Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
Ascona
Vandaag
om 20:40:40
Lokpilot 4 defect
door
MadhouseNL
Vandaag
om 20:18:19
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
Vandaag
om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
Vandaag
om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
Vandaag
om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
Vandaag
om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
FransW
Vandaag
om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
Vandaag
om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MarcNL
Vandaag
om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 14:49:58
Vitrinekast
door
Hasenwald
Vandaag
om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
Vandaag
om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101
door
bellejt
Vandaag
om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 10:55:10
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:34:01
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:32:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Raam Roco BR 23
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Raam Roco BR 23 (gelezen 2988 keer)
Mark94
Offline
Berichten: 89
Raam Roco BR 23
«
Gepost op:
23 March 2016, 21:52:46 »
Ik heb op dit moment een Roco BR 23 uit elkaar liggen om er een decoder in te bouwen, onderhoud te plegen en maar meteen wat te doen aan alles wat beschadigd is, ontbreekt of andere dingen die beter zouden kunnen. In het machinistenhuis zit het voorste zijruitje aan de machinistenzijde niet goed in de raamopening, maar ik kan er helaas niet goed bij. Daarom zou ik graag de achterzijde van de ketel los willen halen, en volgens mij moet de boden van het machinistenhuis ook los kunnen. Dit onderdeel lijkt 1 geheel te zijn samen met de omloop. Of het machinistenhuis zelf ook los kan weet ik niet, dat zou namelijk ideaal zijn. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar ik ben bang om wat te beschadigen. Het is trouwens de 23 105, de uitvoering zonder zilveren ketelbanden uit de jaren '80.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #1 Gepost op:
23 March 2016, 22:21:51 »
Ik denk dat het machinistenhuis aan de ketel vastzit door de staketelwand in het machinistenhuis, die staketelwand zit dan waarschijnlijk in de ketel vast met twee grote "weerhaken". Mogelijk kun je die los krijgen door met een schroevendraaier van onder die dingen los te drukken, analoog aan de BR 41.
Die heb ik eens (twee keer al) uit elkaar gehaald, en dat ging alleen met de grootste moeite, en het weer inelkaar zetten moest met lijm en improvisatie.
De ruiten van mijn 23er (ook de 105, de 4120A uit de 80er jaren) wil ik ook wel vervangen, maar ik heb nog niet de moed gehad om de boel uit elkaar te wrikken. Eerlijk gezegd ben ik na die 41ers wel een beetje genezen.
Meestal wil het wel helpen het Ersatzteileblatt te bestuderen om erachter te komen hoe een lok in elkaar zit, maar bij de 4120A helpt dat niet zoveel.
BR23
BR41
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 22:27:38 door 44
»
Gelogd
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #2 Gepost op:
23 March 2016, 22:48:12 »
Ik heb straks al geprobeerd om de staketel los te wrikken, ik kan alleen niet zien waarmee de staketelwand in de ketel `haakt`. Ik stak de schroevendraaier door de sleuven waar het rode onderdeel waar de achterste loopas aan geschroefd zit in geklikt zit, en toen al meer kracht gezet dan me lief is. Een 41 heb ik helaas (nog) niet, maar wie weet wat de toekomst brengt... Met de ramen zelf kan ik prima leven, het probleem is dat er eentje niet helemaal goed zit. De 23 105 is volgens mij ook onder een ander artikelnummer uitgebracht (dan bedoel ik de uitvoering zonder zilveren ketelbanden, dus niet de museumuitvoering), maar ik heb er geen doosje bij. Wat het artikelnummer van mijn loc precies is zullen we waarschijnlijk nooit meer achterhalen, maar ik ga er maar vanuit dat de basis tot op de dag van vandaag hetzelfde is. In het Ersatzteilblatt van de 63223 is het machinistenhuis `los` afgebeeld, weet alleen nog niet hoe de staketel er uit ziet.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #3 Gepost op:
23 March 2016, 23:01:34 »
Als je op het onderdelenblad van de BR41 kijkt, zie je de "neuzen" van de staketelwand (onderdeel genummerd 16), die door het machinistenhuis in de ketel gestoken worden en daar vasthaken. Je kunt ze los krijgen (met veel moeite) door langs onder (als het ware door gleuven onder in de vuurkist) met een schroevendraaier (plat uiteinde plm 4 mm breed) een draaiende beweging te maken en ze op die manier los te wippen. Ik ga er daarbij even van uit dat de constructie van de BR23 ongeveer gelijk is, maar om dat beter te kunnen zien zou ik die van mij op moeten zoeken, en dat is op dit moment even een beetje kommt nicht in Frage want die zit in een doos die onder... nou ja.
Roco heeft loks BR 23 uitgebracht met verschillende nummers, de 23 105 als eerste onder nr 4120A (1980 - 1986) en nr 43249 (1984 - 1987) (even afgezien van wisselstroommodellen). De versie met zilveren ketelbanden was de museumsuitgave (met boek), nr 43248 (1990 - 1997). Die info kun je
hier
vinden.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #4 Gepost op:
23 March 2016, 23:07:05 »
In de bouwbeschrijving van de 41er-ombouwset van Weinert geeft Weinert de volgende tip (over het demonteren van de 41er dus, niet de 23er):
"Sollte die Stehkesselrückwand sich nicht ausrasten lasssen, in Höhe Kesselmitte 15 mm vor Führerhausvorderkante links und rechts Loch 2 mm querschnitt bohren. Achtung, die Zunge der Stehkesselrückwand darf dabei nicht durchbohrt werden!
Links und rechts Stifte 2 mm querschnitt einstecken, Zungen zusammendrücken und Führerhaus herausziehen."
Gelogd
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #5 Gepost op:
24 March 2016, 16:45:19 »
Net de 23'er erbij gepakt en goed in de openingen gekeken die in de onderkant van het machinistenhuis zitten (ongeveer t.h.v. de wand), maar helaas niet kunnen zien hoe het precies vast zit. Ik wil eigenlijk pas een gat boren als ik zeker weet dat de constructie hetzelfde is als bij de 41'er. Hopelijk ga ik daar nog achter komen...
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #6 Gepost op:
24 March 2016, 21:03:07 »
Tja... ik kom eigenlijk even niet tot een andere conclusie. Misschien eens het internet afspeuren naar sloopberichten of zo, ik weet het anders ook even niet...
Het machinistenhuis is een apart onderdeel, dat volgens mij wel door middel van de staketelachterwand aan de ketel is bevestigd, maar ik zie niet hoe je dat los zou kunnen krijgen.
Iets wat misschien nog uitgezocht zou moeten worden is in hoeverre eventueel het losmaken van de onderkant van de ketel licht zou kunnen werpen op het probleem.
Gelogd
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #7 Gepost op:
22 July 2016, 22:22:03 »
Het is weer even geleden, maar vandaag heb ik geprobeerd om de 23 wat verder uit elkaar te halen. Toch maar een paar gaatjes in de onderkant van de asbak geboord, net voor het machinistenhuis. Daar zit alleen wat metaal onder. Ik ben benieuwd hoe ik de ketel helemaal uit elkaar zou kunnen halen?
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 862
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #8 Gepost op:
24 August 2016, 16:22:52 »
http://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=63223
+
op het e-blatt zie je de ketel gescheiden van het machinistenhuis.
Alleen 4 lippen, die aan de onderkant van het machinistenhuis aangrijpen....
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Raam Roco BR 23