Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 08:10:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 02:55:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
  

Auteur Topic: FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.  (gelezen 1213 keer)

robstuart

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
    • MSVD
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.
« Gepost op: 24 March 2016, 11:06:29 »
Ik deel jullie mijn ervaring met de polariserende wissels van Fleischmann Piccolo (N-spoor)
Mijn baan is voorzien van 48 wissels waarvan de helft is voorzien van een polariserende hartstuk, de typen 9178/79 en de andere helft van de wissels met een isolerende hartstuk, typen 9170/71.
Alle wissels worden digitaal (DCC) aangestuurd met een mix van wisseldecoders van Littfinski, Kuehn, ROSOFT, Digikeijs en Lenz. De decoders worden alle apart gevoed door een wisselspanning van 16 Volt van een 70VA TR150 Trafo van Lenz.
Het DCC signaal komt uit de bekende Lenz centrale LZV-100 en is voorzien van een andere 16 Volt TR150 trafo.
Na 8 jaar regelmatig gebruik met deze configuratie ontstaan de meeste problemen met de polariserende wissels. Let op het schakelen is niet het probleem. De aandrijvingen gaan perfect om. Het probleem zit hem in de polariserende schakelaar in de wissels van de typen 9178/79.
20% van de wissels 9178/79 veroorzaken met grote regelmaat kortsluiting waardoor mijn centrale onmiddellijk uitschakelt.

Wat gebeurt er dan?
Bij de probleemwissels is de scenario hetzelfde. Na minuten lang goed geschakeld te hebben ontstaat bij een volgende schakel actie het probleem dat de wisseltong blijft staan en de polarisatie schakelaar omgaat. De wisseltong zit vast door inbranding! Sporen van inbranding zijn duidelijk te zien op de plaats waar wisseltong en de binnenkant van de railstaaf samenkomen.
Dat inbranden duidt er dus op dat bij de voorgaande schakelactie dus al een probleem moet zijn geweest. Ik neem aan dat de polariserende schakelaar te laat heeft gewerkt.

De wisseltong beweging en het intern ompolen verloopt dus niet goed synchroon en na elke schakelactie zal vonkvorming ontstaan. Uiteindelijk is door het regelmatig inbranden de contact overgang bij de wisseltong en de rails zo slecht dat de temperatuur gaat toenemen en inbranden zelfs resulteert tot het vastbranden van de tong. Even met de vingers de tong bewegen en je voelt dat hij losbreekt van de gesmolten vervuiling.

Ik ga er ook zeker van uit dat de grote stroomreserve van de Lenz centrale max 4Amp debet is aan het probleem. Natuurlijk moeten de wissels goed schakelen maar de relatief hogere kortsluitstroom zal het inbranden verhevigen.

Vraag die overblijft, waar gaat het fout bij de polariserende wissels? op welk moment verloopt het omschakelen niet meer synchroon waardoor de problemen met de wissels erger gaan worden.

Het is nu zaak om na te gaan waarom de FLM wissels met polariserende hartstuk na verloop van tijd niet synchroon schakelen met de wisseltongen.
Ik verdenk tolerantie in het wissel mechanisme en dan met name de kunststof onderdelen die de poolschakelaar en wisseltongen bewegen.









« Laatst bewerkt op: 26 March 2016, 13:04:27 door robstuart »
0, 0n30, NG7-spoor, DCC, Koploper, Engels en Duits materieel.