Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
eichddraig
Vandaag
om 08:29:06
Exact-Train 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:28:21
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:15:08
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange
door
741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag
door
Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI
door
william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing. (gelezen 3660 keer)
ikbenik79
Offline
Berichten: 195
Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.
«
Gepost op:
12 April 2016, 21:25:34 »
Hallo
Een klein verslag van mij verbouwing van een Lima IRM.
Denk dat velen wel kennen dat de motorwagen zeer zwaar is van de IRM. Rivarossi VIRM. Dat het blok ijzer de onder verdieping blindeert. Ik had het probleem dat de motor wagen aan het waggelen was. Ik ben op onderzoek gegaan. IK kwam er achter dat twee dunne asjes het complete gewicht moeten dragen. Deze asjes zijn krom bij mij. Ik heb een nieuwe onderstellen voor de achterkant en voorkant besteld bij Rivarossi. Ben je wel 50 euro verder. Toen ik ze binnen had zag ik dat er 1 slip bandje per onderstel aanwezig was en de messing wielen waren vervangen voor betere varianten.
Lima had geen slip bantjes onder de IRM
Toen ben ik regelreus te werk gegaan.
Zoals je op de foto kan zien heb er een flink stuk gewicht er af gesloopt.
Op de foto met de rode circel er om heen daar zitten de asjes. De asjes gaan dwars door het onderstel heen.
Op de volgende foto kan je zien dat de asjes krom zijn. Sorry voor de kwaliteit.
Motorwagon rijd nu weer soepel zonder waggelen zijn rondjes met veel minder gewicht. Trekt een 5 wagen stel zonder problemen een helling op van 2,5%.
in de helling zit ook nog een bocht van 2% radius 360. R1.
Zit er nog over te denken er meer gewicht er uit te slopen. Alleen het stuk gewicht wat ik nu over heb houd alles bij elkaar. Ik zal van de week nog eens wegen wat de motorwagen nu weegt.
En eens wegen wat een roco 1600 weegt.
Groeten Ronald
«
Laatst bewerkt op: 12 April 2016, 21:27:25 door ikbenik79
»
Gelogd
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
LS models, rivarossi, electrotren.
RICROO
Offline
Berichten: 624
Re: Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.
«
Reactie #1 Gepost op:
12 April 2016, 21:56:11 »
Hallo Ronald,
Je hebt bij mij de ogen geopend. Ook bij mij waggelt het model als een zwangere eend over de baan. Nu trouwens niet meer want de koppelingen zijn kapot, dus op dit moment ligt het model in de kast. Zal ook eens bij Rivarossi langs gaan om te kijken of ik onderdelen kan bestellen. Dan kan ik dus ook het waggelen oplossen.
Richard
Gelogd
dh3201
Offline
Berichten: 2517
Re: Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.
«
Reactie #2 Gepost op:
12 April 2016, 22:51:25 »
Waggelen is toch juist heel natuurgetrouw bij VIRM? Echter kun je het niet krijgen
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima IRM (Rivarossi VIRM) gewichtsbesparing.