Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 13:39:06
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:09:59
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:09:25
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw.
door
TonM
Vandaag
om 12:21:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:32
Vitrinekast
door
741230
Vandaag
om 12:05:48
Show je werkplek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:54:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
tothebeach
Vandaag
om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk
door
tothebeach
Vandaag
om 11:37:48
Artikelen "Het matblad"
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Spoor010
Vandaag
om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad
door
Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Ben
01 August 2025, 20:29:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas. (gelezen 1190 keer)
robstuart
Offline
Berichten: 27
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.
«
Gepost op:
24 March 2016, 11:06:29 »
Ik deel jullie mijn ervaring met de polariserende wissels van Fleischmann Piccolo (N-spoor)
Mijn baan is voorzien van 48 wissels waarvan de helft is voorzien van een polariserende hartstuk, de typen 9178/79 en de andere helft van de wissels met een isolerende hartstuk, typen 9170/71.
Alle wissels worden digitaal (DCC) aangestuurd met een mix van wisseldecoders van Littfinski, Kuehn, ROSOFT, Digikeijs en Lenz. De decoders worden alle apart gevoed door een wisselspanning van 16 Volt van een 70VA TR150 Trafo van Lenz.
Het DCC signaal komt uit de bekende Lenz centrale LZV-100 en is voorzien van een andere 16 Volt TR150 trafo.
Na 8 jaar regelmatig gebruik met deze configuratie ontstaan de meeste problemen met de polariserende wissels. Let op het schakelen is niet het probleem. De aandrijvingen gaan perfect om. Het probleem zit hem in de polariserende schakelaar in de wissels van de typen 9178/79.
20% van de wissels 9178/79 veroorzaken met grote regelmaat kortsluiting waardoor mijn centrale onmiddellijk uitschakelt.
Wat gebeurt er dan?
Bij de probleemwissels is de scenario hetzelfde. Na minuten lang goed geschakeld te hebben ontstaat bij een volgende schakel actie het probleem dat de wisseltong blijft staan en de polarisatie schakelaar omgaat. De wisseltong zit vast door inbranding! Sporen van inbranding zijn duidelijk te zien op de plaats waar wisseltong en de binnenkant van de railstaaf samenkomen.
Dat inbranden duidt er dus op dat bij de voorgaande schakelactie dus al een probleem moet zijn geweest. Ik neem aan dat de polariserende schakelaar te laat heeft gewerkt.
De wisseltong beweging en het intern ompolen verloopt dus niet goed synchroon en na elke schakelactie zal vonkvorming ontstaan. Uiteindelijk is door het regelmatig inbranden de contact overgang bij de wisseltong en de rails zo slecht dat de temperatuur gaat toenemen en inbranden zelfs resulteert tot het vastbranden van de tong. Even met de vingers de tong bewegen en je voelt dat hij losbreekt van de gesmolten vervuiling.
Ik ga er ook zeker van uit dat de grote stroomreserve van de Lenz centrale max 4Amp debet is aan het probleem. Natuurlijk moeten de wissels goed schakelen maar de relatief hogere kortsluitstroom zal het inbranden verhevigen.
Vraag die overblijft, waar gaat het fout bij de polariserende wissels? op welk moment verloopt het omschakelen niet meer synchroon waardoor de problemen met de wissels erger gaan worden.
Het is nu zaak om na te gaan waarom de FLM wissels met polariserende hartstuk na verloop van tijd niet synchroon schakelen met de wisseltongen.
Ik verdenk tolerantie in het wissel mechanisme en dan met name de kunststof onderdelen die de poolschakelaar en wisseltongen bewegen.
«
Laatst bewerkt op: 26 March 2016, 13:04:27 door robstuart
»
Gelogd
0, 0n30, NG7-spoor, DCC, Koploper, Engels en Duits materieel.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
FLM polariserende wissels en kortsluiting problemen, een relaas.