Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?  (gelezen 15617 keer)

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Gepost op: 10 april 2016, 19:15:33 »
Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht hier, ik ben op aanraden van mijn treinhandelaar hier naartoe gestuurd omdat ik ergens niet uit kom. Excuses als ik iets foutief uitleg en geen vaktaal gebruik, en ik ben een beginner. :)

Ik ben nu geruime tijd bezig met een baan, maar geef het telkens op. Ik loop op verschillende punten vast en heb besloten om nu deze baan te gaan maken uit Marklin boek 0700. Ik heb hem een paar keer geprobeerd te maken nu maar iedere keer merk ik dat wat ik wil, de treintjes niet willen. Die ontsporen bij te steile bochten en dergelijke.



Ik heb lang zelf banen zitten maken in Wintrack, maar uiteindelijk kom ik toch iedere keer weer op deze baan uit. Echter, ik kom ergens niet uit. Als ik de baan zo maak als op het voorbeeld dan zitten er óf te steile hellingen in, óf de niveaus passen niet onder elkaar.



Snapt iemand wat ik bedoel? Het gedeelte rechts op de afbeelding is 3 niveau's. 2 niveau's zijn afgebeeld, de 3e loopt hier onderdoor en staat niet in het plan maar op een andere pagina. Stel, ik doe het gedeelte wat niet afgebeeld heb op niveau 0 en de keerlus erboven op 90 mm, dan betekend dit dat het station op ongeveer 180 mm hoogte zou moeten zitten. Als die echter op 180 mm hoogte zit, dan betekend dat, dat de bocht links die naar het station leidt een hellende bocht is. De hellende bocht daarboven moet dan echter op een hoger niveau zitten dan 180, laten we zeggen 210, en dan moet deze als hij de bocht uit is over het rechte stuk naar beneden om weer op 0 uit te komen. En dat gaat niet, want dan krijg je een helling van 7%.

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is? Ik heb ook al geprobeerd om de baan in wintrack te maken maar ik kom uit op een maximale doorrijdhoogte van 80mm met hellingen van 5,7%. Allemaal iets te krap en stijl. Kan iemand mij hier uit de brand helpen? Indien nodig kan ik ook mijn wintrack bestand wel ergens uploaden zodat iemand hem aan kan passen voor mij indien ze wel een oplossing zien.

vriendelijke groet,
Sebastiaan

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2016, 19:27:58 »
De hoogtes staan aangegeven in mm op zo,n T, daar zou je uit moeten komen. Ik kan niet alles goed lezen maar de vraag is hoe ABC aansluiten.is er niet een seinenplan waar het onderste nivo opstaat?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2016, 19:35:26 »
Wat bedoel je met "staat aangegeven op zo'n T"?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2016, 19:37:38 »
Er staan symbooltjes in de vorm van een hoofdletter T, en daar staat een getal bovenop.

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2016, 23:18:14 »
Als je het spoor volgt staan er letters T langs het spoor. Op de T staat bij letter A 150. Dan gaat het in in ongeveer 15 rechtelengten 5106 met beide bogen 5100 en 5200, 3 raillengten naar B op T0. Dat zou jouw 5,7% helling zijn. Bij C staat T60 en loopt in 7 raillengten in een keerlus van railstuk 5100 naar T0. Deze keerlus ligt dus op T0. Rijdend naar het station beginnend bij A ga je van 150 naar 200 bij de brug over de rivier. De perrons zijn T 200 echter naar rechts rijdend staat ter hoogte van de kruiswissel T 245 en bij het stootblok van het fabrieksspoor T254.
Conclusie van mij is dat de hele baan vol zit met hellingen die steiler zijn dan de zeg maar ideale maximale stijging van 3%. Uit beschrijving haal ik dat de auteur schrijft dat B op niveau 0 ligt, net als jij dat ook schrijft. De auteur schrijft dat je via een steile helling naar A rijdt. De helling loopt bijna over de volle breedte van 360 cm van de baan. Het spoor van het hoogste station links dat dus in de berg links over A gaat ligt op T 280 en rij je naar rechts dan kom je op T 301 het hoogst liggende spoor. Als je goed rekent dan kan een trein overal onderdoor dan wel overheen. Als je liefhebber bent van helling ben je met deze baan goed uit. En om op je vraagterug te komen: ja deze baan kan. Moet je wel sterke bergkoninginloks hebben en laten die nou net het insidermodel zijn.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2016, 13:03:19 »
Het ontwerp van de baan stamt uit de 90er jaren van de vorige eeuw. De tijd dat voor Märklin digitaal in opkomst was, Märklin alleen nog metalen en de K-rails had en de meeste Märklin modelbanen nog analoog bestuurd werden, iets wat in het ontwerp ook zichtbaar is door 2 stroomkringen (rood en zwart).
Kwam een trein de helling niet op werd gewoon de trafo een standje hoger gedraaid.
Naar de huidige maatstaven is dit ontwerp achterhaald; de metalen rails (niet meer leverbaar, hooguit nog 2de hands); de steile hellingen.
De metalen rails zouden vervangen kunnen worden door de K-rails. Wel zal hier en daar enige aanpassingen nodig zijn omdat de R2 een andere boogstraal heeft dan bij de metalen rails.
Ik weet niet hoeveel ruimte je in de lengte van de tafel hebt maar als die er is zou je de baan langer kunnen maken waardoor de hellingen minder steil worden. Ontwerp blijft hetzelfde, alleen langer, uitgerekt.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2016, 13:14:56 »
je kunt ook nog kijken op de site van marklin, dit type baan is er in vele soorten en maten
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2016, 18:04:09 »
Dank allen voor de reacties. Ik snap niet dat ik over die T's heengelezen heb. Inmiddels heb ik de hele baan opnieuw in Wintrack gezet en kom ik op een maximaal hellingspercentage van 5%, maar het zit verder vooral tussen de 2 en 3%.

Ik rijd zelf met M rails puur omdat ik daar als kind kapitalen aan heb uitgegeven en ik het zonde vind om dat allemaal om te gaan ruilen voor C of K rails. Ik weet dat het storingsgevoeliger is maar dat is dan maar zo. Ik heb geen superzware locs van de insider serie maar tot nu toe hebben de locs de hellingen altijd wel gewoon getrokken.

De baan is nét een tikkie te groot voor de tafel die ik heb maar dat heb ik op kunnen lossen door her en der de baan iets in te korten. Dit maakt voor de hellingen verder niet zoveel uit. Wat me verder opvalt is dat nu ik de T's in het plan heb zien staan is dat het stationsgedeelte op een helling staat. Dit verbaasd mij omdat ik dan nooit wagonnetjes zal kunnen laten staan in het midden gedeelte.

Nadat ik wat heb rondgelezen hier zie ik dat mensen sommige dingen heel serieus nemen (wissels die niet op bepaalde plekken "horen" en dergelijke). Iedereen zijn ding maar het maakt mij verder niet zoveel uit. Het moet er bij mij vooral leuk uit gaan zien en je moet een beetje het idee krijgen dat het een verrassing is waar de trein er weer uit komt als deze de tunnel is ingegaan. En dan is deze baan een goede optie.

Dus ja, ik ben eruit. Ik ga het gewoon proberen. :)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2016, 19:50:09 »
Goede motivatie, een hobby is uiteindelijk voor de lol.
Succes en we zien de vorderingen wel verschijnen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2016, 20:16:39 »
hallo sebastiaan,

Prachtig dat je nog een echte marklinbaan maakt met M-rails.
IK heb ook nog een grote doos vol en leg soms nog zon baan uit.
Ik heb wel wat zorgen over de hellingen van 5%
Misschien kun je de doorrijhoogtes nog wat verminderen.
dat scheelt toch weer
Maar uit mn jeugd herinner ik mij dat die marklinlocjes overal tegenop komen.
Dat hoef je met de gelijkstroom locs niet te proberen.
Ben benieuwd naar je vorderingen.

succes jandcargo

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2016, 22:20:39 »
Hallo Sebastiaan,
Nu je het baanontwerp gaat maken, zet dan ook even het ontbrekende deel van het ontwerp in je eerste bericht. Dat van het schuine station tussen binnenkomst bij de driewegwissel en de rechterkruiswissel had ik je al aangeduid. Het verschil van 45 mm vond ik ook vreemd. En dat niet eens over zoveel railstukken. De doorrijhoogte van niveau 1 is genoeg om zoals Jandcargo schrijft de helling wat minder stijl te gaan maken. Het hoogst liggend spoor van T 301 komt dan ook vlakker te liggen. Dan blijft het te laden wagentje ook daar staan zonder lok als rem-stootblok ervoor. Inkorten? de auteur schrijft het omgekeerde. Maar een beetje inkorten moet nog wel door de metalen loks te doen zijn. Geen 8 personenrijtuigen met verlichting of 16 groot volumewagens als de Falls gebruiken. Dat laatste zal je wel niet gaan doen als je niet wilt dat je de lok uit een tunnel ziet komen en van de sleep wagens de laatste nog de tunnel in moet ;D

Ik heb zelf genoeg M-rail om de baan te kunnen leggen. Echter ik kies voor een stationbaan in een groot breed dal in K-rail en geen berghelling-rivierbaan. Ik behoud mijn M-rail voor opslagsporen. Storingsgevoeliger? Merk ik niks van en ik ga de discussie hierover niet in dit draadje aan. Mijn station zal meer sporen kennen. Heeft wel dezelfde opbouw van binnenkomen en een uitwijkspoor dat opzich ook weer een extra spoor heeft. Als antwoord op Gèrard en misschien wist je het ook wel: er staat ook een K-railversie van de ontwerpen in het banenboek 700. En voor de C-railrijders zal het ook niet al te moeilijk zijn deze baan te leggen. Je moet gewoon de scenery verschuiven of een extra railstuk gaan gebruiken. De railgeometrie kent genoeg railstukken om de baan te leggen. Het zal een 2railrijder met zijn rails ook wel lukken.
Je moet toch al zelf de plankjes en baanstukken maken waarop je de rails legt want die liet Märklin destijds nog niet zien. Tegenwoordig vind je die uit te zagen stukken hout / plaat in de tijdschriften erbij staan. Niet op schaal maar wel om je een idee te geven.

Maak je ook een draadje van de vorderingen van je bouw? (kan ook in forum.3rail.nl)
Die insider bergkoningin die ik bedoel kan je ook nog niet bezitten want deze lok BR 95 komt dit jaar pas uit  :)
succes,
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2016, 18:58:59 »
Het rare is dat volgens het baanplan de hoogte 200mm is vanaf de brug links beneden tot en met het midden van het stationsgedeelte. 5 baanstukken later is het 245, iets wat volgens mij gewoon niet klopt en een fout in het plan is. Je stijgt anders vanaf het midden van het station tot aan de rechter kruiswissel ineens 6,2 procent.

De doorrijdhoogte van niveau 1 is dan wel genoeg om onder het station door te gaan maar je moet dat zo laag doen omdat de keerlus die er onder ligt zo laag moet liggen dat de lus erboven er ook nog tussen past. Als je de onderste keerlus hoger legt en de doorrijdhoogte onder het station verminderd dan past de 2e keerlus er niet meer tussen, snapt iemand wat ik bedoel?

Overigens ben ik er inmiddels achter dat alles wel rijd, behalve de Rheingold. Die heeft 5 wagonnetjes met verlichting en dan een sleper op de achterste bagagewagon. Het is voor mij inmiddels een redelijk drama om die in de baan te houden, al moet ik ook zeggen dat niet alle M rails even goed past. Die ga ik allemaal opnieuw opvijlen zodat er geen oneffenheden meer inzitten.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2016, 22:01:37 »
Ik zou me niets aantrekken van de T-hoogtes zoals die zijn aangegeven.
Het station inclusief alle eindsporen (stootblokken) op 1 niveau, en de hoofdsporen pas laten stijgen of dalen buiten de wissels van het station.
Naar rechts zou ik de sporen maar een klein stukje laten stijgen, 4 a 5 cm, en na het Engels wissel van het aansluitspoor beginnen met dalen naar de zwarte keerlus.
Verder zou ik het riviertje zo ondiep mogelijk maken, met een flink niveauverschil dalend van bovenin het plan naar linksonder. Misschien zelfs een "waterval" in het riviertje maken. Zodat de sporen die onder het riviertje door moeten (A-B en keerlus C) zo min mogelijk moeten dalen. Verbinding A-B helemaal bovenlangs in het plan, zodat keerlus C ernaast/ervoor kan en niet ook nog onder A-B door moet. Dan zou het volgens mij moeten kunnen met niet te steile hellingen.

Edit: samengevat:
- rode keerlus C en baan tot voorbij B niveau 0.
- verbinding B -> A en verder naar station stijgend, onder riviertje ca. +40mm
- station op niveau +180mm
- na station eerst stijgend naar ca. +220mm, dan dalend
- boven riviertje ca. +120mm, zwarte keerlus onder station op +90mm.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2016, 23:04:26 door VictorPM »

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2016, 11:16:29 »
Als je het op jouw manier doet dan zit er nog steeds een daling/stijging in van 5% op het gedeelde van 220mm tot de keerlus op 90mm. Verder kom je in de knoei bij de zwarte keerlus die over het onderste klimmende spoor loopt. Dat ligt op 40mm hoogte waarbij de zwarte keerlus erboven op 90mm ligt. Leg je het gedeelte onder de zwarte keerlus op 0mm en laat je het vanaf dat punt pas stijgen krijg je 2 keer een stijgend/dalend stuk van 5%. Tenminste, dat is zoals ik het begrijp en ingevoerd heb in Wintrack.

Lier0120

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Ik wil wel maar ik kan niet...
Re: Kan deze baan uit Marklin ideeboek 0700?
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2018, 18:51:26 »
Hallo, ik zie dit plan en vindt het eigenlijk wel een mooie...Vraagje : Hoe ver ben je met het "plan" gekomen en is de baan werkelijkheid geworden ? Wat ik niet goed begrijp is waar A, B, en C naartoe gaan en uitkomen ( schaduwstation ? ) Heb je toevallig een compleet baanplan gemaakt ?