:26:31 »
Beste lezers.

Ik ben bezig met het tekenen van een baan.
Maar omdat ik toch wat met hoogte verschillen zit wil ik graag een aantal railspiralen (helix) bouwen.
Ik leg de baan volledig met Fleischmann profigleis H0.

Nu is mijn vraag:
Als ik R1 en R2 om elkaar leg ( 6120 en 6125 ) kunnen lange rijtuigen elkaar dan passeren?
Ik wou dit zelf even testen maar heb even geen R2 liggen.
De rijtuigen waar ik mee wil rijden zijn allemaal schaal 1/87.  Voornamelijk railjets van Roco en JC.

Dank voor het mee denken alvast..

Groet Jurrien
Jurrien Pinkster.
 
alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2016, 12:48:00 »
Beste Jurien,

Zelf rij ik met 1:87 lengte rijtuigen en daarbij heb ik de R2 en R3 als standaard gebruikt, de minimale boogstraal die ik hanteer is 41,5cm, wat overeen komt met de 6130 van Fleischmann.
(Ik heb geen R1).

Succes.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2016, 12:50:29 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2016, 12:49:12 »
Afgezien of dat kan (volgens mij niet) is het zeer onverstandig.
Reken maar even mee: met een bocht van 356,5 mm. (R1) is de lengte van 1 complete boog in de spiraal
2 x PI x 356,5 = ongeveer 2250 mm, dus 2 meter 25.   Bij een stijging van 8 cm (erg minimaal) nog altijd ongeveer 4%, en dat in die krappe boog.  Bij een stijging van 10cm (beter) bijna 5%.
Veel te stijl in een zeer krappe boog.

Niet doen dus.

Maarten.

jurrien pinkster

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jurrien Pinkster
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2016, 12:53:09 »
Bedankt voor de reacties.

Ik ga verder proberen met r2 en r3 ( 6125 en 6131 )

Groet
Jurrien Pinkster.
 
alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2016, 12:55:48 »
Maarten heeft gelijk.
Dalend zou nog kunnen maar stijgend wordt het lokomotieven en treinstellen slopen.
Het beste is de stijgende treinen aan de buitenzijde van je helix te laten rijden.
Minimaal R4 of zelfs nog groter.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2016, 12:56:48 »
In het verleden dit ook een keer gedaan en kan je zeggen NIET DOEN.

Zoals je zelf al dacht lange rijtuigen raken elkaar en ontsporen.
De wat zwakkere treinen trekken het niet.

Ik zou zeggen minimaal R2 en R3 maar nog beter is R3 en R4 zeker bij lange treinen.

Erik.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #6 Gepost op: 15 April 2016, 12:57:01 »
Ik zou R3 als binnenboog leggen en flex er omheen.

Gaat alle materieel zonder problemen door. Ook bij aanschaf van nieuwe treinen weet je zeker dat het werkt. Voorkomt een berg frustraties en herbouw.
mvg,
 Sander

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #7 Gepost op: 15 April 2016, 20:47:24 »
Heb op mijn baan de spiraal uitgevoerd in Roco R4 en R5. Iets meer ruimte voor nodig maar alles loopt als een zonnetje naar boven (uiteraard via de R5).

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #8 Gepost op: 16 April 2016, 07:50:16 »
R2 is de absolute ondergrens waar een lange locomotief op past... Op horizontaal liggende rails hoor je al dat de motor extra kracht moet zetten om de bocht te nemen.
Bij R1 bochten kan je op langere wagons geen kortkoppelingen gebruiken wegens ontsporen, en ook de recente klassieke koppelingen die Fleischmann aanbiedt zijn niet bruikbaar.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Fleischmann HO R1 en R2.
« Reactie #9 Gepost op: 16 April 2016, 16:40:01 »
Ik begrijp heel goed dat Fleischmann rijders kunnen volstaan met R1, R2, R3 enz, net zoals 3-rail rijders dat onderling kunnen.

Maar ik denk dat meelezers er iets aan kunnen hebben om te weten om welke straal het gaat.
R1=356,5 , volgens Maarten, of 0,5 mm meer volgens de Fleischmann site.
Wat is R2 en R3?

Gemiddeld kun je stellen dat voor alle merken dezelfde richtlijn geldt, of je nou roco, piko, marklin of lima rails neer legt. Iedereen zou het liefst gaan voor R5 en R6 of hoger, als je de ruimte hebt. En heb je die niet dan ga je liever voor enkelspoor dan voor parallel spoor. Tot zover duidelijk. Zelf hang ik daar tussen in met parallel R3 en R4, als minimalistisch streven, en zo te lezen zijn er meer die daarvoor gaan.

Over locomotieven en minimale straalbogen. Dat hangt er maar helemaal vanaf welke locomotieven. Sommige h0 merken raden 400 mm als minimale radius aan, andere h0 merken geven aan dat een radius vanaf 600 mm wel gaat werken (Metropolitan), en enkele zijn zo kort te koppelen dat de minimale radius 1000 mm moet zijn (ik denk aan de h0 Hag 241, Ae 8/8, nr 271).
En dan heb ik het over E-locs, en nog niet eens over stomers, want die lusten er ook wel pap van.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail