Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 04:19:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Trein033
Vandaag om 02:47:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Raam Roco BR 23  (gelezen 2981 keer)

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Raam Roco BR 23
« Gepost op: 23 March 2016, 21:52:46 »
Ik heb op dit moment een Roco BR 23 uit elkaar liggen om er een decoder in te bouwen, onderhoud te plegen en maar meteen wat te doen aan alles wat beschadigd is, ontbreekt of andere dingen die beter zouden kunnen. In het machinistenhuis zit het voorste zijruitje aan de machinistenzijde niet goed in de raamopening, maar ik kan er helaas niet goed bij. Daarom zou ik graag de achterzijde van de ketel los willen halen, en volgens mij moet de boden van het machinistenhuis ook los kunnen. Dit onderdeel lijkt 1 geheel te zijn samen met de omloop. Of het machinistenhuis zelf ook los kan weet ik niet, dat zou namelijk ideaal zijn. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar ik ben bang om wat te beschadigen. Het is trouwens de 23 105, de uitvoering zonder zilveren ketelbanden uit de jaren '80.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Raam Roco BR 23
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2016, 22:21:51 »
Ik denk dat het machinistenhuis aan de ketel vastzit door de staketelwand in het machinistenhuis, die staketelwand zit dan waarschijnlijk in de ketel vast met twee grote "weerhaken". Mogelijk kun je die los krijgen door met een schroevendraaier van onder die dingen los te drukken, analoog aan de BR 41.
Die heb ik eens (twee keer al) uit elkaar gehaald, en dat ging alleen met de grootste moeite, en het weer inelkaar zetten moest met lijm en improvisatie.
De ruiten van mijn 23er (ook de 105, de 4120A uit de 80er jaren) wil ik ook wel vervangen, maar ik heb nog niet de moed gehad om de boel uit elkaar te wrikken. Eerlijk gezegd ben ik na die 41ers wel een beetje genezen.

Meestal wil het wel helpen het Ersatzteileblatt te bestuderen om erachter te komen hoe een lok in elkaar zit, maar bij de 4120A helpt dat niet zoveel.

BR23
BR41
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 22:27:38 door 44 »

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: Raam Roco BR 23
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2016, 22:48:12 »
Ik heb straks al geprobeerd om de staketel los te wrikken, ik kan alleen niet zien waarmee de staketelwand in de ketel `haakt`. Ik stak de schroevendraaier door de sleuven waar het rode onderdeel waar de achterste loopas aan geschroefd zit in geklikt zit, en toen al meer kracht gezet dan me lief is. Een 41 heb ik helaas (nog) niet, maar wie weet wat de toekomst brengt... Met de ramen zelf kan ik prima leven, het probleem is dat er eentje niet helemaal goed zit. De 23 105 is volgens mij ook onder een ander artikelnummer uitgebracht (dan bedoel ik de uitvoering zonder zilveren ketelbanden, dus niet de museumuitvoering), maar ik heb er geen doosje bij. Wat het artikelnummer van mijn loc precies is zullen we waarschijnlijk nooit meer achterhalen, maar ik ga er maar vanuit dat de basis tot op de dag van vandaag hetzelfde is. In het Ersatzteilblatt van de 63223 is het machinistenhuis `los` afgebeeld, weet alleen nog niet hoe de staketel er uit ziet.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Raam Roco BR 23
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2016, 23:01:34 »
Als je op het onderdelenblad van de BR41 kijkt, zie je de "neuzen" van de staketelwand (onderdeel genummerd 16), die door het machinistenhuis in de ketel gestoken worden en daar vasthaken. Je kunt ze los krijgen (met veel moeite) door langs onder (als het ware door gleuven onder in de vuurkist) met een schroevendraaier (plat uiteinde plm 4 mm breed) een draaiende beweging te maken en ze op die manier los te wippen. Ik ga er daarbij even van uit dat de constructie van de BR23 ongeveer gelijk is, maar om dat beter te kunnen zien zou ik die van mij op moeten zoeken, en dat is op dit moment even een beetje kommt nicht in Frage want die zit in een doos die onder... nou ja.

Roco heeft loks BR 23 uitgebracht met verschillende nummers, de 23 105 als eerste onder nr 4120A (1980 - 1986) en nr 43249 (1984 - 1987) (even afgezien van wisselstroommodellen). De versie met zilveren ketelbanden was de museumsuitgave (met boek), nr 43248 (1990 - 1997). Die info kun je hier vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Raam Roco BR 23
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2016, 23:07:05 »
In de bouwbeschrijving van de 41er-ombouwset van Weinert geeft Weinert de volgende tip (over het demonteren van de 41er dus, niet de 23er):

"Sollte die Stehkesselrückwand sich nicht ausrasten lasssen, in Höhe Kesselmitte 15 mm vor Führerhausvorderkante links und rechts Loch 2 mm querschnitt bohren. Achtung, die Zunge der Stehkesselrückwand darf dabei nicht durchbohrt werden!
Links und rechts Stifte 2 mm querschnitt einstecken, Zungen zusammendrücken und Führerhaus herausziehen."

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: Raam Roco BR 23
« Reactie #5 Gepost op: 24 March 2016, 16:45:19 »
Net de 23'er erbij gepakt en goed in de openingen gekeken die in de onderkant van het machinistenhuis zitten (ongeveer t.h.v. de wand), maar helaas niet kunnen zien hoe het precies vast zit. Ik wil eigenlijk pas een gat boren als ik zeker weet dat de constructie hetzelfde is als bij de 41'er. Hopelijk ga ik daar nog achter komen...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Raam Roco BR 23
« Reactie #6 Gepost op: 24 March 2016, 21:03:07 »
Tja... ik kom eigenlijk even niet tot een andere conclusie. Misschien eens het internet afspeuren naar sloopberichten of zo, ik weet het anders ook even niet...



Het machinistenhuis is een apart onderdeel, dat volgens mij wel door middel van de staketelachterwand aan de ketel is bevestigd, maar ik zie niet hoe je dat los zou kunnen krijgen.
Iets wat misschien nog uitgezocht zou moeten worden is in hoeverre eventueel het losmaken van de onderkant van de ketel licht zou kunnen werpen op het probleem.

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: Raam Roco BR 23
« Reactie #7 Gepost op: 22 July 2016, 22:22:03 »
Het is weer even geleden, maar vandaag heb ik geprobeerd om de 23 wat verder uit elkaar te halen. Toch maar een paar gaatjes in de onderkant van de asbak geboord, net voor het machinistenhuis. Daar zit alleen wat metaal onder. Ik ben benieuwd hoe ik de ketel helemaal uit elkaar zou kunnen halen?

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 863
Re: Raam Roco BR 23
« Reactie #8 Gepost op: 24 August 2016, 16:22:52 »
http://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=63223+
op het e-blatt zie je de ketel gescheiden van het machinistenhuis.
Alleen 4 lippen, die aan de onderkant van het machinistenhuis aangrijpen....