Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:43:11
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Tjalling
Vandaag om 22:42:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
  

Auteur Topic: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis  (gelezen 2876 keer)

koif41

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Hallo forumleden,

Heb een Digikeijs DR80010 binnenverlichtingset aangeschaft en probeer 'm nu verwoed te koppelen met m'n Roco Multimuis. Hij reageert tijdens een paar cv-veranderingen ook wel, maar ik krijg 'm niet onder '1' functieknop. Kan 'm ook niet aan en uit zetten.
Uit de gebruiksaanwijzing word ik ook niet veel wijzer. Zeer ingewikkeld met bits, bytes, packs en consist-adressen.
Kan iemand mij in 'Jip-en-Janneke-taal' uitleggen hoe ik 'm aan de 'wissel-knop' koppel? Dank.

Bas

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #1 Gepost op: 12 April 2016, 22:03:22 »
Citaat van: koif41
Kan iemand mij in 'Jip-en-Janneke-taal' uitleggen hoe ik 'm aan de 'wissel-knop' koppel? Dank.

Ja, dat kan ik: Niet !

Iets minder Jip en Janneke, een DR80010 is een functiedecoder met aangebouwde LED-strip. Deze staat standaard op LOKadres 3. (ten minste als je het adres niet vern**t hebt met het programmeren.

Aan/uit schakelen doe je met F4.

Grtzz,

Karst

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6397
  • ***
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #2 Gepost op: 12 April 2016, 22:06:11 »
Zoek eens via de menubalk op: DR80010
Er is al veel geschreven over deze strip. Hij laat zich programmeren als de ESU functiedecoder v3.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

koif41

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #3 Gepost op: 12 April 2016, 22:57:40 »
[Deze staat standaard op LOKadres 3.]

Dank Karst, maar dit lijkt me meer de gebruiksaanwijzing voor een oude muis. Daar gebruik je toch lokadressen (ook voor andere faciliteiten)? In ieder geval geeft ie bij mij op lokadres 3 een error. En ik heb nog niet eens de kans gehad iets te vern***en. Op mijn muis zit een combinatieknop voor ok en en een lampikoontje. Wissels, seinen, ontkoppelaars bedien ik met twee pijlknoppen. https://www.huenerbein.de/modelleisenbahn-H0/roco-elektronik-digital-ru/roco-10810.1-roco-handregler-multimaus-1eab.html

koif41

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #4 Gepost op: 12 April 2016, 22:59:45 »
Zoek eens via de menubalk op: DR80010
Er is al veel geschreven over deze strip. Hij laat zich programmeren als de ESU functiedecoder v3.
Dank Ruud, had daar al gekeken, maar vind toch niet echt een 'script' in combinatie met mijn multimuis...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2016, 05:57:31 »
Er is ook geen reden voor een apart 'script' voor de Multimaus Bas. Een functiedecoder in een rijtuig is te beschouwen als een locdecoder zonder motorregeling. Hij wordt net zo bediend en geprogrammeerd als een locdecoder. Op die manier kan je bijvoorbeeld onder één adres de verlichting in de hele trein bedienen. Zo uit de verpakking reageert deze lichtstrip met ingebouwde functiedecoder op locadres 3. Met f4 zet je de verlichting dan aan en uit.

Wil je een en ander aanpassen, dan cv'tjes programmeren zoals je ook bij een locdecoder doet. Adres veranderen is dan gemakkelijk, gewoon cv1 programmeren.
De lichtstrip kent verder heel veel instelmogelijkheden, zoals een moderne locdecoder heel veel instelmogelijkheden voor de lichtfumcties heeft. Dat is even puzzelen.

Wij weten niet wat je al geprobeerd hebt. Maar de strip laat zich ook resetten als een locdecoder. Programmer 8 in cv 8. Daarna zou de strip op lokadres 3 en dan f4 moeten reageren. Laat vervolgens even weten wat je wilt bereiken.

En nog slechts ter lering ende vermaak. De wissel- en seindecoders hebben een eigen reeks adressen en eigen knopjes op de Multimaus en op iedere volwassen centrale. Dat is onderdeel van het DCC-protocol. De oude Lokmaus had die mogelijkheid voor wissels gewoon niet ingebouwd, maar was wel razend populair. En dus werden sommige wisseldecoders geschikt gemaakt voor bediening als ..... jawel een locdecoder. Voor een rijtuigdecoder is dat de normale aanpak.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2016, 07:05:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

koif41

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2016, 11:58:53 »
Sorry Ruud en Karst en dank Henk,

Door jullie posts ben ik toch 'wakker geschud' (over het feit dat ik de cv's niet via de alternerende 'wissel-lok' functie op de Multimuis moest benaderen, zoals de wissels, de seinen en de ontkoppelaars), maar elke wagon - in stam of niet - een eigen lokadres moest geven, standaard op 03. Misschien ter mijner verdediging: ik had deze mogelijkheid al 'honderd' keer geprobeerd, maar daar kreeg ik steeds Error10. Dus die mogelijkheid had ik opgegeven en ik bleef dus maar 'hangen' in die 'wisselfaciliteit'...
Maar - door jullie verhaal - ben ik uiteindelijk toch weer (ondanks de errors) in het 'lokadresverhaal' gaan spitten. De directe benadering lukte echter steeds niet en dat bleef zo. Ik heb toen echter in de Multimuis een willekeurig lokadres aangemaakt, maar dan met waarde 01. Die heb ik "Licht" genoemd. Die gaf gelukkig geen error, maar er gebeurde met de wagon helaas ook niks...
Toen heb ik in de cv-veranderingmodus het adres 01 in 03 veranderd - eureka, geen error! Toen de f4 ingedrukt en voilà: hij deed het (eindelijk)!!! Dus opgelost!!! Maar, tsjonge, jonge, jonge, wat een gedoe! En ik blijf zeggen: voor een relatieve leek: een onmogelijke gebruiksaanwijzing! Dank jullie allen hartelijk voor het bijdragen aan de oplossing! Het is namelijk wel een mooie set...

Hartelijke groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 13 April 2016, 12:02:32 door koif41 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #7 Gepost op: 13 April 2016, 12:05:18 »
Maar dat betekend dat de lichtstrip nu nog steeds op adres 3 staat. Omdat dit het standaard adres van DCC is is dit misschien niet het meest handige. Probeer nu eens het adres van de module te veranderen. Dit doe je exact hetzelfde als dat je het adres van een loc aanpast (dus je kunt de handleiding negeren ;) ).

Overigens is dat bit, bytes, consist adres niets specifiek voor de decoder. Dat zijn gewoon termen waar je mee te maken krijgt als je digitaal gaat rijden. Het is dus misschien nuttig hier wat meer kennis over te vergaren.


Timo
« Laatst bewerkt op: 13 April 2016, 12:06:56 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8096
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #8 Gepost op: 13 April 2016, 12:56:47 »
Door jullie posts ben ik toch 'wakker geschud' (over het feit dat ik de cv's niet via de alternerende 'wissel-lok' functie op de Multimuis moest benaderen, zoals de wissels, de seinen en de ontkoppelaars), maar elke wagon - in stam of niet - een eigen lokadres moest geven, standaard op 03. Misschien ter mijner verdediging: ik had deze mogelijkheid al 'honderd' keer geprobeerd, maar daar kreeg ik steeds Error10. Dus die mogelijkheid had ik opgegeven en ik bleef dus maar 'hangen' in die 'wisselfaciliteit'...
Wat je dus al die tijd aan het doen was, was een loc proberen toe te voegen in de loc bibliotheek in de MultiMaus. Als een adres al gebruikt is krijg je de error 10. TIPJE: achterin de MM handleiding staat een overzicht van de foutmeldingen.  (y)
En het toevoegen van een lok in de MM is heel wat anders dan de decoder daadwerkelijk programmeren. Dat doe je nl. via het programmeer menu.

Dat het daarna met loc adres 01 geen foutmelding kreeg is dan logisch. Die had je nog net in de MM staan  8)

Maar, tsjonge, jonge, jonge, wat een gedoe! En ik blijf zeggen: voor een relatieve leek: een onmogelijke gebruiksaanwijzing! Dank jullie allen hartelijk voor het bijdragen aan de oplossing! Het is namelijk wel een mooie set...
Gebruiksaanwijzing is op zich niets mis mee.
Is duidelijk genoeg over de mogelijkheden en instellingen.
In dit geval zat het probleem meer tussen de stoel en het toetsenbord  ;D

Wat Timo al aangeeft. Misschien wat meer verdiepen in de mogelijkheden van digitaal rijden.
De encyclopedie is een mooi startpunt  (y)
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #9 Gepost op: 13 April 2016, 13:32:01 »
Bijvoorbeeld het lemma over function mapping.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Function_Mapping

Als je de beginselen van function mapping niet kent, dan is een gebruiksaanwijzing over dit deel van de decoderinstellingen zonder meer abracadabra. Als je de beginselen wel kent, is dat trouwens niet altijd anders. Er bestaat niet voor niets speciale software van de decoderfabrikanten om de juiste instellingen uit te vlooien.

En in de gaten hebben dat het instellen van een loc in de locbibliotheek van de Multimaus niet hetzelfde is als een decoder programmeren is ook zoiets.  :)
« Laatst bewerkt op: 13 April 2016, 13:33:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

koif41

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Digikeijs DR80010 Locomotive Lighting programmeren met Roco Multimuis
« Reactie #10 Gepost op: 13 April 2016, 16:36:09 »
Ha Eric,

Dank voor je tips. Nog even reacties op:

Wat je dus al die tijd aan het doen was, was een loc proberen toe te voegen in de loc bibliotheek in de MultiMaus. Als een adres al gebruikt is krijg je de error 10. TIPJE: achterin de MM handleiding staat een overzicht van de foutmeldingen.  (y)
En het toevoegen van een lok in de MM is heel wat anders dan de decoder daadwerkelijk programmeren. Dat doe je nl. via het programmeer menu.

Het adres was nog niet vergeven. Mijn viertal loks hebben allemaal een ander lokadres en ook specifieke programma-opdrachten gekregen (het verschil tussen toevoegen en programmeren was mij dus al bekend). Daarom vond ik het zo raar (want adres nog beschikbaar). Bovendien heeft de MM 'm daarna alsnog op adres 03 geaccepteerd...


Gebruiksaanwijzing is op zich niets mis mee.


Voor een leek wel.


Is duidelijk genoeg over de mogelijkheden en instellingen.
In dit geval zat het probleem meer tussen de stoel en het toetsenbord  ;D


Waarom denk je dat ik om 'Jip-en-Janneke-taal' had gevraagd?  :P


Wat Timo al aangeeft. Misschien wat meer verdiepen in de mogelijkheden van digitaal rijden.
De encyclopedie is een mooi startpunt  (y)


Dank voor je tips.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2016, 19:56:26 door koif41 »