Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 10:04:43
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
  

Auteur Topic: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.  (gelezen 12180 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #45 Gepost op: 03 April 2016, 09:01:49 »
DD-AR is geen treinstel, maar een treinstam. Een treinstam is een vaste combinatie van rijtuigen. IRM, DDM-1, DD-AR en DDZ mogen dus bij de rijtuigen. De mDDM zou daar het best ook kunnen, al kan je daar over discussiëren.
Op die manier is een ICM ook een treinstam en kan die ook bij de rijtuigen. Ik zou ze samen zetten in een tabel treinstellen en treinstammen, losse rijtuigen zijn toch echt iets anders.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #46 Gepost op: 03 April 2016, 11:23:25 »
Bij IRM, DDM-1 en DD-AR was het de bedoeling het onderhoud op bakniveau uit te voeren. IRM kreeg daar zelfs automatische koppelingen voor tussen de bakken! Het onderhoud werd toch op stamniveau gegeven, maar er zijn aardig wat bakwisselingen geweest. Het is dus een treinstam. Let maar op de NVR-nummers: de volgnummers zijn allemaal verschillend. Bij ICM was dit alles nooit de bedoeling geweest. Het is een treinstel. De volgnummers van het NVR-nummer zijn dan ook allemaal gelijk.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #47 Gepost op: 03 April 2016, 12:17:59 »
Hoi Pim en Rick,

Deze laatste info ga ik maandag bekijken. Nieuwste versies van gisteren staan nu in de werkversie. Komt a.s. nacht online. Is dus maandagmorgen te zien.

>"Let maar op de NVR-nummers: de volgnummers zijn allemaal verschillend."

Geloof je meteen, maar daar ga ik echt niet naar kijken. Ben inmiddels al weer zo'n 4,5 uur bezig geweest om de originele pagina te verdelen over vier pagina's, de navigatie van de ency aan te passen en de info beter in te delen. Dus nu ff pauze. :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #48 Gepost op: 04 April 2016, 11:44:58 »
Bij IRM, DDM-1 en DD-AR was het de bedoeling het onderhoud op bakniveau uit te voeren. IRM kreeg daar zelfs automatische koppelingen voor tussen de bakken! Het onderhoud werd toch op stamniveau gegeven, maar er zijn aardig wat bakwisselingen geweest. Het is dus een treinstam. Let maar op de NVR-nummers: de volgnummers zijn allemaal verschillend. Bij ICM was dit alles nooit de bedoeling geweest. Het is een treinstel. De volgnummers van het NVR-nummer zijn dan ook allemaal gelijk.
Een treinstam dus en geen rijtuig. De DDM en IRM bakken kunnen niet los ingezet worden zoals een rijtuig wel kan. Sowieso is het een vage grens in deze gevallen maar ik zou ze (IRM, DDM/DDAR/DDZ) in een tabel 'treinstellen en treinstammen' zetten.

over de tabellen:

bij treinstammen staat nu mDDM/DDM, deze kan weg.
(V)IRM staat er dubbel in met verschillende snelheden.
Bij de rijtuigen kunnen de couchetterijtuigen naar internationaal
de opmerking over 1600'n bij DDM1 kan ook weg
de plan E/D/K ontbreken nog

bij al het materieel dat ontworpen is voor 160 of hoger kan de opmerking 'begrenst door de ATB op 140' worden toegevoegd, uitgezonderd de Thalys en ICE. Nu staat het bij enkele types vermeld en bij andere niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #49 Gepost op: 04 April 2016, 17:12:18 »
Wat betreft de tabellen:
- Ik zou spreken van diesellocomotieven en niet van diesel-electrische,-
Done.

- de aanduiding NS en DE kan ook uit de tabel want dat staat in de titel.-
Staat niet in de titel, want die is "Realistische snelheden."

- mDDM bij de treinstellen met DDAR, DDZ kan daar ook bij.-
Done.

- geen DE1 bij de Kameel neerzetten.-
Done.

- mP 9204 en 3032 verwijderen bij de motorrijtuigen-
Motorposten staan dus nu in een aparte tabel.

-dat zijn niet meer dan een Blokkendoos en mP.-
Zijn beiden motorposten geweest, zie: http://www.marcrpieters.nl/jules.html en http://www.nicospilt.com/index_Meettreinen.htm

- DDM1 bij de rijtuigen neerzetten.-
Done.

- de rijtuigen mogen in 1 tabel-
Doen we toch maar niet. Modelspoorders/forumgebruikers moeten snel kunnen opzoeken of hun NL-materieel alleen binnenlands gereden heeft, of internationaal.

- van de huidige indeling klopt sowieso weinig ;) -
Klopt, zou ik pas maandag (vandaag) mee bezig gaan, zoals aangegeven in een voorgaand bericht.

- de ex mP kunnen weg bij diversen, dat is eigenlijk dubbel op met de mP eronder.-
Worden nu apart gespecificeerd.
---

-over de tabellen: bij treinstammen staat nu mDDM/DDM, deze kan weg.
Klopt. Was dubbelganger van mDDM/DD-AR.

-Bij de rijtuigen kunnen de couchetterijtuigen naar internationaal-

Had ik vanmorgen al geregeld, toen ik alle rijtuigen van Pim in de tabellen had gezet.
Heb toen meteen op Railwiki en het www gekeken naar info over de couchetterijtuigen.

-de opmerking over 1600'n bij DDM1 kan ook weg-
Nope. Volgens Railwiki werd DDM1 getrokken door de NS1600: http://www.railwiki.nl/index.php/DDM-1_-_Rijtuigen_DDM-1_(DubbelDeksMaterieel)

-de plan E/D/K ontbreken nog-
Omdat jij ze nog niet ziet.:) In mijn offlinesysteem was dat vanmorgen al geregeld, toen ik de rijtuigen van Pim invoerde.

- bij al het materieel dat ontworpen is voor 160 of hoger kan de opmerking 'begrenst door de ATB op 140' worden toegevoegd,
uitgezonderd de Thalys en ICE.-

Staat nu onderaan op elke pagina. Scheelt een heleboelwerk.

Wijzigingen staan nu in de werkversie. Plaats het nog niet online, want ik wil nog ff afwachten of Pim (of een ander) nog met info komt.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #50 Gepost op: 04 April 2016, 18:33:31 »
Dan nog een maar een paar opmerkingen:

- de aanduiding NS en DE kan ook uit de tabel want dat staat in de titel.-
Staat niet in de titel, want die is "Realistische snelheden."
Eh ja, en daarachter staat steeds NS, zo staat ook bij elke tabel weer vermeld dat het NS materieel betreft. Nu vermeldt de link naar de pagina dat het om NS materieel gaat, in de titel bij de tabel staat het en in de tabel zelf staat bij iedere serie weer NS xxxx. Zo vergeetachtig zijn de forumleden hopelijk niet.Voor de Nederlandse treinen zou ik voor de leesbaarheid alleen het serienummer vermelden.

Citaat
-dat zijn niet meer dan een Blokkendoos en mP.-
Zijn beiden motorposten geweest, zie: http://www.marcrpieters.nl/jules.html en http://www.nicospilt.com/index_Meettreinen.htm
Ja, dat was het punt ook niet. Ze staan dubbel aangezien de mP's en Blokkendozen al een eigen vermelding hebben en de maximumsnelheid niet anders is. Of de lijst moet veel langer worden als je alle individuele voertuigen gaat opnemen. Sowieso staat de Jules verkeerd aangezien die niet van de NS was.

Citaat
- de rijtuigen mogen in 1 tabel-
Doen we toch maar niet. Modelspoorders/forumgebruikers moeten snel kunnen opzoeken of hun NL-materieel alleen binnenlands gereden heeft, of internationaal.
Citaat
- van de huidige indeling klopt sowieso weinig ;) -
Klopt, zou ik pas maandag (vandaag) mee bezig gaan, zoals aangegeven in een voorgaand bericht.
Dan moet dat even worden afgewacht. :) In ieder geval kunnen plan E, D, K, W en ICR dan bij binnenland en buitenland.

Citaat
- de ex mP kunnen weg bij diversen, dat is eigenlijk dubbel op met de mP eronder.-
Worden nu apart gespecificeerd.
Beetje overbodig aangezien er niks aan de snelheid is veranderd. Of de ERMTS mP's (3033, 3034) kunnen ook apart erbij, net als de post-Blokkendozen en de Blokkendoos Jules. Ze zijn ook verder gelijk dus in ieder geval hoeven ze niet apart in de tabel te staan (helemaal niet vind ik dan).

Citaat
-de opmerking over 1600'n bij DDM1 kan ook weg-
Nope. Volgens Railwiki werd DDM1 getrokken door de NS1600: http://www.railwiki.nl/index.php/DDM-1_-_Rijtuigen_DDM-1_(DubbelDeksMaterieel)
Jazeker wel, lees de pagina die je linkt maar na. ;) DDM1 reed met 1600, later 1800 en tegenwoordig met 1700 maar die info is meer voor andere pagina's.

Conclusie: werk- en dienstspul dat niet afwijkt van de normale serie-uitvoering zou ik niet apart opnemen, verder begint het al goed uit te zien.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #51 Gepost op: 05 April 2016, 00:23:14 »
Het hele verhaal wat betreft de treinstammen zou ik laten varen, het maakt het geheel toch wat
onoverzichtelijk en had zoals Pim eerder heeft gezegd meer te maken met het onderhoud van de bakken.

Ik zou om het geheel overzichtelijk te houden de (V)IRM gewoon bij de treinstellen zetten.
DDM1, DDM 2/3 (DDAR) en DDZ (Gemoderniseerde DDAR) bij de rijtuigen.
In trek bedrijf zou je er bijv. net zo goed, ik noem maar wat, een 1200 voor kunnen zetten. :)

Bij de opmerkingen kun je dan eventueel vermelden wat de tractie kan zijn voor deze rijtuigen.
Voor de DDM1 is dat een 1600/1800.
Tussen 11-2011 en 04-2012 kon dat ook een aangepaste (stuurstroomkabels) 1700 zijn.
(Met ingang van September 2016 is het overigens de bedoeling dat de DDM1 wederom wordt ingezet
met een 1700 als tractie.
De stroomafnemer op het stuurrijtuig word buiten dienst gesteld en vastgezet.
Deze is overbodig omdat de loc tijdens de dienst niet word afgekoppeld.
Dit in tegenstelling tot de oorspronkelijke inzet met de 1600'en in de tijd dat NS nog 1 bedrijf
was en de 1600'en na afkoppelen 's nachts gebruikt konden worden in de goederendienst waarbij dan
de stam in de parkeerstand zijn hoogspanning behield middels de stroomafnemer van het stuurrijtuig).

Voor DDM 2/3 (DDAR) een 1700 of mDDM en de DDZ een mDDM.
Een 1600/1800 werd hiervoor niet gebruikt omdat de DDAR behalve een pneumatische rem voorzien
zijn van een elektropneumatische rem en een 1600/1800 deze niet kan aansturen.
DDM1 heeft alleen een pneumatische remsysteem.

De mDDM is net als de bijv. motorwagen van Mat'24 een motorrijtuig.

Voor de Traxxen geldt de max. 160 Km/u alleen voor de HSL locs
Deze hebben een verhoogde max. snelheid en andere software dan de
overige locs zoals de Traxxen voor de Benelux welke 140 Km/u als maximum
snelheid hebben (De oorspronkelijke constructiesnelheid).

Frits


Grtz. Frits

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #52 Gepost op: 05 April 2016, 08:22:41 »
1600/1800 had een andere onderhoudsrooster dan DDM1. Loc ging er daardoor af en kwam er een andere voor in de plaats. Heeft dus niet echt iets te maken met dat het vroeger 1 bedrijf was. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #53 Gepost op: 05 April 2016, 09:20:58 »
Daar heeft het wel degelijk mee te maken omdat indertijd NS ook goederenvervoer verzorgde en
het de bedoeling was dat de locs na het rijden van de spitstreinen afgekoppeld konden worden en
voor andere doeleinden, zoals het rijden van goederentreinen gebruikt konden worden.
De locloze stammen werden dan aan de zijde waar later de loc weer  aangekoppeld moest worden
voorzien van een waarschuwingsbordje dat er hoogspanning op de verwarmingskabel staat ivm
het opstaan van de stroomafnemer van het stuurrijtuig.
10 jaar later eind jaren 90 na het opsplitsen van NS in NS Reizigers en NS Cargo verviel dit en
werden de locs alleen nog gewisseld ivm met onderhoud.

Frits
Grtz. Frits

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #54 Gepost op: 05 April 2016, 10:08:40 »
Het hele verhaal wat betreft de treinstammen zou ik laten varen, het maakt het geheel toch wat
onoverzichtelijk en had zoals Pim eerder heeft gezegd meer te maken met het onderhoud van de bakken.

Ik zou om het geheel overzichtelijk te houden de (V)IRM gewoon bij de treinstellen zetten.
DDM1, DDM 2/3 (DDAR) en DDZ (Gemoderniseerde DDAR) bij de rijtuigen.
Ja, dat is wel de beste oplossing. In de tabellen hoeven we ons niet druk te maken over wat wel en geen treinstam/stel is.

Citaat
In trek bedrijf zou je er bijv. net zo goed, ik noem maar wat, een 1200 voor kunnen zetten. :)
Of een 1300, zoals laatst op Somda stond. Tegenwoordig zou dat eng en niet veilig zijn. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #55 Gepost op: 05 April 2016, 10:29:03 »
Heren,

Bedankt voor de aanvullingen. (y) Ga er mee bezig.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Gezocht: lijst met snelheden van NL-materieel.
« Reactie #56 Gepost op: 06 April 2016, 17:23:02 »
-Staat niet in de titel, want die is "Realistische snelheden."
Eh ja, en daarachter staat steeds NS-

Oeps. Had nog de oude titel van het origineel in gedachten.

-en in de tabel zelf staat bij iedere serie weer NS xxxx.Voor de Nederlandse treinen zou ik voor de leesbaarheid alleen het serienummer vermelden.-

Was nog een erfenis uit 2012. Heb het nu aangepast. Een behoorlijk aantal ''NS'ers'' zijn nu ontslagen.:)

-Ze staan dubbel aangezien de mP's en Blokkendozen al een eigen vermelding hebben. Of de lijst moet langer worden als je alle individuele voertuigen gaat opnemen.-

Dat laatste zou best wel eens kunnen.

-Sowieso staat de Jules verkeerd aangezien die niet van de NS was.-
Verplaatst. Alle mP's staan nu bij "Overige materieel"

-In ieder geval kunnen plan E, D, K, W en ICR dan bij binnenland en buitenland.-
Done.

-DDM1 reed met 1600, later 1800 en tegenwoordig met 1700 maar die info is meer voor andere pagina's.-

Aangepast. Links toegevoegd bij "Opmerkingen" naar "Grootspoor-materieel".

-Het hele verhaal wat betreft de treinstammen zou ik laten varen, het maakt het geheel toch wat onoverzichtelijk-

Vond het zelf ook al onduidelijk, en het leverde weer een onnodige extra tabel op. Treinstammen-info naar "Grootspoormaterieel" verhuisd. Daar stond ook al andere info over stammen.

-Ik zou om het geheel overzichtelijk te houden de (V)IRM gewoon bij de treinstellen zetten.-

VIRM stond er al. IRM verwijderd.

-DDM1, DDM 2/3 (DDAR) en DDZ (Gemoderniseerde DDAR) bij de rijtuigen.-

DDM1/DDM2/3 al aanwezig. DDZ toegevoegd. Info over DDM1, DDM2 en DDM3 toegevoegd aan "Grootspoor-materieel". Thanx.

-De mDDM is net als de bijv. motorwagen van Mat'24 een motorrijtuig.-

Stond al bij motorrijtuigen.

-Voor de Traxxen geldt de max. 160 Km/u alleen voor de HSL locs-

Traxx-info toegevoegd bij NS locs. Thanx.

-omdat indertijd NS ook goederenvervoer verzorgde en het de bedoeling was dat de locs na het rijden van de spitstreinen afgekoppeld konden worden.-

Toevoegd bij "Grootspoor-materieel". Thanx.

Ook nog wat NS stoomlocs toegevoegd.

Laatste versies staan online. Dit was de laatste aanvulling/wijziging voorlopig. Eventuele nieuwe op- en aanmerkingen en aanvullingen komen op mijn To Do-lijst. Ga nu bezig met de interne administratie van de ency.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.