Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 19:46:55
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Jint Nijman
Vandaag om 19:32:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
  

Auteur Topic: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2  (gelezen 135605 keer)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #390 Gepost op: 10 February 2009, 14:55:16 »
Lorre a.k.a. Rupsje-nooit-genoeg wil altijd meer plaatjes van Koek zien! Al is het alleen maar om alles zo realistisch mogelijk na te maken   ::)


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #391 Gepost op: 10 February 2009, 14:56:28 »
Vanavond Koek in de kolommen, maar ja, sinds september 2008 is dat gesneden koek voor je...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ton Rijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #392 Gepost op: 10 February 2009, 14:59:31 »
Tuurlijk Frank; zat even te suffen!
Maar je mag me nog steeds verrassen, da's leuker dan zelf iets uitkiezen.

nb Koek was indertijd jouw tweede huis toch? Gezien de vele artikelen in ONSC.
(welke ik allemaal keurig ingebonden bewaard heb)

Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #393 Gepost op: 10 February 2009, 15:01:26 »
....of verbrandde Koek, net hoe je t bekijkt.... Een DE5 bijvoorbeeld  ;)

Citaat
gesneden koek

Nee, das de 277 Lorre  8)

Wij nemen liever een Plan Nico in de houtgreep  ;D

Drie Diesel Tweeen

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #394 Gepost op: 10 February 2009, 22:15:51 »
Hallo diesel liefhebbers.

Dus alweer 23 jaar na sloop 85.

Van de tweetjes was dat mijn favoriet. Hoe diep de liefde voor dit treinstel kon gaan bewijst het volgende gedicht dat ik schreef op 13-10 85:

De 85 rood maar fijn,
was een onwijsgave trein.
Rijdend als een dieseltwee,
wilde ik steeds met haar mee.
Van Winterswijk naar Arnhem toe,
nooit werd ik van die diesel moe.
Vanaf Zwolle naar Enschede,
brullend met haar AEC.
Het geluid het was zo prachtig,
knetterhard en reuze machtig.
Nu is het met haar afgedaan,
snel zie ik haar naar de sloper gaan.


Toen alle diesels half juni op Zwolle rangeer stonden zijn Grandmaster en ik er naartoe gegaan. De meesten waren nog intact waaronder de 85. Grandmaster en ik hebben ieder toen een snelheidsmeter uit de 85 gepikt. Wat ik toen durfde zou ik nu niet meer zo gauw doen. Vlak bij het autoviaduct de sporen oversteken en in de treinen klimmen en spulletjes pikken. Maar ja, je wilde zoveel mogelijk tastbaars houden van deze meest geliefde treinstellen. Ook dit vergrijp is nu hopelijk verjaard.

Behalve wat onderdelen is de 85 in ieder geval nog in onze gedachten.

Brrrrrrr prut prut Brrrrrr

Tot gauw met meer herinneringen.
Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #395 Gepost op: 10 February 2009, 22:17:56 »
snif :'(, snel ..een tempootje ;)....heel leuk, en ontroerend


eric

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #396 Gepost op: 10 February 2009, 22:19:20 »
Hé Hans, leuk je weer te ontmoeten op de dag 23 jaar na dato. Heb jij dat trekoog van de 85 nog in je bezit?

Dienstmededeling:
Naar verluidt worden morgenvroeg de bijdragen van vandaag en morgen geplaatst.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #397 Gepost op: 10 February 2009, 22:31:51 »
Voor alle DE-2 85 liefhebbers dan deze :



Helaas geen heroische verhalen, toen dit stel gesloopt werd was ik net bezig met het dillema voor iedere 3e klasser : staartdelingen en D of DT. Deze is van Marktplaats...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #398 Gepost op: 10 February 2009, 22:33:33 »
Ha! Dit is natuurlijk wel de klapper deze avond...

ik denk trouwens dat ie overgeschilderd is, kleur was volgens mij beige
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drie Diesel Tweeen

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #399 Gepost op: 10 February 2009, 22:42:18 »
Hoi Mispoes.

Ik was in de veronderstelling dat dat trekoog van de 34 was, maar jouw geheugen is een stuk helderder geloof ik. Ik heb het ergens nog wel op schrift staan, komt nog wel boven water. Er gaat hier een beerput aan rode diesel geschiedenis open die we allemaal nog niet kunnen overzien. Maar inderdaad, ik heb het nog.

Gaaf die plank van de 85. Ik weet iemand die een nummerplaat heeft van de 85.
Zo'n cabineplank heb ik van de 26.

De 85 in Zutphen 21-02-85. Ik kwam hiermee uit Enschede en zou met de 881 naar Arnhem gaan. En wie stond daar als trein naar Tiel? De 41.

Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #400 Gepost op: 10 February 2009, 22:43:47 »
@Frank: Klopt, het beige tussen de BDk85 tekst is de originele kleur. Waarschijnlijk was er bij de laatste revisie geen geld voor en letters en verf ;)

Mijn enige herinneringen aan de rode DE's zijn een trip Borne-Hengelo ergens 1981 en veel wandelingen in Borne zo'n beetje waar nu de Westermaat eindigt... toen het er nog groen weiland was (pre-A1 tijdperk)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #401 Gepost op: 10 February 2009, 22:46:29 »
De 85 in Zutphen 21-02-85.

Elfstedentochtdag...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drie Diesel Tweeen

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #402 Gepost op: 10 February 2009, 22:48:22 »
Mispoes, daar is het trekoog.

Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #403 Gepost op: 10 February 2009, 22:49:52 »
Geweldig, ik heb het nog even van de grond geraapt en je er op attent gemaakt. Ik spaarde toen al geen troep meer maar dit is toch wel erg leuk om terug te zien.

Ik herken de afbreuklijn terug, het grootste deel was er afgesneden met de bijl...
« Laatst bewerkt op: 10 February 2009, 22:52:22 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #404 Gepost op: 10 February 2009, 23:25:20 »
Tsja, het diesel elektrische tweewagen treinstel DE-2 85 was ook voor mij met voorsprong de favoriete DE-2. De liefde begon eigenlijk in de zomer van 1984 waar ik tijdens mijn Tienertour reizen op een of andere manier toch altijd met, bij of in dit treinstel terecht kwam. Het was letterlijk en figuurlijk een andere wereld waar ik me als toen 17 jarige scholier in bevond. Naar de Achterhoek en het Oosten waren voor mij als westerling voor mijn gevoel wereldreizen en ik voelde me daar echt heel, heeeeel ver weg van huis. En treinstel 85 werd gaandeweg in die verre wereld toch een beetje een soort van tweede "huis".

Het treinstel had die zomer nogal wat motorproblemen waardoor een van de AEC motoren nogal sputterde. Goed te horen op sommige cassette-opnamen die ik die zomer in en naast de 85 heb gemaakt. Kenmerkend en vooral vertrouwd.

Het was ook na een rit in deze 85 dat ik twee spoorwegliefhebbers ontmoette waar ik tot op de dag van vandaag nog contact mee heb en waar ik de afgelopen decenia menig treinendag en -vakantie heb doorgebracht. Een van hen werd van spoorvriend zelfs mijn beste vriend.

En ja, dan komt na een herfst, winter en lente met slechts enkele ontmoetingen toch het afscheid in zicht. Een liefhebber die ook op dit forum actief is, heeft dit stel op 31 Mei 1985 tijdens de laatste rit op Ah-Ww nog voorzien van zijn eigen vleugel en nummerplaat waarmee het dan toch echt gedaan leek voor de 85 in de actieve dienst.

Hoe jaloers was ik op Mispoes die begin Juni in de stationsrestauratie van Nijmegen een Honkie-Tonkie zat te eten en door de ramen van een Plan E plots de 85 zag staan waardoor hij nog een extra rit naar Tiel met dit stel in de reservetijd had.

Op 7 Juni is het dan echt afgelopen en verschijnt de 85 op Zwolle Rangeer. Je bent jong en je wilt wat heet het dan. In Juli bezoek ik dit rangeerterrein; kijken of het mogelijk was nog een keer illegaal bij de 85 naar binnen te gaan, nog een keer om echt afscheid te nemen. Het was in die tijd op Zwolle Rangeer ook nogal uitnodigend, de cabinedeuren stonden soms gewoon open, dus zo moeilijk was die uitdaging niet. Het was 35 graden en ziedend heet en plotseling bevind ik me weer in de 85, het treinstel waar ik een zomer eerder zo veel met mee heb gemaakt. Hoe anders nu de sfeer. De geur in een sloopstel is niet te beschrijven, zo anders en absoluut uniek in zijn soort. De ziedende hitte doet me bijna van mijn stokje gaan; in de cabine is het zo mogelijk nog heter en is alleen stilstaan al genoeg om het zweet in straaltjes van mijn lichaam af te zien lopen.

Het echte afscheid is enige maanden later; in veel koudere omstandigheden volg ik met een groot aantal spoorliefhebbers het slooptransport van dit stel naar Mijdrecht in een bijzonder convooi met de dieseleentjes 22, 25 en 34 daar ook bij. En zak ik bij de sloperij tot mijn enkels in de modder in een geslaagde poging het treinstel te enteren om de laatste rijdende meters in zijn geschiedenis mee te maken.

En vandaag precies 23 jaar geleden is in Mijdrecht ons favoriete treinstel dan tot schroot verwerkt en is er behalve wat kleine souveniers en aandenkens al dan niet op legale wijze verkregen, niets meer over. Ik moet er volgens de overlevering bij geweest zijn, maar kan me er echt niets van herinneren. Is het dan echt waar dat de menselijke geest een vermogen heeft om vervelende gebeurtenissen weg te filteren?

Het was een gitzwarte dag die 10e Februari 1985, nu precies 23 jaar geleden.
Wordt het toch nog gezellig!