Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40

Auteur Topic: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.  (gelezen 12171 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #30 Gepost op: 29 March 2016, 11:56:50 »
Maar welk materieel wordt er nu opgenomen in de lijst? ICR is verwijderd, ICK werd bij grootspoor gezet maar plan W staat wel in de lijst. Hierboven staat NS materieel, maar de NS rijdt niet met GTW en de mP waren eigenlijk eigendom van de PTT. Bovendien vind het ik apart om de BR 189 op te nemen waarmee de NS enkele maanden heeft gereden maar de 11.8 niet, ook al reed deze 20 jaar tussen Amsterdam en Brussel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

robstuart

• Offline Offline
    • MSVD
« Reactie #31 Gepost op: 29 March 2016, 14:01:52 »
Het toepassen  van schaalsnelheden is een beetje overhypt en heeft geen zin op 90% van de modelspoorbanen. Dit komt omdat een schaalsnelheid ook afgemeten dient te worden op het traject en zijn omgeving.
Een voorbeeld, een TEE treinstel dat 130Km schaalsnelheid heeft zal voor het oog en de beleving nog veel te snel gaan over een paradespoor van 1,5 meter voor N spoor en 3 meter voor HO. Pas als je MiniWorld achtige trajecten en afstanden hebt heeft schaalsnelheid echt zin.

Mijn TEE treinstel rijdt voor het oog prachtig bij een geijkte schaalsnelheid van 90Km waarbij de indruk wordt gewekt door het paradespoor en het landschap dat er heel snel wordt gereden.
Boemeltjes komen de schaalsnelheid van 45km nooit te boven terwijl op papier hun snelheid 80Km max mag zijn.

Dus mijn betoog; laat het oog en het gevoel de snelheid van het rijdend materieel in zijn modelhabitat bepalen en niet de specificaties van het origineel. :D
« Laatst bewerkt op: 29 March 2016, 14:08:51 door robstuart »
0, 0n30, NG7-spoor, DCC, Koploper, Engels en Duits materieel.

Deka

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 29 March 2016, 18:51:07 »
@robstuart:
Er is een internationale groep  van (wijze? :-\) modelspoorders tijden bezig geweest om een NEM vast te stellen. Daaraan behoef je dus niet te houden, en velen doen dat ook niet, zoals regelmatig te zien is op modelspoorbeurzen. De schaalsnelheid in de tabel is dan ook alleen maar bedoeld om het de gebruiker van de encyclopedie gemakkelijk te maken.  :)
Niemand is verplicht zich daaraan te houden, maar wat wel enigszins belangrijk is, en wat jij waarschijnlijk bedoelt, is dat de onderlinge verhoudingen redelijk moeten kloppen. En daarbij is het fijn als je de schaalsnelheden weet, want dan is die verhouding gemakkelijk te bepalen. Dus: als trein A in werkelijkheid een anderhalf keer zo hoge maximumsnelheid heeft als trein B, oogt het het beste op een modelbaan als die verhouding in model ongeveer dezelfde is.

@Rick:
Om überhaupt iets op te kunnen nemen, is het gewoon nodig  dat er  waarden  bekend zijn, met bronvermelding, waardoor die waarden gecontroleerd kunnen worden. Daarmee vermijd je dat er allerlei onzin in de tabel komt te staan. Wij zijn dus op zoek naar goed vastgestelde getallen.
In eerste instantie alleen van NS materiaal, want die lijst zal dan al lang genoeg worden. Maar het is natuurlijk niet uit te sluiten dat buitenlands materiaal een eigen lijst krijgt, indien deze elders niet ter beschikking  staat. Dat ook op voorwaarde, dat collega Fred en ik de tijd vinden om zo’n lijst te maken (algemeen pensioenada probleem: druk, druk, druk, en tijd te kort ;D).
Dick
« Laatst bewerkt op: 29 March 2016, 18:52:41 door Deka »

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #33 Gepost op: 29 March 2016, 20:04:47 »
Mijne heren,

Dank voor de assistentie. (y)
Inmiddels e.e.a. aangepast. Heb er verder deze maand geen tijd meer voor. Eventuele op- en aanmerkingen en verdere aanvullingen worden dus t.z.t. verwerkt.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Pim

• Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #34 Gepost op: 29 March 2016, 21:01:39 »
Mooi, bedankt!

Verder nog maar wat rijtuigen dan. Ze rijden niet meer bij de NS, maar voor de volledigheid. Kijk maar wat je er mee doet. Bron: RailWiki (en (dus) een beetje mezelf).
  • Buffetrijtuigen 88-40 001 – 88-40 007: 140 km/h (na versnelling tot 160 km/h 88-80 001 – 88-80 007 (rijtuig 88-40 003 is niet versneld))
  • Restauratierijtuigen 88-40 011 – 88-40 014: 140 km/h (na versnelling tot 160 km/h 88-80 011 – 88-80 014 (rijtuig 88-40 012 is niet versneld))
  • Restauratierijtuigen WR 88-70 015 – 88-70 018: 160 km/h
  • Buffet/restauratierijtuigen WR 88-70 020 – 88-70 026: 160 km/h
  • Bagagerijtuig D 94-95 051 – 94-95 055: 200 km/h
  • Fietsrijtuigen DF 92-70 051 en 92-70 054: 160 km/h (94-95 054 als 09-90 054 bij EETC terugversneld naar 200 km/h)
  • Fietsrijtuigen DF 92-90 056 en 92-90 057: 200 km/h
  • Vrachtrijtuigen Dm 92-99 060 – 92-99 071: 200 km/h
  • Avmz 19-90 250 – 19-90 259: 200 km/h
  • Stalen D: 140 km/h
  • Plan C: 140 km/h
  • Plan D: 140 km/h
  • Plan E: 140 km/h
  • Plan K: 140 km/h
  • Plan L: 140 km/h
  • Plan N: 140 km/h

Bij de wat exotischere, internationale rijtuigen heb ik voor de duidelijkheid even de rijtuignummers erachtergezet. Bij de nationale rijtuigen neem ik aan dat dat niet nodig is. Sommige internationale rijtuigen komen meermaals voor, maar dan in een andere uitvoering. De buffetrijtuigen 88-40 001 – 88-40 007 waren verder eigendom van de Biljettencentrale en niet van de NS. Op- en/of aanmerkingen zijn welkom!
« Laatst bewerkt op: 29 March 2016, 21:16:47 door Pim »

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 29 March 2016, 21:31:06 »
Maar welk materieel wordt er nu opgenomen in de lijst? ICR is verwijderd, ICK werd bij grootspoor gezet maar plan W staat wel in de lijst. Hierboven staat NS materieel, maar de NS rijdt niet met GTW en de mP waren eigenlijk eigendom van de PTT. Bovendien vind het ik apart om de BR 189 op te nemen waarmee de NS enkele maanden heeft gereden maar de 11.8 niet, ook al reed deze 20 jaar tussen Amsterdam en Brussel.

ICK stond al tijden bij het grootspoor. Ik heb alleen onlangs de snelheidsgegevens daar aan toegevoegd. :)
Het probleem zat het hem er in dat in het artikel gesproken werd over locs en treinstellen van de NS. En daar nu blijkt dat die meneer van de NS in zijn Excel spreadsheet ook rijtuigen tussen het gemotoriseerde materieel had staan, gingen er in 2012 dingen door elkaar lopen.
Heb nu twee extra tabellen toegevoegd. Daardoor kan al het materieel netjes in de juiste tabel geplaatst worden.
Dus de 11.8 en ICR zijn weer terug in de tabellen. Het ICK staat er nu ook in. De GTW staat nu apart samen met de mP. Kiekt u maar eens of het zo completer en naar uwens zin is.  :)

@Pim,

Heb nu een speciaal plekkie voor de rijtuigen in het artikel gemaakt. Moet nu wel even het Nationale goed van het andere zien te scheiden, maar dat zal gezien je rijtuignummers wel lukken. Ga er over een week of zo mee bezig. Bedankt voor de aanvulling. (y)
Zodra het spul er in staat, meld ik het hier.
PS. Had uit voorzorg al meteen een link naar dit draadje onder het artikel geplaatst. Kan ik de info gemakkelijk terugvinden.
mvg, Fred

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #36 Gepost op: 30 March 2016, 09:09:19 »
In eerste instantie alleen van NS materiaal, want die lijst zal dan al lang genoeg worden. Maar het is natuurlijk niet uit te sluiten dat buitenlands materiaal een eigen lijst krijgt
Ja, dat snap ik voor buitenlands materieel dat niet in Nederland komt maar de 11.8 en 25.5 zijn speciaal voor de dienst naar Nederland ontwikkeld en hebben jaren gereden. Die lijken me wel op de plaats in de lijst.

@Fred: Ja, het staat nog door elkaar. Misschien dat het later nog gesplitst kan worden in locomotieven, treinstellen en rijtuigen. Particulier/buitenlands materieel kan dan in een tabel 'overig', of gecombineerd met de eerdere tabellen.

Aanvullingen:
De 11.8 is  ontworpen voor 140, niet 160 zoals in de tabel staat.
De ICE is ontworpen voor 300 en rijdt in Nederland maximaal 200 km/u.
Bij ICK kan de vermelding voor 200 km/u na revisie wel weg, dat is niet in Nederland.
De GTW heet bij Veolia Velios.

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mug

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 30 March 2016, 18:10:33 »
De GTW heet bij Veolia Velios.
Dat klopt dat is de naam bij Veolia.
Bij Arriva is het de Spurt en bij Hermes de Breng enz.
Het type is echter GTW (GelenkTriebWagen).

;)
Grtz. Frits

Pim

• Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #38 Gepost op: 30 March 2016, 19:25:35 »
De ICE is ontworpen voor 300 en rijdt in Nederland maximaal 200 km/u.
Op de ICE-3M staat anders 330 km/h hoor.

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #39 Gepost op: 30 March 2016, 20:31:25 »
@Mug: dat weet ik maar kijk even wat er in de encyclopedie in de tabel staat.  ;)
@Pim: dat weet ik (wat weet ik veel 8)). Schrijffout van mijn kant, op de vorige pagina was het nog wel 330.

Mug

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 30 March 2016, 21:37:47 »
@ Rick Je hebt gelijk ik had over "Aanvullingen:" heen gekeken. :)

Voor wat betreft aanvullingen mis ik na opname van de NMBS HLE 25.5 en HLE 11
de HLE 15 welke speciaal voor de TEE dienst Parijs, Brussel, Amsterdam was aangeschaft
en als zodanig tot 1988 dienst heeft gedaan.
Deze loc had was ontworpen voor een V max van 160 Km/u.

Overigens vind ik het vreemd om deze locs als NS Locs te rubriceren aangezien dit Belgische locs
waren welke door de Belgen aangeschaft/geleased en onderhouden werden.
NS leverde wel de machinisten tussen Roosendaal en Amsterdam.

De Mp's waren tijdens het postvervoer eigendom van de PTT maar werden door NS gereden en onderhouden.
Ontwerp was gebaseerd op Mat'64.
Verder werden door NS na beëindiging van het postvervoer meerdere MP's van de PTT in eigendom overgenomen om
te worden verbouwd tot meetrijtuig of om als trekkracht te dienen in het sternet voor vervoer tbv de werkplaatsen.
Dit maakt m.i. de Mp's meer een NS aangelegenheid dan de HLE's.

Ik zou het onder verdelen naar eigenaar dan ook laten vervallen, ook al omdat nogal wat lease en huurconstructies
voorkomen/kwamen waardoor het niet altijd duidelijk is wie de eigenaar is of was.

Bij NS is de benaming V-IRM vervallen aangezien nu alle IRM's zijn omgebouwd en er dus geen onderscheid meer is, benaming is nu voor alle stellen is bij NS nu weer IRM.

Frits
« Laatst bewerkt op: 03 April 2016, 11:57:25 door Mug »
Grtz. Frits

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 01 April 2016, 19:37:56 »
Op de ICE-3M staat anders 330 km/h hoor.
Dus daar moet bij ontwerpsnelheid 330 staan i.p.v 300?

Heb nu ook de motorrijtuigen afgesplitst. Stonden tussen de treinstellen. mDDM stond ook verkeerd. HLE 15 en Meet-mP's ook toegevoegd. klik.
Heb ook nog wat info van Frits aan het artikel toegevoegd. Thanx. Maandag weer verder met de rijtuigen van Pim.
mvg, Fred

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #42 Gepost op: 02 April 2016, 11:40:45 »
Dat klopt, al is de ontwerpsnelheid vaak ook de dienstsnelheid.

Wat betreft de tabellen:
- Ik zou spreken van diesellocomotieven en niet van diesel-electrische, de aanduiding NS en DE kan ook uit de tabel want dat staat in de titel.
- mDDM bij de treinstellen met DDAR, DDZ kan daar ook bij.
- geen DE1 bij de Kameel neerzetten.
- mP 9204 en 3032 verwijderen bij de motorrijtuigen, dat zijn niet meer dan een Blokkendoos en mP.
- DDM1 bij de rijtuigen neerzetten.
- de rijtuigen mogen in 1 tabel, van de huidige indeling klopt sowieso weinig ;)
- de ex mP kunnen weg bij diversen, dat is eigenlijk dubbel op met de mP eronder.

Pim

• Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #43 Gepost op: 02 April 2016, 18:09:24 »
DD-AR is geen treinstel, maar een treinstam. Een treinstam is een vaste combinatie van rijtuigen. IRM, DDM-1, DD-AR en DDZ mogen dus bij de rijtuigen. De mDDM zou daar het best ook kunnen, al kan je daar over discussiëren. Verder: de benaming V-IRM is echt niet pas in 2016 afgeschaft. Dat zinnetje kan je denk ik beter in z'n totaliteit weghalen.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 02 April 2016, 19:06:52 »
Hoi Frits, Pim en Rick,

Ben bezig met een grote ingreep in de ency. De pagina "Realistische snelheden" kreeg veel te veel tabellen. En dan raak je het overzicht kwijt bij het invoeren/verplaatsen van gegevens. Die ene pagina zijn er nu vier. Dan kan ik het materieel veel beter/overzichtelijker onderverdelen.

>"Een treinstam is een vaste combinatie van rijtuigen."
Yep, wist ik al voordat ik met de ency begon. ;)

>"IRM, DDM-1, DD-AR en DDZ mogen dus bij de rijtuigen"
Die ga ik nog even bekijken, denk dat ik ze, indien van toepassing, bij "Treinstammen" indeel. :)

Bedacht me gisteravond: De mDDM is eigenlijk een motorrijtuig, omdat het een ongeleed voertuig is, waar ook passagiers in mee kunnen rijden, maar die hoort dus inderdaad bij "Treinstammen" te staan. En daar staat hij nu dan ook (gisteren een nieuwe tabel aangemaakt in mijn offline-systeem). Maar dat zien jullie nog niet. 2016 zal ik verwijderen. Dus nog ff geduld. :)
« Laatst bewerkt op: 02 April 2016, 19:09:53 door Fred Eikelboom. Reden: woordje \'\'maar\'\' was verdwaald. »
mvg, Fred