Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 01:21:11
Terugverende koppeling
door
Deetrein
Vandaag
om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem
door
RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
03 August 2025, 13:15:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas. (gelezen 1194 keer)
robstuart
Offline
Berichten: 27
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.
«
Gepost op:
24 March 2016, 11:06:29 »
Ik deel jullie mijn ervaring met de polariserende wissels van Fleischmann Piccolo (N-spoor)
Mijn baan is voorzien van 48 wissels waarvan de helft is voorzien van een polariserende hartstuk, de typen 9178/79 en de andere helft van de wissels met een isolerende hartstuk, typen 9170/71.
Alle wissels worden digitaal (DCC) aangestuurd met een mix van wisseldecoders van Littfinski, Kuehn, ROSOFT, Digikeijs en Lenz. De decoders worden alle apart gevoed door een wisselspanning van 16 Volt van een 70VA TR150 Trafo van Lenz.
Het DCC signaal komt uit de bekende Lenz centrale LZV-100 en is voorzien van een andere 16 Volt TR150 trafo.
Na 8 jaar regelmatig gebruik met deze configuratie ontstaan de meeste problemen met de polariserende wissels. Let op het schakelen is niet het probleem. De aandrijvingen gaan perfect om. Het probleem zit hem in de polariserende schakelaar in de wissels van de typen 9178/79.
20% van de wissels 9178/79 veroorzaken met grote regelmaat kortsluiting waardoor mijn centrale onmiddellijk uitschakelt.
Wat gebeurt er dan?
Bij de probleemwissels is de scenario hetzelfde. Na minuten lang goed geschakeld te hebben ontstaat bij een volgende schakel actie het probleem dat de wisseltong blijft staan en de polarisatie schakelaar omgaat. De wisseltong zit vast door inbranding! Sporen van inbranding zijn duidelijk te zien op de plaats waar wisseltong en de binnenkant van de railstaaf samenkomen.
Dat inbranden duidt er dus op dat bij de voorgaande schakelactie dus al een probleem moet zijn geweest. Ik neem aan dat de polariserende schakelaar te laat heeft gewerkt.
De wisseltong beweging en het intern ompolen verloopt dus niet goed synchroon en na elke schakelactie zal vonkvorming ontstaan. Uiteindelijk is door het regelmatig inbranden de contact overgang bij de wisseltong en de rails zo slecht dat de temperatuur gaat toenemen en inbranden zelfs resulteert tot het vastbranden van de tong. Even met de vingers de tong bewegen en je voelt dat hij losbreekt van de gesmolten vervuiling.
Ik ga er ook zeker van uit dat de grote stroomreserve van de Lenz centrale max 4Amp debet is aan het probleem. Natuurlijk moeten de wissels goed schakelen maar de relatief hogere kortsluitstroom zal het inbranden verhevigen.
Vraag die overblijft, waar gaat het fout bij de polariserende wissels? op welk moment verloopt het omschakelen niet meer synchroon waardoor de problemen met de wissels erger gaan worden.
Het is nu zaak om na te gaan waarom de FLM wissels met polariserende hartstuk na verloop van tijd niet synchroon schakelen met de wisseltongen.
Ik verdenk tolerantie in het wissel mechanisme en dan met name de kunststof onderdelen die de poolschakelaar en wisseltongen bewegen.
«
Laatst bewerkt op: 26 March 2016, 13:04:27 door robstuart
»
Gelogd
0, 0n30, NG7-spoor, DCC, Koploper, Engels en Duits materieel.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.