Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:32
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door ruudns
Vandaag om 19:38:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33

Auteur Topic: Digikeijs DR4024 instellen met Intellibox  (gelezen 10768 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4024 instellen
« Reactie #30 Gepost op: 23 March 2016, 13:21:16 »
Remunj,

Ik weet niet wie de PB's geïnitieerd heeft maar zonder die info blijft het voor ons lastiger om te volgen waar het probleem zit.

Niemand heeft PB's geïnitieerd, de enige die Peter mij (ongevraagd) heeft gestuurd heb ik geplaatst, zie de PS onder #26.

De door jouw aangehaalde conclusie dat een deel van de problemen is opgelost is geheel van mijzelf en volgt naar mijn idee logischerwijze uit alle voorgaande 26 reacties. 
Jullie wordt dus niets onthouden...

Als de servo inderdaad te ver doordraait of naar een verkeerde positie is dat niet meer dan de posities opnieuw in te stellen en de knop minder ver te draaien en die posities op te slaan.

En dat lukt Peter al vanaf het begin af aan niet, daar gaat het hele draadje al over...

Beste forumleden,

Ik probeer via mijn Intellibox II de servo's van Digikeijs via de 4024 servodecoder te installeren en af te stellen

Met de defaultwaardes van de servo draait hij blijkbaar te ver door...  ::)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 14:17:23 door Bert_Apd. Reden: linkverwijzing naar #26 gemaakt »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 23 March 2016, 14:25:49 »
Bert,

Ok Peter heeft dus de PB gestuurd (lees geïnitieerd  8) ).

Jij schrijft zelf dat de problemen inmiddels zijn opgelost (de juiste procedure wordt uiteindelijk gevolgd kunnen we wel concluderen) en dat het nu nog een kwestie is van de juiste slag in te stellen. Als Peter gewoon de juiste volgorde aan blijft houden (RTFM en DWEIS  ;) ) moet dat gewoon lukken.
Dat kan dus nog veroorzaakt worden door het niet juist genoeg verdraaien van de snelheidsregelaar en die positie op te slaan. Als Peter die zodanig verdraaid dat de servo ver genoeg om is en dan de F1 of F2 toets bediend zou het echt moeten lukken.

Velen zijn hem voorgegaan.
Gr.
Eric

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 23 March 2016, 14:41:53 »
Beste Remunj,

Ik heb de laatste keer dat ik de servo's af wilde stellen voor de stand A en B inderdaad de draaiknop verder doorgedraaid als nodig was om het wissel om te zetten.
Mijn reden hiervoor was nadat ik het programmeren had afgesloten ik de servol 1 malig kan bedienen (of wissel omzetten)  daarna als ik de servo weer wil bedienen om het wissel om te zetten ik de servo wel hoor maar het wissel niet omgaat omdat de servo het wissel wil omleggen in de stand die het wissel al heeft.
Toen ik voor de minimale afstelling voor stand A en B programmeerde hoorde je de servo niet dat was dus de reden .

Wil ik dat als voorbeeld uitleggen  na het programmeren te hebben afgesloten kan ik als het wissel rechtuit ligt het 1 maal omleggen naar krom en daarna of ik het rode danwel groene knopje op de Intellibox bedien de servo het wissel krom wil leggen maar dat ligt het wissel al daarom hoor je de servo wel en flikkert het rode programmeer ledje maar het wissel gaat niet om naar recht.

Peter

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #33 Gepost op: 23 March 2016, 14:53:07 »
Als Peter gewoon de juiste volgorde aan blijft houden (RTFM en DWEIS  ;) ) moet dat gewoon lukken.

Daar gaan we weer.... RTFM en DWEIS... Leve het "hulpvaardige" Beneluxspoorforum...  (y)

Blijkbaar zijn een aantal forumleden hun eigen beginnersproblemen inmiddels vergeten...

Voor degenen die (nog) niet weten wat RTFM en DWEIS betekent even een "nette" vertaling:

"Lees de handleiding en doe wat er in staat"...
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 15:21:20 door Bert_Apd »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 23 March 2016, 15:51:34 »
Peter,

Ik heb het hele draadje een paar keer doorgelezen maar twijfel nu toch weer of je problemen wel echt opgelost zijn zoals Bert eerder melde (bericht 12.24).
Misschien kun je een duidelijk antwoord geven op wat er gebeurd tijdens het instellen.
Als je naar Pos A gaat, in welke richting draait de servo dan?
Als die positie bereikt is druk je dan eerst op F1 (aan) en dan nogmaals F1 (uit)?
Dan draai je terug naar de 0 positie en verander je de rijrichting. Zie je dat ook daadwerkelijk op het display van je IB?
Als je dan weer naar rechts draait om pos B in te stellen, in welke richting draait de servo dan? Gaat die dan ook echt daadwerkelijk de andere kant uit?
Als die positie bereikt is druk je dan eerst op F2 (aan) en dan nogmaals F2 (uit)?

Zoja, dan zou de decoder echt anders ingesteld moeten staan en moet je met de rode en groen knopjes de wissel tussen die nieuwe standen moeten kunnen laten schakelen.

@Bert  ::)
Gr.
Eric

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 23 March 2016, 16:00:57 »
Remunj,

Als ik over 1 uur thuis ben zal ik dit controleren en aangeven op het forum.

Peter

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 23 March 2016, 16:02:31 »
Wachten we dat even af.

Moet toch lukken om het ook bij jou werkend te krijgen  ;D
Gr.
Eric

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 23 March 2016, 17:05:02 »
Beste Bert, Timo en Remunj,

Ik ben erachter wat het probleem is.

Het zat hem in de rijregelaar van de Intellibox deze stond namelijk in de DC mode in dit hele verhaal.
Hierdoor heeft de druk op de rijregelaar geen functie.

Ik heb hem zojuist in de AC mode gezet de servo's geprogrammeerd en nu is het mij dan eindelijk gelukt om de wissels op stand A en B af  te stellen.

Ik wil vooral Bert maar ook Timo en Remunj hartelijk bedanken voor jullie support en ondersteuning.

Hier blijkt toch ook hoe fijn het is om op dit forum je probleem te kunnen bespreken.

Met vriendelijke groet,

Peter

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #38 Gepost op: 23 March 2016, 17:09:57 »
Peter,

Fijn dat het opgelost is!  (y)

Ook een compliment voor jouw geduld: de aanhouder wint!  ;)

Groetjes,

Bert

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 23 March 2016, 17:15:30 »
Zo zie je maar dat iets in een onverwachte hoek kan zitten.

Mooi dat het opgelost is  (y)
Gr.
Eric

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Digikeijs DR4024 instellen met Intellibox
« Reactie #40 Gepost op: 23 March 2016, 22:41:18 »
Mooi dat het gelukt is!

Maar wat is DC mode? Is het dat de regelaar reageert zoals je gewent was van een analoge regelaar. Dus linksom draaien ene richting, rechtsom andere?

Als dat zo is kan je dat ook prima gebruiken. Je moet dan alleen voor de tweede positie de knop gewoon de andere kant op draaien. Het indrukken van de knop (in AC mode) is alleen maar om de rijrichting om te keren. Kan je dat in DC mode doen door gewoon domweg de knop de andere kant op te blijven draaien (in het display moet je wel de rijrichting zien staan) dan is dat natuurlijk prima. Het hele knop indrukken heeft zelf niets te maken met het programmeren, puur het rijrichting omdraaien.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 24 March 2016, 10:34:33 »
Timo,

Rijregelaar in AC mode rechtsom wordt de snelheid verhoogd en linksom wordt de snelheid v/d locomotief verlaagd
Door de knop in te drukken wordt de rijrichting veranderd.

Rijregelaar in DC mode rechtsom wordt snelheid verhoogd terugdraaien tot 0 stand. Door de 0 stand linksom te draaien gaat de locomotief de andere kant op rijden. In de DC mode heeft de knop dus een middenstand (0) en in de AC mode niet.

Peter

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #42 Gepost op: 24 March 2016, 11:19:21 »
Peter,

Bedankt voor je toelichting op de mogelijkheden met de rijregelaar.

Zoals Remunj/Eric ook al (terecht) opmerkte:

Zo zie je maar dat iets in een onverwachte hoek kan zitten.

Ook nu blijkt maar weer dat, hoe duidelijk je het ook in een handleiding probeert te beschrijven, er altijd weer addertjes onder het gras zitten.

@Timo:

Ik heb deze (Nederlandse) Intellibox-handleiding op internet gevonden:

> https://www.hobbytime.nl/files/opslag_bestanden/uhlenbrock/intellibox_basis_handleiding_nl2.pdf

Daarin staat inderdaad op bladzijde 6 het volgende vermeld:

Citaat
Intelligente rijregelaar

De eindloze draairegelaar zonder eindaanslag neemt bij het wisselen
van de loc automatisch de opgeslagen snelheid van de gekozen loc over.

Ter beschikking staan de DC-rijregelaarmode, d.w.z. door het naar
rechts draaien vertraging in de ene rijrichting, door naar links draaien
vertraging in de andere richting, en de AC-rijregelaarmode, d.w.z. de
snelheid wordt door het naar rechts draaien van de regelaar verhoogd
en door het naar links draaien verlaagd, de rijrichting wordt door het
drukken op de draairegelaar omgeschakeld.

Vanaf fabriek is de rijregelaarmode  ingesteld op "AC rijregelaar", dit is de instelling zoals die ook gebruikt wordt in de handleiding van de DR4024. De handleiding van de DR4024 is dus wat dat betreft correct.

Op bladzijde 26 en 27 van de handleiding staan deze verschillende rijregelaarmode's verder toegelicht en hoe je deze kunt instellen.

@Remunj:

De oorzaak van het door Peter gemelde probleem is dus een veranderde instelling op de Intellibox.

Mogelijk heeft Peter echter een Intellibox overgenomen van iemand anders zodat hij zich (zeker als beginner) niet bewust kan zijn deze aangepaste instelling. En in dat geval helpen de RTFM en DWEIS opmerkingen natuurlijk niet: hij doet precies wat er in de handleiding van de DR4024 staat....  :-\

@Allen:

Bedankt voor het meedenken!  (y)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 24 March 2016, 11:50:35 door Bert_Apd. Reden: Opmaak aangepast en naam Remunj gecorrigeerd naar Eric, sorry! »

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 03 April 2016, 11:52:32 »
Beste Forumleden,

Ter afsluiting van dit probleem heb ik nog naar Digikeijs het voorstel gemaild om in de handleiding op te nemen dat een voorwaarde moet ziin dat de Intellibox in de AC mode moet staan voor het programmeren van de servo's.

Ik heb als reactie terug ontvangen dat men in de toekomstige handleiding  dit gaat opnemen.

Met vriendelijke groet,

Peter

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 03 April 2016, 17:41:20 »
Hoi Peter,

Dat hoeft niet. Ik heb ook DR4024's ingesteld met mijn TC en die staat altijd in DC-modus. Je moet inderdaad van 'rijrichting' wisselen dat gaat in de DC-modus anders dan in de AC modus. In de DC-mode moet je hem gewoon door 0 heendraaien. Voor de 4024 maakt het niet uit. Wat wel een probleem kan zijn is dat de drukken op de draaiknop van de IB/TC in de DC modus een noodstop is. Mogelijk wordt daardoor het instelproces onderbroken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer